Klipsch Heresy zelfbouw

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

bart_g
Berichten: 49
Lid geworden op: za 01 dec 2007, 11:41

Klipsch Heresy zelfbouw

Bericht door bart_g »

Hallo,

na lange tijd niet meer hier geweest te zijn (vroeger las ik veel mee), is er nu een aanleiding om wat actiever te worden. Onlangs zijn mijn Dynaudio Xeo 2 speakers overleden. Repareren is bijna de nieuwwaarde, dus dat ga ik niet doen. Ik wil graag wat grotere speakers en wat me erg aan spreekt qua geluid en uiterlijk zijn de Klipsch Heresy's. Ik heb veel gezocht, maar niet iemand kunnen vinden die een kloon gebouwd heeft en daar een goede beschrijving bij heeft (of het is een compleet ander type speaker geworden).

Vraag 1: kent iemand een goede kloon van de de heresy?

Vraag 2: in hoeverre is het te doen om deze zelf na te bouwen voor een leek zoals ik? Houtbewerking is geen issue, maar het kiezen van drivers en het ontwerpen van een filter heb ik nog nooit gedaan. Het lijkt me wel leuk om me daar in te verdiepen.

Het is overigens niet het doel om een super high end speaker te bouwen. Aansturing gaat naar alle waarschijnlijkheid ook door een sonos amp of bluesound powernode gebeuren.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Klipsch Heresy zelfbouw

Bericht door ds23man »

bart_g
Berichten: 49
Lid geworden op: za 01 dec 2007, 11:41

Re: Klipsch Heresy zelfbouw

Bericht door bart_g »

hmm... hier komen ze er niet zo best vanaf. (al zeggen de metingen me echt te weinig om daar iets van te vinden).

Ik heb deze versie zelf ook nog niet gehoord, maar wel oudere versies. Die zijn me altijd wel bij gebleven, vandaar mijn interesse nu ook. Dat van het laag herken ik wel, maar dat is volgens mij ook inherent aan het type speaker.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Klipsch Heresy zelfbouw

Bericht door Shadow »

Als zoiets je aanspreekt, al eens naar de Calpamos van Humble Homemade Hifi gekeken? Dat is ook hoog rendement, maar dan zonder de kleuring en slap laag van de Klipsch.
Tony-Gee-Calpamos-2.jpg
Barry heeft ze gebouwd;

viewtopic.php?t=29388&hilit=calpamos
Humble Homemade Hifi_Calpamos.pdf
(1.42 MiB) 506 keer gedownload
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Klipsch Heresy zelfbouw

Bericht door Douwe84 »

Ik wilde net zegge idd. Als het om type/ looks gaat heeft hhh of troels wel wat moois in de aanbieding.
bart_g
Berichten: 49
Lid geworden op: za 01 dec 2007, 11:41

Re: Klipsch Heresy zelfbouw

Bericht door bart_g »

Heel mooie opties inderdaad, maar die zijn veel te groot voor in mijn huiskamer (7x4 meter). Daarnaast zijn die opties ook stevig aan de prijs.

Ik moet zeggen dat de Faital 3WC-12 me ook wel aan spreekt, maar die is ook best aan de prijs (units en kit zijn iets van 1200-1300 euro bij elkaar, en dan nog een kast bouwen).
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Klipsch Heresy zelfbouw

Bericht door FR_Aad »

Als het wat minder mag de Klonwall?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Klipsch Heresy zelfbouw

Bericht door Shadow »

FR_Aad schreef: ma 26 sep 2022, 10:56
Als het wat minder mag de Klonwall?
Ik kon daar geen vriendjes mee worden op verschillende luisterdagen, maar het is een Klipsch eerbetoon idd, inclusief alle karaktereigenschappen...
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Klipsch Heresy zelfbouw

Bericht door Shadow »

bart_g schreef: ma 26 sep 2022, 10:35
Heel mooie opties inderdaad, maar die zijn veel te groot voor in mijn huiskamer (7x4 meter). Daarnaast zijn die opties ook stevig aan de prijs.

Ik moet zeggen dat de Faital 3WC-12 me ook wel aan spreekt, maar die is ook best aan de prijs (units en kit zijn iets van 1200-1300 euro bij elkaar, en dan nog een kast bouwen).
Ik ben de spullen voor de 3wc-10 aan het verzamelen, zeer mooie speaker, de 3wc15 is hier ook al gebouwd, de 12 niet en als ik me niet vergis is die basdriver niet geweldig (Faital Pro 12PR320)
bart_g
Berichten: 49
Lid geworden op: za 01 dec 2007, 11:41

Re: Klipsch Heresy zelfbouw

Bericht door bart_g »

De klonwall vind ik ook echt nog te groot. Het is geen hele grote kamer en ben ook vrij beperkt qua opstelmogelijkheden. Daarom valt bijvoorbeeld de Faital 3WC-15 ook af. Die wordt echt te groot.

