Meten SBacoutics drivers met REW
Moderator: Beheerdersteam
-
bart Luyckx
Meten SBacoutics drivers met REW
Vandaag ben ik voor de eerste maal aan de slag gegaan met meten van de SBacoustics drivers met REW-software.
Burn-in procedure van SBacoustics heb ik eerst toegepast. (10min met signaal voor clipping op 80% van de vermoedelijke Fs)
Bij de metingen van Frequentie :
Fs voor de 4" : 80Hz ipv 63Hz
Fs voor de 8" : 35Hz ipv 27Hz
Ook heb ik een afwijking voor de weerstand.
voor de 4": Met de multimeter 3,2 Ohm : met REW 3,5 Ohm
voor de 8": Met de multimeter 5,5 Ohm : met REW 6,1 Ohm
Moeten de drivers nog een langere burn-in hebben of is deze afwijking normaal?
Is de afwijking van de weerstand-meting te wijten aan een onnauwkeurige ingave van de calibratie-weerstand?
Burn-in procedure van SBacoustics heb ik eerst toegepast. (10min met signaal voor clipping op 80% van de vermoedelijke Fs)
Bij de metingen van Frequentie :
Fs voor de 4" : 80Hz ipv 63Hz
Fs voor de 8" : 35Hz ipv 27Hz
Ook heb ik een afwijking voor de weerstand.
voor de 4": Met de multimeter 3,2 Ohm : met REW 3,5 Ohm
voor de 8": Met de multimeter 5,5 Ohm : met REW 6,1 Ohm
Moeten de drivers nog een langere burn-in hebben of is deze afwijking normaal?
Is de afwijking van de weerstand-meting te wijten aan een onnauwkeurige ingave van de calibratie-weerstand?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
Re: Meten SBacoutics drivers met REW
iirc kan REW helemaal geen DC weerstand meten, maar berekent ie t uit de impedantie
Klopt, zelfde met Arta. Dat gaat niet echt met AC. De DC-weerstand moet je ook met DC meten! Dus een multimeter. Daarbij kan de overgangsweerstand van krokoos dan wel meetpennen, ook nog eens variëren tussen de 0,1 ohm en 0,5 ohm of soms wel 1 ohm.
Met betrekking tot de resonantiefrequentie: probeer eens met een sterker signaal te meten, met bijvoorbeeld 2 V op de aansluitingen van de drivers. De drivers kunnen het best vastgeklemd worden op de tafel of vloer, waarbij eventuele ventilatiegaten in de magneet vrij moeten blijven.
I.d.d. veel gemaakte fout: Resonantie dient gemeten met het frame stevig verankerd! Voor kleine speakers, tot zeg 17cm, klem ik ze stevig in de bankschroef. Al moet ik zeggen dat doorgaans de verhouding framemassa/conusmassa dermate groot is dat anders de meetfout ook niet erg groot is. T&S parameters worden door de fabrikant meestal opgegeven bij 2,83V rms. Lijkt mij dus dat je het beste ook bij die spanning meten kunt.
-
bart Luyckx
Ik dacht dat T&S parameters klein signaal parameters zijn en best tussen 100mV en 200mV gemeten kunnen worden.
Ik had me geinformeerd via deze youtube video en soortegelijk "meetinstallatie"gemaakt.
https://www.youtube.com/watch?v=nKNx7UFyIwA&t=419s
Voor de weerstandswaarde kijk ik naar de impedantie-meting waar de faze 0 graden is.
In bijgevoegde grafiek is bij 300Hz de faze 0gr en de impedantie waarde iets meer dan 6 ohm.
Of maak ik hier een fout?
Niemand lijkt zich vragen te stellen bij de burn-in van de nieuwe luidsprekers, dus ik neem aan dat, dat wel goed zit?
Toch blijft de vraag waarom de Fs zover afwijkt van de spec-sheet.
Ik had me geinformeerd via deze youtube video en soortegelijk "meetinstallatie"gemaakt.
https://www.youtube.com/watch?v=nKNx7UFyIwA&t=419s
Voor de weerstandswaarde kijk ik naar de impedantie-meting waar de faze 0 graden is.
In bijgevoegde grafiek is bij 300Hz de faze 0gr en de impedantie waarde iets meer dan 6 ohm.
Niemand lijkt zich vragen te stellen bij de burn-in van de nieuwe luidsprekers, dus ik neem aan dat, dat wel goed zit?
Toch blijft de vraag waarom de Fs zover afwijkt van de spec-sheet.
