goede "budget'' 2-weg combi midwoofer en tweeter denk aan 300 euro per toren.

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
mveen

goede "budget'' 2-weg combi midwoofer en tweeter denk aan 300 euro per toren.

Bericht door mveen »

ik ben van plan om te beginnen aan mijn eerste bouw. echter niet op zoek naar een kit, voor mij wordt dit een flink onderzoek met waarschijnlijk een hoop falen maar daar zit juist de kick in. na veel rondgekeken te hebben voor midwoofers en tweeters ben ik een beetje verloren geraakt in het onwaarschijnlijk grote aanbod. dus mocht iemand aanbevelingen hebben voor tweeters en midwoofers (voor de midwoofer dacht ik aan 8 tot 10'') rond de 600,- voor de hele set dan hoor ik dat graag
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Re: goede "budget'' 2-weg combi midwoofer en tweeter denk aan 300 euro per toren.

Bericht door Henkjan »

hoi & welkom!
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Re: goede "budget'' 2-weg combi midwoofer en tweeter denk aan 300 euro per toren.

Bericht door Henkjan »

dus als ik het goed begrijp is je doel het helemaal zelf ontwerpen van een 2 weg vloerstander, en gaandeweg leren wat nodig is?
John P

Bericht door John P »

Het probleem met 8"en 10" woofers is dat zij moeilijk aansluiten bij tweeters. Zij bundelen het geluid al zo laag dat de tweeter nog niet kan bijspringen. Je zal dan een hoog belastbare tweeter met een lage Fs ( < 1000 Hz) moeten hebben. Ook een waveguide zal de overgang goed doen. Naar mijn bescheiden mening kun je beter een goede 6"nemen. Neem er dan een met een papieren oid konus, die zijn eenvoudiger te filteren dan metalen konussen . Als je uitgaat van 300 € per kant, dan moet je rekenen met een €50,- voor het filter, een €75 euro voor de tweeter en een goede €100 voor de woofer. Dan heb je nog een paar centen over voor bekabeling en demping. Reken er ook op dat het hout behoorlijk aan de prijs is op dit moment.
Een eerste selectie van mij (maar wie ben ik):
https://www.rumoh.eu/speakers/wavecor/w ... -wf168wa02
https://www.rumoh.eu/speakers/wavecor/t ... -tw022wa06
Het is wel belangrijk dat je eerst een maximale grootte van de kast vaststelt, dit is belangrijk voor de keuze van de woofer.
mveen

Bericht door mveen »

John P schreef: vr 21 okt 2022, 15:30
Het probleem met 8"en 10" woofers is dat zij moeilijk aansluiten bij tweeters. Zij bundelen het geluid al zo laag dat de tweeter nog niet kan bijspringen. Je zal dan een hoog belastbare tweeter met een lage Fs ( < 1000 Hz) moeten hebben. Ook een waveguide zal de overgang goed doen. Naar mijn bescheiden mening kun je beter een goede 6"nemen. Neem er dan een met een papieren oid konus, die zijn eenvoudiger te filteren dan metalen konussen . Als je uitgaat van 300 € per kant, dan moet je rekenen met een €50,- voor het filter, een €75 euro voor de tweeter en een goede €100 voor de woofer. Dan heb je nog een paar centen over voor bekabeling en demping. Reken er ook op dat het hout behoorlijk aan de prijs is op dit moment.
Een eerste selectie van mij (maar wie ben ik):
https://www.rumoh.eu/speakers/wavecor/w ... -wf168wa02
https://www.rumoh.eu/speakers/wavecor/t ... -tw022wa06
Het is wel belangrijk dat je eerst een maximale grootte van de kast vaststelt, dit is belangrijk voor de keuze van de woofer.
Kosten van het filter laat ik in deze berekening nog even links liggen. dus 300 voor enkel de drivers
mveen

Bericht door mveen »

Henkjan schreef: vr 21 okt 2022, 15:21
dus als ik het goed begrijp is je doel het helemaal zelf ontwerpen van een 2 weg vloerstander, en gaandeweg leren wat nodig is?
Exact! Een diep gaat ok verdwaald in te raken voor zover ik heb gezien
pvanlingen

Bericht door pvanlingen »

Prima initiatief.
Gaan we hier op ons gemak afwachten wat het gaat worden. :lol:

Paul.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Welkom bij deze.
Je kiest niet de makkelijkste weg, zal ik maar zeggen.
Hoe is je ervaring met houtbewerking en solderen, als ik vragen mag ?
markbakk

Bericht door markbakk »

Inspiratie!
Het nut van de waveguide is tweeërlei: de wisselfrequentie kan lager én het afstralen van de luidspreker is rond de wisselfrequentie veel gelijkmatiger. Alexander heeft trouwens ook een kleinere variant met 8” op de site.
mveen

Bericht door mveen »

ray5150 schreef: vr 21 okt 2022, 20:18
Welkom bij deze.
Je kiest niet de makkelijkste weg, zal ik maar zeggen.
Hoe is je ervaring met houtbewerking en solderen, als ik vragen mag ?
Gelukkig is zijn dat skills die ik goed onder de knie heb. Heb ook toegang tot cnc houtfrezen wat ook weer een hoop scheelt in bewerking
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Leuke inspiratie:
No route found for "GET /%E2%80%9C%20http%3A//www.donhighend.de/" (from "viewtopic.php?p=2047145")
Ik denk dat er een paar quootjes teveel in staan.
Inspiratie!
markbakk

Bericht door markbakk »

Ah ja. Thx!
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Mijn tip zou zijn, kijk bij bestaande ontwerpen want die units zijn goed bij elkaar geselecteerd.

Let vervolgens niet op de uitwerking van bijvoorbeeld de kast, afstemfrequentie en het filter. Ga dan lekker aan de slag, en als je ergens bij vastloopt weet je dat je hulp kunt vinden bij het oorspronkelijke ontwerp. Vooral voor filtering lijkt me dat een prettige optie. Daarnaast is het evt nog goed te verkopen, want een eigen ontwerp spreekt minder aan dan een nabouw van een gerenommeerd merk.

Je kunt nog steeds dezelfde doelen halen, zoals alles zelf leren. Alleen is de combi van luidsprekers al door een meer ervaren ontwerper gedaan.

Succes ;-)

O ja, goedmoedige midwoofers/tweeters maken het makkelijker dan bijv. heftig opbrekende harde conusmaterialen. Die vergen meer maatwerk met meten en zo.
Walt

Bericht door Walt »

Goede tip inderdaad!
Chocomel

Bericht door Chocomel »

Voordat je de drivers kiest, kan je eerst globaal kiezen welke maat en welk type je zoekt. Bijvoorbeeld '6,5" midwoofer met middellange slag + dome tweeter die op 2 kHz gefilterd kan worden' of '10" midwoofer + hoorn van 10" breed + compression driver'.

Voordat je dat kiest, kan je bedenken wat de luidspreker moet kunnen. Hoe diep moet hij gaan, hoe hard, welke afstraling, gebruik je er een DSP bij. Het is erg lastig om getallen te hangen aan je wensen en al helemaal om te bepalen welke drivers daarbij horen. Het makkelijkst is het om naar bestaande luidsprekers kijken en dezelfde maat drivers te gebruiken. 'Grote woofers zijn gaaf' is ook een valide reden. :lol:

Om het filter te ontwerpen heb je een meetset nodig, bestaande uit een geluidskaart en een (meet)microfoon waarvan de karakteristiek bekend is. Ook iets om de impedantiekarakteristiek te meten. Verder kabels / statief en eventueel een licentie voor een meetprogramma zoals ARTA.
Voorbeeld

Filteren kan passief (condensatoren, spoelen, weerstanden) of met een DSP. Dat laatste is het makkelijkst, maar volgens mij kom je daar niet voor. :D
motoindo
Contacteer:

Bericht door motoindo »

En wat ook nog kan is dat je voor een klein bedrag wat tweedehands spul op de kop tikt en daar eerst wat mee gaat expirementeren alvorens je uiteindelijke keuze te bepalen. Ook een bezoek aan een kringloop kan daarbij helpen al is daar de kwaliteit van het aangeboden spul de laatste jaren wel wat achteruit gegaan, je moet mazzel hebben. Nieuwe drivers kiezen is net zoiets als kiezen vanaf een menukaart, tis handig als je al een beetje weet wat je wel en niet lekker vind. Ook luisteren bij een hifiklubben oid kan helpen, er zit nogal wat verschil in klank tussen de verschillende konus materialen. En natuurlijk de luisterdagen hier in de gaten houden !

En welkom !
Plaats reactie