Stroomverbruik

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

snoef3
Berichten: 621
Lid geworden op: di 19 jan 2016, 16:22

Stroomverbruik

Bericht door snoef3 »

Digitale versterkers, hypex e.d., zijn efficiënt in stroomverbruik. Maar zijn ze daarmee ook energiezuiniger?

Mijn huidige versterker, parasound hca1500a, verbruikt op rustig luistervolume ongeveer 80 watt.
In de specs staat 500 W stroomverbruik. Er is geen standaard voor stroomverbruik bij gemiddeld luistervolume?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Stroomverbruik

Bericht door Pjotr »

Die 500W is maximaal bij volle uitsturing. Als je bedenkt dat op rustig luister volume de versterker ongeveer 1W gemiddeld levert... Mijn CA versterker (stereo) verbruikt dan rond de 14W. Nee, er zijn i.d.d. geen standaarden voor.
snoef3
Berichten: 621
Lid geworden op: di 19 jan 2016, 16:22

Re: Stroomverbruik

Bericht door snoef3 »

Rustig is bij mij rond 30 DB. Of minder.
Verbruik van 14 w is toch een stuk minder dan 80w.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Stroomverbruik

Bericht door Pjotr »

Jawel maar jouw Parasound kan wel 300W per kanaal leveren en mijn CA 80W. Dat maakt ook uit in het rustverbruik bij een gewone klasse-AB versterker.
snoef3
Berichten: 621
Lid geworden op: di 19 jan 2016, 16:22

Re: Stroomverbruik

Bericht door snoef3 »

Ik schrik toch wel van dat verschil. Toch een reden om misschien afscheid te nemen van de parasound.
Maar zijn hypexen enzo inderdaad zuiniger in stroomverbruik onder gelijke omstandigheden?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Stroomverbruik

Bericht door Pjotr »

Ik heb hier 2x UcD180 op een SMPS400 van Hypex in een kastje en dat gebruikt 18,5W in rust. Verwacht eigenlijk dat vergelijkbare Ncores niet minder doen op een SMPS. Wil je energiezuinig dan heeft het wel zin om het niet zo zwaar te bemeten naar wat je 1x per jaar even blazen wil. Met een gemiddelde 50W versterker kom je op normaal luisterniveau meestal ruim uit.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Stroomverbruik

Bericht door OWC »

Vergeet idd niet dat Class-D versterkers juist efficiënter zijn op de hogere vermogens.

Terwijl op lagere vermogens het verschil gering is (of soms afwezig).
Een reden dat het een beetje jammer is dat veel fabrikanten versterkers uitbrengen met zoveel vermogen waar de gemiddelde gebruiker weinig aan heeft. Bij lagere vermogens gaat dan vaak ook nog de vervorming/ruis omhoog.

Overigens ben ik eens met die 50W. Maar 50W @ 8ohm is equivalent aan (de spanning van) 100W @ 4ohm. Het geadverteerde vermogen van de meeste versterkers wordt aangegeven bij 4 ohm.
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: Stroomverbruik

Bericht door Chocomel »

Voor zowel klasse B als klasse D is een rustverbruik van, ik noem maar wat, 5-15 procent van het maximale uitgangsvermogen normaal. Klasse B kan nog wel een stuk onzuiniger zijn als de ruststroom hoog is ingesteld. Die instelling kan een afweging zijn tussen prestaties en verbruik in rust. De fabrikant heeft er een beetje baat bij om het verbruik laag te houden, want dan kan er net weer een kleiner, goedkoper koellichaam in.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Stroomverbruik

Bericht door Pjotr »

Mwah, er is hooguit een verschil tussen Mosfet klasse-AB en BJT klasse-AB v.w.b. home hifi. Alle BJT klasse-AB van zeg tussen de 25W en 100W staat ingesteld op een ruststroom per eindtrap van 25mA - 50mA en alle Mosfet wat hoger op 50mA - 100mA en soms een nog wat hogere op 200mA, bij een railspanning van de Vb+ en Vb- van tussen 40V en 60V. Reken het nu zelf uit... :D Dat zijn gewoon de optimale waarden voor minimale cross-over vervorming.
snoef3
Berichten: 621
Lid geworden op: di 19 jan 2016, 16:22

Re: Stroomverbruik

Bericht door snoef3 »

Mosfet vs jfet is oa het verschil tussen mijn eerdere parasound en deze 1500. Hoorbaar verschil. Ik ervaar Mosfet rustiger, warmer Maar inderdaad 205 w per kanaal heb ik niet nodig. Geen aparte luisterruimte of bioscoop.
Maar dit is wel een lastige zoektocht als er geen maat is voor verbruik.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Stroomverbruik

Bericht door Pjotr »

