Meten SBacoutics drivers met REW

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Meten SBacoutics drivers met REW

Bericht door bart Luyckx »

Kan iemand me onderstaande verduidelijken?

Verder heb ik nog wel wat vragen rond REW en VituixCad.

Ik heb nu de drivers on-axis gemeten en dit op elk driver niveau.
Ik voer de meting uit via de LOOPBACK methode.
Dit staat ook beschreven in de handleiding van VituixCAD.

Het lijkt me moeilijk om zo off-axis te meten. Microfoon moet steeds in hoogte versteld worden.
Ok wordt er gemeld dat z-offset NIET moet ingevuld worden. Ik vraag me af waar deze dan uit wordt opgemaakt.

Bestaat er ergens een goede handleiding hoe je correct meet met REW/VituixCAD? Ik zie verschillende meetmethoden maar meeste bevatten niet alle details waardoor er fouten gemaakt kunnen worden.

Verder wens ik de luispreker achterover te kantelen bij de definitieve opstelling. Moet ik deze kanteling dan al hebben bij de metingen? Of hou ik het front vertikaal vlak? :think:
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Meten SBacoutics drivers met REW

Bericht door bart Luyckx »

en de woofer file. Als je met window speelt heeft het wel wat impact op de FR curve (wordt niet enkel kort of langer, maar gaat ook fors op en neer)

Het juist hebben is dit wel cruciaal
Bijlagen
bass - bass level.rar
(1.35 MiB) 18 keer gedownload
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Meten SBacoutics drivers met REW

Bericht door OWC »

Ik weet niet precies wat ze bedoelen met loopback methode (kan het wel even opzoeken).

Maar doorgaans wil je wel een 2-kanaals metingen om de fase constant te krijgen.
Dan gaat 1 uitgang van de versterker direct naar de ingang van je geluidskaart, de andere komt dan dus van de microfoon.

Vervolgens richt je de microfoon op de gewenste hoogte en draai je OF de microfoon tov de front baffle 15,30,45 etc graden.
OF je draait de speaker rond de voorkant van de baffle (NIET rond het middelpunt van de speaker draaien)
Belangrijk is dat de afstand tot de speaker constant blijft.

Daarnaast moet je ook ongeveer een meter vrij houden achter de speaker en rond de speaker.

De hoogte van de microfoon is in principe niet relevant.
(er zijn wel andere technieken om zo beter anechoïsche resultaten te krijgen, maar dat is een ander verhaal en zeker niet standaard).

Je meet de speaker zoals je hem gaat gebruiken, dus met kantelende voorkant.
Afhankelijk van hoe groot die hoek is, kan het soms handig zijn om toch een on-axis meting te doen om te zien dat je speakers bv niet overbelast, of je bepaalde pieken/dippen niet enorm staat te versterken ed.
Ik denk dat het in dit geval wel mee zou vallen.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Meten SBacoutics drivers met REW

Bericht door satefan »

bart Luyckx schreef: ma 15 aug 2022, 14:21
effe de mid FR gezipped. Door de REF aan te passen naar 0 en 5-6ms strijk je het wel vlak. ik weet enkel niet of het correct is zo.

Je wil uiteraard ook zien waar er iets mis is
Hmm. Rar moet ik even opsnorren ergens. Ik gebruik een Mac (mocht je een ZIP kunnen posten gaat dat wat makkelijker).
FrancoB
Berichten: 84
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 11:12

Re: Meten SBacoutics drivers met REW

Bericht door FrancoB »

Kleine moeite. :)
Bijlagen
bass - bass level.zip
(2.09 MiB) 33 keer gedownload
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Meten SBacoutics drivers met REW

Bericht door satefan »

FrancoB schreef: ma 15 aug 2022, 15:21
Kleine moeite. :)
Thanks! Als je de mid en tweeter ook kan doen? :goeie:
FrancoB
Berichten: 84
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 11:12

Re: Meten SBacoutics drivers met REW

Bericht door FrancoB »

Ah, die had ik niet gezien.
Bijlagen
tweeter - measure tweet level.zip
(2.01 MiB) 23 keer gedownload
mid - mid level.zip
(2.05 MiB) 17 keer gedownload
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Meten SBacoutics drivers met REW

Bericht door satefan »

FrancoB schreef: ma 15 aug 2022, 15:31
Ah, die had ik niet gezien.
Mijn dank is onuitspreekbaar.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Meten SBacoutics drivers met REW

Bericht door satefan »

Even voor de zekerheid. Hoe zitten de drivers gemonteerd op die baffle? Ik leest dat je iets met kartonnetjes gedaan hebt etc. Maar de drivers zitten toch wel goed vast neem ik aan?

