Klipsch Heresy zelfbouw
Moderator: Beheerdersteam
Klipsch Heresy zelfbouw
Hallo,
na lange tijd niet meer hier geweest te zijn (vroeger las ik veel mee), is er nu een aanleiding om wat actiever te worden. Onlangs zijn mijn Dynaudio Xeo 2 speakers overleden. Repareren is bijna de nieuwwaarde, dus dat ga ik niet doen. Ik wil graag wat grotere speakers en wat me erg aan spreekt qua geluid en uiterlijk zijn de Klipsch Heresy's. Ik heb veel gezocht, maar niet iemand kunnen vinden die een kloon gebouwd heeft en daar een goede beschrijving bij heeft (of het is een compleet ander type speaker geworden).
Vraag 1: kent iemand een goede kloon van de de heresy?
Vraag 2: in hoeverre is het te doen om deze zelf na te bouwen voor een leek zoals ik? Houtbewerking is geen issue, maar het kiezen van drivers en het ontwerpen van een filter heb ik nog nooit gedaan. Het lijkt me wel leuk om me daar in te verdiepen.
Het is overigens niet het doel om een super high end speaker te bouwen. Aansturing gaat naar alle waarschijnlijkheid ook door een sonos amp of bluesound powernode gebeuren.
na lange tijd niet meer hier geweest te zijn (vroeger las ik veel mee), is er nu een aanleiding om wat actiever te worden. Onlangs zijn mijn Dynaudio Xeo 2 speakers overleden. Repareren is bijna de nieuwwaarde, dus dat ga ik niet doen. Ik wil graag wat grotere speakers en wat me erg aan spreekt qua geluid en uiterlijk zijn de Klipsch Heresy's. Ik heb veel gezocht, maar niet iemand kunnen vinden die een kloon gebouwd heeft en daar een goede beschrijving bij heeft (of het is een compleet ander type speaker geworden).
Vraag 1: kent iemand een goede kloon van de de heresy?
Vraag 2: in hoeverre is het te doen om deze zelf na te bouwen voor een leek zoals ik? Houtbewerking is geen issue, maar het kiezen van drivers en het ontwerpen van een filter heb ik nog nooit gedaan. Het lijkt me wel leuk om me daar in te verdiepen.
Het is overigens niet het doel om een super high end speaker te bouwen. Aansturing gaat naar alle waarschijnlijkheid ook door een sonos amp of bluesound powernode gebeuren.
Re: Klipsch Heresy zelfbouw
hmm... hier komen ze er niet zo best vanaf. (al zeggen de metingen me echt te weinig om daar iets van te vinden).
Ik heb deze versie zelf ook nog niet gehoord, maar wel oudere versies. Die zijn me altijd wel bij gebleven, vandaar mijn interesse nu ook. Dat van het laag herken ik wel, maar dat is volgens mij ook inherent aan het type speaker.
Als zoiets je aanspreekt, al eens naar de Calpamos van Humble Homemade Hifi gekeken? Dat is ook hoog rendement, maar dan zonder de kleuring en slap laag van de Klipsch.
Barry heeft ze gebouwd;
viewtopic.php?t=29388&hilit=calpamos
Barry heeft ze gebouwd;
viewtopic.php?t=29388&hilit=calpamos
Ik wilde net zegge idd. Als het om type/ looks gaat heeft hhh of troels wel wat moois in de aanbieding.
Heel mooie opties inderdaad, maar die zijn veel te groot voor in mijn huiskamer (7x4 meter). Daarnaast zijn die opties ook stevig aan de prijs.
Ik moet zeggen dat de Faital 3WC-12 me ook wel aan spreekt, maar die is ook best aan de prijs (units en kit zijn iets van 1200-1300 euro bij elkaar, en dan nog een kast bouwen).
Ik moet zeggen dat de Faital 3WC-12 me ook wel aan spreekt, maar die is ook best aan de prijs (units en kit zijn iets van 1200-1300 euro bij elkaar, en dan nog een kast bouwen).
Ik ben de spullen voor de 3wc-10 aan het verzamelen, zeer mooie speaker, de 3wc15 is hier ook al gebouwd, de 12 niet en als ik me niet vergis is die basdriver niet geweldig (Faital Pro 12PR320)bart_g schreef: ↑ma 26 sep 2022, 10:35Heel mooie opties inderdaad, maar die zijn veel te groot voor in mijn huiskamer (7x4 meter). Daarnaast zijn die opties ook stevig aan de prijs.
De klonwall vind ik ook echt nog te groot. Het is geen hele grote kamer en ben ook vrij beperkt qua opstelmogelijkheden. Daarom valt bijvoorbeeld de Faital 3WC-15 ook af. Die wordt echt te groot.
Ik had nog niet eerder gehoord dat die 12" niet goed zou zijn. Hij simuleert behoorlijk mooi in elk geval (voor zover ik dat in kan schatten).
Ik had nog niet eerder gehoord dat die 12" niet goed zou zijn. Hij simuleert behoorlijk mooi in elk geval (voor zover ik dat in kan schatten).
Daar ging het niet om, volgens mij had Wouter er problemen mee dat hij erg snel bijgeluiden (mechanisch) ging maken als er flink gewerkt moest worden, de woofer van de 10" versie is een heel ander beest, die wordt niet koud of warm van een beetje vermogen.
viewtopic.php?p=2033979&hilit=12pr320#p2033979
viewtopic.php?p=2033979&hilit=12pr320#p2033979
Ah zo, dat is idd wel een dingetje. Dat helpt ook niet echt bij het kiezen
- Leeuwarden
Dank voor het aanbod, maar die zijn echt te groot voor hier...
