OopsRobertD schreef: ↑vr 11 nov 2022, 10:47Ik ben 53 en heb dit soms ook aldouwebakker schreef: ↑vr 21 okt 2022, 12:06Het heeft allemaal te maken met de leeftijd denk ik.
Soms sta ik voor de koelkast en dan denk ik "wat doe ik hier" en kan het dan niet meer bedenken.
Of je ontmoet mensen die je al jaren kent, maar niet meer op de naam kan komen. De
We moeten het er maar mee doen Anne, Bert![]()
Annastacia maar met een beetje Bill
Moderator: Beheerdersteam
Re: Annastacia maar met een beetje Bill
Re: Annastacia maar met een beetje Bill
Als de voorversterker zonder scheidingscondenator aan het rooster van de fasedraaier zit wrdt de kathode flink positief, genoeg spanning om er een stroombron tussen te zetten.OpaBert schreef: ↑vr 11 nov 2022, 10:06misschien kun je proberen mij uit te leggen Anne waarom er een negatieve spanning op de stroombron moet en een andere keer een Positieve spanning ?
Is dat omdat er anders te weinig spanning op de kathode komt om nog de stroom te kunnen regelen?
Begrijp er verder niet echt veel van![]()
Met scheidingscondensator komt het rooster (via een lekweerstand) aan massa, komt de kathode maar enkele volts positief. Is meestal wat te weinig voor de stroombron, dan helpt een negatieve spanning erbij de stroombron uit de nood en aan spanning.
Anne
Re: Annastacia maar met een beetje Bill
De fase draaier zonder stroombron plaatje geleend van AudioCreative
Dick vd Merwe AKA Triode Dick
Dan mis ik onderaan de 1M weerstand een C
Dat is denk ik om ongewenste wisselspanning naar gnd kort te sluiten en het DC nivo hetzelfde te laten blijven
En in dat schema van mij heb ik 2 audio in
welke bij plaatje Triode Dick dus via een C naar gnd gaat
Schema van Valve4lover is anders getekend kan ik moeilijk vergelijken
maar is het zelfde
Dick vd Merwe AKA Triode Dick
Dan mis ik onderaan de 1M weerstand een C
Dat is denk ik om ongewenste wisselspanning naar gnd kort te sluiten en het DC nivo hetzelfde te laten blijven
En in dat schema van mij heb ik 2 audio in
Schema van Valve4lover is anders getekend kan ik moeilijk vergelijken
Re: Annastacia maar met een beetje Bill
Anne er zitten 2 roosters in de Fase draaier in het ontwerp van mijn versterker is het rooster via een koppel condensator aan het rooster verbonden Daarom dus de Negatieve spanning ( waarom heb ik dat zo gedaan ? )Ah!buis schreef: ↑vr 11 nov 2022, 12:28Als de voorversterker zonder scheidingscondenator aan het rooster van de fasedraaier zit wrdt de kathode flink positief, genoeg spanning om er een stroombron tussen te zetten.OpaBert schreef: ↑vr 11 nov 2022, 10:06misschien kun je proberen mij uit te leggen Anne waarom er een negatieve spanning op de stroombron moet en een andere keer een Positieve spanning ?
Is dat omdat er anders te weinig spanning op de kathode komt om nog de stroom te kunnen regelen?
Begrijp er verder niet echt veel van![]()
Met scheidingscondensator komt het rooster (via een lekweerstand) aan massa, komt de kathode maar enkele volts positief. Is meestal wat te weinig voor de stroombron, dan helpt een negatieve spanning erbij de stroombron uit de nood en aan spanning.
Anne
Ik zie in het plaatje van TD het onderste rooster via een C aan de Kathode zitten
En het bovenste rooster recht aan de anode stuur buis
Re: Annastacia maar met een beetje Bill
Deze fasedraaier is symetrisch, heeft twee ingangen, elke kant een rooster.
Wat er uitkomt is het verschil tussen de twee ingangen.
Gebruik je maar één ingang dan moet de andere ingang stil blijven dus aan massa, al of niet via een (dikke) condensator.
Wel zorgen dat beide roosters op dezelfde (gelijk)spanning zitten.
Welke ingang je gebruikt maakt enkel een verschil in fase, kan van belang zijn met een tegenkoppeling.
Anne
Wat er uitkomt is het verschil tussen de twee ingangen.
