Onder een hoek in te stellen center speaker

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Caratje
Berichten: 101
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 3:08
Locatie: Eindhoven de gekste
Contacteer:

Onder een hoek in te stellen center speaker

Bericht door Caratje »

Heerlijk zo'n specifiek sub-forum!!!

Ik wil mijn horizontaal georienteerde center speaker (Vifa Carat) laag bij de grond (onder de TV) plaatsen, hoe iets fatsoenlijks te maken dat onder een beetje hoek is in te stellen???

Bvd,

Joep
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

hangt een beetje af van het instelbereik dat je wil hebben denk ik.

als het niet al te veel is, zou je van die pootjes met schroefdraad die je ook onder talefs wel ziet kunnen gebruiken.

andere optie is wat moeilijker te omschrijven, maar ik ga t toch proberen ;) aan de zijkant een 2 tal 3-hoeken, in de punt scharnierend aan elkaar (bout/moer) vooraan in 1 een sleuf frezen in de andere een gat daar ook bout/moer door zodat je de 1ne kan schuiven tov de andere.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Misschien een draaiplateau voor een TV, maar dan klein formaat.
Zoiets als dit bijvoorbeeld:

Afbeelding

Groet,
Edo
Gebruikersavatar
Caratje
Berichten: 101
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 3:08
Locatie: Eindhoven de gekste
Contacteer:

Bericht door Caratje »

Hoi Edo,

Toen ik dat televisie draaiplateau zag, wou ik eerst even vermelden dat ik een vertikale hoek bedoelde... Maar dan kan ik er nog altijd twee gebruiken (een aan beide kanten) tussen een soort van rack geklemt. Dan zit ik echter wel met een instabiel of nogal snel lomp rack te kijken en moet ik de hoek nog goed vast kunnen zetten, maar dat laatste valt wel op te lossen (lees hieronder maar).

Hoi Henk-Jan,

Daar heb ik ook aan zitten denken!!! Dwz, als we het over het zelfde hebben... Eigenlijk heel vergelijkbaar met wat Edo zegt, maar dan zonder zo'n schijf???

Hoi Allemaal,

Alle gekheid op een stokkie, zo'n kantel principe is een goed idee. Zo'n schijf aan beide zijkanten is dan heel chique, maar het moet nog wel vast gezet worden, wat met zo'n sleuf kan. Maar dit gaat heel lomp danwel instabiel worden!!!

Kortom ik zou dit in een poot met stevige kruisverbindingen kunnen proberen te maken. Dat wordt niet makkelijk...

En wat denk je van een doos (vol gooien met zand om gewicht te creeeren en resonanties te verkomen...) met een stevige deksel met ver overstekende randen (zeg maar driehoeken, eventueel met draai plateaus en een sleuf om een en ander vast te zetten)??? Oh, ik zal de hoek niet elke week willen veranderen, dus van de binnenkant instelbaar is een mogelijkheid om de buitenkant onaangetast te laten!!! En dan gewoon spikes onder de doos!!!

Groetjes,

Joep
Gebruikersavatar
Caratje
Berichten: 101
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 3:08
Locatie: Eindhoven de gekste
Contacteer:

Bericht door Caratje »

He Edo!!!

Waar koop je zulke dingen en hoeveel kost me dat dan???

Dwz, met twee halve ben ik ook al een heel eind!!! Dan ook nog twee halve doosjes en kijken hoe ik het zand erin kan houden (plastic zak...) en ik ben klaar!!!

Edit:
> Gevonden, check property van plaatje:
> http://www.epowershop.nl/media/TV-STAND-002.jpg
> Probeer: www.epowershop.nl
> Selecteer: TV-Beugels
> Vind: DRAAIPLATEAU BLA 230mm Euro 25,00 Inclusief
> Best duur voor zo weinig, zeker als ik hem in stukken ga zagen...
> Diameter van 23 cm is niet zo'n probleem, dwz instel hoek hoeft geen
> 180 graden te zijn... Maar er moet natuurlijk ook wel genoeg overlap
> zijn, anders heeft het geen toegevoegde stabiliteit en geeft een schroef
> in het draai centrum eigenlijk het zelfde effect!!!

