bass management
Moderator: Beheerdersteam
Re: bass management
Ik denk dat het laag hiermee nog sterk verbeterd kan worden. Je hebt er de apparatuur verder voor ook. Je moet alleen wel accepteren dat er dan dsp op de bron moet worden geactiveerd en niet bang zijn dat dit negatieve invloed heeft op het midhoog.Walt schreef:Het zou wel kunnen inderdaad, met wat kunst en vliegwerk, maar ik zie dat zo snel niet gebeuren. De kamer is ook heel erg klein, heb beetje het idee dat het overkill en mogelijk suboptimaal zou worden. Ik ben opzich tevreden met het huidige laag.
Groetjes Walter
-
Jamesblond
- Berichten: 791
- Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
- Locatie: Arnhem
Re: bass management
Sodeknetter! Dat zijn mooie resultaten! Ik volg dit! Ik ben voor mijn home-studio met een vergelijkbaar project bezig. De subs aan de voorkant van de ruimte zelf bouwen (beperkte ruimte qua vloeroppervlak op die plek) en die achter in de ruimte wellicht baseren op eenvoudige commercieel verkrijgbare apparaten met voldoende bandbreedte.
Ik volg dit!
Ik volg dit!
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: bass management
had je de sats & subs gemeten met de crossovers actief, of heb je zonder crossover gemeten en MSO dat mee laten nemen in de optimalisatie?
Re: bass management
Zonder crossover gemeten, maar wel het crossover meegenomen in de simulatie. Zonder crossover heb je beter S/N in de meting.
Re: bass management
Ja die optimalisatie moet je afdwingen door bv de delay ondergrens op 10ms te zetten van de achterste sub. Amders optimaliseert MSO naar een ‘gewone’ multisub oplossing
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: bass management
juist, dus vastzetten hoeft niet, zolang er maar een goede constraint op zit. en het in tegenfase zetten? of doe je dat dan al wel voor t meten?
Re: bass management
Das jouw keuze maakt natuurlijk niet of je meteen al in tegenfase meet of dat in de simulatie doet.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: bass management
zo, bezig met de eerste testen.
systeem: satellietjes (Paper Hatt) met 2 kleine actieve mfb subjes, 1 voor, 1 achter. alles op de miniDSP SHD Power
1e test: de delay met de rolmaat bepaald, sub achter omgepoold, Hatts gewoon full-range, LR4 LP op de subs (op gehoor) volume van de subs op gehoor (achter ~3dB zachter dan voor). dat klinkt al enorm goed. mooi detail in t laag, geen dreun.
dan MSO-en... alleen maar 1 set metingen gedaan (REW), die in MSO geladen, wat parameters en constraints ingesteld, en de laptop een kwartier laten zweten en de resultaten in de miniDSP software gegooid. ik had de config voor mains en subs gekozen, dus de Hatts werden ook mee geoptimaliseerd. wat zo op t oog tot wel aparte resultaten leidde (erg veel eq op links bv), maar t klinkt best wel prima.
morgen maar weer verder studeren op in de ref manual, want de oefening van vandaag was uit t hoofd na 1 keer een tutorial kijken... maar nu al zeer blij met wat met vrij weinig moeite (halve dag fröbelen) bereikt kan worden
nog ff wat muziek luisteren .....
systeem: satellietjes (Paper Hatt) met 2 kleine actieve mfb subjes, 1 voor, 1 achter. alles op de miniDSP SHD Power
1e test: de delay met de rolmaat bepaald, sub achter omgepoold, Hatts gewoon full-range, LR4 LP op de subs (op gehoor) volume van de subs op gehoor (achter ~3dB zachter dan voor). dat klinkt al enorm goed. mooi detail in t laag, geen dreun.
dan MSO-en... alleen maar 1 set metingen gedaan (REW), die in MSO geladen, wat parameters en constraints ingesteld, en de laptop een kwartier laten zweten en de resultaten in de miniDSP software gegooid. ik had de config voor mains en subs gekozen, dus de Hatts werden ook mee geoptimaliseerd. wat zo op t oog tot wel aparte resultaten leidde (erg veel eq op links bv), maar t klinkt best wel prima.
morgen maar weer verder studeren op in de ref manual, want de oefening van vandaag was uit t hoofd na 1 keer een tutorial kijken... maar nu al zeer blij met wat met vrij weinig moeite (halve dag fröbelen) bereikt kan worden
nog ff wat muziek luisteren .....
Re: bass management
Ben erg benieuwd naar hoe dat klinkt, is het effect vergelijkbaar met wat je bij Jeroen hoorde of is het nog te vroeg om daar iets over te kunnen roepen?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: bass management
ja, maar dat kan uiteraard deels komen doordat ik weet wat ik kan verwachten... als ik die evaluatie goed wil doen moet ik de subjes bij een set plaatsen die van zichzelf al flink diepgang heeft, niet bij boekenplank speakertjes met een f3 van 60Hz, alleen de toevoeging van die extra octaaf maakt het al veel mooier en ruimtelijker.