De metingen zien er technisch (qua Window/IR etc) vrij normaal uit. De response(s) zijn echter behoorlijk grillig.

Satefan
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Meten SBacoutics drivers met REW

Bericht door satefan »

De tweetermeting laat ook geen 2e orde oploop zien zoals je die bij een tweetermeting (en volgens het datablad van deze tweeter) zou verwachten. Er moet ergens nog iets niet goed gaan bij de metingen/setup. Even een heel domme vraag van mijn kant. Ik neem aan dat je alle drivers individueel meet?

Kun je de metingen eens doen zonder timing reference aub?

groet,

Satefan
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Meten SBacoutics drivers met REW

Bericht door OWC »

Heb je de speaker gemeten zoals op de foto, of op een andere locatie?
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Meten SBacoutics drivers met REW

Bericht door bart Luyckx »

satefan schreef: ma 15 aug 2022, 16:07
Even voor de zekerheid. Hoe zitten de drivers gemonteerd op die baffle? Ik leest dat je iets met kartonnetjes gedaan hebt etc. Maar de drivers zitten toch wel goed vast neem ik aan?

De metingen zien er technisch (qua Window/IR etc) vrij normaal uit. De response(s) zijn echter behoorlijk grillig.

Satefan
Ja drivers zitten vastgeschroefd.
Het is XPS foam dus vele keren in en uitdraaien zal niet mogelijk zijn.
Ik heb de drivers ook niet verzonden, daarom heb ik de kartonnetjes er rond vastgekleefd. Zo zitten de drivers gelijk met het front. Op de zijkanten ,de overgang tussen karton en foam basis, is de tape niet will vastgekleefd Misschien komt daar het grillige van?
Het ruis in het IR meting, is wel minder op de meeting met tweeter dan met de bass driver. Daarom dacht ik dat het eerder afkomstig van de omgeving.
Laatst gewijzigd door bart Luyckx op ma 15 aug 2022, 19:20, 1 keer totaal gewijzigd.
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Meten SBacoutics drivers met REW

Bericht door bart Luyckx »

OWC schreef: ma 15 aug 2022, 16:18
Heb je de speaker gemeten zoals op de foto, of op een andere locatie?
Op een andere locatie. Meer vooruit geschoven. Zodat hij meer vrijstaat zeker 1m in elke richting
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Meten SBacoutics drivers met REW

Bericht door bart Luyckx »

OWC schreef: ma 15 aug 2022, 14:32
Ik weet niet precies wat ze bedoelen met loopback methode (kan het wel even opzoeken).


Maar doorgaans wil je wel een 2-kanaals metingen om de fase constant te krijgen.
Dan gaat 1 uitgang van de versterker direct naar de ingang van je geluidskaart, de andere komt dan dus van de microfoon.
Dat is inderdaad de loopback methode.
OWC schreef: ma 15 aug 2022, 14:32
Vervolgens richt je de microfoon op de gewenste hoogte en draai je OF de microfoon tov de front baffle 15,30,45 etc graden.
OF je draait de speaker rond de voorkant van de baffle (NIET rond het middelpunt van de speaker draaien)
Belangrijk is dat de afstand tot de speaker constant blijft.

Daarnaast moet je ook ongeveer een meter vrij houden achter de speaker en rond de speaker.

De hoogte van de microfoon is in principe niet relevant.
Dit is me niet volledig duidelijk.
Wanneer je alle metingen uitvoerd op tweeter hoogte, is de afstand toch verschillend dan indien je elke meting op driver hoogte uitvoerd.
Darnaast ook wat met de ingave van Z-offset van de drivers in VirutaxCad. Hoe bepaal je dat? (of niet nodig volgens de handleiding van virtuaxCAD met REW metingen maar dan vraag ik me af waarin dit dan wel vervat zit)
OWC schreef: ma 15 aug 2022, 14:32
(er zijn wel andere technieken om zo beter anechoïsche resultaten te krijgen, maar dat is een ander verhaal en zeker niet standaard).

