Vraag over netkabels

Netkabels, interlinks, luidsprekerkabels, etc.

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

PHILIPS 499
Berichten: 44
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 21:17

Vraag over netkabels

Bericht door PHILIPS 499 »

Goedemorgen allen,
Ik heb een vraag over netkabels. Het is goed mogelijk dat een soortgelijke vraag al eens eerder op dit forum is gesteld. Ik heb niet alle topics en reacties doorgelezen. Sorry daarvoor.
Vraag: heeft het zin om op elk apparaat (behalve misschien de eindversterker) in je audioketen een zogenaamd high end powersnoer te gebruiken?

Het gaat me nu even niet om het nut en effect van dit soort kabels, maar gewoon om het aantal.
Aanverwante vraag: zou je voor al je apparaten dan hetzelfde merk en hetzelfde type dienen te gebruiken?

En een andere vraag: als je zo'n netfilterstekkerblok gebruikt met een rij ongefilterde en een rij gefilterde contacten, hoe zou je deze dan het meest effectief kunnen aansluiten? De mijne heeft 3 opties: je kunt een mooie netkabel op het blok zelf aansluiten en dan je apparatuur met 'gewone' kabels op de ongefilterde stopcontacten. Het blok doet dan in feite niet zoveel; de kabel fungeert dan min of meer als filter en knapt een deel van het vuile werk op. Je kunt het blok met een 'gewoon' snoer aansluiten en dan alles op gefilterd. Dan doet het "ingebouwde filter" van het blok het vuile werk. Een derde optie is alles gefilterd, dus alle netkabels high-end en aangesloten op gefilterd en een mooie netstroomkabel van blok naar lichtnet. Dat is misschien wat veel van het goede, maar het kan wel.

Natuurlijk hoor ik verschillen qua dynamiek en plaatsing en zo, maar ik vraag me gewoon af wat nu het meest effectief is.

Misschien heeft iemand hier ervaringen mee om te delen? Dank alvast.
Laatst gewijzigd door PHILIPS 499 op do 06 okt 2022, 10:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Vraag over netkabels

Bericht door SSassen »

Nee.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Vraag over netkabels

Bericht door douwebakker »

Ik heb er weinig fiducie in.
PHILIPS 499
Berichten: 44
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 21:17

Re: Vraag over netkabels

Bericht door PHILIPS 499 »

@SSassen en douwebakker. Wat bedoelen jullie met je reactie?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Vraag over netkabels

Bericht door ray5150 »

Dat ze dat gedoe met (dure) netkabels maar onzin vinden.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Vraag over netkabels

Bericht door SSassen »

ray5150 schreef: do 06 okt 2022, 10:35
Dat ze dat gedoe met (dure) netkabels maar onzin vinden.
Aantoonbaar onzin vinden zelfs.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Vraag over netkabels

Bericht door douwebakker »

PHILIPS 499 schreef: do 06 okt 2022, 10:24
@SSassen en douwebakker. Wat bedoelen jullie met je reactie?
Sander en Ray zijn me al voor.
Je schiet er niets mee op.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Vraag over netkabels

Bericht door Pjotr »

Ach, je moet toch ergens mee bezig zijn... Of je nou met Thor hamers klooit of met netsnoeren, het blijft uiteindelijk een sociaal gebeuren :mrgreen:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Vraag over netkabels

Bericht door Shadow »

Het gebruik van gewoon afgeschermd netsnoer zoals Belden 19364 is wel fijn als er veel signaalkabels in de buurt liggen :D
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Vraag over netkabels

Bericht door Henkjan »

psies, de afscherming van de kabels kan wel verschil maken
maar als je daar shopt bij de gewone E leveranciers zonder audio blabla dan hou je heel wat geld over voor leuke muziek bv
PHILIPS 499
Berichten: 44
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 21:17

Re: Vraag over netkabels

Bericht door PHILIPS 499 »

Afscherming is wel effectief ja.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Vraag over netkabels

Bericht door Pjotr »

Soms wel, meestal niet met audionetsnoeren. Als je de signaalkabels minimaal 10 cm - 15 cm weg houdt van een standaard IEC netsnoer verdwijnt het netstoringsresidu van b.v. de gelijkrichter, ver onder de ruis van de versterker. Zelfs met een zware Krell KSA100! Laat staan met een minimaal sippende CD speler enz.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Vraag over netkabels

Bericht door richard »

Daarnaast heffen de velden door stromen in de fase en nul elkaar op.

