Klipsch Heresy zelfbouw

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

bart_g
Berichten: 49
Lid geworden op: za 01 dec 2007, 11:41

Re: Klipsch Heresy zelfbouw

Bericht door bart_g »

In principe is alles nog mogelijk. Ik moet een compleet nieuwe set op gaan bouwen, dus kan met de versterking ook nog rekening houden. Echter, met actieve EQ en goede geintegreerde streaming wordt dat waarschijnlijk te duur. Ik heb ongeveer 1000 euro budget voor de speakers. Een bestaand ontwerp bouwen heeft de voorkeur, omdat ik van zelf ontwerpen geen kaas heb gegeten. Anderzijds vind ik het ook wel een mooie kans om meer te leren over het bouwen van speakers.

Ik merk in de reacties echter ook dat het type speaker (hoorngeladen, grote laageenheid) eigenlijk altijd leidt tot grote kasten en daar heb ik echt geen plaats voor. Die tweeweg van Koenjer ziet er bijvoorbeeld erg goed uit, maar kan ik gewoon niet kwijt. Misschien moet ik toch in een andere richting zoeken.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Klipsch Heresy zelfbouw

Bericht door Shadow »

Er zijn voldoende ontwerpen te pakken bij o.a. Troels Gravesen die niet super groot zijn en binnen je budget vallen...
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Klipsch Heresy zelfbouw

Bericht door OWC »

Het wordt lastig om een kant-en-klaar ontwerp te vinden.

Er zijn er wel hoor. Ik zal ook weer eens in mijn bookmarks zoeken.
Het ding is wel dat veel PA-speakers een lage Qt hebben.
Dat komt niet heel lekker uit in een passief ontwerp, vandaar de vraag of actief ook prima is.

Ik weet niet waar je huis woont, maar er zijn genoeg leden met een meetset om evt te kunnen helpen.

Als je toch een beetje hetzelfde concept zou willen, zou ik het anders aanpakken.
Een 8 of 10 inch (12 kan ook hoor) gesloten vanaf zo'n 100Hz en daaronder twee subwoofers.
Dat kan in ongeveer 12-20 liter. Subwoofers kunnen ook in iets van 10-15 liter.

Nog mooier is om die 8 of 10 inch woofer cardioïde te doen.
Dat is een nogal luxe woord, maar in principe zoals een dipool (nog een chic woord, lol) / open baffle, maar dan met een hoop demping aan de achterkant.

De simpelste variant hiervan is gewoon een plank met een woofer en hoorn erop.
Jaaaaaaren geleden gehoord, en dat klonk ook gewoon prima.
bart_g
Berichten: 49
Lid geworden op: za 01 dec 2007, 11:41

Re: Klipsch Heresy zelfbouw

Bericht door bart_g »

Ik merk dat ik even terug moet naar wat ik nou echt wil. Ik denk dat vooral het retro uiterlijk van de Klipsch me erg aan spreekt, maar tegelijkertijd heb ik voor iets groters gewoon geen plaats. Daarnaast gaat het me echt te ver om als eerste zelfbouwspeaker meteen met ingewikkelde zaken als cardoide aan de slag te gaan.

Helaas zijn er op korte termijn geen luisterdagen in de buurt, maar ik ga binnenkort wel even langs wat zelfbouwzaken om een en ander te beluisteren en dan een concreet plan te maken.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Klipsch Heresy zelfbouw

Bericht door Shadow »

waar woon je?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Klipsch Heresy zelfbouw

Bericht door ray5150 »

bart_g schreef: vr 30 sep 2022, 8:42
1maar ik ga binnenkort wel even langs wat zelfbouwzaken om een en ander te beluisteren en dan een concreet plan te maken.
Voor zover ik weet is de enige actieve zelfbouw luidspreker winkel in Nederland in Oss te vinden. Maar er zijn er nog meer begrijp ik ?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Klipsch Heresy zelfbouw

Bericht door Shadow »

Ik blijf erbij de de 3WC10 een klassieker gaat worden;
3WC10 foto1.jpg
3WC10 foto2.jpg
Als ik alleen al zie hoeveel hij in de builder's response terug te vinden is bij Troels;

http://www.troelsgravesen.dk/Diy_Loudsp ... s-response
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Klipsch Heresy zelfbouw

Bericht door FR_Aad »

Dat zegt niet veel over de kwaliteiten natuurlijk.
De meeste bouwers zullen ze vast niet van te voren hebben gehoord denk ik?
bart_g
Berichten: 49
Lid geworden op: za 01 dec 2007, 11:41

Re: Klipsch Heresy zelfbouw

Bericht door bart_g »

Shadow schreef: vr 30 sep 2022, 8:58
waar woon je?
Ik woon in Wijk en Aalburg, in de buurt van 's-Hertogenbosch.

