Meningen 2 weg BoxSim simulatie gevraagd, AL170 + KE25SC

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

niels007

Re: Meningen 2 weg BoxSim simulatie gevraagd, AL170 + KE25SC

Bericht door niels007 »

Visaton heeft gister ook een design gepost met AL170 + KE25 in waveguide: http://www.visaton.de/vb/showthread.php?t=30267

Deze simuleert niet zo strak, metname tussen de ~1 en ~4khz schommelt BoxSim. Gebruik je 38mm diepte voor de oorsprong van de KE25 + WG dan is het verschil nog groter. Visaton's Dos VGA resolutie meting plaatjes helpen niet, maar het is toch zo ongeveer binnen 2dB tussen 1 en 5khz. Boxsim, met 38mm tweeter oorsprong heeft daar een schommel window van 5dB. Boxsim file bijgesloten van Visaton's ontwerp.

Maar het is fijn dat ze dit nieuw ontwerp opgemeten hebben, dan kan je verschillen tussen de simulatie en werkelijkheid al net iets beter interpreteren.

En er is misschien wel een heel goed uitgangspunt qua filter, mijn baffle is nagenoeg even breed. Aardige timing van de oosterburen! :-)
Bijlagen
Bijou_170_WG_visaton.BPJ
(37.74 KiB) 63 keer gedownload
niels007

Bericht door niels007 »

Haho, in het filter van Visaton zelf zit geen weerstandje in serie met het condensatortje over de lage tonen spoel. Eerder in dit draadje werd al genoemd dat dit evt voor de versterker wat vervelend kon zijn. Op andere filters van Visaton met een soortgelijk filter zit wel een weerstand in serie.

Vandaag bleek dit de boosdoener. Ik heb een Topping MX5 gekocht omdat dit een niet onaardige DAC + versterker zou kunnen zijn, maar ik kreeg geen output op de speakers!

Omdat ik gewoon de Visaton filter gebouwd heb had ik niet meer nagedacht over de opmerkingen in dit draadje maar nu de versterker weigerde ben ik nog eens gaan neuzen. Ik had nog wat 6.8ohm 10W weerstanden en die heb ik er nu tussen gezet. Resultaat: versterker doet het prima.

Slordig van Visaton, al is het geen 'officieele' kit.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

tof dat je het gevonden hebt, en dit hier gemeld hebt!
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”