Naar aanleiding van het topic over 1-kanaals meten met: Arta in Single Channel mode volgt hier een stukje over hoe daarmee, ondanks het ontbreken van delay/fase informatie, toch de (akoestische) offset tussen twee of meerdere drivers nauwkeurig bepaald kan worden.
Een onderdeel dat essentieel is om later met behulp van een filtersimulatie programma tot een kloppend filter te komen.
Daarmee bedoel ik een filter waarbij simulatie en praktijk óók goed overeenkomen.
De methode die hier aangereikt wordt zal ongetwijfeld uit een oude trukendoos komen.
Toevalligerwijs ben ik er zelf op gekomen, maar zoals wel vaker gebeurt wordt het wiel opnieuw uitgevonden.
Op internet zijn er dan ook talloze voorbeelden te vinden die dezelfde methode omschrijven.
Opzet:
De opzet is betrekkelijk eenvoudig.
Alles wat men nodig heeft is een simpele meetsetup en enige ervaring met meten (een reflectievrije frequentierespons te voorschijn toveren is voldoende).
Wat betreft de meetsetup is dat de gebruikelijke: (usb)geluidskaart met microfoon voorversterker, meetmicrofoon, meetversterker, statief en uiteraard de meetsoftware.
Daarnaast is er ook een filtersimulatie programma nodig.
Voor het meten gebruik ik hierbij Arta en voor de filtersimulatie SpeakerWorkshop.
Programma's waar ik al redelijk wat ervaring mee heb en daarom verder in deze kleine 'how-to' zal gebruiken.
Andere programma's zullen ook werken zolang men de metingen met 'minimum phase' kan exporteren.
En in het geval van filtersimulatie zolang men de gemeten curve over de gesimuleerde curve kan leggen.
Met Boxsim bijvoorbeeld, kan dat op het moment van schrijven, helaas niet.
Methode:
De methode berust op het sommeren van twee drivers in een filtersimulatieprogramma en het resultaat daarvan te vergelijken met een globale meting.
Zodoende wordt de offset niet direct bepaald, maar afgelezen van de simulatie.
Voor de eenvoud zal ik hier het meest voorkomende geval behandelen, namelijk een 2-weg met tweeter & woofer.
Hiervoor zijn in totaal slechts 3 metingen nodig van:
- Tweeter
- Woofer
- Tweeter en Woofer samen
Met het kleine verschil dat men qua meethoogte precies tussen tweeter en woofer in moet zitten.
En qua meetafstand het liefst zo ver mogelijk van de luidspreker, zonder dat reflecties in de metingen terecht komen.
In de praktijk komt dat neer op een meetafstand van ca. 100cm, wat voldoende is voor drivers die dicht op elkaar zitten.
Wanneer alles opgesteld staat, is het belangrijk om niets meer aan de positie van luidspreker en microfoon te veranderen en om te zorgen voor een stille meetomgeving.
Om eventuele invloed van buitenaf nog verder te beperken kan gekozen worden om de metingen te middelen.
Het stappenplan:
- Tweeter opmeten
- Woofer opmeten
- Tweeter en woofer samen opmeten (ik sluit de drivers parallel aan om onderlinge invloed van de drivers uit te sluiten -> lees: filtering door inductie van de woofer/tweeter zelf).
- Metingen exporteren waarbij gekozen wordt voor 'minimum phase'
- Metingen invoeren in een filtersimulatie programma
- In het somnetwerk van tweeter & woofer de offset aanpassen totdat de gesimuleerde curve met de gemeten curve overlapt
-