En ik was idd van plan om bij Speakerland langs te gaan. Ik zie nu dat Speaker&Co dicht is. Dat had ik helemaal gemist...

De 3WC-10 staat nog steeds wel op mijn lijstje trouwens...
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Klipsch Heresy zelfbouw

Bericht door Shadow »

FR_Aad schreef: vr 30 sep 2022, 9:34
Dat zegt niet veel over de kwaliteiten natuurlijk.
De meeste bouwers zullen ze vast niet van te voren hebben gehoord denk ik?
Nee maar dat is een probleem bij meer ontwerpen toch?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Klipsch Heresy zelfbouw

Bericht door Shadow »

bart_g schreef: vr 30 sep 2022, 9:42
Shadow schreef: vr 30 sep 2022, 8:58
waar woon je?
Ik woon in Wijk en Aalburg, in de buurt van 's-Hertogenbosch.

En ik was idd van plan om bij Speakerland langs te gaan. Ik zie nu dat Speaker&Co dicht is. Dat had ik helemaal gemist...

De 3WC-10 staat nog steeds wel op mijn lijstje trouwens...
Ik heb de drivers liggen (Be dome) maar ben ff aan het sparen voor de filters + plus er komen ff een paar Scamo 15's door het budget heen rennen.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Klipsch Heresy zelfbouw

Bericht door FR_Aad »

Shadow schreef: vr 30 sep 2022, 9:43
FR_Aad schreef: vr 30 sep 2022, 9:34
Dat zegt niet veel over de kwaliteiten natuurlijk.
De meeste bouwers zullen ze vast niet van te voren hebben gehoord denk ik?
Nee maar dat is een probleem bij meer ontwerpen toch?
Klopt

Maar dat zegt nog steeds niets over de kwaliteiten.
Doet het natuurlijk nooit als je ze niet thuis hebt gehoord.
Ik had de Jensen Next gehoord. Maar nu ze bij mij thuis staan ……
Maar dat is een goede reden om weer iets anders te proberen. :-)
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Klipsch Heresy zelfbouw

Bericht door Shadow »

Nee daar heb je gelijk in, ik heb echter wel speakers gebouwd die niet lang gedraaid hebben thuis, dat wordt wel lastiger als er veel geld in zit geef ik toe. Daarom doen veel mensen er hier misschien jaren over? dan zijn ze vergeten hoeveel geld erin zit?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Klipsch Heresy zelfbouw

Bericht door Leeuwarden »

Shadow schreef: vr 30 sep 2022, 9:23
Ik blijf erbij de de 3WC10 een klassieker gaat worden;

3WC10 foto1.jpg

3WC10 foto2.jpg

Als ik alleen al zie hoeveel hij in de builder's response terug te vinden is bij Troels;

http://www.troelsgravesen.dk/Diy_Loudsp ... s-response
Heb jij hem inmiddels al eens gehoord?
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Klipsch Heresy zelfbouw

Bericht door FR_Aad »

Shadow schreef: vr 30 sep 2022, 11:13
Daarom doen veel mensen er hier misschien jaren over? dan zijn ze vergeten hoeveel geld erin zit?
Yep.
Ik begon met idee om de goedkoopste versie te bouwen. Maar gaandeweg werd het de duurste.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Klipsch Heresy zelfbouw

Bericht door Shadow »

Leeuwarden schreef: vr 30 sep 2022, 11:14

Heb jij hem inmiddels al eens gehoord?
Helaas niet, maar ik pas de methode toe die ik net beschreef, lang genoeg wachten :lol:
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Klipsch Heresy zelfbouw

Bericht door satefan »

FR_Aad schreef: vr 30 sep 2022, 9:34
Dat zegt niet veel over de kwaliteiten natuurlijk.
De meeste bouwers zullen ze vast niet van te voren hebben gehoord denk ik?
T blijft dan toch een beetje zoiets als een auto kopen zonder een proefrit te maken? Je weet dat het een auto is...maar of die in de smaak gaat vallen is dan toch afwachten.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Klipsch Heresy zelfbouw

Bericht door OWC »

Naar mijn mening hangt dat er altijd wel een beetje vanaf hoe goed gedocumenteerd de speaker is.
Als er goede metingen ed zijn gedaan, dan valt op een gegeven moment wel iets te verwachten.
Er kunnen dan nog wel bv nuances zijn, maar iets dat redelijk goed eruitziet qua metingen, klinkt over het algemeen ook prima.
Daarmee bedoel ik niet enkel een on-axis metingen, en dan misschien nog 1 off-axis meting.