Je meet de speaker zoals je hem gaat gebruiken, dus met kantelende voorkant.
:goedzo: duidelijk, uitgezonderd dan nog hoe het zit met de Z-offset
OWC schreef: ma 15 aug 2022, 14:32
Afhankelijk van hoe groot die hoek is, kan het soms handig zijn om toch een on-axis meting te doen om te zien dat je speakers bv niet overbelast, of je bepaalde pieken/dippen niet enorm staat te versterken ed.
Ik denk dat het in dit geval wel mee zou vallen.
:goedzo:
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Meten SBacoutics drivers met REW

Bericht door bart Luyckx »

satefan schreef: ma 15 aug 2022, 16:16
De tweetermeting laat ook geen 2e orde oploop zien zoals je die bij een tweetermeting (en volgens het datablad van deze tweeter) zou verwachten. Er moet ergens nog iets niet goed gaan bij de metingen/setup. Even een heel domme vraag van mijn kant. Ik neem aan dat je alle drivers individueel meet?

Kun je de metingen eens doen zonder timing reference aub?

groet,

Satefan
domme vragen zijn er niet...En hoe meer vragen er gesteld worden hoe duidelijker het voor mij wordt en hoe meer ik bijleer.

Meting werd uitgevoerd driver per driver. Een filter heb ik nog niet.
Wat bedoel je met 2de orde oploop? De oploop onder 1KHz?

Ik zal morgen nog eens een poging ondernemen om metingen uit te voeren.

Alvast bedankt voor je hulp en ondersteuning :goedzo:
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Meten SBacoutics drivers met REW

Bericht door bart Luyckx »

FrancoB schreef: ma 15 aug 2022, 15:31
Ah, die had ik niet gezien.
Bedankt, ik was deze middag niet thuis om snel te reageren. :goeie:
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Meten SBacoutics drivers met REW

Bericht door OWC »

bart Luyckx schreef: ma 15 aug 2022, 19:11
Dit is me niet volledig duidelijk.
Wanneer je alle metingen uitvoerd op tweeter hoogte, is de afstand toch verschillend dan indien je elke meting op driver hoogte uitvoerd.
Darnaast ook wat met de ingave van Z-offset van de drivers in VirutaxCad. Hoe bepaal je dat? (of niet nodig volgens de handleiding van virtuaxCAD met REW metingen maar dan vraag ik me af waarin dit dan wel vervat zit)
Nee, je meet alles met de microfoon op dezelfde hoogte, alsof je zeg maar "luistert".
Je hoeft ook niets te doen met de offset oid.
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Meten SBacoutics drivers met REW

Bericht door bart Luyckx »

OK een nieuwe set metingen. Hoogte van de tweeter = 1,28m Microfoon op 1,1m. Alle metingen uitgevoerd op tweeter hoogte.
Wat isolatie op de vloer gelegd om reflectie te verminderen. Blijkbaar geeft een eiken parket wel wat reflecties.

Eerste set metingen is zonder loopback (2de kanaal uitgang aan ingang mic)
Tweede is met loopback

loopback geeft wel wat meer info zoals afstand tot microfoon.
Kan je daaruit afleiden wat z-offset is? 1,100m voor tweeter 1,116m mid en 1,198m voor woofer. vraag dan wel driehoeksmeetkunde
Bijlagen
no timing REF.zip
no reference
(11.35 MiB) 21 keer gedownload
loopback measurement-on axis-1.zip
loopback
(5.63 MiB) 28 keer gedownload
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Meten SBacoutics drivers met REW

Bericht door satefan »

De tweetermeting ziet er al wat beter uit dan de vorige. Je ziet nu dat de 2e orde oploop vanaf 250 hz begint. Dat is wat je zou verwachten als je een tweeter zonder filter gaat meten.
Screenshot 2022-08-16 at 11.11.43.png
Boven de 1khz is er een typische bult, zal door een hoge Qts komen denk ik of effecten van de baffle. Daarna wordt de boel wat grillig. Dit zal door omgevingsreflecties komen vermoed ik.

Satefan

PS: ik zag ook in de MDAT dat je combinaties van de drivers hebt gemeten, maar dat heeft niet veel zin als er geen nog filters zijn.
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Meten SBacoutics drivers met REW

Bericht door bart Luyckx »

satefan schreef: di 16 aug 2022, 11:13
De tweetermeting ziet er al wat beter uit dan de vorige. Je ziet nu dat de 2e orde oploop vanaf 250 hz begint. Dat is wat je zou verwachten als je een tweeter zonder filter gaat meten.

Screenshot 2022-08-16 at 11.11.43.png

Boven de 1khz is er een typische bult, zal door een hoge Qts komen denk ik of effecten van de baffle. Daarna wordt de boel wat grillig. Dit zal door omgevingsreflecties komen vermoed ik.

