Bas testen.

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

mtb
Contacteer:

Bas testen.

Bericht door mtb »

Een handig test-file voor (lage) bassen is:
Bas.mp3
(180.23 KiB) 20 keer gedownload
het bevat drie maal tien bastonen met een ritme van 80 beats/minute van respectievelijk E2 (82,4 Hz een populaire disco-bas en de laagste noot op een gitaar), E1 (41,2 Hz een octaaf lager en de laagste noot van een basgitaar/contrabas) en E0 (20,6 Hz dat kan alleen met een synthesizer of (kerk)orgel).
De bastonen worden gescheiden door A4 tonen (440 Hz de telefoon-kiestoon en de referentie voor het stemmen van instrumenten).
Het gaat om zuivere sinussen, die geen boventonen bevatten zoals bij muziekinstrumenten, alle ellende komt dus door je luidsprekers als het niet zuiver klinkt.
E2 klinkt gewoon goed, E1 hoor ik nog (vervormd) op mijn goedkope USB-headset, die bij E0 alleen tikken geeft.
Op mijn SimPole klinkt E0 vrijwel hetzelfde als E1, wat dus op 2de harmonische vervorming duidt, maar hij doet het wel!
Ik heb enigszins rekening gehouden met de Isofoon bij 80 dB met betrekking tot de referentie-toon A4 t.o.v. E2, A4 is 14 dB zachter opgenomen dan de andere tonen.
Maar als je de Luidheid-karakteristiek bekijkt:
Luidheid.png
dan zouden ook de ander tonen gewogen moeten worden, let ook op de ouwe blauwe curve van vroegâh, die je nog veel tegenkomt in de literatuur en die 10 dB (10x het vermogen!) gunstiger uitvalt voor 20 Hz, ze namen toen waarschijnlijk ook een stuk vervorming mee.
Dat is ook niet zo vreemd: 20% 2de harmonische vervorming (en dat heb je gauw bij die lage tonen) klinkt harder dan de grondtoon en de 3de al bij 7%!
De volledig gewogen versie is:
Basw.mp3
(182.38 KiB) 24 keer gedownload
maar zet je versterker niet te hard, ik ben niet aansprakelijk voor de schade!
In de bijlage staan nog wat aardige bastests:
Fever, dat ik heb bekeken met Audacity, bevat lage bastonen van ca. 67 Hz.
Een moderner nummer is LTYL, het bevat een met 10 Hz gewobbelde (AM) 40 Hz toon (synthesizer dus) met aan het eind een 70 Hz toon.
Pie Jesu is een voorbeeld met een kerkorgel, het bevat een tussen links en rechts zwevende toon van 54 Hz, waardoor het nog lager lijkt.
Ik heb 369 geanalyseerd en het bevat een (sub)bas van ca. 45 Hz:
369.PNG
De meeste boxjes werken goed vanaf ca. 60Hz, dus als je geen grote (sub)woofers hebt, zal het wel vervormd klinken.
P.S. er is 10 jaar geleden al over geschreven, zie viewtopic.php?t=14749, maar mijn website is verdwenen, zodat ik hier plaats.
Bijlagen
Bastest.zip
(8.94 MiB) 22 keer gedownload
Plaats reactie