Sonus Faber Toy Tower Crossover

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Maroti

Sonus Faber Toy Tower Crossover

Bericht door Maroti »

Hallo allemaal,

Zou iemand voor mij het schema kunnen tekenen/achterhalen van dit crossover, het is van een set Sonus Faber Toy Towers. 3 weg 3rd order design, met een filtering van 400hz en 4000hz, ik wil de condensatoren vervangen maar de vervangers zijn een stuk groter dan de originele, ik wil dus een nieuw crossover board ervoor maken maar kan niet goed zien hoe dit loopt allemaal.
Als ik calculators gebruik op internet met de frequenties krijg ik andere condensator waardes en mis ik bijvoorbeeld de C7 condensator in de tekening.

[attachment=0]20220921_183053.jpg[/attachment

Hopelijk kan iemand mij duidelijkheid geven.

Met vriendelijk groet,
Robert.]
Bijlagen
20220921_183053.jpg
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Re: Sonus Faber Toy Tower Crossover

Bericht door Henkjan »

hoi Robert, welkom hier

doe svp ook ff een foto van de onderkant
en van de nw caps (we zijn en nieuwsgierig en dol op foto's)
ray5150

Bericht door ray5150 »

Wat is er eigenlijk mis met de huidige condensatoren ?
Maroti

Bericht door Maroti »

Ik zal vanavond eens een foto maken van de onderkant.

Opzich is er niks mis met de huidige condensatoren, op het oog in ieder geval, al denk ik dat electrolytic 50uf onderop niet helemaal meer in de waarde zit, het klinkt allemaal een beetje doffer en mis wat mid tov 2 andere sets toy towers die ik recent gehoord heb.

En ben van mening, als je het niet probeert weet je het niet haha.
Hebben we weer wat te doen in ieder geval!

Condensatoren waarvoor ik ze vervang zijn Dayton's met dezelfde waardes als de originele condensatoren, uiteraard zal dat soms met meerdere parallel moeten: de 72uf bijvoorbeeld.

Groetjes Robert.
Shadow

Bericht door Shadow »

Dayton? Gewoon Jantzen pakken bij Rumoh
pvanlingen

Bericht door pvanlingen »

Lekker de centjes in je zak houden.

Die bipolaire Condensator vervangen kan wel zin hebben, en misschien de ijzerkernspoel.
Als je de ijzerkernspoel gaat vervangen door een luchtspoel zal die waarschijnlijk wel naast de print
terechtkomen i.v.m. de afmetingen.

Als je tijd over hebt en je verveelt je kom dan hier het onkruid maar uit de tuin verwijderen. :lol:

Paul.
Maroti

Bericht door Maroti »

Ja ik heb die bij soundimports besteld die dayton's, misschien dat Jantzen of Mungdorf uiteraars beter is, of beter klinkt, maar dat kan altijd nog als ik de speakers dat waard vind, met die Dayton's heb je relatief weinig kosten om te kijken of het uberhaupt (veel) verschil maakt.

De layout en frequenties blijven hetzelfde, wilde er geen exotisch iets van maken haha

Aangezien ik onderin de behuizing ruimte zat heb maak ik de condensatoren wel op een apart bordje en met draden naar de crossover, op die manier kan ik eea ook makkelijker uitwisselen.
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

pvanlingen schreef: do 22 sep 2022, 12:49
Als je de ijzerkernspoel gaat vervangen door een luchtspoel zal die waarschijnlijk wel naast de print
terechtkomen i.v.m. de afmetingen.

Paul.
Houd dan wel rekening met de DC weerstand van deze spoelen!
Luchtspoelen hebben doorgaans een hogere DC weerstand.
Dit heeft als effect dat freq resp een "boost" krijgt.
Doorgaans rond de 100Hz tot ongeveer maximaal 1dB.
Alles hierboven zakt juist een beetje in output.

