ECL86 SE versterker Vraag voeding
Moderator: Beheerdersteam
- Robert Gribnau
- Berichten: 294
- Lid geworden op: vr 24 jun 2016, 12:03
- Locatie: Konongo, Ghana
- Contacteer:
Re: ECL86 SE versterker Vraag voeding
Het enige wat ik nog kon bedenken, is dat mijn advies om 10K in plaats van 4K7 voor R13 te gebruiken de oorzaak zou kunnen zijn. Daarom heb ik de datasheets voor de ECL86 en PCL86 nog maar eens goed bekeken. Volgens mij zou er bij slechts - 1,95 V aan negatieve voorspanning ook met 10K veel meer stroom dan 19 mA moeten lopen.
Wat zijn de spanningen tussen pin 6 (anode) en massa, en tussen pin 3 (schermrooster) en massa? Vooral die laatste spanning is belangrijk om te weten.
Wat zijn de spanningen tussen pin 6 (anode) en massa, en tussen pin 3 (schermrooster) en massa? Vooral die laatste spanning is belangrijk om te weten.
- Robert Gribnau
- Berichten: 294
- Lid geworden op: vr 24 jun 2016, 12:03
- Locatie: Konongo, Ghana
- Contacteer:
Re: ECL86 SE versterker Vraag voeding
Om zaken uit te sluiten: Is de gloeispanning wel 6,3 V?
Re: ECL86 SE versterker Vraag voeding
Nou de volgende metingen gedaan gloei is 6,45 iets te hoog
pin 6 naar massa 358 volt bij 19,5 Ma
Pin 3 256 volt bij 19,5 Ma
Nogmaals alles gemeten weerstandswaarden etc , alles lijkt te kloppen.
Als ik jou 10K vervang voor 4K7 is de stroom 26 Ma dus ietsje meer.
Gr. Leo
pin 6 naar massa 358 volt bij 19,5 Ma
Pin 3 256 volt bij 19,5 Ma
Nogmaals alles gemeten weerstandswaarden etc , alles lijkt te kloppen.
Als ik jou 10K vervang voor 4K7 is de stroom 26 Ma dus ietsje meer.
Gr. Leo
- Robert Gribnau
- Berichten: 294
- Lid geworden op: vr 24 jun 2016, 12:03
- Locatie: Konongo, Ghana
- Contacteer:
Re: ECL86 SE versterker Vraag voeding
Dit is me wel een puzzel zeg.
De anodestroom (Ia) van een goede ECL86 zou bij Vg1 = -1,95 V en Vg2 = 256 V meer dan 100 mA moeten zijn. De schermroosterstroom (Ig2) zou dan ca. 16 mA zijn.
Het lijkt net alsof er geen anodestroom kan lopen. Je meet echter wel 358 V op pin 6. Dat zou dan betekenen dat de fout in de buisvoet of de ECL86 zelf zit. Maar je hebt het al met twee ECL86's geprobeerd en die gaven beiden hetzelfde resultaat. De kans dat beide ECL86's hetzelfde euvel zouden hebben, lijkt me klein. Maakt pin 6 van de ECL86 wel contact in de buisvoet?
De anodestroom (Ia) van een goede ECL86 zou bij Vg1 = -1,95 V en Vg2 = 256 V meer dan 100 mA moeten zijn. De schermroosterstroom (Ig2) zou dan ca. 16 mA zijn.
Het lijkt net alsof er geen anodestroom kan lopen. Je meet echter wel 358 V op pin 6. Dat zou dan betekenen dat de fout in de buisvoet of de ECL86 zelf zit. Maar je hebt het al met twee ECL86's geprobeerd en die gaven beiden hetzelfde resultaat. De kans dat beide ECL86's hetzelfde euvel zouden hebben, lijkt me klein. Maakt pin 6 van de ECL86 wel contact in de buisvoet?
Re: ECL86 SE versterker Vraag voeding
Hallo Robert,
Bedankt voor je tomeloze inzet
Ik ga van de week de buisvoet controleren wie weet zit het daar in , is wel nieuw maar je weet nooit.
Heb nu weinig fut met de warmte maar ik hou je op de hoogte!.
Alvast bedankt voor je hulp.
Leo
Bedankt voor je tomeloze inzet
Ik ga van de week de buisvoet controleren wie weet zit het daar in , is wel nieuw maar je weet nooit.
Heb nu weinig fut met de warmte maar ik hou je op de hoogte!.
Alvast bedankt voor je hulp.
