Versterker aansluiten op één tak van symmetrische voeding

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Taita

Versterker aansluiten op één tak van symmetrische voeding

Bericht door Taita »

Voor mijn actieve systemen experimenteer ik met class D versterkers. Sommige van deze versterkers hebben een symmetrische + 0 - voeding nodig waarvoor ik een Hypex SMPS400A180 of een Meanwell MP650 gebruik. Maar sommige versterkers, zoals de TPA 3255, gebruiken een normale voeding. Kan ik één van de takken van een symmetrische voeding gebruiken om het juiste voltage te bereiken?
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Re: Versterker aansluiten op één tak van symmetrische voeding

Bericht door OWC »

Als vuistregel is het niet zo'n goed idee om een symmetrische voeding, (significant) asymmetrisch te belasten.
paulebappie

Bericht door paulebappie »

Je zou de 2 uitgangen parallel kunnen zetten, let dan wel op de fase. (- op - en + op +). Kijk voor de zekerheid even in de datasheet of de voeding dit ondersteund.
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

Dat zou alleen kunnen wanneer de min en de plus volledig van elkaar los zweven.
Meestal zitten ze echter fysiek op de print (of in de flyback trafo) aan elkaar geknoopt.
paulebappie

Bericht door paulebappie »

OWC schreef: di 20 sep 2022, 12:40
Meestal zitten ze echter fysiek op de print (of in de flyback trafo) aan elkaar geknoopt.
Klopt helemaal, de beide voedingen moeten zwevend zijn. Zo te zien kan dat niet bij de Hypex want die hebben een gemeenschappelijke ground.
Als ik de datasheet van enkele Meanwell's bekijk geven ze aan dat het mogelijk is. Dat wil niet zeggen dat ze het allemaal aankunnen dus kijk even goed in de datasheet van het type Meanwell of het mogelijk is voordat je de boel opblaast :schoon:
Taita

Bericht door Taita »

paulebappie schreef: di 20 sep 2022, 14:03
OWC schreef: di 20 sep 2022, 12:40
Klopt helemaal, de beide voedingen moeten zwevend zijn. Zo te zien kan dat niet bij de Hypex want die hebben een gemeenschappelijke ground.
Als ik de datasheet van enkele Meanwell's bekijk geven ze aan dat het mogelijk is. Dat wil niet zeggen dat ze het allemaal aankunnen dus kijk even goed in de datasheet van het type Meanwell of het mogelijk is voordat je de boel opblaast :schoon:
De meanwell heeft ook een gemeenschappelijke grond. Lukt dus niet, jammer, maar bedankt voor de antwoorden.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”