NAD C372 versterker. Info gevraagd.

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Pjotr

Re: NAD C372 versterker. Info gevraagd.

Bericht door Pjotr »

Tis altijd een beetje tricky met de spanning die op de elco's vermeld staat. Soms is het de nominale max werkspanning zoals bij die ALC serie van Kemet. De 80V versie mag je probleemloos langdurig op 80V laten werken. Kortstondig mogen ze zelfs 20% meer hebben (surge). Maar vaak is het ook de z.g.n. surge rating die vermeld staat en dan is het de kortstondige piekspanning. Die moet je dan weer op max. 80% van de vermelde spanning laten werken om er lang plezier van te hebben. Dat zijn meestal de consumer grade 80gr. elco's. Dat z.g.n. deraten kan nooit kwaad maar is niet altijd nodig met o.a. moderne 105gr. elco's. Dus als er op de originele NAD elco's 80V gedrukt staat en je meet er ook 80V op dan zou ik die service note van NAD zeker serieus nemen.
eQuanD

Bericht door eQuanD »

Athelas schreef: wo 09 mar 2022, 14:54
Ik heb alle C's in mijn C372 vervangen, daar waar nodig de 100V versie ipv 80V (er staat al bijna 80V op de voedings-C's!)
Het probleem met de steek en de slechte printsporen bij de voeding heb ik dmv draadverbindingen onder op de PCB opgelost.
Ik had ook de Apls schakelaar voor de tone-defeat moeten vervangen omdat zo af en toe het ene kanaal zachter speels dan het andere, maar ik ga de schakelaar overbruggen zodat de toonregeling altijd werkt.
Ik heb veel foto's en een complete onderdelenlijst (Mouser) welke ik kan posten mocht er iemand geinteresseerd zijn.
Mijn C372 werkt weer als nieuw, en vanaf nu misschien nog wel langer dan de eerste15 jaar.
Bedankt Athelas voor deze interessante info. Toch jammer dat NAD gedurende een aantal jaren gebruik heeft gemaakt van minderwaardige condensatoren. Ik had vroeger de NAD 7600 (Monitor serie). Buiten enkele slechte contacten aan de schakelaars van de toonregeling, nooit problemen gehad. De 7600 werkt nog steeds.
Ik heb ondertussen een lijst gemaakt van de te vervangen condensatoren. Niet enkel deze voor de voedingen. Ik heb ook gemerkt dat sommige waardes van de huidige te vervangen condensatoren niet overeen komt met de waardes opgegeven op het schema. Is niet echt een probleem, maar ik moet nog nakijken of de grotere condensatoren (door de hogere spanning) overal kunnen geplaatst worden. Voedingselco's zijn geen probleem.

Ik zal ook de andere 'issues' die ik hier eerder heb gemeld ook aanpakken. Dat geeft een beter gevoel nadien.
Inderdaad, na de aanpassing zal deze beter zijn als nieuw.

Aan de hand van uw onderdelenlijst, zou het wel interessant zijn om te vergelijken met wat ik reeds had voorzien.
Groeten en bedankt alvast.
eQuanD

Bericht door eQuanD »

Ik wou graag nog mijn bevindingen meedelen in verband met de herstelling van de NAD C372.

Alle issues die NAD had uitgeschreven werden uitgevoerd. Nieuwe voedingscondensatoren werden geplaatst, alsook de condensatoren die dicht bij onderdelen zaten die heet werden, zoals dicht geplaatst bij transistoren en vermogensweerstanden. Hersolderen van warm geworden soldeerpunten op de printboards. Herafregeling nadien was niet nodig, gezien alle waardes mooi binnen de specificaties lag.
Toch viel het me op dat er een aantal onderdelen echt heet werden. Het was me ook opgevallen dat alle DC-spanningen merkbaar hoger lagen dan op het schema vermeld staat. Alle secundaire AC-spanningen waren zo'n 6 à7% hoger dan verwacht. Doordat de gelijkgerichte spanningen hoger waren dan op het schema aangegeven, kwamen vooral de transistoren en weerstanden die instaan voor stabilisatie echt heet. Dus niet bevorderlijk voor de levensduur van de onderdelen, en dus voor de versterker zelf. Ik denk zelfs dat de voedingsspanningen werkelijk aan de maximale kant lagen. Op het plaatje staat dat de versterker gevoed kan worden met 230 VAC. De spanning bij mij variëert tussen 229 en 233VAC (Zonnepanelen met thuisbatterij doen deze waarde een beetje variëren). Dus dit is het probleem niet.
Om dit te verhelpen heb ik op de voedingstransformater een wikkeling bijgewikkeld. Was nogal gemakkelijk te doen, gezien het een ringkerntransformator is. De transformator op spanning gezet ter controle, en het aantal windingen aangepast om de 20 Volt te bekomen. Daarna deze wikkeling in serie gezet met de primaire wikkeling, en een bijkomende isolatie geplaatst. Het resultaat is dat de gelijkspanningen nu wél overeenkomen met de waardes op het schema, op 0,4 volt na. De onderdelen die heet kwamen, komen nu gewoon warm.
Ik vermoed dat de hoge spanningen eigenlijk de oorsprong zijn van de problemen die opduiken bij dit type versterker. Ik denk zelfs dat de NAD aanbevelingen eerder de gevolgen verhelpen, maar niet de oorzaak.
Het gemeten vermogen is nog steeds zoals aangegeven (gemeten op 4 Ohm zonder clipping). Ik heb tegelijkertijd ook de 4 koppel-condensatoren vervangen door betere types. Klinkt nu reeds enkele maanden terug feilloos.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

goed bezig :goedzo:
Muug
Contacteer:

Bericht door Muug »

Nou, ik hoop dat mijn NAD C272 niet zulke problemen ontwikkelt. Speelt toch al een twee jaar zonder problemen.
Plaats reactie