Leo
Re: ECL86 SE versterker Vraag voeding
Daar ben ik weer en nog geen stap verder 
Of ik zie iets heel doms over het hoofd, of iets is defect.
Dat zou in theorie alleen de UTG's kunnen zijn of de nieuwe Pope buizen.
Ik heb de verbindingen tussen buis en buisvoet gemeten die waren ook allemaal 0 ohm.
IOok heb ik getest met PCL86 (Nieuw Philips ) met de gloei op 13volt zelfde resultaat!
Of ik bouw een ander schema dat wel zou moeten werken. Op het form vind ik een hele topic over een ecl versterkertje maar de schema's zijn er niet.
Ik heb een hele simpele gevonden ook met een 5 k UTG zou dit voor mij werken of moet ik de weerstands waarden verhogen ?
Of heeft iemand een goed schema die ik met mijn transformatoren kan bouwen?
Dit schema kwam ik tegen
![Afbeelding]()
Of ik zie iets heel doms over het hoofd, of iets is defect.
Dat zou in theorie alleen de UTG's kunnen zijn of de nieuwe Pope buizen.
Ik heb de verbindingen tussen buis en buisvoet gemeten die waren ook allemaal 0 ohm.
IOok heb ik getest met PCL86 (Nieuw Philips ) met de gloei op 13volt zelfde resultaat!
Of ik bouw een ander schema dat wel zou moeten werken. Op het form vind ik een hele topic over een ecl versterkertje maar de schema's zijn er niet.
Ik heb een hele simpele gevonden ook met een 5 k UTG zou dit voor mij werken of moet ik de weerstands waarden verhogen ?
Of heeft iemand een goed schema die ik met mijn transformatoren kan bouwen?
Dit schema kwam ik tegen
Re: ECL86 SE versterker Vraag voeding
Dat zou gewoon moeten werken
Probeer eens wat dingen te elimineren
Doet de gloeispanning het ?
Id de hoogspanning aan wezig op de anode,s van de buis
Is de trafo goed kan je gewoon op de ls uit gang een wisselspanning op zetten
Bijvoorbeeld je 5 of 6.3 volt op luidspreker kant, dan zal er een paar honderd volt op de buis kant van de trafo staan ! Dus pas op wat je vastpakt
Kijk ook of de buis gelijk stroom trekt ( dan staat er een spanning over de anode weerstand )
Die anode weerstand 1 kohm maakt het makkelijk U=IxR je hebt 1 k en stel dat er 30 mA zou moeten lopen in de anode dan moet je 0.03x1000 is 30 volt
Er zit ook een kathode weerstand in van 180ohm ik hou maar even die 30 mA aan kan gerust wat meer of minder zijn Het is nu voor je een indicatie of de buis werkt
180 ohm x 0.03A is 5,4 Volt dus als je over die 180 ohm een 5 volt meet dan doet die buis wat
Loopt die buis Roodheet dan is er iets mis mee
Zelfde doe je ook met de C helft van de ECL86
Heb je hier wat aan ? Of is wartaal voor je
Ik lees het wel , ik denk er niet elke dag aan , zit tot over mn oren in het werk Leo
Elke keer als ik opsta zie ik wel iets wat gedaan moet worden.
Succes
Probeer eens wat dingen te elimineren
Doet de gloeispanning het ?
Id de hoogspanning aan wezig op de anode,s van de buis
Is de trafo goed kan je gewoon op de ls uit gang een wisselspanning op zetten
Bijvoorbeeld je 5 of 6.3 volt op luidspreker kant, dan zal er een paar honderd volt op de buis kant van de trafo staan ! Dus pas op wat je vastpakt
Kijk ook of de buis gelijk stroom trekt ( dan staat er een spanning over de anode weerstand )
Die anode weerstand 1 kohm maakt het makkelijk U=IxR je hebt 1 k en stel dat er 30 mA zou moeten lopen in de anode dan moet je 0.03x1000 is 30 volt
Er zit ook een kathode weerstand in van 180ohm ik hou maar even die 30 mA aan kan gerust wat meer of minder zijn Het is nu voor je een indicatie of de buis werkt
180 ohm x 0.03A is 5,4 Volt dus als je over die 180 ohm een 5 volt meet dan doet die buis wat
Loopt die buis Roodheet dan is er iets mis mee
Zelfde doe je ook met de C helft van de ECL86
Heb je hier wat aan ? Of is wartaal voor je
Ik lees het wel , ik denk er niet elke dag aan , zit tot over mn oren in het werk Leo
Elke keer als ik opsta zie ik wel iets wat gedaan moet worden.