Gebruik je maar één ingang dan moet de andere ingang stil blijven dus aan massa, al of niet via een (dikke) condensator.
Wel zorgen dat beide roosters op dezelfde (gelijk)spanning zitten.
Welke ingang je gebruikt maakt enkel een verschil in fase, kan van belang zijn met een tegenkoppeling.
Anne
Re: Annastacia maar met een beetje Bill
Dankjewel Anne voor de uitleg
Snap nu waarom er twee ingangen te gebruiken zijn
Als de 2 buishelften in de fase draaier niet gelijk zijn zou je op een meer uit kunnen sturen omdat de spanning over weerstanden aan de Anode dan verschillen .
Dan zou bij voluit sturen een buis eerder tegen het max aan lopen en Flattopping ontstaan.
Dat zou dan met andere weerstanden tussen Anode en + Hoogspanning ingesteld kunnen worden wel vervelend als je er een andere buis in zet , en die net andersom is
Snap nu waarom er twee ingangen te gebruiken zijn
Als de 2 buishelften in de fase draaier niet gelijk zijn zou je op een meer uit kunnen sturen omdat de spanning over weerstanden aan de Anode dan verschillen .
Dan zou bij voluit sturen een buis eerder tegen het max aan lopen en Flattopping ontstaan.
Dat zou dan met andere weerstanden tussen Anode en + Hoogspanning ingesteld kunnen worden wel vervelend als je er een andere buis in zet , en die net andersom is
Re: Annastacia maar met een beetje Bill
Nog een vraag Stel je hebt geen DC Gloeispanning
Dan kun je alleen nog maar die condensator weglaten maar we begonnen met niks ( waarom heb je daar niet voor gekozen Anne ? )
Maar nu heb je voor de negatieve spanning gekozen Heeft dit nog andere voordelen?
Dan kun je alleen nog maar die condensator weglaten maar we begonnen met niks ( waarom heb je daar niet voor gekozen Anne ? )
Maar nu heb je voor de negatieve spanning gekozen Heeft dit nog andere voordelen?
Re: Annastacia maar met een beetje Bill
Die negatieve spanning is overgebleven van een Bill met kathode tegenkoppeling bij de eindbuizen.
Dan heb je veel sturing nodig vanuit de fasedraaier. Met de kathodes van de fasedraaier op 60V (en meer), wat je krijgt als er geen koppel-C naar de voortrap is, blijft er minder spanning over voor de triodes en minder uitsturing mogelijk.
Anne
Dan heb je veel sturing nodig vanuit de fasedraaier. Met de kathodes van de fasedraaier op 60V (en meer), wat je krijgt als er geen koppel-C naar de voortrap is, blijft er minder spanning over voor de triodes en minder uitsturing mogelijk.
Anne
Re: Annastacia maar met een beetje Bill
Denk dat ik het snap, de spanning op de Cathode gaat natuurlijk af van de spanning over de weerstanden aan de Anode/hoogspanning
Maar moet ik dat nu 2 x doen een helft Sinus op de bovenste triode en een helft op de onderste triode die aan de KT88 gevoed wordt
Ik meen dat er daar ongeveer 60 -70 volt Piek moet komen te staan op het stuurrooster
Dat lijkt toch niet zo veel met 375 Volt Anode - 60 of laten we gek doen 75 volt is er toch nog 300 volt tussen kathode en Anode , dat lijkt meer dan genoeg Anne
Maar moet ik dat nu 2 x doen een helft Sinus op de bovenste triode en een helft op de onderste triode die aan de KT88 gevoed wordt
Ik meen dat er daar ongeveer 60 -70 volt Piek moet komen te staan op het stuurrooster
Dat lijkt toch niet zo veel met 375 Volt Anode - 60 of laten we gek doen 75 volt is er toch nog 300 volt tussen kathode en Anode , dat lijkt meer dan genoeg Anne
Re: Annastacia maar met een beetje Bill
Ach, het gaat wel met beide soorten schakeling. Met de negtieve hulpspanning heb je meer ruimte voor de uitgangsspanning, kom je minder dicht in de buurt van heel weinig stroom door de buis waar het steeds minder lineair wordt, geeft minder vervorming.
Anne
Anne
Re: Annastacia maar met een beetje Bill
Ok Zeer goed dus deze truc van je
Als er 400 volt op de Fasedraaier anode weerstanden zou staan zou het misschien beter zijn geweest.
