Inschakelvertraging aansluiten
Moderator: Beheerdersteam
Inschakelvertraging aansluiten
Hoi allemaal,
Tijdje geleden (2 jaar of zo) heb ik een paar bestukte printjes van Florick Witbier gekocht zijnde een inschakelvertraging. Voor de zekerheid wil ik even checken hoe ik dat nou aan moet sluiten:
de contacten met de bruine draden rechtsonder, dat is helder: daar moet de laagspanning. Als ik die aansluit op de gloeispanning dan gaat de 1e led branden en dan hoor ik na 25 seconden of zo een duidelijke klik waarna de 2e led op de print gaat branden.
Dan de hoogspanning. Er zitten twee relais op met drie terminals. K1 en K2. Ik ga er vanuit dat ik de twee buitenste draden van de hoogspanning op de middenste connector van een van de twee relais moet aansluiten . Of gaat juist de middelste door naar de voeding en doe ik dan rechts aan de trafo en links aan massa of zo. Of laat ik die bloot? Allemaal vragen....
Groeten, Paul
Tijdje geleden (2 jaar of zo) heb ik een paar bestukte printjes van Florick Witbier gekocht zijnde een inschakelvertraging. Voor de zekerheid wil ik even checken hoe ik dat nou aan moet sluiten:
de contacten met de bruine draden rechtsonder, dat is helder: daar moet de laagspanning. Als ik die aansluit op de gloeispanning dan gaat de 1e led branden en dan hoor ik na 25 seconden of zo een duidelijke klik waarna de 2e led op de print gaat branden.
Dan de hoogspanning. Er zitten twee relais op met drie terminals. K1 en K2. Ik ga er vanuit dat ik de twee buitenste draden van de hoogspanning op de middenste connector van een van de twee relais moet aansluiten . Of gaat juist de middelste door naar de voeding en doe ik dan rechts aan de trafo en links aan massa of zo. Of laat ik die bloot? Allemaal vragen....
Groeten, Paul
Re: Inschakelvertraging aansluiten
Heb je een schema van de versterker en inschakelvertraging voor ons?
Re: Inschakelvertraging aansluiten
Als ik een schema van dit ding had gehad had ik de vraag niet hoeven te stellen denk ik (al kan ik het dan nog verkeerd interpreteren). En een schema van de versterker... Het is een universele inschakelvertraging voor buizenversterkers. Ik heb van Florick (de ontwerper) wel begrepen dat hij gelijk na de trafo moet worden aangesloten, dus niet na gelijkrichting en afvlakking. Ik weet niet of dat helpt...
Mvg, Paul
Mvg, Paul
Re: Inschakelvertraging aansluiten
Even meten met de multi op weerstand tussen de 3 relais aansluitingen welke er schakeld als de timer schakeld.
Lijken mij twee enkele relais.
Bij het schakelen van de HS ligt het er maar aan wat je schakelt.
- 2x wisselspanning (b.v.b secondair van de trafo,direct aan de trafo),2 relais gebruiken.
- Een gelijkgerichte DC HV, 1 relais gebruiken in de +HV
Lijken mij twee enkele relais.
Bij het schakelen van de HS ligt het er maar aan wat je schakelt.
- 2x wisselspanning (b.v.b secondair van de trafo,direct aan de trafo),2 relais gebruiken.
- Een gelijkgerichte DC HV, 1 relais gebruiken in de +HV
Re: Inschakelvertraging aansluiten
Yes, goede tip, ga ik doen. Dan nog blijven er vragen over. Ook wanneer ik weet tussen welke contacten hij schakelt weet ik nog niet of ik de hete kant in het midden aan moet sluiten of aan het contact wat wordt gesloten wanneer het relais wordt bekrachtigd. Enfin, ik ga Florick maar eens proberen te bereiken. Bedankt voor het meedenken!
Re: Inschakelvertraging aansluiten
Dat is logisch gezien, de HV (hete kant) aan het contact wat gesloten wordt.
Zo staat er nooit geen HV op het andere contact wat anders gesloten was voordat de timer schakelt.
Zo staat er nooit geen HV op het andere contact wat anders gesloten was voordat de timer schakelt.
Laatst gewijzigd door democles op di 11 okt 2022, 2:11, 1 keer totaal gewijzigd.
-
V4lve Lover
- Berichten: 104
- Lid geworden op: ma 23 sep 2019, 12:02
- Locatie: Ravenstein
Re: Inschakelvertraging aansluiten
Hoi Paul, tegenwoordig stuur ik de schema's van hetgeen wat ik bouw mee. Toen je me mailde had ik mn dag niet, en begreep de vraag niet helemaal.
Enfin ik heb het schema van de printjes bijgevoegd. Ik adverteer er momenteel niet meer mee. Maar het zijn erg handige printjes om te gebruiken.
De Hongfa 115 relais mogen 400VAC wisselspanning schakelen, maar veel minder gelijkspanning, vandaar dat het slim is om de secundaire hoogspanning van de trafo te schakelen. Je kan nog creatief zijn om de inschakelpiek van de contacten nog wat te verminderen, zo kan je een 100K 3W weerstand over de relaiscontacten schakelen om de buffer elco's alvast wat op te laden alvorens de contacten schakelen.
Als je een losse voedingstrafo hebt voor de hoogspanning kan je ook de primaire van de hoogpanningstrafo schakelen, de print word dan gevoed van de gloeitrafo.
Gr,
Florick Wibier
Enfin ik heb het schema van de printjes bijgevoegd. Ik adverteer er momenteel niet meer mee. Maar het zijn erg handige printjes om te gebruiken.
De Hongfa 115 relais mogen 400VAC wisselspanning schakelen, maar veel minder gelijkspanning, vandaar dat het slim is om de secundaire hoogspanning van de trafo te schakelen. Je kan nog creatief zijn om de inschakelpiek van de contacten nog wat te verminderen, zo kan je een 100K 3W weerstand over de relaiscontacten schakelen om de buffer elco's alvast wat op te laden alvorens de contacten schakelen.
Als je een losse voedingstrafo hebt voor de hoogspanning kan je ook de primaire van de hoogpanningstrafo schakelen, de print word dan gevoed van de gloeitrafo.
Gr,
Florick Wibier
Re: Inschakelvertraging aansluiten
Dank voor het delen van het schema Florick, ik kom er helemaal uit! 
mvg, Paul
mvg, Paul
