DIY Nautilus
Moderator: Beheerdersteam
-
HeartAudio
- Berichten: 85
- Lid geworden op: wo 20 sep 2017, 23:16
DIY Nautilus
Beste Bouwers,
Een paar jaar geleden had ik hier mijn DIY Nautilus laten zien. Daarna moest ik verhuizen en moest het project de vriezer in.
Nu heb ik ze weer neergezet en een paar videos gemaakt voor jullie.
Helaas is het geluid niet goed genoeg want het volume van de speaker is te klein. Toen ik deze ScanSpeak midwoofer kocht was volgens de specs het ideale volume 12 liter. De Nautilussen zijn 10 liter en met wat demping materiaal rond de 11/12L, dacht ik.
Nu update ScanSpeak de spec sheets om de zoveel jaar en nu heeft dezelfde midwoofer een aanbevolen "cabinet volume" van 21 L, dus 2x zoveel als de DIY Nautilussen. Deze aanbevelingen stonden eerder niet op de spec sheets, alleen bij de laatste update.
Dus de speakers hebben een te hoge Q van 0.83 ipv 0.707.
In eerste instantie klinkt alles goed maar daarna begint dat strakke geluid te irriteren.
Dit strakke geluid is niet op te lossen met EQ helaas.
Deze ScanSpeak 15W8530k01 zitten erg nauw ingebouwd in de kasten dus kan ik er geen ander merk inzetten. Maar ScanSpeak heeft nog een paar andere midwoofers met een aanbevolen box volume van 8L, dus ik denk erover om die erin te zetten. En dan extra bitumen in de speakers om het volume te verkleinen.
EDIT:
De kleine top tweeter is alleen voor de show is dus niet eens aangesloten.
Die lange spikes zijn ook geen tapse buizen maar zijn compleet MDF hout. Alleen voor de show.
De midhoog tweeter is dus DE tweeter en dat kan deze tweeter makkelijk aan.
Het slakkenhuis is wel een holle buis van begin tot einde. Bij het einde van de buis ontstaat er cirkel buisje, zoiets P. Het ziet er wel leuk uit.
Ik heb een aantal videos voor jullie gemaakt met mijn iphone. Het klinkt natuurlijk niet precies zoals je hier zou horen, maar je kunt horen dat er wel veel potentie in zit. Het is dus een combinatie van tube tweeters en A/B woofers.
Bij de derde video zie je mijn vorige experiment waarbij ik een paar woofers in een TV meubel heb ik gebouwd. Dus dit is een 3-weg systeem.
Video David Bowie - China Girl. Hier zie je ook de versterkers.
https://youtu.be/uSuObG_ZATc
Video Dire Straits - You and your friend. (na 1 minuut hoor je een klik van mijn aansteker haha)
https://youtu.be/OWLpmBJ25m8
Video Frank Sinatra - What's New. In mijn vorige huis, 3weg met TV meubel
https://www.youtube.com/watch?v=6R6_3WJpoTc
Meer foto's hoe ze gemaakt zijn op page 3.
Een paar jaar geleden had ik hier mijn DIY Nautilus laten zien. Daarna moest ik verhuizen en moest het project de vriezer in.
Nu heb ik ze weer neergezet en een paar videos gemaakt voor jullie.
Helaas is het geluid niet goed genoeg want het volume van de speaker is te klein. Toen ik deze ScanSpeak midwoofer kocht was volgens de specs het ideale volume 12 liter. De Nautilussen zijn 10 liter en met wat demping materiaal rond de 11/12L, dacht ik.
Nu update ScanSpeak de spec sheets om de zoveel jaar en nu heeft dezelfde midwoofer een aanbevolen "cabinet volume" van 21 L, dus 2x zoveel als de DIY Nautilussen. Deze aanbevelingen stonden eerder niet op de spec sheets, alleen bij de laatste update.
Dus de speakers hebben een te hoge Q van 0.83 ipv 0.707.
In eerste instantie klinkt alles goed maar daarna begint dat strakke geluid te irriteren.
Dit strakke geluid is niet op te lossen met EQ helaas.
Deze ScanSpeak 15W8530k01 zitten erg nauw ingebouwd in de kasten dus kan ik er geen ander merk inzetten. Maar ScanSpeak heeft nog een paar andere midwoofers met een aanbevolen box volume van 8L, dus ik denk erover om die erin te zetten. En dan extra bitumen in de speakers om het volume te verkleinen.
EDIT:
De kleine top tweeter is alleen voor de show is dus niet eens aangesloten.
Die lange spikes zijn ook geen tapse buizen maar zijn compleet MDF hout. Alleen voor de show.
