Hifisonix

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Hifisonix

Bericht door Leeuwarden »

Iemand bekend met de versterkers van Hifisonix.com? De man verkoopt pcb’s via Jims Audio. Zijn ontwerpen zijn bijna helemaal through hole met hier en daar een smd onderdeel. Wat dat betreft spreekt het me wel aan maar ik heb uiteraard geen flauw benul van of zijn ontwerpen de moeite waard zijn om eens serieus over na te denken of er leven is na Holton.
Specifiek deze ving mijn interesse: http://hifisonix.com/wordpress/wp-conte ... 3-2021.pdf
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hifisonix

Bericht door SSassen »

Schema doet pijn aan m'n ogen, Les één op iedere elektronica opleiding is dat je schema's netjes moet tekenen, dus dit belooft niet veel goeds als deze meneer hier al niet eens de moeite voor wil nemen.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Hifisonix

Bericht door Leeuwarden »

Damn, gelijk neergesabeld :shock:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hifisonix

Bericht door SSassen »

Leeuwarden schreef: do 06 okt 2022, 12:19
Damn, gelijk neergesabeld :shock:
Sorry.
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Hifisonix

Bericht door meanman64 »

Kijk op diyaudio onder de naam Bonsai .
Zijn ontwerpen zijn veelvuldig gebouwd en ja hij verkoopt zijn printen via Jim's audio .
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Hifisonix

Bericht door meanman64 »

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hifisonix

Bericht door ray5150 »

Naamloos1.png
Esthetisch gezien is dit schema toch helemaal niet zo slecht ?
Componentenwaardes goed leesbaar, pinning staat erbij waar nodig.

Over de elektronische kant van het verhaal doe ik geen uitspraak, daarvoor reikt mijn kennis niet ver genoeg.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Hifisonix

Bericht door Leeuwarden »

meanman64 schreef: do 06 okt 2022, 12:49
Kijk op diyaudio onder de naam Bonsai .
Zijn ontwerpen zijn veelvuldig gebouwd en ja hij verkoopt zijn printen via Jim's audio .
Gevonden, Patrick! Heb me al even door een paar topics geworsteld!
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Hifisonix

Bericht door Leeuwarden »

meanman64 schreef: do 06 okt 2022, 12:50
Die SX en NX krijgen qua geluid in ieder geval wel positieve reacties…
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Hifisonix

Bericht door Henkjan »

ray5150 schreef: do 06 okt 2022, 12:58
SSassen schreef: do 06 okt 2022, 9:40
Schema doet pijn aan m'n ogen, ....
Afbeelding

Esthetisch gezien is dit schema toch helemaal niet zo slecht ?
Componentenwaardes goed leesbaar, pinning staat erbij waar nodig.

Over de elektronische kant van het verhaal doe ik geen uitspraak, daarvoor reikt mijn kennis niet ver genoeg.
ik vind het maar beroerd te lezen, gewoon random de componenten op de tekening gezet en dan verbinden met ontelbare kruisende lijnen. recept voor fouten. volledig eens met Sander dat dit veel ruimte voor verbetering laat
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Hifisonix

Bericht door Leeuwarden »

Okee, andere insteek dan: het schema kan beter getekend worden maar hoe is het schema technisch gezien. Is het een slecht, goed of zelfs fantastisch ontwerp mits de pcb goed is uitgevoerd?
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Hifisonix

Bericht door bart Luyckx »

Dit wekt ook wel mijn interesse.

Enig idee wat dit uiteindelijk gaat kosten voor een stereo-versterker?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Hifisonix

Bericht door Leeuwarden »

Nee, geen idee. Het wordt altijd duurder dan je in gedachten had 8)
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Hifisonix

Bericht door Barry2001 »

Als het je gaat om de centjes kun je beter kant en klaar kopen idd, daar kun je niet tegenaan bouwen. Maar de lol van zelfbouw + het configureren zoals je zelf wilt is onbetaalbaar.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hifisonix

Bericht door ray5150 »

bart Luyckx schreef: do 06 okt 2022, 14:39
Dit wekt ook wel mijn interesse.