Gelukkig staat het hier opgeschreven Want onthouden
Als er 400 volt op de Fasedraaier anode weerstanden zou staan zou het misschien beter zijn geweest.
Gelukkig staat het hier opgeschreven Want onthouden
Re: Annastacia maar met een beetje Bill
Ik wilde de gloeispanning aansluiten op de print Maar er staat -6,3Volt
Dat kan ik wel van de DC afhalen welke op de 6SN7 staat
Edit
Nu wil ik de 6,3Volt AC aansluiten en heb ik alleen maar 4-5 van de ECC99
pin 9 die zit aan aan HV GND klopt dat wel Dan staat er wisselspanning op de HVGND
Ik moet even kalmeren te weinig geslapen vannacht.
Even boterhammen op
Met de middenpoot pin 9 van de ECC99 aan de 6,3 volt AC en 4-5 is dan ook 6,3 AC
En als pin 9 aan GND zit komt er 6.3 Volt op de GND Hoogspanning
Dat kan toch niet goed zijn ?
Anne ben je wakker ? Ik een beetje
Dat kan ik wel van de DC afhalen welke op de 6SN7 staat
Edit
Nu wil ik de 6,3Volt AC aansluiten en heb ik alleen maar 4-5 van de ECC99
pin 9 die zit aan aan HV GND klopt dat wel Dan staat er wisselspanning op de HVGND
Ik moet even kalmeren te weinig geslapen vannacht.
Even boterhammen op
Met de middenpoot pin 9 van de ECC99 aan de 6,3 volt AC en 4-5 is dan ook 6,3 AC
En als pin 9 aan GND zit komt er 6.3 Volt op de GND Hoogspanning
Dat kan toch niet goed zijn ?
Anne ben je wakker ? Ik een beetje
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Annastacia maar met een beetje Bill
Ja hoor, op tijd wakker vandaag.
Die gloei op het printje is voor de 6N6P, 6,3V tussen 4 en 5 en dan pin 9 (= een afscherming) aan massa.
Bij de ECC99 zit de gloei zpals bij de ECC83 en soortgenoten, 12,6V tussen 4 en 5 en pin 9 aan het midden van de gloei.
Met het printje en een ECC99 dus 4 en 5 aaneen en op 6,3V tov massa, dus andere kant 6,3V aan massa.
Als je de gloei anders wil, bijv met midden 6,3V aan massa (ontbrompot ofzo), dan moet pin 9 losgesneden en van een aansluiting voorzien.
Anne
Die gloei op het printje is voor de 6N6P, 6,3V tussen 4 en 5 en dan pin 9 (= een afscherming) aan massa.
Bij de ECC99 zit de gloei zpals bij de ECC83 en soortgenoten, 12,6V tussen 4 en 5 en pin 9 aan het midden van de gloei.
Met het printje en een ECC99 dus 4 en 5 aaneen en op 6,3V tov massa, dus andere kant 6,3V aan massa.
Als je de gloei anders wil, bijv met midden 6,3V aan massa (ontbrompot ofzo), dan moet pin 9 losgesneden en van een aansluiting voorzien.
Anne
Re: Annastacia maar met een beetje Bill
Hoi Anne
fijn dat jij wakker ben heb vannacht weinig geslapen 1-2 uur Te druk in mn hoofd denk
Er zit een ECC99 in welke met 6.3VAC werd gevoed
Dat zou nu met 12,6 VAC moeten
Dan moet ik echt een en ander gaan veranderen
Want op 1 pin zit niets aan gesloten
Maar liefst gewoon 6,3VAC op de ECC99 dus draadbrug op de print tussen 4-5
Eendraad eraan naar de trafo en een draad aan pin 9 van de gloeidraad zit op Gnd Hoogspanning
Zo schreef je het ook .
Waarschijnlijk korter ik ben langdradig
, daar zit geen verbetering in merk ik
Als het verder niks geeft dat de gnd aan die gloeidraad zit dan ben ik snel klaar
Moet misschien een draad los maken
Aan de trafo zit de middentap van 6,3VAC zit een lich grijze draad naar + Neg voeding en die loopt naar GND Bias automaat
Ik vermoed dat die plus Negatieve spanning wel ergens aan de gnd moet
Er zit een ECC99 in welke met 6.3VAC werd gevoed
Dat zou nu met 12,6 VAC moeten
Dan moet ik echt een en ander gaan veranderen
Want op 1 pin zit niets aan gesloten
Maar liefst gewoon 6,3VAC op de ECC99 dus draadbrug op de print tussen 4-5
Eendraad eraan naar de trafo en een draad aan pin 9 van de gloeidraad zit op Gnd Hoogspanning
Zo schreef je het ook .
