elco vraagje
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
elco vraagje
ben op zoek naar verschillende onderdelen voor de voeding van een nog te bouwen dac,
bij het uitzoeken van elco's bij dick best valt mij op de verschillende types van nippon.
je hebt o.a. de sme , kme, gdr, kmf en kmg
wat is hier nu het verschil in, het gaat mij hoofdzakelijk om de sme en kme ivm de afmetingen
bij het uitzoeken van elco's bij dick best valt mij op de verschillende types van nippon.
je hebt o.a. de sme , kme, gdr, kmf en kmg
wat is hier nu het verschil in, het gaat mij hoofdzakelijk om de sme en kme ivm de afmetingen
Re: elco vraagje
Levensduur
Temperatuurbereik
ESR
Afmetingen
Prijs
Als je het echt wilt weten even de data sheets van de betreffende series Googlen.
Temperatuurbereik
ESR
Afmetingen
Prijs
Als je het echt wilt weten even de data sheets van de betreffende series Googlen.
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: elco vraagje
kme staat voor 1000 uur en sme voor 2000 uur. de kme serie kan wel een hogere temperatuur aan volgens de nippon site
verdere verschillen moet ik nog naar kijken
verdere verschillen moet ik nog naar kijken
Re: elco vraagje
De opgegeven levensduur is de levensduur bij de maximale temperatuur, dus voor 85gr. elco's bij 85 gr.C en voor 105gr. elco's bij 105gr.C. De levensduur verdubbelt ongeveer met iedere 10 graden lager. Zo kun je dus uitrekenen (ongeveer) hoe lang een elco meegaat bij de werkelijke bedrijfstemperatuur. E.e.a. hangt ook een beetje van de rimpelstroom af die je er door laat lopen. Maar meer dan 15 jaar garandeert geen enkele fabrikant.
Re: elco vraagje
Beste,
Ik heb al heel veel opgezocht, gelezen en gehoord over "recappen" en kom tot de vaststelling dat het niet altijd nodig is.
Zeker niet voor al de toestellen die ik bezit van Heathkit, en dat zijn er heel veel.
Ik heb ook ontdekt dat HEATHKIT voor bepaalde kits sommige onderdelen (zoals elco's) speciaal liet fabriceren of de
versies van het leger gebruikte.
Om een idee te geven:
Ik heb onder andere een receiver AR1515 gebouwd en afgewerkt begin februari 1983.
Dat toestel heeft al die jaren tot 2000 minsten 15 uur per dag gespeeld. Later door het overlijden van mijn echtgenote
is dat minder geworden maar sinds 2013 opnieuw minstens 12-16 uren per dag omdat ik sindsdien gepensioneerd ben. En er ook altijd het geluid
van de TV door ging
Er zitten in de voeding o.a. 2 grote elco's van 10.000 micro Farad merk Nichicon. Ik heb ze nog niet vervangen want er is momenteel
ook geen reden toe, de rimpelspanning op de voeding is nog steeds nihil. Wel heb ik tot mijn spijt de elco's van de eindtrappen
vervangen, waarom tot mijn spijt, omdat er geen enkel hoorbaar verschil is, ook niet meetbaar, integendeel zelfs want nu zitten er elco's
in van een andere waarde omdat de meeste ook geen standaard waarde hadden.
Dus dit toestel heeft brut geschat al minstens 110.000 uren gespeeld, het enige wat ik regelmatig moest vervangen zijn de schaal lampjes (nu LED's)
en is een onderdeeltje dat defect is en geen lage tonen meer gaf in 1 kanaal.
Verder heb ik jaren geleden de eindtransistoren vervangen door een ander merk omdat dit door Heathkit werd aangeraden.
Ik denk dat "recappen" enkel nodig is voor toestellen met slechte kwaliteit elco's of goedkope merken.
Heb zeer recent een andere (veel goedkopere) receiver van Heathkit de 3 voornaamste elco's van de voeding vervangen omdat de spanning een heel
klein beetje verliep na 1 uur aanstaan en alzo de afstemming heel lichtjes beïnvloede, tenminste op een zwakke zender.
Ook dit toestel heeft heel veel uren achter de "kiezen" en probleem is nu opgelost.
Ziezo, dat is mijn ervaring. Hopelijk is iemand er iets mee.
Mvg.
Ik heb al heel veel opgezocht, gelezen en gehoord over "recappen" en kom tot de vaststelling dat het niet altijd nodig is.
Zeker niet voor al de toestellen die ik bezit van Heathkit, en dat zijn er heel veel.
Ik heb ook ontdekt dat HEATHKIT voor bepaalde kits sommige onderdelen (zoals elco's) speciaal liet fabriceren of de
versies van het leger gebruikte.
