AL170 + KE25SC TL

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: AL170 + KE25SC TL

Bericht door pappaleo »

wouter schreef:
Wat ik leuk vind is dat er enorm verschil optreedt bij een meting in de poort als je de andere poort dichtdoet. Dat is een effect op 4 meter afstand \:D/ En dan zie je direct (denk ik) dat er een soort drukeffect optreedt waardoor de boxen zich anders gaan gedragen. Als ik weet wat ik dan meet kan ik wellicht zien of de Spl curve overeenkomt. In Ajhorn kan ik een 36 liter gesloten combineren met een 36 liter TL, echter de verschillende driverposities daarbij... wordt wat lastig :think:
Wordt het dan niet gewoon een twee keer zo lange transmissie lijn met de driver ongeveer in het midden?
Een beetje geknepen weliswaar vanwege de geringe pijpoppervlakte en de vernauwing ter hoogte van de driver.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: AL170 + KE25SC TL

Bericht door Marp »

Wat pappaleo zegt: voor de simulatie met 1 gesloten poort zou ik uitgaan van een lange, smalle TL met de driver en een vernauwing nabij het midden.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: AL170 + KE25SC TL

Bericht door wouter »

Daar zijn we met een impedantiemeting zo achter, misschien vanavond even...

Hier de simulatie die past bij een TL met 3,74 meter bij 100cm^2 en de driver op 1/2e en op 1/2 + 1 meter:
ALKE split TL 12.png
Heb nu een kast leeggetrokken, kijken hoe dat meet...
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: AL170 + KE25SC TL

Bericht door wouter »

Marp schreef:
Wat pappaleo zegt: voor de simulatie met 1 gesloten poort zou ik uitgaan van een lange, smalle TL met de driver en een vernauwing nabij het midden.
Uitgezocht, de afstemfrequentie zou dan niet rond 45 Hz liggen en zelfs zonder impedantiemeting kun je zien dat de woofer rond 45 Hz minimaal uitslaat :beer:
ALKE split TL 13.jpg
ALKE split TL 14.png
En nu met smoothing:
ALKE split TL 14b.png
Gebruikersavatar
Dalojan
In memoriam †
Berichten: 555
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
Locatie: Oosterwolde
Contacteer:

Re: AL170 + KE25SC TL

Bericht door Dalojan »

Hoi Wouter,

Als je een van de poorten dicht maakt zie je dan ook een verandering op ongeveer het dubbele van de afstem frequentie van de TL?

Groeten,
Jan
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: AL170 + KE25SC TL

Bericht door pappaleo »

Is dat nou een meting met één poort gesloten? En is dat in de vorige post de simulatie met één poort gesloten?
Ik ben een beetje kwijt wat nou wat is.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: AL170 + KE25SC TL

Bericht door wouter »

Een meting met 1 van beide poorten dicht heb ik niet onderzocht deze keer.
Ik denk dat de bijschriften voor zich spreken, maar goed om even te checken als het niet meer duidelijk is.

De som van beide poorten = midden tussen beide poorten.
De som van woofer en poort is met 2 kasten naast elkaar, behalve als ik 1 kast langs de zijkant meet.
Poortmeting links of rechts noem ik ook wel eens S of C. Bij "C" zit de woofer op 1 meter, bij "S" op 35 cm.
Dalojan schreef:
Hoi Wouter,

Als je een van de poorten dicht maakt zie je dan ook een verandering op ongeveer het dubbele van de afstem frequentie van de TL?

Groeten,
Jan
Bedoel je op de helft? Ca 22 Hz? Nope, niet gezien maar die eerste metingen waren ook niet heel nauwkeurig. Echt netjes de poortafsluiten kan alleen in de "S" kast, aangezien uit de "C" kast de bedrading komt...
Gebruikersavatar
Dalojan
In memoriam †
Berichten: 555
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
Locatie: Oosterwolde
Contacteer:

Re: AL170 + KE25SC TL

Bericht door Dalojan »

wouter schreef:
Een meting met 1 van beide poorten dicht heb ik niet onderzocht deze keer.
Ik denk dat de bijschriften voor zich spreken, maar goed om even te checken als het niet meer duidelijk is.