De midhoog tweeter is dus DE tweeter en dat kan deze tweeter makkelijk aan.
Het slakkenhuis is wel een holle buis van begin tot einde. Bij het einde van de buis ontstaat er cirkel buisje, zoiets P. Het ziet er wel leuk uit.
Ik heb een aantal videos voor jullie gemaakt met mijn iphone. Het klinkt natuurlijk niet precies zoals je hier zou horen, maar je kunt horen dat er wel veel potentie in zit. Het is dus een combinatie van tube tweeters en A/B woofers.
Bij de derde video zie je mijn vorige experiment waarbij ik een paar woofers in een TV meubel heb ik gebouwd. Dus dit is een 3-weg systeem.
Video David Bowie - China Girl. Hier zie je ook de versterkers.
https://youtu.be/uSuObG_ZATc
Video Dire Straits - You and your friend. (na 1 minuut hoor je een klik van mijn aansteker haha)
https://youtu.be/OWLpmBJ25m8
Video Frank Sinatra - What's New. In mijn vorige huis, 3weg met TV meubel
https://www.youtube.com/watch?v=6R6_3WJpoTc
Meer foto's hoe ze gemaakt zijn op page 3.
Laatst gewijzigd door HeartAudio op ma 08 aug 2022, 16:04, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: DIY Nautilus
Zien er toch wel fraai uit! Ik zou dat eerst eens met het huidige volume proberen en er eens op je gemak naar luisteren. Een "te groot" volume bij een CB is zelden "te" groot. Dit i.t.t. een te klein volume. Dat kan nog wel eens boemerig worden. Je krijgt met die andere unit dan waarschijnlijk een Q van denk zo rond de 0,6 met een wat lager doorlopende bas. En juist dat i.c.m. de room gain pakt vaak fraai uit. Al blijft dat uiteraard smaak.
Re: DIY Nautilus
Ik hoor wel een enorm verschil tussen de opzet met de kamer en tv meubel en dan de opzet met een compleet andere versterker die er een meer natuurlijk geluid laat horen.
Voor mij dan duidelijk in de kamer met TV meubel een slechte opname en weergave.
Met de andere 2 zou ik zeker beter mee kunnen leven, zo op het eerste gehoor.
Ik luister dan met een koptelefoon om het redelijk te kunnen beoordelen.
Voor mij dan duidelijk in de kamer met TV meubel een slechte opname en weergave.
Met de andere 2 zou ik zeker beter mee kunnen leven, zo op het eerste gehoor.
Ik luister dan met een koptelefoon om het redelijk te kunnen beoordelen.
-
HeartAudio
- Berichten: 85
- Lid geworden op: wo 20 sep 2017, 23:16
Re: DIY Nautilus
Hoi Hannesie,
Leuk dat je videos bekeken/geluisterd hebt! Ik heb de videos met mn iphone gemaakt dus ik zou er niet teveel waarde aan hechten.
Het is eigenlijk wel een lastig probleem dat het geluid erg vermoeiend is. Al het laag is kort maar krachtig.
Normaal gesproken kan ik uren achter elkaar muziek luisteren, maar nu werk ik echt dat mijn oren het zwaar hebben haha.
Bij de videos is het geluid wat losser dus klinkt het wel lekker eigenlijk.
Leuk dat je videos bekeken/geluisterd hebt! Ik heb de videos met mn iphone gemaakt dus ik zou er niet teveel waarde aan hechten.
Het is eigenlijk wel een lastig probleem dat het geluid erg vermoeiend is. Al het laag is kort maar krachtig.
Normaal gesproken kan ik uren achter elkaar muziek luisteren, maar nu werk ik echt dat mijn oren het zwaar hebben haha.
Bij de videos is het geluid wat losser dus klinkt het wel lekker eigenlijk.
-
HeartAudio
- Berichten: 85
- Lid geworden op: wo 20 sep 2017, 23:16
Re: DIY Nautilus
Hoi Piotr, zou een variabele Q systeem mogelijk zijn door de luchtdruk te verhogen in de speaker? Dan gebruik ik de andere drivers voor een 8L box.
Als ik mijn speaker volume eerst kleiner maak. En er dan een gaatje in boor, en er een spuitje aan vast lijm. Dan kan ik er ietsje meer lucht in doen, om de Q aan te passen tussen 0.6 en 0.7.
Is dit (in theorie) mogelijk?
Het zou wel leuk zijn als je dan de box resonantie ziet veranderen bij metingen.