Satefan

PS: ik zag ook in de MDAT dat je combinaties van de drivers hebt gemeten, maar dat heeft niet veel zin als er geen nog filters zijn.
Bedankt om de meting te bekijken en je bevindingen te geven. :goedzo:
Ik had de tweeter nu vanaf 200/250Hz gemeten. Vorige meting start ik bij een hogere frequentie.
Zien de woofer en mid metingen er goed uit? Ik weet niet wat ik moet denken dan de piek/dal rond 1k5Hz van de mid driver.

Echter lijkt ik nog steeds in het ongewisse te zijn en weet ik precies niet goed of ik wel de juiste richting uitga. :? :shock:
Als je naar de impuls meting kijkt zie je wel wat ruis. Zeker bij de woofer pieken tot 5%. Bij de mid is het al wat minder en de tweeter toont de laagste. Kan dit afkomstig zijn van de vloer?

De metingen werden uitgevoerd bij 1V. Is dit OK of is een sterker signaal nodig?


Kan ik deze metingen in VituixCAD opladen en een filter mee maken? Of dien ik nog Z-offset te bepalen? (En wat met X en Y)
Dit is me niet volledig duidelijk, Ik had ergens gelezen dat adhv deze meting de Z-offset kan bepaald worden, daarom had ik de combinatie van drivers ook gemeten.

Nu werden de metingen uitgevoerd op tweeter niv en een afstand van 1,1m. Dus de metingen van de mid en woofer komen al van verder en ik zou verwachten dat z-offset dan in de meting zit. :think:

Ook het verschil tussen de metingen met loopback en zonder is me niet duidelijk. :think:

Er is weinig info te vinden over de loopback meting, wanneer in de handleiding van VituixCAD dit wel wordt aangeraden.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Meten SBacoutics drivers met REW

Bericht door OWC »

Worden de metingen in REW gedaan met een sweep of met ruis?

Je hoeft absoluut niks te doen met offsets ed.
Het weglengte verschil van de woofer ed moet juist in de data zitten en daar moet je ook je filter op maken.
Als de loopback hetzelfde is als een twee kanaals meting, betekent dat de onderlingen (relatieve) fase tussen de speakers constant blijft.
Het kan anders namelijk zo zijn dat de software driver en buffer niet precies mooi synchroon lopen tussen de metingen, hierdoor krijg je fasesprongen en fouten in de metingen.

Door het andere kanaal als referentie te nemen, heb je dit probleem niet meer.
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Meten SBacoutics drivers met REW

Bericht door bart Luyckx »

OWC schreef: di 16 aug 2022, 13:58
Worden de metingen in REW gedaan met een sweep of met ruis?

Je hoeft absoluut niks te doen met offsets ed.
Het weglengte verschil van de woofer ed moet juist in de data zitten en daar moet je ook je filter op maken.
Als de loopback hetzelfde is als een twee kanaals meting, betekent dat de onderlingen (relatieve) fase tussen de speakers constant blijft.
Het kan anders namelijk zo zijn dat de software driver en buffer niet precies mooi synchroon lopen tussen de metingen, hierdoor krijg je fasesprongen en fouten in de metingen.

Door het andere kanaal als referentie te nemen, heb je dit probleem niet meer.
Bedankt Bart :goedzo:

Metingen zijn SWEEP in REW.
Ik kan dan beter de tweekanaals meting nemen ipv de een-kanaals. Alhoewel er geen verschillen zijn tussen beide.

Als ik het goed begrijp vul ik in VituixCAD voor x-y-z niets in.
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Meten SBacoutics drivers met REW

Bericht door bart Luyckx »

Kan ik best via de "convert IR to FR"tool de metingen inladen in VituixCAD?
Bijlagen
convert IR ro FR Woofer.jpg
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Meten SBacoutics drivers met REW

Bericht door OWC »

Een sweep geeft een (veel) hogere signaal-ruis verhouding, vandaar dat ik het vroeg.

Ja, je kunt de IR to FR converter prima gebruiken.
"Left window" is in principe niet nodig, voor de "right window" zou ik Cosine gebruiken.
Dat geeft je net even wat meer resolutie in het laag.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Meten SBacoutics drivers met REW

Bericht door satefan »

Van die 1khz dip bij de mid kan ik ook nog weinig chocolade maken.
Screenshot 2022-08-16 at 17.30.16.png
Ga straks nog even kijken.
Plaats reactie