Groetjes,

Joep
Gebruikersavatar
Caratje
Berichten: 101
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 3:08
Locatie: Eindhoven de gekste
Contacteer:

Bericht door Caratje »

Over zand enzo gesproken, ik vond het volgende:

http://www.tnt-audio.com/clinica/sandblaster_e.html
http://www.callas-audio.nl/callasclamprackpagenw.htm

Vond ik wel gein,

Joep
Jasper
Berichten: 184
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 14:01
Locatie: Dordrecht

Bericht door Jasper »

Ik heb mijn center ook onder een hoek geplaatst omdat deze slechts 5 cm van de grond staat en ik toch het idee wil hebben dat de stemmen uit het scherm komen. Ik heb dit gedaan door zelf een standaard van hout te maken en deze te vullen met zand. Erg makkelijk en goedkoop.

Kies de hoek trouwens zo, dat als je de schuine lijn denkbeeldig door zou trekken je bij je zitplaats uitkomt op de hoogte van je tweeters van je fronts (tenzij deze natuurlijk ook schuin staan). Dit om het geluidsbeeld homogeen te houden. Het ideaal is namelijk alle tweeters op dezelfde hoogte, maar dat wil bij de center meestal niet zo makkelijk lukken. Op deze manier benader je dat het best.
Gebruikersavatar
Caratje
Berichten: 101
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 3:08
Locatie: Eindhoven de gekste
Contacteer:

Bericht door Caratje »

Hoi Mannen,

Om het oog ook wat te gunnen (ook al zie je voornamelijk de voorkant, maar dat kan met een nieuwe/ruimere woonkamer natuurlijk anders worden), dachten mijn pa en ik gisteren avond aan het volgende:

1. Maak aan de onderkant een halve cilinder vast (of kleiner deel van cilinder met een grotere straal), door minder van hout spannen en dat vervolgens met hout te vullen. Dan heb je zeg maar een wiebel wieg!!!

2. Het probleem is dan meteen duidelijk, hoe voorkom je dat het gaat wiegelen??? Kijk, bij vliegtuigen schuiven ze in de parkeer stand gewoon aan beide kant zo'n wig er tegen aan en klaar is Clara, maar na wat wikken en wegen gaat dat bij een speaker toch net iets anders...

- We zouden ook twee poten (spike like) voor en een verstelbare achter kunnen doen. Is dat iets???

- Of natuulijk een hele voet met ronde holling en die dan goed en verstelbaar vast schroeven, maar dat is niet zo makkelijk te maken...

We zijn er nog niet over uit, dus ideeen zijn altijd welkom!!!

Doei,

Joep
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Wat denk je van zoiets:
Afbeelding

Daar leg je een plankje onder met de precies de tegenovergestelde uitsparing te maken:
Afbeelding

Gaat prima, ik heb nl bijna dezelfde center gehad als hier op het plaatje.
priens
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 04 okt 2004, 10:40

Bericht door priens »

Als ik het goed begrijp, wil je eigenlijk een ondersteuning die hetzelfde doet als de ondersteuning van je beeldscherm bij de computer?
Misschien moet je eens zo'n ding van dichtbij bekijken, wellicht dat je er een ideetje op na houdt.
Of gewoon zo'n ding gebruiken en netjes in een andere kleur spuiten...
Gebruikersavatar
Caratje
Berichten: 101
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 3:08
Locatie: Eindhoven de gekste
Contacteer:

Bericht door Caratje »

Hey Jongens,

Tof dat jullie meedenken!!! Gisteren het onderwerp nog maar eens aangekaart bij mijn pa en toen dacht ik bij het volgende uit te komen:

- Men nemen een vierhoek met boven twee haakse hoeken en een oppervlakte gelijk aan die van de orginele rechthoek, houdt de voor kant even hoog en reduceert dus de hoogte aan de achterkant te kosten van een wat dieper wordende kast... Afgeschuinde onderkant (wat zou een plaatje maakelijk zijn!!!)
Dan de truck, aan de achterkant een verschuifbare plaat om de hoogte in te stellen van zijn 'kont' op de grond, tot helemaal horizontaal.

Maar eigenlijk zit daar dan zo'n mechanisme in als onder een monitor of zoals de hierboven toppie uitziende luidsprekers van Bart. Misschien is aan de onderkant nog mooier, maar ik moet wel voorkomen dat het gaat resoneren!!! Met drie/vier flinke vleugel moeren aan de achterkant dacht ik wel een heel eind te zijn, die moeten natuurlijk ook aan de onderkant kunnen, ik zal het eens in de groep gooien...