Ik had nog niet eerder gehoord dat die 12" niet goed zou zijn. Hij simuleert behoorlijk mooi in elk geval (voor zover ik dat in kan schatten).
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Klipsch Heresy zelfbouw

Bericht door Shadow »

Daar ging het niet om, volgens mij had Wouter er problemen mee dat hij erg snel bijgeluiden (mechanisch) ging maken als er flink gewerkt moest worden, de woofer van de 10" versie is een heel ander beest, die wordt niet koud of warm van een beetje vermogen.

viewtopic.php?p=2033979&hilit=12pr320#p2033979
bart_g
Berichten: 49
Lid geworden op: za 01 dec 2007, 11:41

Re: Klipsch Heresy zelfbouw

Bericht door bart_g »

Ah zo, dat is idd wel een dingetje. Dat helpt ook niet echt bij het kiezen
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Klipsch Heresy zelfbouw

Bericht door Leeuwarden »

Je mag mijn 3WC-15’s ook wel overnemen…
bart_g
Berichten: 49
Lid geworden op: za 01 dec 2007, 11:41

Re: Klipsch Heresy zelfbouw

Bericht door bart_g »

Leeuwarden schreef: ma 26 sep 2022, 16:20
Je mag mijn 3WC-15’s ook wel overnemen…
Dank voor het aanbod, maar die zijn echt te groot voor hier...
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Klipsch Heresy zelfbouw

Bericht door Shadow »

De 3wc10 lijkt mij iig een leuke speaker, rendement is ook nog goed voor een wat sterkere buizenbak.
bart_g
Berichten: 49
Lid geworden op: za 01 dec 2007, 11:41

Re: Klipsch Heresy zelfbouw

Bericht door bart_g »

Moeilijk allemaal. Ik ga nog even zoeken naar een geschikt ontwerp wat bij me past. De mezzo calpamos spreekt ook wel aan, maar is nog steeds aan de grote kant. Jammer dat het ook zo lastig is om naar ontwerpen te gaan luisteren...
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Klipsch Heresy zelfbouw

Bericht door Shadow »

bart_g schreef: di 27 sep 2022, 8:41
Moeilijk allemaal. Ik ga nog even zoeken naar een geschikt ontwerp wat bij me past. De mezzo calpamos spreekt ook wel aan, maar is nog steeds aan de grote kant. Jammer dat het ook zo lastig is om naar ontwerpen te gaan luisteren...
Luisterdagen zijn ideaal daarvoor! en je kunt eens kijken wie er in de buurt woont en misschien daar gaan luisteren?
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Re: Klipsch Heresy zelfbouw

Bericht door daniel »

bart_g schreef: di 27 sep 2022, 8:41
Moeilijk allemaal. Ik ga nog even zoeken naar een geschikt ontwerp wat bij me past. De mezzo calpamos spreekt ook wel aan, maar is nog steeds aan de grote kant. Jammer dat het ook zo lastig is om naar ontwerpen te gaan luisteren...
Daar zit volgens mij dezelfde 12PR320 woofer in.

Overigens zijn de meningen daar niet onverdeeld negatief over hoor. Wouter, die over bijgeluiden meldde, gebruikte die woofer voor een basgitaar versterker. Dat is natuurlijk iets andere koek dan hifi op relatief lagere vermogens. Dat gaf ie zelf ook aan in dat topic
Op diyaudio is men in het algemeen heel positief over die woofer, en heb ik volgens mij nog niet veel gehoord over bijgeluiden. Dus volgens mij hoef je de soep niet zo heet te eten.

de tweeweg van Koenjer is wellicht ook nog een suggestie. Die heb ik mogen beluisteren en klonk helemaal niet verkeerd!
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Klipsch Heresy zelfbouw

Bericht door wouter »

Ik heb de 10PR320 hier gehad, en heb de conus eruit gesneden en wil in de korf de recone kit van de 10RS350 lijmen.
De 12PR320 heb ik niet gebruikt, Sander had hem getest. Onze bevindingen kwamen overeen.

De 10RS350 heeft een dikke kernboring en die NEO's hebben dat niet. Die hebben juist een geforceerde koeling, en dat hoor je direct free air.