Om een idee te geven:
Ik heb onder andere een receiver AR1515 gebouwd en afgewerkt begin februari 1983.
Dat toestel heeft al die jaren tot 2000 minsten 15 uur per dag gespeeld. Later door het overlijden van mijn echtgenote
is dat minder geworden maar sinds 2013 opnieuw minstens 12-16 uren per dag omdat ik sindsdien gepensioneerd ben. En er ook altijd het geluid
van de TV door ging
Er zitten in de voeding o.a. 2 grote elco's van 10.000 micro Farad merk Nichicon. Ik heb ze nog niet vervangen want er is momenteel
ook geen reden toe, de rimpelspanning op de voeding is nog steeds nihil. Wel heb ik tot mijn spijt de elco's van de eindtrappen
vervangen, waarom tot mijn spijt, omdat er geen enkel hoorbaar verschil is, ook niet meetbaar, integendeel zelfs want nu zitten er elco's
in van een andere waarde omdat de meeste ook geen standaard waarde hadden.
Dus dit toestel heeft brut geschat al minstens 110.000 uren gespeeld, het enige wat ik regelmatig moest vervangen zijn de schaal lampjes (nu LED's)
en is een onderdeeltje dat defect is en geen lage tonen meer gaf in 1 kanaal.
Verder heb ik jaren geleden de eindtransistoren vervangen door een ander merk omdat dit door Heathkit werd aangeraden.
Ik denk dat "recappen" enkel nodig is voor toestellen met slechte kwaliteit elco's of goedkope merken.
Heb zeer recent een andere (veel goedkopere) receiver van Heathkit de 3 voornaamste elco's van de voeding vervangen omdat de spanning een heel
klein beetje verliep na 1 uur aanstaan en alzo de afstemming heel lichtjes beïnvloede, tenminste op een zwakke zender.
Ook dit toestel heeft heel veel uren achter de "kiezen" en probleem is nu opgelost.
Ziezo, dat is mijn ervaring. Hopelijk is iemand er iets mee.
Mvg.
Re: elco vraagje
Welkom Georges. Dat heb je denk wel mooi samengevat. Elco's heb je in vele kwaliteitsgradaties. Van militair en computer grade (waarbij met een computer een ouderwets bedrijfsmainframe bedoeld wordt en niet een PC) tot weggooi consumer grade. Je kunt prima de gezondheidsstatus van een elco opmeten a.d.h. van capaciteit, ESR en lekstroom. En vaak is dat na 30-50 jaar nog prima in orde. Maar soms ook niet en zijn elco's na 5 jaar al gaar.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: elco vraagje
Ik zou zeggen dat na 30-50 jaar het soms in orde is, maar vaak niet.
Feit is dat je het vaak niet weet en mochten ze desondanks toch kapot gaan, nemen ze meestal andere onderdelen met zich mee.
Meestal is dan de uitkomst zeer ongunstig.
Een elco vervangen is vaak nog prima te doen, die 30 jaar oude transistor of ander component is een ander verhaal.
Als ze überhaupt nog te verkrijgen zijn, of anders betaal je direct de hoofdprijs.
Als je dan toch de ESR aan het testen bent, kunt je ze net zo goed vervangen.
Dat weet je zeker dat ze de aankomende jaren er weer tegenaan kunnen, ipv te wachten op een tijdbom die ooit een keer af kan gaan.
Misschien morgen, volgende week, over een maand, jaar of nooit.
Feit is dat je het vaak niet weet en mochten ze desondanks toch kapot gaan, nemen ze meestal andere onderdelen met zich mee.
Meestal is dan de uitkomst zeer ongunstig.
Een elco vervangen is vaak nog prima te doen, die 30 jaar oude transistor of ander component is een ander verhaal.
Als ze überhaupt nog te verkrijgen zijn, of anders betaal je direct de hoofdprijs.
Als je dan toch de ESR aan het testen bent, kunt je ze net zo goed vervangen.
Dat weet je zeker dat ze de aankomende jaren er weer tegenaan kunnen, ipv te wachten op een tijdbom die ooit een keer af kan gaan.
Misschien morgen, volgende week, over een maand, jaar of nooit.
Re: elco vraagje
Zie jij maar eens aan nieuwe Spraque elco's van 20.000uF @ 100V te komen uit b.v. een Krell KSA of vergelijkbaar vlaggenschip, vandaag de dag. Gelukkig hoeft dat niet want na 40 jaar trouwe dienst meten en presteren ze nog als nieuw. Is echt onzin om die te gaan vervangen. Samwah elco's uit b.v. een Samsung LCD scherm zijn na 5 - 10 jaar totaal op. Maar die staan dan ook op hun tenen te werken. Idem goedkope Philipsen uit b.v. een Quad 303 die na 5 jaar gewoon leeglopen door een slechte afdichting.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: elco vraagje
Het is ook totaal onzinnig om een exacte Spraque te vinden.