Re: bass management
Tot 60Hz niet goed genoeg?
Wat zijn het dan? Sub subs voor het extra octaaf onder de 30Hz?
Re: bass management
Denk dat HenkJan bedoeld dat de vergelijking beter gaat met een set die uit zichzelf al laag speelt. Kan er straks op de DAE wel een setje grown/up naast zetten, ook mfb maar dan zonder delay & fase aanpassingen.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: bass management
ff overzichtje van de eerste pogingen
opstelling: rechthoekige kamer, in de lengte. subs op de korte wanden op de grond in t midden; sats ~halve meter uit de hoek
ik heb MSO ook de crossovers (LR4) laten zetten, de sats hebben ~50Hz HP, de subs verschillende frequenties 115Hz en 105Hz. voor gewoon en achter achter geïnverteerd en MSO de delays laten bepalen (2ms en 15ms)
wat zien we:
bovenaan 3 (berekende) gecombineerde response, bovenste zonder correcties, die 2 liniaals zijn 2 versies van geoptimaliseerde responses
daaronder de 4 individuele metingen van de sats en de subs
onderaan de filter responses van de sats en subs (incl x-overs),
(Y as is verschoven voor de verschillende lijnen voor de duidelijkheid)
opstelling: rechthoekige kamer, in de lengte. subs op de korte wanden op de grond in t midden; sats ~halve meter uit de hoek
ik heb MSO ook de crossovers (LR4) laten zetten, de sats hebben ~50Hz HP, de subs verschillende frequenties 115Hz en 105Hz. voor gewoon en achter achter geïnverteerd en MSO de delays laten bepalen (2ms en 15ms)
wat zien we:
bovenaan 3 (berekende) gecombineerde response, bovenste zonder correcties, die 2 liniaals zijn 2 versies van geoptimaliseerde responses
daaronder de 4 individuele metingen van de sats en de subs
onderaan de filter responses van de sats en subs (incl x-overs),
(Y as is verschoven voor de verschillende lijnen voor de duidelijkheid)
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: bass management
en nu met een traditionele HP op de sats bij 80Hz
deze maar eens vergelijken met die van gisteren
wat opvalt is dat ook onder de 80Hz het weer gewoon vlak is met "alleen maar" de 2 subs.
en helemaal onderin zitten zelfs geen correcties op de subs, dat het daar zo mooi vlak is lijkt puur door het DBA idee te komen, puur door de gain en de delay aan te passen
deze maar eens vergelijken met die van gisteren
wat opvalt is dat ook onder de 80Hz het weer gewoon vlak is met "alleen maar" de 2 subs.
en helemaal onderin zitten zelfs geen correcties op de subs, dat het daar zo mooi vlak is lijkt puur door het DBA idee te komen, puur door de gain en de delay aan te passen
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: bass management
weinig verschil. wat wel te verklaren valt uit dat het gebied dat met de 80Hz HP wordt onderdrukt (t.o.v. 50Hz HP) ongeveer overeen komt met het werkingsgebied van de BR poort van de Hatts, waar de woofer dus toch al weinig uitslag hoeft te maken.
ik was op zoek naar wat tracks waar het verschil in definitie/detail nog wat duidelijker (meer IYF) te horen is. nou, gevonden. "Speak to Me", de beroemde opening van DSotM met de hartslag. speel ik traditioneel sub/sat (met alleen maar 1 sub netjes in t midden van de sats) dan is die hartslag een grote dreun. over naar DBA en het is duidelijk een hartslag, dreun totaal weg
Re: bass management
Mooi om te zien dat je beneden 50Hz in jouw ruimte nog op het theoretisch bijna ideaal zit met slechts 1 sub voor en 1 sub achter in tegenfase. Het zet daarmee geen druk in de ruimte en er blijft geen energie hangen. Het wordt dipoolachtig laag zonder het nadeel van akoestische kortsluiting bij de bron. Ja, het is nog steeds niet zo mooi als 2x2 stuks 15"Audiotechnology lange slag woofers OB, maar ik kan me heel goed voorstellen dat dit super goed klinkt!
Het originele DBA idee is dat je helemaal geen EQ nodig hebt in het hele basbereik, maar dat lukt alleen met een goed symmetrische ruimte en al snel het viervoudige aan subs.
Het originele DBA idee is dat je helemaal geen EQ nodig hebt in het hele basbereik, maar dat lukt alleen met een goed symmetrische ruimte en al snel het viervoudige aan subs.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: bass management
ik ben nu op zolder aan de gang, andere speakers (OB), zelfde subs, grotere en minder symmetrische ruimte (maar wel al acoustische maatregelen).
nog niet gemeten, dus ook nog geen mso optimalisatie
dus "met t handje" x-over op 80Hz, delays met de rolmaat, gain op gehoor.
klinkt al best wel goed na een paar uurtjes luisteren
nog niet gemeten, dus ook nog geen mso optimalisatie
dus "met t handje" x-over op 80Hz, delays met de rolmaat, gain op gehoor.
klinkt al best wel goed na een paar uurtjes luisteren