Echter, op de DAE afgelopen jaar heb ik de 12" gehoord. De kast van Tony en de Dirac van Henkjan werden daarop gedemonstreerd. Vervorming vanuit de motor heb ik toen totaal niet kunnen waarnemen.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Klipsch Heresy zelfbouw

Bericht door OWC »

wouter schreef: di 27 sep 2022, 15:43
Ik heb de 10PR320 hier gehad, en heb de conus eruit gesneden en wil in de korf de recone kit van de 10RS350 lijmen.
De 12PR320 heb ik niet gebruikt, Sander had hem getest. Onze bevindingen kwamen overeen.

De 10RS350 heeft een dikke kernboring en die NEO's hebben dat niet. Die hebben juist een geforceerde koeling, en dat hoor je direct free air.

Echter, op de DAE afgelopen jaar heb ik de 12" gehoord. De kast van Tony en de Dirac van Henkjan werden daarop gedemonstreerd. Vervorming vanuit de motor heb ik toen totaal niet kunnen waarnemen.
Heb je nog schuim over die gaten van de 12PR320 getest?

En ja, ik las wat verhalen over "slechte beluchting" van de 12PR320 . Dat moet wel even in context worden geplaatst.
In zulk soort woofers wordt meestal inderdaad de koeling zo gekozen dat deze de spreekspoel optimaal koelt.
Zeker in PA-achtige omgeving boeit dat beetje bijgeluid dan absoluut niet, liever extra koeling.
Een bas-gitaar thuis of in de oefenruimte is wat dat betreft worst case scenario.
Een stille omgeving EN hoge dynamische pieken en dan ook nog relatief korte transients.

Voor thuis kom je niet veel verder dan 10-15W voor deze speaker, dan heb je al ongelooflijk veel geluid.
Laatst gewijzigd door OWC op di 27 sep 2022, 17:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Klipsch Heresy zelfbouw

Bericht door OWC »

Een beetje afhankelijk van hoe groot het allemaal moet worden.
Maar zonder actieve EQ zou een 12PR320 niet direct mijn eerste keuze zijn.
46Hz -3dB is niet heel erg laag namelijk.

Maar is het idee om zelf wat te maken, of iets na te bouwen en wat is het budget?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Klipsch Heresy zelfbouw

Bericht door Shadow »

OWC schreef: di 27 sep 2022, 17:07
Maar zonder actieve EQ zou een 12PR320 niet direct mijn eerste keuze zijn.
46Hz -3dB is niet heel erg laag namelijk.
+1 :goedzo:
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Re: Klipsch Heresy zelfbouw

Bericht door daniel »

OWC schreef: di 27 sep 2022, 17:07
Een beetje afhankelijk van hoe groot het allemaal moet worden.
Maar zonder actieve EQ zou een 12PR320 niet direct mijn eerste keuze zijn.
46Hz -3dB is niet heel erg laag namelijk.

Maar is het idee om zelf wat te maken, of iets na te bouwen en wat is het budget?
zonder teveel willen afleiden van de vraag van de topicstarter: Misschien niet heel laag, maar wel redelijk efficient. Ongetwijfeld zijn er andere keuzes mogelijk, wat zou jouw suggestie zijn voor een 12" in dezelfde prijsklasse met vergelijkbaar rendement maar meer diepgang?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Klipsch Heresy zelfbouw

Bericht door Shadow »

B&C 12NW76 ? Wat duurder wel...
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Klipsch Heresy zelfbouw

Bericht door OWC »

daniel schreef: di 27 sep 2022, 22:03
OWC schreef: di 27 sep 2022, 17:07
Een beetje afhankelijk van hoe groot het allemaal moet worden.
Maar zonder actieve EQ zou een 12PR320 niet direct mijn eerste keuze zijn.
46Hz -3dB is niet heel erg laag namelijk.

Maar is het idee om zelf wat te maken, of iets na te bouwen en wat is het budget?
zonder teveel willen afleiden van de vraag van de topicstarter: Misschien niet heel laag, maar wel redelijk efficient. Ongetwijfeld zijn er andere keuzes mogelijk, wat zou jouw suggestie zijn voor een 12" in dezelfde prijsklasse met vergelijkbaar rendement maar meer diepgang?
Die vraag valt niet zomaar te beantwoorden, vandaar mijn vragen.
Budget, maar ook van de verwachtingen.
Sommige mensen vinden 45Hz -3dB prima bijvoorbeeld. (Lijkt mij wat mager voor hifi.)
Of dat bijvoorbeeld actieve EQ wel tot een mogelijk behoort?

etc etc.

Ik kan wel met allerlei speaker types gaan gooien, maar daar help je niemand mee.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”