Beste Bouwers,
Ik wil een paar woofer-kasten met poort bouwen voor onder mijn KEF Q350s.
Deze woofers zijn voor de range 35-200hz.
Ik luister alleen muziek op een redelijk volume maar niet hard.
Ik had een subwoofer gekocht maar bij laag volume komt er niets uit dus daarom lijken me gewone woofers beter dan subwoofers.
Maar welke woofer kan lekker laag, en is ook lekker snel voor mijn muziek met moeilijke bass??
Ze hoeven echt niet zo laag als een subwoofer maar ik hoop dat ze nog net onder de 40hz kunnen gaan in de kast met bas poort. (ik ben geen fan van sealed)
Ik had uitgerekend dat de kast maximaal 80L kan zijn.
Helaas heb ik weinig ervaring met speakers bouwen dus ook weinig verstand van woofers.
Het lijkt me beter dat jullie vraag of jullie ervaring hebben met een goeie woofer dan dat ik me weer blindstaar op specificaties.
Ik gebruik een MiniDSP dus ik gebruik geen passieve crossover en de versterker wordt direct op de woofers aangesloten.
Wie weet een fantastische woofer voor ongeveer €200 per stuk??
Alvast bedankt!
Ronald
Wat is de beste 9-10" woofer voor €200?
Moderator: Beheerdersteam
-
HeartAudio
Re: Wat is de beste 9-10" woofer voor €200?
Ik denk dat er iets anders aan de hand is. Een luidspreker is namelijk lineair zolang je het niet overstuurt, dus ook op laag volume moet hij zachtjes meespelen. Een mogelijke verklaring is dat je gehoor steeds minder gevoelig wordt voor lage tonen als het volume afneemt. Een andere mogelijkheid is dat de kamerakoestiek de frequentierespons van de subwoofer verpest en hij één toon harder weergeeft dan de rest, waardoor de subwoofer tegelijk te hard (dreunt) en te zacht (ontbrekende noten) klinkt.HeartAudio schreef: ↑vr 29 jul 2022, 21:08Ik had een subwoofer gekocht maar bij laag volume komt er niets uit dus daarom lijken me gewone woofers beter dan subwoofers.
Kan je een meting laten zien hoe het geluid nu is op de luisterplaats, zoals je de MiniDSP nu hebt gesteld?HeartAudio schreef: ↑vr 29 jul 2022, 21:08Het lijkt me beter dat jullie vraag of jullie ervaring hebben met een goeie woofer dan dat ik me weer blindstaar op specificaties.
Ik gebruik een MiniDSP dus ik gebruik geen passieve crossover en de versterker wordt direct op de woofers aangesloten.
Welke subwoofer heb je nu? (Sub)woofers zijn niet zo spannend, de meeste 10" hi-fi woofers hebben er geen moeite mee om 35+ Hz weer te geven. Zeker als je de frequentierespons kan vormen met de DSP. Pas als de woofers echt aan het werk moeten en ze hard of diep moeten spelen, komen de verschillen aan het licht.
-
HeartAudio
Hoi Chocomel,
Mijn gehoor zal inderdaad niet meer perfect zijn dus was mijn test dat ik mijn vinger op de woofer legde en helemaal niets voelde, terwijl de muziek een duidelijke lage bass had. Deze SVS PB1000 heeft een 325 watt amp en een 12" en ik gok dat hij wel een aardig signaal moet krijgen om op gang te komen. Die SVS sub heb ik weer retour gestuurd want hij was echt teveel van het goede.
Ik zal mijn situatie uitleggen. Ik gebruik graag een buizenversterker maar ik heb een hekel aan die rommelig bass. Dus daarom een MiniDSP zodat ik een A/B amp voor de wooferkasten kan gebruiken.
Die KEF Q350 hebben een mooi hoog en mids met de buizenversterker en wil dus een paar wooferkasten (geen subwoofer) voor onder de KEFs.
Ik hoopte dat er iemand was die ervaring had met een fantastische woofer. En diegene kan me mooi vertellen hoe groot de kast moet zijn en wat voor bass poort.
Ik wil niet meer de reken tools gebruiken want dat schiet niet op. Ik heb iemand nodig met praktische ervaring! haha
Mijn gehoor zal inderdaad niet meer perfect zijn dus was mijn test dat ik mijn vinger op de woofer legde en helemaal niets voelde, terwijl de muziek een duidelijke lage bass had. Deze SVS PB1000 heeft een 325 watt amp en een 12" en ik gok dat hij wel een aardig signaal moet krijgen om op gang te komen. Die SVS sub heb ik weer retour gestuurd want hij was echt teveel van het goede.
Ik zal mijn situatie uitleggen. Ik gebruik graag een buizenversterker maar ik heb een hekel aan die rommelig bass. Dus daarom een MiniDSP zodat ik een A/B amp voor de wooferkasten kan gebruiken.
Die KEF Q350 hebben een mooi hoog en mids met de buizenversterker en wil dus een paar wooferkasten (geen subwoofer) voor onder de KEFs.
Ik hoopte dat er iemand was die ervaring had met een fantastische woofer. En diegene kan me mooi vertellen hoe groot de kast moet zijn en wat voor bass poort.
Ik wil niet meer de reken tools gebruiken want dat schiet niet op. Ik heb iemand nodig met praktische ervaring! haha
+ laat iemand met een meetmicrofoon langs komen om je DSP in te stellen.
Het probleem zit hem vermoedelijk niet in de subwoofer zelf, maar in wat de akoestiek doet. Als je slechts op één plaats luistert, kan je dat met een DSP weer grotendeels goed krijgen. Om die in te stellen heb je metingen nodig.
Of je moet bedoelen dat de subwoofer helemaal uit bleef omdat hij automatisch op stand by kan.
Het probleem zit hem vermoedelijk niet in de subwoofer zelf, maar in wat de akoestiek doet. Als je slechts op één plaats luistert, kan je dat met een DSP weer grotendeels goed krijgen. Om die in te stellen heb je metingen nodig.
Of je moet bedoelen dat de subwoofer helemaal uit bleef omdat hij automatisch op stand by kan.