Hoewel de projecten van Troels er altijd mooi uitzien, is het soms inderdaad maar afwachten hoe het klinkt.
Dat blijft altijd het nadeel van iets nabouwen.
Aan de andere kant zou je het ook kunnen gebruiken als start-punt en kun je het altijd nog verder tweaken.
Aangenomen dat er niks mis is met de keuze van de drivers.



Zo'n dipool of cardioïde is trouwens qua constructie juist veel makkelijker om te maken.
Vandaar dat ik het naar voren bracht
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Klipsch Heresy zelfbouw

Bericht door Leeuwarden »

OWC schreef: vr 30 sep 2022, 13:14

Hoewel de projecten van Troels wie dan ook er altijd mooi uitzien, is het soms inderdaad maar afwachten hoe het klinkt.
Dat blijft altijd het nadeel van iets nabouwen.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Klipsch Heresy zelfbouw

Bericht door OWC »

Leeuwarden schreef: vr 30 sep 2022, 13:22
OWC schreef: vr 30 sep 2022, 13:14

Hoewel de projecten van Troels wie dan ook er altijd mooi uitzien, is het soms inderdaad maar afwachten hoe het klinkt.
Dat blijft altijd het nadeel van iets nabouwen.
:lol:

Nou wat ik bedoelde te zeggen, zijn dat sommige projecten van anderen wat uitvoeriger gedocumenteerd zijn.
Op die manier valt er een betere inschatting te maken wat er te verwachten valt qua klank, of waar bv de eventuele pijnpunten of andere mogelijke problemen zouden kunnen liggen.
Je hebt dan wel meer info nodig dan wat Troels doorgaans geeft.
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Klipsch Heresy zelfbouw

Bericht door Ivo »

Helemaal mee eens. Luidsprekers klinken meer hetzelfde naarmate ze minder problemen hebben. Uiteindelijk klinkt een systeem met een brede en rechte frequentiekarakteristiek, een geschikte afstraalkarakteristiek en niet teveel vervorming (van van alle vormen) gewoon goed. Verschillen zitten dan meer in interactie met de luisterruimte enzo.

Ik heb een paar hele extreme systemen gehoord, volledig hoorn geladen bijvoorbeeld, of dipool tot en met, kleine breedbandspeakertjes in line arrays, enz enz enz. Eigenlijk klonken ze vrijwel hetzelfde. Verschillen zaten vooral in ruimteinteractie en als de eigenaar/bouwer goed had gekozen viel dat aspect min of meer weg.
bart_g
Berichten: 49
Lid geworden op: za 01 dec 2007, 11:41

Re: Klipsch Heresy zelfbouw

Bericht door bart_g »

Even een iets ouder topic omhoog halen. Ik ben uiteindelijk door omstandigheden voor de weg van de minste weerstand gegaan. Ik kon heel voordelig een setje Beolab's 3 met een beolab 2 subwoofer krijgen. Dat was soort van een jongensdroom en die staan nu mooi te spelen in mijn woonkamer.

Dat neemt niet weg dat het zelfbouwen blijft jeuken. Ik heb nog wel wat ideeen, maar daar kom ik later in een ander topic nog wel op terug.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Klipsch Heresy zelfbouw

Bericht door Shadow »

Leuke speakers die Beolabs, als je iets wil bouwen gewoon een leuk kitje kopen om mee te beginnen...
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Klipsch Heresy zelfbouw

Bericht door MechanicalAnimal »

bart_g schreef: wo 07 dec 2022, 11:59

Dat neemt niet weg dat het zelfbouwen blijft jeuken. Ik heb nog wel wat ideeen, maar daar kom ik later in een ander topic nog wel op terug.

ja leuk, want ik zag je topic omhoog komen en met wat er hier langs kwam aan modelletjes sprak mij ook wel aan, leuk om te volgen.

hopelijk komt er een ontwerpje op je pad dat je besluit te bouwen, ik zie er in elk geval naar uit :yeah:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”