De som van beide poorten = midden tussen beide poorten.
De som van woofer en poort is met 2 kasten naast elkaar, behalve als ik 1 kast langs de zijkant meet.
Poortmeting links of rechts noem ik ook wel eens S of C. Bij "C" zit de woofer op 1 meter, bij "S" op 35 cm.
Dalojan schreef:
Hoi Wouter,

Als je een van de poorten dicht maakt zie je dan ook een verandering op ongeveer het dubbele van de afstem frequentie van de TL?

Groeten,
Jan
Bedoel je op de helft? Ca 22 Hz? Nope, niet gezien maar die eerste metingen waren ook niet heel nauwkeurig. Echt netjes de poortafsluiten kan alleen in de "S" kast, aangezien uit de "C" kast de bedrading komt...
Ik bedoel echt op de dubbele frequentie van de afstemming, dus als de afstemming (lijn frequentie) op 40 Hz is bedoel ik 80 Hz. Dat is namelijk de resonantie frequentie van de afgesloten lijn omdat die kan resoneren op de frequentie waar die een veelvoud van een halve golflengte lang is en daar een afwijkende akoestische belasting op de conus van de AL170 vormt.

Ik heb even met de LMS TestXpress wat testjes gedaan om te kijken hoe je met die analyser dit soort metingen kan doen. De generator kan ik netjes een sweep laten maken van Frequentie X tot frequentie Y in een instelbare tijd en daarna een dode tijd en dat automatisch herhalen. Teven dan met zeker 2 microfoons signalen meten en deze vectorieel laten optellen en de niveaus in een grafiek zetten van microfoon 1; microfoon 2 en de vectoriele som. Alle signalen zijn netjes in het tijd domein te bekijken om te zien wat het looptijd verschil is, mogelijk ook een grafiek van de faseverschuiving te maken, maar die heb ik nog niet getest. Van alle signalen een FFT is ook geen probleem, ook niet van het vectoriele som signaal. Ik heb het allemaal geprobeerd met 50% overlap van de FFT block data om de effecten van de gebruikte Hanning window te minimaliseren. Beste resultaat is te halen door de metingen enkele malen te herhalen en te middelen omdat de window effecten echt minimaal te maken. Ziet er verder heel goed uit. Ook heb ik mijn 100 mm PVC pijp met W100S opgezocht en die is ook nog beschikbaar en er zit nog een aansluiting voor een pulsatie opnemer in zodat daarin ook drukmetingen te doen zijn. Ook het verlengstuk met dicht einde en aansluiting voor pulsatie opnemer het ik terug kunnen vinden. Het hele spulletje is dus zeker 8 jaar goed bewaard gebleven na mijn laatste testen.

Groet,
Jan
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: AL170 + KE25SC TL

Bericht door wouter »

Kinkt alsof we heeeel veel kunnen meten :yeah:

Maar ik schat zo in dat de info niet heel anders wordt dan wat ik nu gemeten heb. Dit is namelijk gewoon nog niet in orde. Wel interessant. Voor het optimaliseren is zo'n geavanceerd meetsysteem wel heel welkom. Maar op dit moment heb ik nog steeds geen echt goed en dreunvrij laag. Ik zie ook een mix van staande golven en TL resonanties. Die staande golven moeten ook aangepakt worden denk ik. De piek rond 500 Hz is in de lege kast echt gigantisch.

Hier eerdere metingen met een afgesloten deel (niet heel strak, gewoon een plankje schuin in de poort geklemd/geplaatst).
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/downl ... &mode=view

En volgens de simulaties hadden de blauwe en de groene piek tussen 100 en 200 Hz hier verder uit elkaar moeten liggen, zodat ze elkaar mooi aanvullen. http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/downl ... &mode=view
Dit is niet zoals gesimuleerd, ook al is hier de woofer niet in meting mee genomen. Het lijkt er op dat er demping in de pijp moet om de luchtsnelheid en afstemfrequentie naar beneden te brengen.

Met Bondum 800 in de laatste knik meet ik trouwens consequent meer sublaag (+1,5 dB) dan met een lege kast. Dit geldt voor beide poorten! Geinig...
ALKE split TL 15.png
Gebruikersavatar
Dalojan
In memoriam †
Berichten: 555
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
Locatie: Oosterwolde
Contacteer:

Re: AL170 + KE25SC TL

Bericht door Dalojan »

Wat voor info zal het opleveren als we niet het open einde maar het dichte einde van de lijn meten. Meten we natuurlijk niet het afgestraalde geluid maar geeft wel info over het gedrag van de lijn denk ik.