Succes
Re: ECL86 SE versterker Vraag voeding
Opa Bert,
Ik heb alles gemeten en overal spanning ook gloei.
Het gaat om het bovenste schema dat heb ik gebouwd, met een potmeter ipv 180 ohm.
De UTG ik wist niet hoe ik die moest testen maar nu wel dank daarvoor!
Met 6,3 op de speakeruitgang meet ik 200 volt aan de andere kant.
Groet,
Leo
Re: ECL86 SE versterker Vraag voeding
Kijk dat is mooi Een potmeter in de kathode naar aarde ?donleo schreef: ↑zo 24 jul 2022, 23:15Opa Bert,
Ik heb alles gemeten en overal spanning ook gloei.
Het gaat om het bovenste schema dat heb ik gebouwd, met een potmeter ipv 180 ohm.
De UTG ik wist niet hoe ik die moest testen maar nu wel dank daarvoor!
Met 6,3 op de speakeruitgang meet ik 200 volt aan de andere kant.
Groet,
Leo
Misschien dat het met een pcl86 goed gaat maar niet met ECL86
Ik zou dat maar voor alle zekerheid een 2 weerstanden van 2 watt parallel van ongeveer 360 ohm
voor nemen Leo Als het niet een draadgewonden uit de kluiten gewassen potmeter is geweest dan is hij Misschien al stuk als je hem naar nul draait , weet Anne dat je daar een potmeter in hebt zitten ? Zo ja kan ik beter mn klep houden ,Anne heeft meer vergeten dan ik ooit geleerd heb
Gaat het om onderstaande schema Leo ?
Dan staat er een 100 ohm mee in serie en de potmeter is 250 of 290 ohm ik kan dat niet lezen
Dat is samen 100-350 ohm
Dat gaat met een draadgewonden Potmeter Misschien net goed
Maar ik heb dat nooit eerder gezien , om het storing zoeken te vereenvoudigen beter vaste weerstanden gebruiken
Zit de Elco over de potmeter er wel goed in , niet omgedraaid per ongeluk
+ moet aan de kathode zitten !
Dan kunnen we nog kijken aan de triode in de ECL86.
Maar laat ik eerst maar op je antwoord wachten , en Anne heeft Misschien tijd of Piet1950
Die weten er 1000 x meer van dan ik
Grt
Bert
Re: ECL86 SE versterker Vraag voeding
Leo is mooi bezig met Robert, hoef ik me niet mee te moeien dacht ik.
Zo'n trimpot in de kathodeleiding moet idd wel wat stroom kunnen hebben. Draadgewonden kan best, er staat een elco over, geen last van evt zelfinduktie.
Zou beginnen met de meest eenvoudige schakeling met vaste kathodeweerstand (180 Ω )
En dan in het schema alle spanningen bij de buisvoet vermelden (te opzichte van massa = negatieve van de voeding).
Kunnen we zien waar er evt iets mis is.
Anne
Zo'n trimpot in de kathodeleiding moet idd wel wat stroom kunnen hebben. Draadgewonden kan best, er staat een elco over, geen last van evt zelfinduktie.
Zou beginnen met de meest eenvoudige schakeling met vaste kathodeweerstand (180 Ω )
En dan in het schema alle spanningen bij de buisvoet vermelden (te opzichte van massa = negatieve van de voeding).
Kunnen we zien waar er evt iets mis is.
Anne
Re: ECL86 SE versterker Vraag voeding
Ja dat is een goede om de spanningen bij de pinnen buisvoet te plaatsen
En dan wel van hoe het NU volgens het schema is
Fijn dat Anne te hulp springt , het is gelukkig niet meer zo warm of moet ik Heet zeggen
Bijna geen gloeistroom meer nodug
En dan wel van hoe het NU volgens het schema is
Fijn dat Anne te hulp springt , het is gelukkig niet meer zo warm of moet ik Heet zeggen
Bijna geen gloeistroom meer nodug
- Robert Gribnau
- Berichten: 294
- Lid geworden op: vr 24 jun 2016, 12:03
- Locatie: Konongo, Ghana
- Contacteer:
Re: ECL86 SE versterker Vraag voeding
Allen dank, ik ga als ik even tijd heb de eenvoudige versie zoals boven bouwwn en zal alle meetpunten vermelden. Dank alvast!