Er is i.d.d. niet zo iets als een A-label voor versterkers :D Blijft een lastige. Mosfet heeft klankmatig een heel eigen signatuur: Een combinatie van relaxed en toch precies en gedetailleerd. Iets wat klasse-D niet heeft m.i. Maar mosfet gebruikt in rust wel meer. I.i.g. is een goed houvast qua stroomkosten ook: Niet in meer vermogen investeren dan je nodig hebt!
snoef3
Berichten: 621
Lid geworden op: di 19 jan 2016, 16:22

Re: Stroomverbruik

Bericht door snoef3 »

Weer een argument om te downgraden. Stiekem droom ik van iets simpels en kleins met een app. En zuinig in verbruik. Maar downgraden zonder verlies van geluidskwaliteit. ...
Is vast al een keer voorbij gekomen als topic.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Stroomverbruik

Bericht door Shadow »

snoef3 schreef: do 15 sep 2022, 19:47
Weer een argument om te downgraden. Stiekem droom ik van iets simpels en kleins met een app. En zuinig in verbruik. Maar downgraden zonder verlies van geluidskwaliteit. ...
Is vast al een keer voorbij gekomen als topic.
Yamaha WXA-50 :wink:
snoef3
Berichten: 621
Lid geworden op: di 19 jan 2016, 16:22

Re: Stroomverbruik

Bericht door snoef3 »

@shadow: probleem is de eindversterker.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Stroomverbruik

Bericht door hardbats »

Bluesound powernode?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Stroomverbruik

Bericht door Shadow »

snoef3 schreef: za 17 sep 2022, 19:25
@shadow: probleem is de eindversterker.
Daar zit een versterker in, de WXC-50 waar ik er 2 van heb niet...
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Stroomverbruik

Bericht door ray5150 »

snoef3 schreef: za 17 sep 2022, 19:25
@shadow: probleem is de eindversterker.
Een oplossing zou kunnen zijn, de Parasound verkopen en van de opbrengst een CA versterker bouwen.
viewtopic.php?t=29248
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Stroomverbruik

Bericht door Shadow »

Ik heb die opstelling, een streamer met de CA amp in de garage, stond eerst binnen, zeer tevreden over :goedzo:

Mijn suggestie is niks meer dan dezelfde streamer maar dan met een 2x70W klasse D amp ingebouwd, dat is het verschil tussen de Yamaha WXC-50 en de WXA-50 :dank:
snoef3
Berichten: 621
Lid geworden op: di 19 jan 2016, 16:22

Re: Stroomverbruik

Bericht door snoef3 »

Ik denk niet dat ik handig genoeg ben voor die CA. (Ik dacht dat @pjotr Cambridge Audio bedoelde in zijn eerdere reactie)
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Stroomverbruik

Bericht door Shadow »

snoef3 schreef: za 17 sep 2022, 21:21
Ik denk niet dat ik handig genoeg ben voor die CA. (Ik dacht dat @pjotr Cambridge Audio bedoelde in zijn eerdere reactie)
Geeft niks, ieder z'n ding :goedzo:
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Stroomverbruik

Bericht door FR_Aad »

+1
Ik heb ook nog steeds een paar kale printjes liggen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Stroomverbruik

Bericht door ray5150 »

snoef3 schreef: za 17 sep 2022, 21:21
Ik denk niet dat ik handig genoeg ben voor die CA. (Ik dacht dat @pjotr Cambridge Audio bedoelde in zijn eerdere reactie)
Ik ben natuurlijk niet op de hoogte van je praktische vaardigheden, en weet ook niet wat je aan gereedschap bezit.
Het is inderdaad geen "beginners projectje", zal ik maar zeggen. De printen solderen is een, maar het geheel dient ook nog netjes in een kastje gebouwd te worden natuurlijk.
Aan de andere kant zijn er hier genoeg mensen aanwezig die je kunnen en willen helpen. en da's onbetaalbaar natuurlijk. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Stroomverbruik

Bericht door Shadow »

Wat voor speakers moeten er mee aangestuurd worden?
snoef3
Berichten: 621
Lid geworden op: di 19 jan 2016, 16:22

Re: Stroomverbruik

Bericht door snoef3 »

Zo'n eval van Ghent audio bouwpakket zou nog lukken. Gewoon in elkaar schroeven en stekkers plaatsen. Solderen lukt mij alleen met grote klodders.
Maar het gaat hier over stroomgebruik. En belangrijkste hobbel daarbij is dat ik mbt geluidskwaliteit erg gehecht aan mijn parasound.

Speakers: translator impact 4 II met grote nieuwe condensatoren in filter.
En om het dan toch compleet te maken: audiolab m-dac+ als voorversterker
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Stroomverbruik

Bericht door ds23man »

Dat stroomverbruik is in de winter geen probleem, je CV ketel slaat wat minder vaak aan.
Plaats reactie