De analyser heeft overigens 16 kanalen die simultaan te gebruiken zijn. We zouden b.v. ook wand trillingen kunnen meten met trilling opnemers, die heb ik ook genoeg. Daarmee kunnen we ook tot 20 kHz meten zonder problemen. Alleen moeten we dan wel even nadenken hoe we die gaan monteren, normaal monteren we die met seconde lijm maar dan is de toepassing wel iets anders als wij gaan doen. We gebruiken die o.a. voor metingen aan industriële gasturbines (zeg maar straal motoren) en andere soort industriele installaties. Daar is een achterblijvende plek van de lijm geen probleem. Anders zal ik even moeten zoeken naar bijenwas, dat kan ook gebruikt worden voor tijdelijke montage maar beperkt het meetbereik in frequentie, heel dunne dubbelzijdige tape kan misschien ook.

Groet,
Jan
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: AL170 + KE25SC TL

Bericht door Hans Nootdorp »

Erg leuk ontwerp, jouw AL-170 TL, Wouter.

Ik vraag mij af of jij wel eens met een interne Helmholtz-resonator gewerkt om de ongewenste resonanties weg te nemen?
Ik zie de laatste jaren Bernd Timmermans/HobbyHifi in een TLontwerp steeds een Helmholtzresonator toepassen om de pieken van de lijn af te vlakken.
Zie jij daar niets in?
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: AL170 + KE25SC TL

Bericht door Hans Nootdorp »

En heb jij al eens geprobeerd om het kastontwerp van jouw AL170-TL om te buigen naar een woofer op 1/3 afstand van begin v.d. lijn en met FuzzyTL-principe?
De door jou toegepaste drivers vind ik erg mooi, maar ik heb nog geen FR gezien met niet te veel pieken en dalen... Of vergis ik mij? :hide:
Met de kennis van vandaag de dag moet er toch meer mogelijk zijn....?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: AL170 + KE25SC TL

Bericht door Shadow »

Een helmholtz resonator heeft niks te zoeken in een TL Hans...als je op zoek bent naar het beste ontwerp voor jou is dat uitzoeken en keuzes maken?
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: AL170 + KE25SC TL

Bericht door John P »

Het wordt wel gebruikt om de TL-dip bij +-150Hz te bestrijden.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: AL170 + KE25SC TL

Bericht door Pjotr »

Shadow schreef: wo 05 okt 2022, 17:29
Een helmholtz resonator heeft niks te zoeken in een TL Hans...als je op zoek bent naar het beste ontwerp voor jou is dat uitzoeken en keuzes maken?
Bij de klassieke TL met de speaker aan het begin van de lijn zit de speaker soms gemonteerd in een aparte kamer met een kleinere opening naar de lijn toe. Die kamer met opening fungeert als Helmholz resonator en laat alleen de frequenties door beneden de Helmholz resonantie. Dat fungeert dus als LP filter.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: AL170 + KE25SC TL

Bericht door Shadow »

Om vervolgens dat in bijna geen enkel ontwerp meer terug te zien?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: AL170 + KE25SC TL

Bericht door Pjotr »

Ja en? Dat ligt niet aan het principe want dat functioneert uitstekend.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: AL170 + KE25SC TL

Bericht door Shadow »

Da's vreemd, ik dacht de het juist verdwenen was om de mid eigenschappen te verbeteren en een 3 of 2 weg tl mogelijk te maken?
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: AL170 + KE25SC TL

Bericht door John P »

Je kan het ook gebruiken om de staande golf in een hoge smalle BR-zuil te onderdrukken. Dat zie je ook bijna nooit, omdat het eenvoudiger (goedkoper) kan door het strategisch plaatsen van demping.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: AL170 + KE25SC TL

Bericht door Shadow »

Of mass-loaded quarter wave tube ontwerpen zoals de Copper Project?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: AL170 + KE25SC TL

Bericht door Pjotr »