Ja, dan heb je de impedantiewaarde bij 0 graden, dat klopt! Maar dat is niet hetzelfde als de DC weerstand. In die impedantiewaarde zitten ook de wervelstroomveliezen van de poolkern en de verliezen t.g.v. eventuele koperen kortsluitringen om de zelfnductie laag te houden. Die waarde is altijd groter dan de echte DC weerstand.bart Luyckx schreef: ↑vr 05 aug 2022, 19:45
-
ds23man
- Ook commercieel actief
We hebben op dit forum al pagina's vol geluld over het meten van T&S parameters en de afwijkingen daarin. Feit is gewoon dat er geen standaard is onder welke omstandigheden deze bepaald worden door een fabrikant. In real life loop je toch vaak tegen verschillen aan van 20%. Maar dat zie je ook bij condensatoren die we in de wisselfilters gebruiken.
- pappaleo
- Contacteer:
Ik heb metingen gedaan met nieuwe luidsprekers. Na een burn-in van 24u direct opnieuw gemeten en dan was de Fr inderdaad 2Hz lager. Na een uurtje rust werd opnieuw gemeten en toen was de Fr weer als nieuw.
De waarde van die burn-in is in mijn ogen lichtelijk overrated.
Overigens zijn afwijkingen van de datasheet niet ongebruikelijk.
De waarde van die burn-in is in mijn ogen lichtelijk overrated.
Overigens zijn afwijkingen van de datasheet niet ongebruikelijk.
Je meet die dingen ook niet om een boze brief naar de fabrikant te sturen naar voor eigen gebruik! En daarom is het wel handig om ze te meten onder gemiddelde gebruiksomstandigheden.
-
bart Luyckx
Bedankt met de input. Daar kan ik wat mee. Omdat het de eerste keer is, stel ik wel wat vragen met wat ik doe.
Om die reden zoek ik wat houvast om zeker te zijn, dat wat ik doe, correct is.
Ik heb ook een meting uitgevoerd in een behuizing van 5L voor de 4"driver. Fs was dan rond de 85Hz waar de free-air 80Hz was (+5Hz). Lijkt dit correct? Als ik in VituixCad een simulatie maak met de SB12NRX (fs = 55Hz) en die in een 5L kastje steek schuift fs +25Hz op en niet 5Hz zoals in mijn meting.
Ik heb ook een meting uitgevoerd in een behuizing van 5L voor de 4"driver. Fs was dan rond de 85Hz waar de free-air 80Hz was (+5Hz). Lijkt dit correct? Als ik in VituixCad een simulatie maak met de SB12NRX (fs = 55Hz) en die in een 5L kastje steek schuift fs +25Hz op en niet 5Hz zoals in mijn meting.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Dat klopt, het is dan ook van belang om bij de fabrikant te vragen onder welke condities de T/S zijn gemeten.ds23man schreef: ↑vr 05 aug 2022, 20:14We hebben op dit forum al pagina's vol geluld over het meten van T&S parameters en de afwijkingen daarin. Feit is gewoon dat er geen standaard is onder welke omstandigheden deze bepaald worden door een fabrikant. In real life loop je toch vaak tegen verschillen aan van 20%. Maar dat zie je ook bij condensatoren die we in de wisselfilters gebruiken.
Vaak is dat niet bij 100mV. Soms zijn die afwijkingen ook groter dan 20%, zie eerdere discussie omtrent SB speakers van pappaleo.
Om het nog vervelender te maken, verschilt dit soms per merk per type nummer.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Van de SB12PFC weet ik zeker dat de T/S parameters van fabrikant cherry picked zijn.bart Luyckx schreef: ↑vr 05 aug 2022, 22:40Bedankt met de input. Daar kan ik wat mee. Omdat het de eerste keer is, stel ik wel wat vragen met wat ik doe.
(De SB13PFC heeft dit probleem dan weer helemaal niet)
De PAC variant is een stuk meer stabiel, de NRX weet ik niet precies.
Je kunt dit overigens zelf redelijk goed onderzoeken door de impedantie curve te meten bij verschillende spanningen.
Begin bij bv 100mV of lager (100mV roze ruis bv) en dan bij bv 1V en 2.8V oid.
Als de frequentie verschuift, weten we dat de compliance niet constant is (aangenomen dat de Mms constant blijft)
Als de hoogte van de piek kleiner wordt, weten we dat de BL niet constant is (aangenomen dat de Rms constant is, iets wat Klippel ook doet).
Overigens werkt dit enkel goed met een constante spanningsbron, de weerstandsdeler schakeling is daar iets minder geschikt voor, maar het geeft wel een prima indicatie.
edit; als ik naar de datasheet van de SB12NRX kijk, lijkt dit op de Norex cone en een demodulatie ring zeer sterk op de PFC variant.
Ook de impedantie curve lijkt net zoals de PFC variant een beetje raar naar links te hellen.
Normaliter moet een impedantie piek mooi symmetrisch zijn.
Dit zou er op kunnen duiden dat deze speaker hetzelfde probleem heeft als de PFC variant.