De (productie) kwaliteit van elco's is tegenwoordig een stuk beter, daarnaast zijn er meer dan genoeg andere merken die net zo goed presteren.
Dan hebben we het nog niet eens over merken die overgenomen zijn door andere merken, maar nog steeds dezelfde kwaliteit leveren onder een andere naam.
20mF @ 100V 105 graden is niks bijzonders tegenwoordig, keuze genoeg van top A merken.
De ervaring dat de elco's van elke goede "vlaggenschip" versterker het nog prima zou doen na 40 jaar deel ik absoluut niet, gebaseerd op ervaring met zulke versterkers, reparaties ed. Anekdotisch zitten er idd tussen die het soms nog prima doen, maar ook genoeg die falen.
Ik vervang liever een paar elco's dan dat ik een paar Sanken torren moet gaan vervangen die inmiddels voor 10-25 euro per stuk gaan, ALS ze al te vinden zijn. Het is daarnaast ook niet de vraag of ze NU nog goed zijn, maar wanneer ze niet meer goed zullen zijn.
Mits beiden goed en juist gebruikt, slijt een transistor nooit zo snel als een condensator.
Dat is het feitelijk aard van het beestje.
Sommige mensen nemen kennelijk liever het risico
De (productie) kwaliteit van elco's is tegenwoordig een stuk beter, daarnaast zijn er meer dan genoeg andere merken die net zo goed presteren.
Dan hebben we het nog niet eens over merken die overgenomen zijn door andere merken, maar nog steeds dezelfde kwaliteit leveren onder een andere naam.
20mF @ 100V 105 graden is niks bijzonders tegenwoordig, keuze genoeg van top A merken.
De ervaring dat de elco's van elke goede "vlaggenschip" versterker het nog prima zou doen na 40 jaar deel ik absoluut niet, gebaseerd op ervaring met zulke versterkers, reparaties ed. Anekdotisch zitten er idd tussen die het soms nog prima doen, maar ook genoeg die falen.
Ik vervang liever een paar elco's dan dat ik een paar Sanken torren moet gaan vervangen die inmiddels voor 10-25 euro per stuk gaan, ALS ze al te vinden zijn. Het is daarnaast ook niet de vraag of ze NU nog goed zijn, maar wanneer ze niet meer goed zullen zijn.
Mits beiden goed en juist gebruikt, slijt een transistor nooit zo snel als een condensator.
Dat is het feitelijk aard van het beestje.
Sommige mensen nemen kennelijk liever het risico
Re: elco vraagje
Jij hebt ook altijd pech. Van de tientallen kaliber KSA die ik afgelopen jaren gereviseerd heb niet eentje met slechte elco's. Ging gewoon goed spul in. Ik meet ze liever even op
Gokwerk is helemaal niet nodig: "if it ain't broke, don't fix it".
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: elco vraagje
Je gaat een belangrijk punt voorbij dat je niet in de toekomst kunt kijken/meten en dus ook niet kunt bepalen wanneer ze WEL slecht worden.
Dat is dus wel degelijk gokwerk. Vaak genoeg gehad dat ze prima waren bij het meten, en 2-5 jaar laten toch ineens wel vervangen moesten worden (met een hoop extra ellende)
Als je ze vervangt voor nieuwe dingen, zijn de aantal uren gegarandeerd door de fabrikant. (within spec)
Dan kun je dus ook uitrekenen wanneer ze weer aan vervanging toe zijn.
Ik snap het krenterige hier niet. Het is een beetje als een mooie oude Jaguar laten rijden met banden en remmen die op dit moment nog wel "goed" zijn, maar inmiddels wel al 40 jaar oud zijn. Totdat je ineens door de remmen gaat in Frankrijk bij een mooie afdaling en je auto in de prak ligt.
De levensduur van elco's is vrij goed bekend. Oudere elco's hebben niet ineens iets magisch of zich heen waardoor die ineens een stuk langer mee zouden kunnen gaan. Sterker nog, moderne elco's zijn een stuk beter in kwaliteit wat dat betreft (aangenomen dat voor dezelfde kwaliteit gaan en niet goedkope rommel).
Zo, if it ain't broke, wel degelijke fix it. Dit heet gewoon onderhoud.
Net zoals bij auto's hebben versterkers dat ook nodig.