Dat is niet heel veel, maar kan er wel voor zorgen dat de speaker net iets anders gaan klinken.
Zie hier een voorbeeld tussen twee spoelen.
Bijlagen
dc_spoel.png
SARK

Bericht door SARK »

Maroti schreef: do 22 sep 2022, 11:52
Ik zal vanavond eens een foto maken van de onderkant.
Kuch :roll:
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Bericht door Olaf Analogue »

Die foto zou er dan ongeveer zo hebben uitgezien:
filter.jpeg
SARK

Bericht door SARK »

Nou Maroti .... ik zou zeggen, leef je uit!
Bijlagen
Laagjes.jpg
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Zo ziet het schema er dan uit, ik ga er vanuit dat de twee 6.8 ohm weerstanden voor mid driver parallel staan aan elkaar, dat is het enig wat ik niet heel goed kan zien.
filter.png
Laatst gewijzigd door Olaf Analogue op za 24 sep 2022, 9:03, 1 keer totaal gewijzigd.
SARK

Bericht door SARK »

Olaf Markus schreef: vr 23 sep 2022, 16:00
Zo ziet het schema er dan uit, ik ga er vanuit dat de twee 6.8 ohm weerstanden voor mid driver parallel staan aan elkaar, dat is het enig wat ik niet heel goed kan zien.
filter.png
@Maroti ik denk dat het toch handig is als jij een foto maakt van de onderkant van jouw filter, het lijk er op dat jouw filter iets afwijkt van het filter wat Olaf heeft gepost (althans, de foto van de onderzijde van de PCB).
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Het filter waarvan mijn foto afkomstig is heeft op die positie een enkele weerstand van 3,3 ohm. Dus dat klopt wel. Ik denk dat ze daar later twee weerstanden van 6,8 voor hebben gebruikt om meer vermogen te kunnen verdragen.
Ook de 15 ohm weerstand heeft op het filter van de topic starter een hoger wattage.
Deze kleine verschillen zag ik later pas, maar het schema welke ik plaatste is dus goed, die komt volledig overeen met het filter van de topic starter.

Maar aangezien de topic starter zijn account slechts heeft aangemaakt om deze vraag te stellen en later koos voor onderstaande oplossing, (quote) ga ik er vanuit dat hij dit reeds heeft uitgevoerd en de luidsprekers allang weer op hun plekje staan en wij never nooit meer iets van de topic starter zullen gaan vernemen.

Maroti schreef: do 22 sep 2022, 12:51
Aangezien ik onderin de behuizing ruimte zat heb maak ik de condensatoren wel op een apart bordje en met draden naar de crossover, op die manier kan ik eea ook makkelijker uitwisselen.

Nog wel even een foto van de bovenzijde van het het filter waarvan ik eerder de onderzijde plaatste
filter 2.jpeg
Laatst gewijzigd door Olaf Analogue op za 24 sep 2022, 11:37, 1 keer totaal gewijzigd.
pvanlingen

Bericht door pvanlingen »

Waarschijnlijk was er niets mis aan het filter en zit er gewoon een hoeveelheid opgedroogde magnetische olie in de tweeters.

Paul.
holco

Bericht door holco »

Olaf Markus schreef: vr 23 sep 2022, 16:00
filter.png
Mooi zo'n strak getekend schema, waar doe je dat mee als ik vragen mag?
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

holco schreef: za 24 sep 2022, 10:43

Goedemorgen Holco
Ik heb het schema getekend met Xsim

https://www.diyaudio.com/community/thre ... er.259865/
holco

Bericht door holco »

Olaf Markus schreef: za 24 sep 2022, 10:48

Goedemorgen Holco

Tnx, ik ga eens kijken.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Olaf Markus schreef: za 24 sep 2022, 10:48

Goedemorgen Holco

bedankt voor de tip
Maroti

Bericht door Maroti »

Goedeavond heren,

Sorry voor de late reactie maar de print klopt exact met die van Olaf. Inmiddels heb ik ze allemaal vervangen voor de dayton's die ik had besteld, uiteindelijk heb ik gewoon alles op het crossover board gelijmd, werd wel iets hoger er door maar alles paste erop en ik moet zeggen, resultaat valt absoluut niet tegen en de speakers klinken weer prima, alsof er een gordijn vanaf is getrokken.