Waarschijnlijk korter ik ben langdradig
Als het verder niks geeft dat de gnd aan die gloeidraad zit dan ben ik snel klaar
Moet misschien een draad los maken
Aan de trafo zit de middentap van 6,3VAC zit een lich grijze draad naar + Neg voeding en die loopt naar GND Bias automaat
Ik vermoed dat die plus Negatieve spanning wel ergens aan de gnd moet
Re: Annastacia maar met een beetje Bill
Als je de 6,3V voor de ECC99 voor nog andere dingen gebruikt mag pin 9 vermoedelijk niet aan massa.
Anders leg je ergens iets aan massa wat mischien niet mag.
Anne
Anders leg je ergens iets aan massa wat mischien niet mag.
Anne
Re: Annastacia maar met een beetje Bill
Ja dat gaat fout denk ik op dezelfde trafo winding 7-( 3,15-0-3,15)-7 volt
De tussen haakje is de Gloeistroom ECC99 en de 7+7 volt ( 2 oranje draden )gaan naar de gelijkrichter inschakel vertraging hoogspanning en naar de Vin Vin oranje draden brug gelijkrichter ( is in dit geval 2 x 1N4007) BiasAutomaat
Dus wat die circuits aan bijwerkingen krijgen kan ik niet bedenken Anne
De tussen haakje is de Gloeistroom ECC99 en de 7+7 volt ( 2 oranje draden )gaan naar de gelijkrichter inschakel vertraging hoogspanning en naar de Vin Vin oranje draden brug gelijkrichter ( is in dit geval 2 x 1N4007) BiasAutomaat
Dus wat die circuits aan bijwerkingen krijgen kan ik niet bedenken Anne
Re: Annastacia maar met een beetje Bill
Dat klopt wel Anne , en de BiasAutomaat zit ook op die 7-0-7 volt
Waar normaal de Bruggelijkrichter zit op het printje zitten 2 dioden 1N4007 en er staat net geen 9 volt
Als het de 14 volt daar gebruikt zou worden Net als op de hoogspanning Inschakel vertraging zet je daar die brug gelijkrichter
Oh ja
ik begrijp het denk vermoedelijk komt bij 14 volt AC een 14x1,4= 19 Volt wat veel te veel is
Misschien dat ik dat toch ga doen met een spannings regelaar van 12 volt er tussen Anne
Ik heb de print opdruk van de brug gelijkrichter op een papiertje getekend met de 2 diodes waar tussen - en + 9 volt staat
Waar normaal de Bruggelijkrichter zit op het printje zitten 2 dioden 1N4007 en er staat net geen 9 volt
Als het de 14 volt daar gebruikt zou worden Net als op de hoogspanning Inschakel vertraging zet je daar die brug gelijkrichter
Oh ja
Misschien dat ik dat toch ga doen met een spannings regelaar van 12 volt er tussen Anne
Ik heb de print opdruk van de brug gelijkrichter op een papiertje getekend met de 2 diodes waar tussen - en + 9 volt staat
Re: Annastacia maar met een beetje Bill
Jij vind altijd wel een oplossing
Ik zie daar 2 elko,s zitten Anne welke waarden moeten die hebben
Die moet ik dan ergens met een beugeltje aan het hout schroeven
Of een tywrap splitsen en een schroef er door kan ook
Als ik weet welke elco er aan moet Anne kan ik mn plan trekken
Dit kost bijna niks hooguit 5 € aan onderdelen die ik wel heb liggen
Ik was ook bezig hoor
ik heb 2 voedings printjes waar ik het transformatortje heb gedesoldeerd en wilde daar die 14 AC volt op zetten en met 12 volt DC naar de bias automaat
Misschien zijn er 2 mogelijkheden
mijn oplossing ( als het een oplossing is ) heeft zeker 25€ gekost
Dankjewel voor de hulp Anne
Ik zie daar 2 elko,s zitten Anne welke waarden moeten die hebben
Die moet ik dan ergens met een beugeltje aan het hout schroeven
Of een tywrap splitsen en een schroef er door kan ook
Als ik weet welke elco er aan moet Anne kan ik mn plan trekken
Dit kost bijna niks hooguit 5 € aan onderdelen die ik wel heb liggen
Ik was ook bezig hoor
Misschien zijn er 2 mogelijkheden
mijn oplossing ( als het een oplossing is ) heeft zeker 25€ gekost
Dankjewel voor de hulp Anne
Re: Annastacia maar met een beetje Bill
Allebij 100µF is mooi zat.
