Phono dude
Moderator: Beheerdersteam
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Phono dude
'T is toch wel mooi hé, alles zelfbouw. Dan weet je precies wat je in huis hebt.
Re: Phono dude
Jamaar, ik heb begrepen dat deze 't huis uitgaatdouwebakker schreef:'T is toch wel mooi hé, alles zelfbouw. Dan weet je precies wat je in huis hebt.
Anne
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Phono dude
Mooi dat ie het huis uit gaat.
Mijn vrouw zet even lekker haar verzameling op!
Ik luister nu naar de Dolly Dots incl. knisperend haardvuur
En er wordt ook nog mee gezongen
Mijn vrouw zet even lekker haar verzameling op!
Ik luister nu naar de Dolly Dots incl. knisperend haardvuur
En er wordt ook nog mee gezongen
Re: Phono dude
Vanavond mijn kameraad verrast met de PhonoDude.
Hij was er erg blij mee en dat gaf mij ook een goed gevoel.
Hij was er erg blij mee en dat gaf mij ook een goed gevoel.
Re: Phono dude
Ik kan mij dat heel goed voorstellen, dit soort dingen om dan de muziek als het ware uit het slop te halen, maakt alle dagen goed.
De glimlach van die man zegt alles.

De glimlach van die man zegt alles.
Re: Phono dude
Oke, het spul draait nu twee jaar zonder problemen.
En het klinkt geweldig!
Alles had een paar weken nodig om in te branden. (helemaal uit te levelen)
Maar het was de moeite waard!
Toch wel een leuk dingetje.
En dan blijft het kriebelen
Nog 1 bouwen?
Vooruit dan maar.
Wat ga ik proberen:
-besloten niet alles in 1 kast te bouwen ,maar de voeding weer apart.
De kast werd anders te groot,geen porum gelijk en waarom zou ik de grootste storing van brom,de voeding met al zijn koper werk,boven op de gevoelige buizen zetten.
-Voor de RIAA correctie filter condensatoren ga ik naar styroflex i.p.v. de silver mica,s in olie die bij de vorige gebruikt zijn.
Niet omdat het verkeerd klinkt,zeker niet de Russische mica,s, maar het proberen van wat anders is altijd leuk.
-De trafo laat ik maken bij Toroidy in Polen.
-De schakeling wordt half om half print en vrij bedraad.
En het klinkt geweldig!
Alles had een paar weken nodig om in te branden. (helemaal uit te levelen)
Maar het was de moeite waard!
Toch wel een leuk dingetje.
En dan blijft het kriebelen
Nog 1 bouwen?
Vooruit dan maar.
Wat ga ik proberen:
-besloten niet alles in 1 kast te bouwen ,maar de voeding weer apart.
De kast werd anders te groot,geen porum gelijk en waarom zou ik de grootste storing van brom,de voeding met al zijn koper werk,boven op de gevoelige buizen zetten.
-Voor de RIAA correctie filter condensatoren ga ik naar styroflex i.p.v. de silver mica,s in olie die bij de vorige gebruikt zijn.
Niet omdat het verkeerd klinkt,zeker niet de Russische mica,s, maar het proberen van wat anders is altijd leuk.
-De trafo laat ik maken bij Toroidy in Polen.
-De schakeling wordt half om half print en vrij bedraad.
Re: Phono dude
En dan beginnen bij de print.
RIAA correctie filter en gedeelte voeding.
Na wat denkwerk kwam ik op zoiets uit. Voeding niet te dicht op het filter en toch nog redelijk compact.
Dit is de schakeling en dit gedeelte is het filter En de voeding. (laatste twee elco,s staan op de print,47uF en 22uF) Styroflex condensatoren had ik na veel zoekwerk gevonden.
Russische 1% types.
Alle bestelde condensatoren doorgemeten,alles minder dan 1%
RIAA correctie filter en gedeelte voeding.
Na wat denkwerk kwam ik op zoiets uit. Voeding niet te dicht op het filter en toch nog redelijk compact.
Dit is de schakeling en dit gedeelte is het filter En de voeding. (laatste twee elco,s staan op de print,47uF en 22uF) Styroflex condensatoren had ik na veel zoekwerk gevonden.
Russische 1% types.
Alle bestelde condensatoren doorgemeten,alles minder dan 1%
Re: Phono dude
Meten is weten......
Kastje maken.
Afmetingen 21x25cm.
Hakken ,zagen, fresen,flexen,deuvelen lijmen etc.
Bovenplaat 3mm alu,onder 2mm.
De gaten zijn voor de ingangen,uitgangen en de HV en gloei voeding doorvoer.
Voor de aardingsaansluiting van de platenspeler bedenk ik nog wat.
De binnenkant bekleed ik met RVS.
Kastje maken.
Afmetingen 21x25cm.