Dat is dus wel degelijk gokwerk. Vaak genoeg gehad dat ze prima waren bij het meten, en 2-5 jaar laten toch ineens wel vervangen moesten worden (met een hoop extra ellende)
Als je ze vervangt voor nieuwe dingen, zijn de aantal uren gegarandeerd door de fabrikant. (within spec)
Dan kun je dus ook uitrekenen wanneer ze weer aan vervanging toe zijn.
Ik snap het krenterige hier niet. Het is een beetje als een mooie oude Jaguar laten rijden met banden en remmen die op dit moment nog wel "goed" zijn, maar inmiddels wel al 40 jaar oud zijn. Totdat je ineens door de remmen gaat in Frankrijk bij een mooie afdaling en je auto in de prak ligt.
De levensduur van elco's is vrij goed bekend. Oudere elco's hebben niet ineens iets magisch of zich heen waardoor die ineens een stuk langer mee zouden kunnen gaan. Sterker nog, moderne elco's zijn een stuk beter in kwaliteit wat dat betreft (aangenomen dat voor dezelfde kwaliteit gaan en niet goedkope rommel).
Zo, if it ain't broke, wel degelijke fix it. Dit heet gewoon onderhoud.
Net zoals bij auto's hebben versterkers dat ook nodig.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: elco vraagje
Ja en nee Bart. Wat betreft klein grut wat op printen gesoldeerd is gewoon vervangen, ook eventuele grote voedingselko's op de print. Maar veel vintage spul heeft vaak dikke bekerelko's in klembeugels op het chassis en met een beetje pech ook nog eens dikke koperen verbindingen er bovenop. Daar wil je gewoon niet in gaan zitten hakken omdat er niets passend is te krijgen.
Re: elco vraagje
Ik snap de kosten ook niet. Zelfs in loondienst zijn mijn uren duurder dan een paar condensatortjes.
Exotische daargelaten natuurlijk.
(Wat ds23 zegt...)
Exotische daargelaten natuurlijk.
(Wat ds23 zegt...)
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: elco vraagje
Ik heb hier een setje Philips MFB 544 staan uit 1976. Alle elco's op de print vervangen, maar... Het ding heeft 3 grote elco's die samen onder 1 beugel gemonteerd zitten, 1 voedingselco en twee uitgangselco's ( enkelvoudige voedingspanning) die eigenlijk niet op een fatsoenlijke manier te vervangen zijn. Inmiddels spelen die dingen alweer een jaar of 4 8 uur per dag in mijn hobbyruimte. Niets met die grote knollen aan de hand.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: elco vraagje
De benadering klinkt nog steeds nogal sterk als, "het zal wel goed wezen", ipv dat het goed gekwantificeerd is.
Dat is niet echt mijn benadering, zeker niet voor unieke apparatuur waar ik zuinig op ben.
Maar goed, ieder z'n ding natuurlijk. Met pech midden in Frankrijk stilstaan heeft ook z'n charme.
Dat is niet echt mijn benadering, zeker niet voor unieke apparatuur waar ik zuinig op ben.
Maar goed, ieder z'n ding natuurlijk. Met pech midden in Frankrijk stilstaan heeft ook z'n charme.
Re: elco vraagje
Als Philipsen gaan is het meestal door lekkage van de rubber sealing op den duur. Dan krijg je vaak dat bloemkooleffect. Gewoon in de gaten houden. Wat Philips in zijn consumerspul stopte kon erg wissend van kwaliteit zijn.ds23man schreef: ↑za 13 aug 2022, 17:08Ik heb hier een setje Philips MFB 544 staan uit 1976. Alle elco's op de print vervangen, maar... Het ding heeft 3 grote elco's die samen onder 1 beugel gemonteerd zitten, 1 voedingselco en twee uitgangselco's ( enkelvoudige voedingspanning) die eigenlijk niet op een fatsoenlijke manier te vervangen zijn. Inmiddels spelen die dingen alweer een jaar of 4 8 uur per dag in mijn hobbyruimte. Niets met die grote knollen aan de hand.
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: elco vraagje
Mwah, ik heb voor de leuk even bij Mouser gekeken naar elco's met deze spec's
Schroef aansluiting, 6 types leverbaar leverbaar, 2 types op voorraad.
https://nl.mouser.com/c/passive-compone ... =100%20VDC
Snap-in, 4 types leverbaar, 0 op voorraad.
https://nl.mouser.com/c/passive-compone ... =100%20VDC
Ik kan me vergissen, maar ik denk dat het bij Farnell en collega's niet veel anders zal zijn.
Voorlopige conclusie in deze, je koopt niet wat je wil, je koopt wat je toevallig leverbaar is.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: elco vraagje
Ohja, laten we vooral deze bijzondere tijden van allerlei tekorten in onderdelen als algemeen voorbeeld gaan nemen.....