Re: DIY Nautilus
Een woofer is niet luchtdicht. Dat is maar goed ook, anders zou een gesloten box gaan werken als een barometer: de plaats van de conus gaat naar binnen of naar buiten naar gelang de luchtdruk. Zou de woofer wel luchtdicht zijn, dan zou het opvoeren van de binnendruk er toe leiden dat de conus naar buiten wordt gedrukt.
Re: DIY Nautilus
Wat ik bedoelde te zeggen dat wanneer een speaker volgens de berekeningen (of datasheet) in 8L zou moeten, hij het ook best goed doet in 12L En misschien nog wel beter. Hoe groter de kast hoe rustiger het gaat klinken. En voor sommigen is dat aangenamer en minder vermoeiend zelfs. Een gesloten kast maak je niet snel te groot.HeartAudio schreef: ↑do 04 aug 2022, 4:13Hoi Piotr, zou een variabele Q systeem mogelijk zijn door de luchtdruk te verhogen in de speaker? Dan gebruik ik de andere drivers voor een 8L box.
Als ik mijn speaker volume eerst kleiner maak. En er dan een gaatje in boor, en er een spuitje aan vast lijm. Dan kan ik er ietsje meer lucht in doen, om de Q aan te passen tussen 0.6 en 0.7.
Is dit (in theorie) mogelijk?
Het zou wel leuk zijn als je dan de box resonantie ziet veranderen bij metingen.
Je kunt Q wel kunstmatig aanpassen maar dan moet je dat doen met een elektronisch filter voor je versterker. Dan kun je het tunen naar je smaak. Maar dat voert wellicht te ver hier? Zoek daarvoor eens naar "Linkwitz Transform".
Re: DIY Nautilus
kan het lek maken van de kast ook helpen?
of actieve aansturing?
of een sub voor dieper laag?
of actieve aansturing?
of een sub voor dieper laag?
Re: DIY Nautilus
Die Nautulussen ga je toch niet lek gek maken?
Gecontroleerd lek maken werd heel vroeger wel gedaan met een "Variovent". Je kreeg dan wat heette Isobarische kasten. Ze netjes tunen en dan een mooie sub er bij lijkt mij i.d.d. een beter plan.
Re: DIY Nautilus
Gaaf!
Een te kleine kast is geen probleem, met een Linkwitz Transform kan je daar perfect voor corrigeren. Je kan de luidsprekers dan meteen zo diep laten spelen als je wilt. Iets dergelijks is nu zelfs gebruikelijk bij commercieel verkrijgbare actieve luidsprekers en subwoofers.
Leesvoer https://sound-au.com/linkwitz-transform.htm
Een te kleine kast is geen probleem, met een Linkwitz Transform kan je daar perfect voor corrigeren. Je kan de luidsprekers dan meteen zo diep laten spelen als je wilt. Iets dergelijks is nu zelfs gebruikelijk bij commercieel verkrijgbare actieve luidsprekers en subwoofers.
Leesvoer https://sound-au.com/linkwitz-transform.htm
-
HeartAudio
- Berichten: 85
- Lid geworden op: wo 20 sep 2017, 23:16
Re: DIY Nautilus
Hoi Chocomel,
Ik denk dat de Linkwitz Transform beter werkt als mijn speaker volume te groot was, maar niet bij een speaker die te klein is.
Toen ik informatie aan het opzoeken was op internet, kwam ik ook iemand tegen die dat vermelden, maar ik kan die site niet meer vinden helaas.
Maar mijn probleem is niet dat een een frequentie range te hard/zacht klinkt, maar de woofer staat te snel weer stil staat omdat er te weinig vering in de lucht zit. En dit is niet op te lossen met EQ helaas.
Misschien dat het wel beter werkt met grote drivers maar ik heb maar een midwoofer.
Re: DIY Nautilus
Met actief filteren is heel veel aan te passen. Maar met een simpele serieweerstand voor de hele speaker pas je de Q van de woofer ook al aan. Met de oude woofers had je kunnen kiezen voor een seriecondensator voor de woofer. Zo maak je een QB3-afstemming met een normaal gesproken te kleine kast. Opties genoeg!
Btw ik lees net de laatste post, ook met een te kleine kast kun je via LT prima resultaten bereiken, het is een fabeltje dat je daarvoor grote kasten nodig zou hebben.
Btw ik lees net de laatste post, ook met een te kleine kast kun je via LT prima resultaten bereiken, het is een fabeltje dat je daarvoor grote kasten nodig zou hebben.