Re: ECL86 SE versterker Vraag voeding
Ik heb daar ook geen probleem mee Robert als Leo maar een werkende versterker ermede kan bouwen is alles goed daar draait het om Toch
Re: ECL86 SE versterker Vraag voeding
Heren, Ik voel de hete adem in mijn nek van 3 man zodat ik mijn huiswerk wel moest maken
.
Ik heb onderstaand schema gebouwd, de ingangspanning zakt als de voeding goed wordt belast naar 250 volt dat heb ik eerder getest met 2,5 K weerstand trok dit 90 Ma bij 250 volt.
Nu dus nog niet zoveel , ik heb de weerstanden genomen die we eerder hadden dus misschien moet het een en ander voor dit schema wel lager!
Ik heb alle meetwaardes er bij gezet , dit is dis ECL86 met 6,3 gloei.
En er staat niets op de ingang aangesloten.
Ik hoor graag, en alle enorm bedankt voor de hulp TOP!
leo
Ik heb onderstaand schema gebouwd, de ingangspanning zakt als de voeding goed wordt belast naar 250 volt dat heb ik eerder getest met 2,5 K weerstand trok dit 90 Ma bij 250 volt.
Nu dus nog niet zoveel , ik heb de weerstanden genomen die we eerder hadden dus misschien moet het een en ander voor dit schema wel lager!
Ik heb alle meetwaardes er bij gezet , dit is dis ECL86 met 6,3 gloei.
En er staat niets op de ingang aangesloten.
Ik hoor graag, en alle enorm bedankt voor de hulp TOP!
leo
Re: ECL86 SE versterker Vraag voeding
Er klopt iets niet met de weerstand aan het schermrooster.
Voedingsspanning min 175V = ~180V, dat zou met 10k een stroom van 180/10 = 18mA zijn. Dat loopt er nooit bij maar 175V.
Met echt 10k zou het schermrooster op een hogere spanning komen bij minder stroom. Ik vermoed dat er iets van een 50k in zit
En met een voeding van 330V zou de buis te heet worden met maar 180Ω bij de kathode.Zet er beter 270Ω in bij deze voeding.
Anne
Voedingsspanning min 175V = ~180V, dat zou met 10k een stroom van 180/10 = 18mA zijn. Dat loopt er nooit bij maar 175V.
Met echt 10k zou het schermrooster op een hogere spanning komen bij minder stroom. Ik vermoed dat er iets van een 50k in zit
En met een voeding van 330V zou de buis te heet worden met maar 180Ω bij de kathode.Zet er beter 270Ω in bij deze voeding.
Anne
Re: ECL86 SE versterker Vraag voeding
Anne , klopt ik had de plus tussen de 4,7k en 220k gezet dus dan komt er meer weerstand. dit heb ik veranderd en ook de weerstand van de katode naar 270 gezet.
Nu trekt het geheel ( 1 trap) 35 Ma bij 290 volt op poot 3
Leo
Nu trekt het geheel ( 1 trap) 35 Ma bij 290 volt op poot 3
Leo
Re: ECL86 SE versterker Vraag voeding
Hoi Leo , we zijn niet mensen die je willen plagen , maar we proberen je te helpen
Anne hou je niet voor de gek !
Maar even voor alle duidelijkheid
Wat is de DC spanning op je Uitgangs trafo aan de voedingszijde en wat is de DC spanning op de Anode pootje 6
Aan de onderkant van de buis altijd Rechtsom tellen ! ECL86 Leo
Je moet die 180 ohm nog vergroten naar 270 op pin 7 aan de onderzijde Rechtsom tellen
Ik zal dat niet meer opmerken , die fout wordt nog steeds regelmatig gemaakt ( ook ik heb dat in het begin door elkaar gehusseld
)
En hoor je nu nog geen enkel geluid uit de luidspreker of heb je daar nog niets op aangesloten zitten
Anne hou je niet voor de gek !
Maar even voor alle duidelijkheid
Wat is de DC spanning op je Uitgangs trafo aan de voedingszijde en wat is de DC spanning op de Anode pootje 6
Aan de onderkant van de buis altijd Rechtsom tellen ! ECL86 Leo
Je moet die 180 ohm nog vergroten naar 270 op pin 7 aan de onderzijde Rechtsom tellen
Ik zal dat niet meer opmerken , die fout wordt nog steeds regelmatig gemaakt ( ook ik heb dat in het begin door elkaar gehusseld
En hoor je nu nog geen enkel geluid uit de luidspreker of heb je daar nog niets op aangesloten zitten
Re: ECL86 SE versterker Vraag voeding
Je hebt nu dus ong 9,5V op de kathode. En nu bijna 9W warmte bij de anode, is het max toegelaten.