Laatst gewijzigd door OWC op za 06 aug 2022, 18:25, 1 keer totaal gewijzigd.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Technisch gezien is het trouwens wel mogelijk om de DC weerstand uit de impedantie plot te halen.
Je zult dan wel de grafiek moeten fitten en extra poleren naar bijna DC, lees: heel lage frequentie, tenminste 4x lager dan Fs.
(afhankelijk ook van de Qt)
De impedantie moet dan wel bij een lage spanning gemeten worden.
Dit kan echter niet in ARTA of REW.
De verschillen van "burn-in" zijn idd niet zo ernstig zoals de meesten doen geloven.
Je zult dan wel de grafiek moeten fitten en extra poleren naar bijna DC, lees: heel lage frequentie, tenminste 4x lager dan Fs.
(afhankelijk ook van de Qt)
De impedantie moet dan wel bij een lage spanning gemeten worden.
Dit kan echter niet in ARTA of REW.
De verschillen van "burn-in" zijn idd niet zo ernstig zoals de meesten doen geloven.
Jah, maar dan meet je feitelijk toch ook met een DC? Eentje die heel langzaam varieert.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Klopt, er werd echter de suggestie gewekt dat het niet zou kunnen op deze manier.
Overigens zul je ook wel een multimeter moeten hebben die voldoende nauwkeurig is.
Om trouwens nog iets te melden over afwijkende T/S parameters.
Er zijn fabrikanten zoals Seas die de Re fitten afhankelijk van de impedantie curve.
Daarmee bedoel ik niet extrapoleren naar 0Hz (of heel lage frequentie).
Technisch gezien is dit NIET de DC weerstand meer, al helemaal niet wanneer de impedantie is gemeten op bv 1V oid.
Volgens hun matcht dit dan "beter" met de werkelijkheid, echter staat dan wel het hele begrip van Re (= DC weerstand) op losse schroeven en beland je weer in een soort kip-ei discussie.
Deze discussie zou heel makkelijk vermeden kunnen worden als men zich allemaal aan dezelfde standaard zou houden en evt additionele informatie in de datasheet zou zetten bij andere niveaus.
Helaas
-
bart Luyckx
Ik heb even op hificompass gekeken.OWC schreef: ↑za 06 aug 2022, 18:12
edit; als ik naar de datasheet van de SB12NRX kijk, lijkt dit op de Norex cone en een demodulatie ring zeer sterk op de PFC variant.
Ook de impedantie curve lijkt net zoals de PFC variant een beetje raar naar links te hellen.
Normaliter moet een impedantie piek mooi symmetrisch zijn.
Dit zou er op kunnen duiden dat deze speaker hetzelfde probleem heeft als de PFC variant.
Voor de 8" SB23NRX-8 meet hificompass ook een Fs van 35Hz.
Op hificompass hebben ze een 4"SB12NRXF en meet een Fs van 77HZ (spec 63 Hz).
Ik heb zelf een SB12MNRX (korte voice coil). Met mijn 80Hz, lijkt me dit ook wel OK.
Ook de impedantie grafiek komt overeen qua minimum-waarden.
Ik begrijp niet goed wat je bedoelt met "hetzelfde probleem als de PFC variant. " (problemen heb ik al genoeg, dus nieuwe moet ik niet hebben
Hieronder mijn meeting van de SB12MNRX.
-
bart Luyckx
Hificompass zou doorgedreven burn-in toepassen voor de metingen. Ik had de minimale burn-in van de SBacoustics website toegepast. Waarden liggen in lijn, dus nut van burn-in lijkt me idd overroepen.
Idd wel spijtig dat er geen standaard is die de fabrikanten moeten hanteren. We zouden meer hebben aan de opgegeven spec-sheet. Nu kunnen ze naar eigendunken wat opsmukken om meer verkoopscijfers te halen.
Idd wel spijtig dat er geen standaard is die de fabrikanten moeten hanteren. We zouden meer hebben aan de opgegeven spec-sheet. Nu kunnen ze naar eigendunken wat opsmukken om meer verkoopscijfers te halen.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
viewtopic.php?t=29792&start=250#p2009155bart Luyckx schreef: ↑zo 07 aug 2022, 9:51Hificompass zou doorgedreven burn-in toepassen voor de metingen. Ik had de minimale burn-in van de SBacoustics website toegepast. Waarden liggen in lijn, dus nut van burn-in lijkt me idd overroepen.
En het bericht erna.
Het originele probleem kun je eerder in het topic lezen.
-
bart Luyckx
Bedankt om me naar bovenvermelde berichtje te leiden.OWC schreef: ↑zo 07 aug 2022, 16:48
viewtopic.php?t=29792&start=250#p2009155
En het bericht erna.
Zeker interessant al heb ik nog niet de tijd gevonden om alles te doorworstelen.