De 3wc10 lijkt mij iig een leuke speaker, rendement is ook nog goed voor een wat sterkere buizenbak.
Moeilijk allemaal. Ik ga nog even zoeken naar een geschikt ontwerp wat bij me past. De mezzo calpamos spreekt ook wel aan, maar is nog steeds aan de grote kant. Jammer dat het ook zo lastig is om naar ontwerpen te gaan luisteren...
Luisterdagen zijn ideaal daarvoor! en je kunt eens kijken wie er in de buurt woont en misschien daar gaan luisteren?
Daar zit volgens mij dezelfde 12PR320 woofer in.
Overigens zijn de meningen daar niet onverdeeld negatief over hoor. Wouter, die over bijgeluiden meldde, gebruikte die woofer voor een basgitaar versterker. Dat is natuurlijk iets andere koek dan hifi op relatief lagere vermogens. Dat gaf ie zelf ook aan in dat topic
Op diyaudio is men in het algemeen heel positief over die woofer, en heb ik volgens mij nog niet veel gehoord over bijgeluiden. Dus volgens mij hoef je de soep niet zo heet te eten.
de tweeweg van Koenjer is wellicht ook nog een suggestie. Die heb ik mogen beluisteren en klonk helemaal niet verkeerd!
-
wouter
- Ook commercieel actief
Ik heb de 10PR320 hier gehad, en heb de conus eruit gesneden en wil in de korf de recone kit van de 10RS350 lijmen.
De 12PR320 heb ik niet gebruikt, Sander had hem getest. Onze bevindingen kwamen overeen.
De 10RS350 heeft een dikke kernboring en die NEO's hebben dat niet. Die hebben juist een geforceerde koeling, en dat hoor je direct free air.
Echter, op de DAE afgelopen jaar heb ik de 12" gehoord. De kast van Tony en de Dirac van Henkjan werden daarop gedemonstreerd. Vervorming vanuit de motor heb ik toen totaal niet kunnen waarnemen.
De 12PR320 heb ik niet gebruikt, Sander had hem getest. Onze bevindingen kwamen overeen.
De 10RS350 heeft een dikke kernboring en die NEO's hebben dat niet. Die hebben juist een geforceerde koeling, en dat hoor je direct free air.
Echter, op de DAE afgelopen jaar heb ik de 12" gehoord. De kast van Tony en de Dirac van Henkjan werden daarop gedemonstreerd. Vervorming vanuit de motor heb ik toen totaal niet kunnen waarnemen.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Heb je nog schuim over die gaten van de 12PR320 getest?wouter schreef: ↑di 27 sep 2022, 15:43Ik heb de 10PR320 hier gehad, en heb de conus eruit gesneden en wil in de korf de recone kit van de 10RS350 lijmen.
En ja, ik las wat verhalen over "slechte beluchting" van de 12PR320 . Dat moet wel even in context worden geplaatst.
In zulk soort woofers wordt meestal inderdaad de koeling zo gekozen dat deze de spreekspoel optimaal koelt.
Zeker in PA-achtige omgeving boeit dat beetje bijgeluid dan absoluut niet, liever extra koeling.
Een bas-gitaar thuis of in de oefenruimte is wat dat betreft worst case scenario.
Een stille omgeving EN hoge dynamische pieken en dan ook nog relatief korte transients.
Voor thuis kom je niet veel verder dan 10-15W voor deze speaker, dan heb je al ongelooflijk veel geluid.
Laatst gewijzigd door OWC op di 27 sep 2022, 17:07, 1 keer totaal gewijzigd.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Een beetje afhankelijk van hoe groot het allemaal moet worden.
Maar zonder actieve EQ zou een 12PR320 niet direct mijn eerste keuze zijn.
46Hz -3dB is niet heel erg laag namelijk.
Maar is het idee om zelf wat te maken, of iets na te bouwen en wat is het budget?
Maar zonder actieve EQ zou een 12PR320 niet direct mijn eerste keuze zijn.
46Hz -3dB is niet heel erg laag namelijk.
Maar is het idee om zelf wat te maken, of iets na te bouwen en wat is het budget?
zonder teveel willen afleiden van de vraag van de topicstarter: Misschien niet heel laag, maar wel redelijk efficient. Ongetwijfeld zijn er andere keuzes mogelijk, wat zou jouw suggestie zijn voor een 12" in dezelfde prijsklasse met vergelijkbaar rendement maar meer diepgang?
- OWC
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Die vraag valt niet zomaar te beantwoorden, vandaar mijn vragen.daniel schreef: ↑di 27 sep 2022, 22:03zonder teveel willen afleiden van de vraag van de topicstarter: Misschien niet heel laag, maar wel redelijk efficient. Ongetwijfeld zijn er andere keuzes mogelijk, wat zou jouw suggestie zijn voor een 12" in dezelfde prijsklasse met vergelijkbaar rendement maar meer diepgang?
Budget, maar ook van de verwachtingen.
Sommige mensen vinden 45Hz -3dB prima bijvoorbeeld. (Lijkt mij wat mager voor hifi.)
Of dat bijvoorbeeld actieve EQ wel tot een mogelijk behoort?
etc etc.
Ik kan wel met allerlei speaker types gaan gooien, maar daar help je niemand mee.