Mass loaded is eigenlijk een verkorte en dus kleinere versie. Waarom die voorkamer verdwenen is weet ik eigenlijk ook niet. Gemakzucht? Bij King lees ik er eigenlijk niets over. Maar kijk maar eens naar de tekeningen van de S.O.T.A. van Atkinson of de Rogers, Daline enz. Je kunt veel van die ontwerpen zeggen maar aan de laagweergave lag het niet. Dat was meer het geklungel boven de 300Hz.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: AL170 + KE25SC TL

Bericht door OWC »

Shadow schreef: wo 05 okt 2022, 17:29
Een helmholtz resonator heeft niks te zoeken in een TL Hans...als je op zoek bent naar het beste ontwerp voor jou is dat uitzoeken en keuzes maken?
Waarom niet? Ze werken "prima" om een bepaalde frequentie te onderdrukken.
De reden dat het vrij weinig gebruikt wordt heeft naar mijn mening meerdere oorzaken.

Ze zijn vrij lastig om goed te tunen, vergt toch het nodige rekenwerk en tuning/tweaking.
Daarnaast kennen heel veel mensen het principe niet, zijn er dus niet van bewust.
Veel ontwerpen zijn toch kopieën van elkaar.
In een goed ontworpen drie-weg is het vaak niet nodig.

Een helmholtz is trouwens NIET een low pass filter, maar een notch filter (band stop filter)

Zie;
https://en.wikibooks.org/wiki/Acoustics ... _Resonator
https://en.wikibooks.org/wiki/Acoustics ... ementation
https://www.sciencedirect.com/topics/en ... -resonator
https://en.wikipedia.org/wiki/Helmholtz_resonance
https://www.glue-it.com/knowledge/acous ... -elements/

En het boek Acoustics bij Beranek.
Laatst gewijzigd door OWC op do 06 okt 2022, 0:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: AL170 + KE25SC TL

Bericht door Pjotr »

OWC schreef: wo 05 okt 2022, 22:19
Een helmholtz is trouwens NIET een low pass filter, maar een notch filter (band stop filter)
Dat kan het OWC nu wel beweren in zijn algemeenheid maar zoals Atkinson e.d. het toepassen wel degelijk! Gaat gewoon tot DC. Maar wellicht is het OWC niet bekend met deze toepassing?
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: AL170 + KE25SC TL

Bericht door OWC »

Pjotr schreef: wo 05 okt 2022, 22:44
OWC schreef: wo 05 okt 2022, 22:19
Een helmholtz is trouwens NIET een low pass filter, maar een notch filter (band stop filter)
Dat kan het OWC nu wel beweren in zijn algemeenheid maar zoals Atkinson e.d. het toepast wel degelijk! Gaat gewoon tot DC. Maar wellicht is het OWC niet bekend met deze toepassing?
Heb je een van de 6 referenties van zojuist ÜBERHAUPT gelezen Peter?
Een Helmholtz is per definitie een band stop filter, daar heeft Atkinson verder niks mee te maken.
Dat is niet eens mijn bewering, maar dat zijn gewoon feiten uit de wetenschap en natuurkunde.
Nogmaals, zie referenties of anders ieder basisboek akoestiek. (maar goed dat ik Acoustics van Beranek)

Atkinson zou best daar een variant op hebben kunnen gemaakt, maar dan is het geen Helmholz resonantor meer.
Zelfs uit de formule die een helmholtz resonator beschrijft (zie referenties), valt te zien dat het om een band stop filter gaat.

Deel eens de tekeningen, dan kunnen we zien wat er precies wordt toegepast.
Laatst gewijzigd door OWC op do 06 okt 2022, 0:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: AL170 + KE25SC TL

Bericht door OWC »

Als het om deze speaker gaat;

https://t-linespeakers.org/projects/jakob/index.html
https://web.archive.org/web/20071009093 ... SOTATL.htm
https://www.diyaudio.com/community/thre ... ne.145632/

Snap ik de opmerking al helemaal niet.
Dit is namelijk gewoon een klassieke rechte TL.
Daar zit niet eens een HH demper in, enkel wat tussenschotten in de horizontale richting om staande golven tegen te gaan.

Totaal weer loze reactie dus.
Bijlagen
sota.h1.jpg
Atkinson-TL-plans.pdf
(2.45 MiB) 19 keer gedownload
sota_TL2.gif
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”