Nu ben ikzelf nog maar de eerste stappen aan't zetten voor mijn project. Kastvolume ligt nog niet vast, maar zou wel rond de 35L netto willen uitkomen voor de SB23NRX45-8 (gesloten) en rond de 4-4,5L voor de SB12MNRX.
Nu wou ikzelf ook eens een meting met pink noise uitvoeren, maar bij REW is enkel de SWEEP actief en kan je NOISE niet selecteren
Nu komt mijn meting voor de SB23NRX45-8 wel goed overeen met de meting van hificompass. Ik weet wel niet of zij als referentie mag aanzien worden.
Waarom zou je per se met pink noise willen meten?bart Luyckx schreef: ↑ma 08 aug 2022, 20:02Nu wou ikzelf ook eens een meting met pink noise uitvoeren, maar bij REW is enkel de SWEEP actief en kan je NOISE niet selecteren![]()
-
bart Luyckx
gewoon om te eens te zien of er verschillen zijn met de SWEEP. Ook kon ik dit het eenvoudigste uitvoeren zonder mijn setup te veranderen.satefan schreef: ↑ma 08 aug 2022, 20:05Waarom zou je per se met pink noise willen meten?bart Luyckx schreef: ↑ma 08 aug 2022, 20:02Nu wou ikzelf ook eens een meting met pink noise uitvoeren, maar bij REW is enkel de SWEEP actief en kan je NOISE niet selecteren![]()
- OWC
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Je bedoelt pink noise om T/S te meten?bart Luyckx schreef: ↑ma 08 aug 2022, 20:02Bedankt om me naar bovenvermelde berichtje te leiden.OWC schreef: ↑zo 07 aug 2022, 16:48
En het bericht erna.
Zeker interessant al heb ik nog niet de tijd gevonden om alles te doorworstelen.
Nu ben ikzelf nog maar de eerste stappen aan't zetten voor mijn project. Kastvolume ligt nog niet vast, maar zou wel rond de 35L netto willen uitkomen voor de SB23NRX45-8 (gesloten) en rond de 4-4,5L voor de SB12MNRX.
Nu wou ikzelf ook eens een meting met pink noise uitvoeren, maar bij REW is enkel de SWEEP actief en kan je NOISE niet selecteren![]()
Nu komt mijn meting voor de SB23NRX45-8 wel goed overeen met de meting van hificompass. Ik weet wel niet of zij als referentie mag aanzien worden.
Het maakt in feite niks uit. Zo even uit het hoofd heeft PN -6dB minder output power. (Of was het -3dB ? Ff opzoeken)
Dus in andere woorden, kun je dezelfde uitkomst krijgen door met een signaal te sweepen dat -6dB lager is in amplitude.
Uiteindelijk is het minder belangrijk hoe goed de T/S overeenkomen, maar des te belangrijker hoe steady de Fs en hoogte van de impedantie zijn.
Een verandering in de twee duidt in niet-lineair gedrag = vervorming.
Nu snap ik dat jij waarschijnlijk opzoek bent wat voor volume/kast nu nodig is.
-
bart Luyckx
Ja idd pink nosie om T/S te meten.OWC schreef: ↑wo 10 aug 2022, 6:21Je bedoelt pink noise om T/S te meten?bart Luyckx schreef: ↑ma 08 aug 2022, 20:02Bedankt om me naar bovenvermelde berichtje te leiden.OWC schreef: ↑zo 07 aug 2022, 16:48
En het bericht erna.
Nu wou ikzelf ook eens een meting met pink noise uitvoeren, maar bij REW is enkel de SWEEP actief en kan je NOISE niet selecteren![]()
Het maakt in feite niks uit. Zo even uit het hoofd heeft PN -6dB minder output power. (Of was het -3dB ? Ff opzoeken)
Dus in andere woorden, kun je dezelfde uitkomst krijgen door met een signaal te sweepen dat -6dB lager is in amplitude.
Uiteindelijk is het minder belangrijk hoe goed de T/S overeenkomen, maar des te belangrijker hoe steady de Fs en hoogte van de impedantie zijn.
Een verandering in de twee duidt in niet-lineair gedrag = vervorming.
Nu snap ik dat jij waarschijnlijk opzoek bent wat voor volume/kast nu nodig is.
Ik ben idd op zoek naar welk kastvolume ik nodig heb. Door de hulp en verwijzingen naar andere topics ivm T/S wou ik eens zien of het veel verschil maakte (sweep vs noise) met mijn drivers.
Want het kastvolume will ik wel goed hebben van in het begin.
BTW nog even herhalen.
Ik heb een SB23NRX34-8 en SB12MNRX2. Mocht iemand deze al eens in een gesloten kastje hebben gestopt
Bij gesloten is kastvolume niet enorm gevoelig en demping kan "virtueel" volume ook beïnvloeden. Het is niet zo dat als kast olume bij gesloten systeem 10-20% anders is dat het een flinke verandering in response zal geven.