Wat wel wat soelaas kan bieden dat je de stekkers zodanig in het contact steekt dat het (wisselstroom)spanningsverschil tussen de bron, voorversterker en versterker minimaal is.
Dan lopen er minimaal vereffeningsstromen door de interlinks.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Vraag over netkabels

Bericht door hannesie »

Henkjan schreef: do 06 okt 2022, 12:17
psies, de afscherming van de kabels kan wel verschil maken
maar als je daar shopt bij de gewone E leveranciers zonder audio blabla dan hou je heel wat geld over voor leuke muziek bv
Ik heb dit type kabel gebruikt, is prima voor goede aansluiting.

https://www.elektrobode.nl/products/lap ... -1135305-1
IMG_20220718_104621657.jpg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Vraag over netkabels

Bericht door ray5150 »

Dat is inderdaad een redelijke prijs. ja.
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: Vraag over netkabels

Bericht door cool »

Dat is een 5 aderige kabel Hans, klopt dat?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Vraag over netkabels

Bericht door hannesie »

Yep, Gerard heeft dit ook.
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: Vraag over netkabels

Bericht door cool »

:dank: Ik weet dat Gerard ook deze kabel heeft maar was in de veronderstelling dat het 3x2,5mm is.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Vraag over netkabels

Bericht door hannesie »

:lol: Bij mij wel.
Ik kon het destijds niet in 5 aderig krijgen, dus toen maar gekozen voorde 3 aderige, maar de aders zijn genummerd, en je kunt dan de combi maken en 2x 1.5 = 3, net iets beter dan de 2.5 mm.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3806
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Vraag over netkabels

Bericht door AatV »

Men geeft de doorsnede/diameter op in vierkante mm?

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Vraag over netkabels

Bericht door Pjotr »

hannesie schreef: vr 21 okt 2022, 18:02
:lol: Bij mij wel.
Ik kon het destijds niet in 5 aderig krijgen, dus toen maar gekozen voorde 3 aderige, maar de aders zijn genummerd, en je kunt dan de combi maken en 2x 1.5 = 3, net iets beter dan de 2.5 mm.
Is het voor je net verworven bijzetkachel dan? Daarvoor is 1,5 mm2 al genoeg.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Vraag over netkabels

Bericht door hannesie »

Het is ook voor de lol, als ze vragen, wat heb je voor kabels.
Je kunt dan de twijfel bij veel mensen wegnemen, want je hebt er alles aan gedaan. :lol: :sure:
maar 2x1.5 mm² = meen ik dan wel 3 mm², mijn rekenen was op de lagere school al niet mijn sterkste kant. :think: :sure:

En dan voor AatV
Screenshot_20221022-154931-238.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Vraag over netkabels

Bericht door Pjotr »

Ja, maar nu zaai je weer twijfel over weer hééééééééééééééééééééééééééééééééél andere dingen :lol: Ik begrijp het.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Vraag over netkabels

Bericht door hannesie »

Je, maar ik heb hier anticiperende elektronen die mijn werk overnemen, maar dat moet je niet aan iedereen vertellen.

Die weten de weg in mijn kabels, en kunnen even goed een goede opzet maken, en kruisen niet schadelijk met de digitale lijnstruktuur.










:lol:
:hide: :hide:
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Vraag over netkabels

Bericht door Marp »

hannesie schreef: za 22 okt 2022, 16:05
Het is ook voor de lol, als ze vragen, wat heb je voor kabels.
Je kunt dan de twijfel bij veel mensen wegnemen, want je hebt er alles aan gedaan. :lol: :sure:
Heb ik de peiling gemist om je installatie te kunnen inrichten op de twijfels van veel mensen, of is veel mensen je andere nick? :lol:
Plaats reactie