Op de foto zit de originele 6.8 nog rechts boven, die zijn inmiddels vervangen, ik kwam er achter dat ze 2x 6.2 hadden geleverd in plaats van 2x 6.8.
Heb tussendoor geen foto's gemaakt verder alleen toen het filter terug geplaatst was.

Ik zie dat het schema is getekend, waarvoor mijn dank! Al zie ik wel dat de mids reversed polarity staan, deze kwamen normal polarity aangesloten uit de behuizing? Ik zal ze eens reversed aansluiten om te kijken of hier nog een verschil in zit.
Daarna kan ik eens gaan kijken om een nieuw board te bouwen en dan eventueel Jantzen of Mungdorf te gebruiken en de spoelen en weerstanden ook te vernieuwen, al zal ik daar de waardes even van moeten achterhalen, wie weet valt er daarmee nog meer uit de speakers te halen, ik ben overigens zeer tevreden over de speakers.

Ik ben altijd wel met audio bezig, heb op dit moment een streamer en eindversterker staan van het merk Atoll en vind de combo ook zeer geslaagd.

Uiteraard was ik dit topic gestart voor de gestelde vraag, maar dat jullie never nooit meer iets horen is bij deze niet waar haha.

Ik ga nu eerst eens een paar weekjes luisteren en mocht ik besluiten wat aan te passen zal ik dat hier posten
Bijlagen
20220921_215557.jpg
20220922_180150.jpg
Shadow

Bericht door Shadow »

:goedzo:
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Goedemorgen Robert.

De polariteit op mijn schema moet je negeren, de software had een voorkeur voor reversed polariteit, maar dat zal in dit geval komen doordat ik uiteraard niet de juiste waardes van de spoelen kon invullen.
Ik had de polariteit eigenlijk even moeten weg gummen om verwarring te voorkomen, Sonus Faber weten zelf uiteraard hoe ze een filter moeten ontwerpen met de daarbij horende polariteit. Dus niets aan doen.

Spoelen zijn eventueel heel makkelijk door te meten met een lcr-meter, maar mocht je een spoel gaan vervangen, wat trouwens alleen maar nut heeft in het geval van de kernspoel, dan zou ik persoonlijk er wel voor zorgen dat de gelijkstroom weerstand van de nieuwe spoel identiek is aan die van de bestaande spoel, dit omdat dat hoogstwaarschijnlijk meegenomen is in het ontwerp.
Maroti

Bericht door Maroti »

Hoi Olaf,

Als ik het schema volg zit de mid wel reversed aangesloten vanaf het crossover volgens mij en de tweeter ook? Logisch dat hij dan bij de driver zelf "normaal" zit aangesloten en klopt jou polariteit van het schema wel, alleen ze draaien de bedrading bij het crossover al om.

Die spoelen zullen inderdaad weinig uit maken, maar als ik een nieuw crossover (aan de waardes ga ik geen verandering maken) ga maken gebruik ik uiteraard ook nieuwe spoelen en weerstanden.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

De plussen en de minnen staan inderdaad op de printplaat afgedrukt, en inderdaad zijn zowel de mid alsook de tweeter reversed in het circuit opgenomen.
Maroti

Bericht door Maroti »

Apart vind ik het wel, komt dit wel vaker voor?
Bij de mid's kan ik ze omdraaien, bij de mids + en - zowel een grote als kleine stekker aansluiting, bij de tweeter echter niet, 1 grote 1 kleine stekker.
Het zal zo horen ivm fase verschillen etc denk ik dan maar.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”