Die voor de vertraging gaat naar een 7812, neem 25V. Komt nergens anders aan dan de schakeling met het relais, ook geen massa.
En de ander, naar de automaat is al tevreden met 16V.
Anne
Die voor de vertraging gaat naar een 7812, neem 25V. Komt nergens anders aan dan de schakeling met het relais, ook geen massa.
En de ander, naar de automaat is al tevreden met 16V.
Anne
Re: Annastacia maar met een beetje Bill
Ga ik een manier verzinnen dat het niet alleen werkt maar ook knap eruit ziet Anne
Die vertraging print heeft niet eens een 12 volt stabilsatie
Althans Ik heb nog niet gezien op de print
Die vertraging print heeft niet eens een 12 volt stabilsatie
Althans Ik heb nog niet gezien op de print
Re: Annastacia maar met een beetje Bill
De vertraging is voor twee relais bedacht ik me later, een HS en een automaat, misschien toch iets meer dan 100µF na de gelijkrichter (470µF ?).
Je krijgt na de gelijkrichter iets van 20V, wat veel voor 12V relais.Dus een 7812 of serieweerstanden.
En voor het aansluiten gloei ECC99 pin 4en5 samen en pin 9 naar de 6,3V met midden aan massa.Dwz pin 9 losmaken van massa.
Anne
Je krijgt na de gelijkrichter iets van 20V, wat veel voor 12V relais.Dus een 7812 of serieweerstanden.
En voor het aansluiten gloei ECC99 pin 4en5 samen en pin 9 naar de 6,3V met midden aan massa.Dwz pin 9 losmaken van massa.
Anne
Re: Annastacia maar met een beetje Bill
Anne ik zit al heel de ochtend naar je oplossing te kijken
En ik zie op de plaats waar de Bruggelijkrichter hoort op de bias automaat een greatz schakeling met normale 4 diodes bijvoorbeeld 1N4007
Dan wordt de gelijkspanning met rimpel( ben de naam vergeten van dat soort gelijkspanning) verdeeld in 2 circuits
1 naar de Inschakel vertraging Hoogspanning Die gelijkspanning wordt afgevlakt met een 25 volt elco 100 uF Schema is aangepast voor 12 Volt Relais krijgen gemeten 16Volt is eigenlijk beetje veel
EDIT 2 naar de BiasAutomaat met En dan wordt ik geremd De Bias automaat krijgt al spanning via de print sporen
En teken je vanaf de midden aftakking een draad welke aan de Gnd aansluiting komt
Verder een elko met de Min aan gnd en de plus naar de plus
Maar waar moet die draad van af de plus aan komen ?
Kun je me dat even vertellen Anne ?
Ik wil ff niet praten over de nieuwe print verzieken
En ik zie op de plaats waar de Bruggelijkrichter hoort op de bias automaat een greatz schakeling met normale 4 diodes bijvoorbeeld 1N4007
Dan wordt de gelijkspanning met rimpel( ben de naam vergeten van dat soort gelijkspanning) verdeeld in 2 circuits
1 naar de Inschakel vertraging Hoogspanning Die gelijkspanning wordt afgevlakt met een 25 volt elco 100 uF Schema is aangepast voor 12 Volt Relais krijgen gemeten 16Volt is eigenlijk beetje veel
EDIT 2 naar de BiasAutomaat met En dan wordt ik geremd De Bias automaat krijgt al spanning via de print sporen
En teken je vanaf de midden aftakking een draad welke aan de Gnd aansluiting komt
Verder een elko met de Min aan gnd en de plus naar de plus
Maar waar moet die draad van af de plus aan komen ?
Kun je me dat even vertellen Anne ?
Ik wil ff niet praten over de nieuwe print verzieken