-
HeartAudio
- Berichten: 85
- Lid geworden op: wo 20 sep 2017, 23:16
Re: DIY Nautilus
Hoi John,
Eigenlijk ging ik ervan uit dat een gesloten speaker echt helemaal luchtdicht is. En het verschil in luchtdruk vond ik ook geen leuke gedachte. Ik zat ook aan een ventiel te denken om elke week de luchtdruk te equalizen haha
Dus een speaker is niet luchtdicht, maar ik neem aan dat hij bijna luchtdicht is. En dat het dus even tijd nodig heeft om luchtdruk verschillen op te heffen. Of is een driver zo poreus dat de luchtdruk binnen een paar seconde weer hetzelfde is?
Is het in theorie toch niet mogelijk om bij een te grote speaker de luchtdruk een klein beetje te vergroten zodat er minder vering in de lucht zit? En dan moet ik dit elke keer doen als ik muziek ga luisteren.
Het zou wel leuk zijn als je eerst een losse bass hoort en dan de luchtdruk verhoogt en je een strakke bass krijgt (en minder diep).
Re: DIY Nautilus
Je geeft zelf deze oplossing aan. Dat kan ook prima in een 12L. De bas wordt daar dan ook wat rustiger van.HeartAudio schreef: ↑wo 03 aug 2022, 17:50
Deze ScanSpeak 15W8530k01 zitten erg nauw ingebouwd in de kasten dus kan ik er geen ander merk inzetten. Maar ScanSpeak heeft nog een paar andere midwoofers met een aanbevolen box volume van 8L, dus ik denk erover om die erin te zetten. En dan extra bitumen in de speakers om het volume te verkleinen.
Overigens begrijp ik niet dat een speaker in een te kleine kast "te strak" klinkt. Wat bedoel je daarmee? Normaliter bedoelen we met een strakker bas een rustiger bas. De Q gaat in een keleinere omhoog en wordt het juist boemiger/onrustiger. In een grotere kast gaat het juist rustiger klinken.
Re: DIY Nautilus
Áls je per se de luchtdruk in de kast zou willen veranderen tov die buiten, denk dan wel eraan dat je de wooferconus met wat gelijkstroom weer terugbrengt naar zijn rustpositie ](./images/smilies/eusa_wall.gif)
-
HeartAudio
- Berichten: 85
- Lid geworden op: wo 20 sep 2017, 23:16
Re: DIY Nautilus
Hoi Markbakk,
Ik heb de afgelopen week HEEL veel uitgeprobeerd maar ik kom niet van het strakke geluid af.
Helaas ben ik niet technisch dus moet ik het vertalen naar iets wat ik begrijp.
Het lijkt een beetje op een bass drum van een drumstel. Het vel staat te strak dus als de klopper erop klopt, staat het vel meteen weer stil. En je hoort dus een korte bass klop. Maar je wilt natuurlijk een lekkere vette bass klop. Nouja, een natuurlijk klinkende bass...
Net zoals bij een Linkwitz Transform kan je de klopper minder hard (of harder) laten kloppen, maar dat vel staat nog steeds even strak, dus krijg je een zachtere korte klop (of een hardere korte klop). Maar de klop wordt niet vetter / langer.
Bij een te grote kast kan je de driver harder laten spelen en is misschien een versterker met hoge damping factor handig om de woofer te controleren.
Bij mijn speaker die te klein is, komt er ook een kleine piek rond 120hz dus dat is net een frequentie range die je goed hoort. Ik heb daar natuurlijk ook wat dips gemaakt met EQ maar het helpt niet veel.
-
HeartAudio
- Berichten: 85
- Lid geworden op: wo 20 sep 2017, 23:16
-
HeartAudio
- Berichten: 85
- Lid geworden op: wo 20 sep 2017, 23:16
Re: DIY Nautilus
Pjotr schreef: ↑do 04 aug 2022, 12:28Je geeft zelf deze oplossing aan. Dat kan ook prima in een 12L. De bas wordt daar dan ook wat rustiger van.HeartAudio schreef: ↑wo 03 aug 2022, 17:50
Deze ScanSpeak 15W8530k01 zitten erg nauw ingebouwd in de kasten dus kan ik er geen ander merk inzetten. Maar ScanSpeak heeft nog een paar andere midwoofers met een aanbevolen box volume van 8L, dus ik denk erover om die erin te zetten. En dan extra bitumen in de speakers om het volume te verkleinen.
Overigens begrijp ik niet dat een speaker in een te kleine kast "te strak" klinkt. Wat bedoel je daarmee? Normaliter bedoelen we met een strakker bas een rustiger bas. De Q gaat in een keleinere omhoog en wordt het juist boemiger/onrustiger. In een grotere kast gaat het juist rustiger klinken.