Enig idee wat dit uiteindelijk gaat kosten voor een stereo-versterker?
300 tot 500 euro ben je zo wel kwijt, afhankelijk van hoe chique je de behuizing wil.
En het ligt er ook aan of je met een SMPS wilt werken, of (gebruikte) transformatoren.
Koelblokken en eventuele bekerelco's drijven de prijzen ook leuk op.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hifisonix

Bericht door ray5150 »

Ik vind de prijs voor een PCB set nog wel meevallen.
24 US Dollar en 6 voor transport is heel redelijk voor een stereo set en voeding.
https://www.ebay.com/itm/223020315220
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Hifisonix

Bericht door Leeuwarden »

Die pcb is ook met twee voedings pcb’s te koop voor dual mono.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hifisonix

Bericht door ray5150 »

Eindtorren : 3 knaken het stuk, per kanaal heb je er 4 nodig. das dus 6 tientjes ex btw voor stereo.
wat dat betreft ben je met een Pass Labs ontwerp spekkoper, de IRFP240 heb je voor 1.60 inc btw.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Hifisonix

Bericht door Leeuwarden »

Ik denk dat deze versterker sowieso stuk duurder te bouwen is dan alles wat bij Pass zwaarder is als een Aleph 5.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Hifisonix

Bericht door Leeuwarden »

Maar het topic ging niet over wat het ding kost 8)

Dat gezegd hebbende, het duurste onderdeel is de kast!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hifisonix

Bericht door Pjotr »

Leeuwarden schreef: do 06 okt 2022, 13:22
Okee, andere insteek dan: het schema kan beter getekend worden maar hoe is het schema technisch gezien. Is het een slecht, goed of zelfs fantastisch ontwerp mits de pcb goed is uitgevoerd?
Het is een gevalletje van 13 in een dozijn. Het zal best redelijk werken maar meer ook niet. Het is i.i.g. niks bijzonders. Je kunt w.m.b. kwalitatief echt beter bij je Holton blijven. Het schema is wel leesbaar maar ook amateuristisch en slordig, daar ben ik het wel mee eens. Maar goed dat is een beetje inherent aan veel gehobby.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Hifisonix

Bericht door Leeuwarden »

Kijk, daar heb ik wat aan! Dank!

Maar dan de hamvraag: kent iemand soortgelijk ontwerpen, goed gedocumenteerd en met een pcb beschikbaar, die wel boven het maaiveld uitsteken?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hifisonix

Bericht door Pjotr »

Ik zou zeggen blader eens door de eindeloze reeks Elektuur ontwerpen. En wat nog steeds een fraai ontwerp is, is de Mosfet Amp van wijlen JLH. Zijn volgens mij wel Ebay printen van. Klankmatig wel richting Holton. Op welk vermogen mik je eigenlijk?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Hifisonix

Bericht door Leeuwarden »

Lastig om te zeggen op welk vermogen ik mik. Ik heb ooit een vdVeen pr20he gehad. Die zou een vermogen moeten hebben van 70 Watt maar had een gain van onder de 20 dB (17 als ik me goed herinner) die klonk op zich uitstekend maar wel een beetje “sloom”. Nu zit ik met mijn setje in een veel kleinere kamer waarvan ik vermoed dat er veel minder vermogen nodig is.Daarbij teken ik even aan dat ik de effecten van de verhouding tussen vermogen en gain niet begrijp.

Een en ander staat niet in brand, ik kwam die Hifisonix tegen en dat je hem gemakkelijk kan omschakelen van klasse A naar AAB, oftewel meer AB, sprak me wel aan.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Hifisonix

Bericht door Shadow »

Pjotr schreef: do 06 okt 2022, 18:45
Ik zou zeggen blader eens door de eindeloze reeks Elektuur ontwerpen. En wat nog steeds een fraai ontwerp is, is de Mosfet Amp van wijlen JLH. Zijn volgens mij wel Ebay printen van. Klankmatig wel richting Holton. Op welk vermogen mik je eigenlijk?
Ray had een ontwerp ervan in de bieb gezet toch?
Plaats reactie