Zit wel goed
Anne
Re: ECL86 SE versterker Vraag voeding
Hij is ons helemaal vergeten Anne
Ik zou best willen weten of hij het nu doet
Ik zou best willen weten of hij het nu doet
Re: ECL86 SE versterker Vraag voeding
Ik ben niemand vergeten Opa Bert 
Maar ik had het druk
Ik ga zo de tweede kant bouwen en dan testen of alles goed werkt.
Ik blijf die spanning zo hoog vinden en belast met 80ma moet dat een stuk minder zijn.
Het zat dus in het eerste schema, terwijl daar een hele site aan besteed was als zijnde een werkend iets.
Maar ik ben zeer verguld met jullie kennis en hulp dus vergeten....vergeet het maar.
Ik laat het weten als alles klaar is maar ik heb veel hoop!
Leo
Maar ik had het druk
Ik ga zo de tweede kant bouwen en dan testen of alles goed werkt.
Ik blijf die spanning zo hoog vinden en belast met 80ma moet dat een stuk minder zijn.
Het zat dus in het eerste schema, terwijl daar een hele site aan besteed was als zijnde een werkend iets.
Maar ik ben zeer verguld met jullie kennis en hulp dus vergeten....vergeet het maar.
Ik laat het weten als alles klaar is maar ik heb veel hoop!
Leo
Re: ECL86 SE versterker Vraag voeding
Ah mooi dus 1 kant werktdonleo schreef: ↑do 28 jul 2022, 21:58Ik ben niemand vergeten Opa Bert![]()
![]()
Maar ik had het druk
Ik ga zo de tweede kant bouwen en dan testen of alles goed werkt.
Ik blijf die spanning zo hoog vinden en belast met 80ma moet dat een stuk minder zijn.
Het zat dus in het eerste schema, terwijl daar een hele site aan besteed was als zijnde een werkend iets.
Maar ik ben zeer verguld met jullie kennis en hulp dus vergeten....vergeet het maar.
Ik laat het weten als alles klaar is maar ik heb veel hoop!
Leo
Misschien als de 2 de kant er bij zit en je geeft een flink gas dat het misschien toch nog minder wordt Leo
We wachten af
Re: ECL86 SE versterker Vraag voeding
Toen was er geluid.!
I heb de tweede kant gemaakt speakers aangesloten , muziek op de ingang en ...geluid zonder brom.
Ik kon alleen volume niet goed regelen met de mooie Alps (10K) die ik voor het vorige schema had aangeschaft.
Dus moet ik er een andere pormeter inzetten.
Het geheel trekt 60 Ma en de spanning voor alle weerstanden blijft dan 300 volt.
Na de 10 K weerstand meet ik 255.
Morgen ga ik het geheel meten en zal ik het schema met de waardes er bij plaatsen.
Dus Robert, Opa Bert en Anne enorm bedankt voor jullie geduld met me!
Zien jullie nog verbeteringen in het schema , brand gerust los met ideeën.
Klopt het dat deze buizen heter worden dan b.v de EL84? ik vond ze aardig heet na twee minuten?
Leo
I heb de tweede kant gemaakt speakers aangesloten , muziek op de ingang en ...geluid zonder brom.
Ik kon alleen volume niet goed regelen met de mooie Alps (10K) die ik voor het vorige schema had aangeschaft.
Dus moet ik er een andere pormeter inzetten.
Het geheel trekt 60 Ma en de spanning voor alle weerstanden blijft dan 300 volt.
Na de 10 K weerstand meet ik 255.
Morgen ga ik het geheel meten en zal ik het schema met de waardes er bij plaatsen.
Dus Robert, Opa Bert en Anne enorm bedankt voor jullie geduld met me!
Zien jullie nog verbeteringen in het schema , brand gerust los met ideeën.
Klopt het dat deze buizen heter worden dan b.v de EL84? ik vond ze aardig heet na twee minuten?
Leo
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: ECL86 SE versterker Vraag voeding
De EL84 trekt met de schermrooster stroom erbij ruim 50 mA en de ECL86 van jou versterker 30 mA.
Dan zal de EL84 warmer worden.
Dan zal de EL84 warmer worden.
Re: ECL86 SE versterker Vraag voeding
Leo met die 10K moet het ook lukken hoor Het is niet ideaal voor de uitgang van het toestel dat aan de ingang zit van je versterker