Met te strak bedoel ik dat de woofer weer te snel stil staat. Alsof een basgitarist continue zijn snaren dempt ipv laat trillen.
Het is eigenlijk wel grappig bij Jamiroquai, alle basgitaar is precies te volgen. Dat is in het begin wel leuk maar het klinkt niet lekker in je oren.
Inderdaad is de oplossing de drivers voor 8L. Dus ik zit me nu te bedenken of ik ze nieuw wil kopen voor 200 euro per stuk of een "ruilen" advertentie neerzetten. De drivers die ik heb zijn echt wel top kwaliteit maar mijn kast is alleen te klein.
Ik ben opzoek naar de 15W/8530K00.
Re: DIY Nautilus
Dit project lijkt me zeer geschikt (op zijn minst leuk!) om het laag actief aan te sturen.
Ik gebruik ook een klein kastvolume (11 liter met 2 x 6.5" woofers) en door toepassing van de LT speelt het laag echt prachtig. Je past de Q van het systeem aan naar wens in het LT filter. Door de 2e orde afval van het gesloten systeem krijg je een prachtige diepe bas die mooi rustig 'afrolt'.
Nu is het niet zo dat er aan het gebruikt van een LT filter geen grenzen zijn natuurlijk. Je hebt een woofer nodig met voldoende x-max en een versterker die potent genoeg is om het benodigde vermogen te leveren. Maar power is cheap tegenwoordig
groet,
Satefan
Ik gebruik ook een klein kastvolume (11 liter met 2 x 6.5" woofers) en door toepassing van de LT speelt het laag echt prachtig. Je past de Q van het systeem aan naar wens in het LT filter. Door de 2e orde afval van het gesloten systeem krijg je een prachtige diepe bas die mooi rustig 'afrolt'.
Nu is het niet zo dat er aan het gebruikt van een LT filter geen grenzen zijn natuurlijk. Je hebt een woofer nodig met voldoende x-max en een versterker die potent genoeg is om het benodigde vermogen te leveren. Maar power is cheap tegenwoordig
groet,
Satefan
Laatst gewijzigd door satefan op do 04 aug 2022, 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.
-
HeartAudio
- Berichten: 85
- Lid geworden op: wo 20 sep 2017, 23:16
Re: DIY Nautilus
Ik heb toch de site gevonden die zegt dat je dit niet kan EQen.
https://www.talkbass.com/threads/loudsp ... 01.990490/
Net boven de tweede grafiek staat geschreven:
Key Point: The higher the Qtc, the worse the transient response gets, ie: there is more ringing after the signal ends and/or changes. Equalization cannot help this for it is not a response problem.
En dat heb ik ook in de praktijk ondervonden helaas.
-
HeartAudio
- Berichten: 85
- Lid geworden op: wo 20 sep 2017, 23:16
Re: DIY Nautilus
Hoi Satefan,satefan schreef: ↑do 04 aug 2022, 12:57Dit project lijkt me zeer geschikt (op zijn minst leuk!) om het laag actief aan te sturen.
Ik gebruik ook een klein kastvolume (11 liter met 2 x 6.5" woofers) en door toepassing van de LT speelt het laag echt prachtig. Je past de Q van het systeem aan naar wens in het LT filter. Door de 2e orde afval van het gesloten systeem krijg je een prachtige diepe bas die mooi rustig 'afrolt'.
Mijn speaker is eigenlijk 2x te klein voor de driver. Heb jij ook zo'n verschil?
Op dit moment heb ik toch actief laag (en hoog)? Met MiniDSP doe ik de crossover en EQ en heb aparte versterkers.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: DIY Nautilus
Als je een dikke dot kneedgum op je stofkap plakt is het effect wat je zoekt snel merkbaar.
Een een LT werkt juist bij een te kleine kast, niet bij een te grote.
Bij een passieve aanpak zou hier een condensator van 680uF of groter een poging waard zijn.
We trage of snelle bas, als het niet door kamerakoestiek komt, kun je met de verhouding laag boven en onder zeg 45hz goed aanpassen/manipuleren. Lijkt me sterk dat een boost op 35hz nog steeds een strakke bas oplevert.
Een een LT werkt juist bij een te kleine kast, niet bij een te grote.
Bij een passieve aanpak zou hier een condensator van 680uF of groter een poging waard zijn.
We trage of snelle bas, als het niet door kamerakoestiek komt, kun je met de verhouding laag boven en onder zeg 45hz goed aanpassen/manipuleren. Lijkt me sterk dat een boost op 35hz nog steeds een strakke bas oplevert.
