Is dit een klasse A versterkerschakeling ??
Moderator: Beheerdersteam
- douwebakker
- Contacteer:
- pappaleo
- Contacteer:
Re: Is dit een klasse A versterkerschakeling ??
AC122. Leuk, die zaten ook in mijn Philips electronica doos. Kreeg ik op mijn verjaardag toen ik 14 werd.
Eind jaren '60, begin jaren '70, zo te zien.
Het stukje Duitsche tekst verraad dat het hier om een ontwerp uit West-Duitsland gaat ?
Het stukje Duitsche tekst verraad dat het hier om een ontwerp uit West-Duitsland gaat ?
Waarom zit er een uitgangstransformator hier in een transistorversterker?
Ik dacht dat die alleen nodig zijn bij hoogspanning...
Ik dacht dat die alleen nodig zijn bij hoogspanning...
Laatst gewijzigd door sobriety op vr 08 jul 2022, 11:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Welkom Cheers en dank! Hij zal ergens uit jaren '60 zijn. Toen bouwde men over het algemeen in radiotoestellen transistorversterkers die afgeleid zijn van vergelijkbare buizenversterkers. In dit geval een Single Ended klasse-A. De trafo dient net als bij buizen voor de benodigde impedantie aanpassing en als "storage choke". Maar dat niet alleen, het is ook gewoon simpel en doeltreffend. Zeker in die tijd en men was er aan gewend. Die waren toen nog standaard en geen moeilijke dure dingen.
Nieuwe technologieën worden meestal eerst opgenomen in oude omgevingen. Zo kwamen de nieuwe electromotoren op de plek van de stoommachine te staan om daar met leren riemen de machines aan te drijven.
- pvanlingen