Hakken ,zagen, fresen,flexen,deuvelen lijmen etc.
Bovenplaat 3mm alu,onder 2mm.
De gaten zijn voor de ingangen,uitgangen en de HV en gloei voeding doorvoer.
Voor de aardingsaansluiting van de platenspeler bedenk ik nog wat.
De binnenkant bekleed ik met RVS.
Re: Phono dude
Ik las het op het net,beetje zonde om er 1 te slopen en dan te kijken.
Even Googlen en dan vind ik dit,ze zijn vacuüm verpakt en,,They are not filled with oil inside, there is just some oily substance that sticks the mica layers together.
Geen olie voor demping dus...
Even Googlen en dan vind ik dit,ze zijn vacuüm verpakt en,,They are not filled with oil inside, there is just some oily substance that sticks the mica layers together.
Geen olie voor demping dus...
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Phono dude
Aah zo. Dus niet als diëlektricum, maar i.p.v. duurzaam kunsthars om het pakketje bijeen te houden, en te beschermen tegen oxidatie en invloeden van buitenaf. Die toepassing had ik nog niet gezien. Bedankt voor de aanvulling!
Re: Phono dude
Mooi weer vandaag om de RVS binnenbekleding te maken.
En een printje geëtst
En een printje geëtst
Re: Phono dude
Thanks...
Maar even verder.
Eerst maar eens de gaten in het RVS binnenplaatwerk maken voor de doorvoeren. Ik dacht dat fiks ik wel even met de stappenboor.
Kort verhaal,stappenboor kan ik weggooien ,ondanks de snijolie, maar de gaten zitten er in
RVS is toch wat harder dan alu.
Dan de gaten voor de buisvoeten er in gezet . Van een stukje pertinax een subframe (dit voorkomt extra gaten in de bovenplaat) gemaakt,waar uiteindelijk de print op wordt vast geschroefd.
Maar even verder.
Eerst maar eens de gaten in het RVS binnenplaatwerk maken voor de doorvoeren. Ik dacht dat fiks ik wel even met de stappenboor.
Kort verhaal,stappenboor kan ik weggooien ,ondanks de snijolie, maar de gaten zitten er in
RVS is toch wat harder dan alu.
Dan de gaten voor de buisvoeten er in gezet . Van een stukje pertinax een subframe (dit voorkomt extra gaten in de bovenplaat) gemaakt,waar uiteindelijk de print op wordt vast geschroefd.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Phono dude
Al eens vaker verteld, maar m’n 300B monoblokken hebben een stalen topplaat en trafokappen. Nooit weer
Uit wanhoop ben ik een bandschuurmachine gaan huren on de kappen glad te krijgen. Alu werkt een stukje prettiger.
Maar wat zie je straks in de bovenplaat, nog wel de boutjes waar de buisvoeten mee vast zitten? En heb je mogelijkheid om buisafschermers te plaatsen?
Uit wanhoop ben ik een bandschuurmachine gaan huren on de kappen glad te krijgen. Alu werkt een stukje prettiger.
Maar wat zie je straks in de bovenplaat, nog wel de boutjes waar de buisvoeten mee vast zitten? En heb je mogelijkheid om buisafschermers te plaatsen?
Re: Phono dude
Alle onderdelen voor de filterprint waren binnen.
Dus maar even inelkaar gezet.
Weerstanden Vishay Beyschlag precision metal film resistor, 0,1%.
MOX voor de HV en een tesla 100R in het filter.
Elco,s van F&T en JJ.
De twee 0,1uF (gele) condensatoren zijn een test,daarom zo gemonteerd dat ze van buitenaf zijn te verwisselen zonder dat de print er uit moet.
Idem met die blauwe 3K3 MOX weerstanden,omdat ik nog niet weet waarop de uiteindelijke voedingsspanning zal uitkomen..
Dus maar even inelkaar gezet.
Weerstanden Vishay Beyschlag precision metal film resistor, 0,1%.
MOX voor de HV en een tesla 100R in het filter.
Elco,s van F&T en JJ.
De twee 0,1uF (gele) condensatoren zijn een test,daarom zo gemonteerd dat ze van buitenaf zijn te verwisselen zonder dat de print er uit moet.
Idem met die blauwe 3K3 MOX weerstanden,omdat ik nog niet weet waarop de uiteindelijke voedingsspanning zal uitkomen..
Re: Phono dude
Nog even een vraagje.
Beide helften wat betreft de 100nF in het filter meten 99,2nF.
Zou het veel invloed hebben op het filter als ik het zo laat ?
Beide helften wat betreft de 100nF in het filter meten 99,2nF.
Zou het veel invloed hebben op het filter als ik het zo laat ?
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Phono dude
Denk dat er in een meting ook zo maar een afwijking gaat zitten. Ik zou me er niet druk over maken