Doei,

Joep
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

zag in de HH een voorbeeld van een center die wat lijk op dat laatste idee van Joep: een 3hoekige kast met aan de voorkant een korte spike en achteraan een langere (lengte zo dat je de gewenste hoek krijgt)
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Henkjan schreef:
zag in de HH een voorbeeld van een center die wat lijk op dat laatste idee van Joep: een 3hoekige kast met aan de voorkant een korte spike en achteraan een langere (lengte zo dat je de gewenste hoek krijgt)
Bedoel je deze?

Afbeelding
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

SARK schreef:
Henkjan schreef:
zag in de HH een voorbeeld van een center die wat lijk op dat laatste idee van Joep: een 3hoekige kast met aan de voorkant een korte spike en achteraan een langere (lengte zo dat je de gewenste hoek krijgt)
Bedoel je deze?

Afbeelding
ja
Gebruikersavatar
Caratje
Berichten: 101
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 3:08
Locatie: Eindhoven de gekste
Contacteer:

Hoe belangrijk is volume eigenlijk...

Bericht door Caratje »

Hoi Allemaal,

Die speaker lijkt wel haast op zo'n ding dat je op de hoedenplank van een auto wel eens ziet (zag), eerlijk gezegd niet het imago dat ik mijn huiskamer wil... Kortom ik wil iets minder ver gaan en de achterkant dus niet in een punt laten uitlopen, maar tot zeg eens de helft van de voorkant.
Maar goed, ik ging eens kijken hoe groot hij precies moet zijn mijn Vifa Carat Center en tot mijn verbazing was die een stuk kleiner dan de Vifa Carat Front terwijl het filter en de units het zelfde zijn (afgezien van magneet afschermers). Wat moet ik nu doen??? Alles er tussen is eigenlijk wel goed, of het liefst zo dicht mogelijk bij de Fronts blijven...

HELP!!!

Vifa Center
Hoogte 18
Breedte 55
Diepte 35
Volume 94.8 (mdf van 22 mm)

Vifa Front
Hoogte 106
Breedte 22.5
Diepte 30.5
Volume 145.8 (mdf van 22 mm)

Mijn voorstel:

Hoogte voor 22.5
Hoogte achter 10.0
Breedte 80
Diepte 40
Volume 123.05 (mdf van 22 mm)

Groetjes,

Joep
Gebruikersavatar
Caratje
Berichten: 101
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 3:08
Locatie: Eindhoven de gekste
Contacteer:

Bericht door Caratje »

Oh, de 'layout' van de units over de voorkant is bij de Center speaker natuurlijk ook anders dan bij de fronts. Zelfs de 'breedte' is anders, maak ik dan grote fouten (= de kleinste) als ik de woofers vertikaal in het midden houd en de afstand inclusief tot de tweeter gelijk hou aan het orginele design van de Center???
Gebruikersavatar
Caratje
Berichten: 101
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 3:08
Locatie: Eindhoven de gekste
Contacteer:

Bericht door Caratje »

Hmm, foutje bij het rekenen...

Vifa Center (mdf van 22 mm)
HxBxD 18 x 55 x 35 = Volume ~ 21 Liter

Vifa Front (mdf 22 mm)
HxBxD 106 x 22.5 x 30.5 = Volume ~ 47 Liter
Semi separated area for Tweeter and one Woofer:
HxBxD 23.5 x 22.5 x 30.5 = Volume ~ 9 Liter
Semi separated area for one SUB Woofer:
HxBxD 82.5 x 22.5 x 30.5 = Volume ~ 37 Liter

Hoe belangrijk is welk volume??? Als ik het volume van mijn Center ontwerp vergroot (meer in de richting van Front) gaan die dan wat klank ook nog meer op de Front lijken, of moet ik dan ook een afscheiding maken voor de laag aangestuurde woofer en wat voor impact heeft het op het links/rechts beeld???

Groetjes,

Joep
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

He Joep,

Als je het volume van je center gaat vergroten naar het volume van je front zal dat invloud hebben voor het laag. De kasten gaan dan op elkaar lijken, dus als daar dezelfde units en filter in gebruikt worden gaan ze natuurlijk op het front lijken kwa klank. Maar dat echte laag heb je niet nodig voor je center, zonde om zo'n grote kast ervoor te gebruiken.
Plaats reactie