Soldeer Microscoop

Voor de elektronicahobbyist, solderen, etsen, etc.
Over de technieken dus, niet over de tools zelf.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jan Geert
Berichten: 1353
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 19:49
Locatie: Leiden

Soldeer Microscoop

Bericht door Jan Geert »

Hallo allemaal,

Ik was wegens toegenomen kippigheid en afgenomen omvang van electronica componenten op zoek naar een soldeermicroscoop. Een kleine zoektocht samen met google leerde dat een voor hobby bruikbare micro best goed betaalbaar is. En dat de keuze verrassend breed is, van een euro of 70 tot ongeveer 400 voor hobby. En dan kun je ook nog verder naar de pro afdeling met Zeiss micro's van 1000den euros.
Ik dacht echter hier op zba wel een hele discussie over die dingen zou zijn te vinden, waardoor ik vanuit mijn luie stoel/ bank een eenvoudige beslissing zou kunnen maken welke te bestellen. Maar dat bleek niet het geval.

Dus ik dacht: wellicht is het leuk om een topic te openen waarin wat kennis en ervaring wordt vastgelegd over dit langzamerhand onmisbare stuk elektronicagereedschap.

Anyway, Ik heb gisteren een Andonstar AD208 besteld voor 160 euro. Over een paar dagen istie er. Hoop ik :sure:
71FqM2vWWeL._AC_SL1500_.jpg
[vreemde afbeelding, want het beeld op het scherm is natuurlijk recht van boven, en niet zoals afgebeeld] :^o :^o :^o
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Soldeer Microscoop

Bericht door John P »

Ik dacht dat jij meer van die grote glazen buizen was?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Soldeer Microscoop

Bericht door Pjotr »

Is ooit wel eens een discussie over geweest hier lang geleden. Ik heb zo'n ding maar gebruik hem nooit. Ik mis de 3D stereo, je ziet geen diepte. Bovendien werkt de hand-oog coördinatie dan voor mij niet meer. Maar ok, anderen vinden het een uitkomst. Een kwalitatief goede loeplamp met een goede lens van 3 dioptrie en goede led ringlamp werkt voor mij een stuk beter. Op het werk heb ik een fraaie stereo Olympus zoom lab microscoop voor het hele fijne werk. Mahjah die kost wel 3 Keuries.

Tip: Zet een beschermglaasje voor het camera'tje. Of gebruik een goede dampafzuiging. De soldeerdampen slaan neer op de lens en zijn er lastig weer af te krijgen.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Soldeer Microscoop

Bericht door ds23man »

Gewoon een +2 leesbril opzetten.
Gebruikersavatar
Jan Geert
Berichten: 1353
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 19:49
Locatie: Leiden

Re: Soldeer Microscoop

Bericht door Jan Geert »

ds23man schreef: zo 03 jul 2022, 10:59
Gewoon een +2 leesbril opzetten.
Dat doe ik al jaren. +2 inderdaad.
Gebruikersavatar
Jan Geert
Berichten: 1353
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 19:49
Locatie: Leiden

Re: Soldeer Microscoop

Bericht door Jan Geert »

John P schreef: zo 03 jul 2022, 10:36
Ik dacht dat jij meer van die grote glazen buizen was?
klopt. Al kun je in mijn onderschrift zien dat ik wel meer dingen doe zo af en toe. Reparatie en revisie/ modificatie van cd spelers en dacs bijvoorbeeld. Er is ook een topic over een pga2311 6-channel amp, dat is ook best priegelen.
Solderen is 1 ding, maar inspectie en vooral het lezen van componentwaarden is iets anders.
Gebruikersavatar
Jan Geert
Berichten: 1353
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 19:49
Locatie: Leiden

Re: Soldeer Microscoop

Bericht door Jan Geert »

Pjotr schreef: zo 03 jul 2022, 10:46
Is ooit wel eens een discussie over geweest hier lang geleden. Ik heb zo'n ding maar gebruik hem nooit. Ik mis de 3D stereo, je ziet geen diepte. Bovendien werkt de hand-oog coördinatie dan voor mij niet meer. Maar ok, anderen vinden het een uitkomst. Een kwalitatief goede loeplamp met een goede lens van 3 dioptrie en goede led ringlamp werkt voor mij een stuk beter. Op het werk heb ik een fraaie stereo Olympus zoom lab microscoop voor het hele fijne werk. Mahjah die kost wel 3 Keuries.

Tip: Zet een beschermglaasje voor het camera'tje. Of gebruik een goede dampafzuiging. De soldeerdampen slaan neer op de lens en zijn er lastig weer af te krijgen.
Ik heb eigenlijk niet naar loupes gekeken eerlijk gezegd. Misschien omdat ik zo'n 'soldeerhulp' heb, en dat is best een waardeloos ding in de praktijk. Je ziet er eigenlijk net niks door, zeer smalle focus, en het gaat alle kanten op.

ervaringen met solderen onder een micro lijken zeer wisselend, sommigen hebben geen enkel probleem, anderen kunnen er niks mee. In ieder geval kan latency een probleem zijn, dat kan je oog-hand coordinatie behoorlijk in de weg zitten.
Ik ga iig een glaasje voor de lens zetten bij solderen, goeie tip!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Soldeer Microscoop

Bericht door Pjotr »

Ja aan die mini vergrootglaatjes heb je helemaal niks. Maar ook in die loeplampen zit een enorm kwaliteitsverschil in de lenzen en de standaard. Blijf echt weg van die goedkope dingen, zijn ook waardeloos met een lens die nogal vertekent. Ik heb zelf een redelijk betaalbare Lumino met een grote 15cm lens die nauwelijks vertekent, ook niet aan de randen. Geeft ook veel licht. Maar daar zit dan weer een tiptoets dimmer in die als je de lamp verplaatst, steeds verspringt. Die heb ik zelf maar vervangen door een dimmer met een draaiknop... Zo blijf je bezig...
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Soldeer Microscoop

Bericht door hannesie »

Als ik bezig ben met zoiets, en ik wil dan een duiding wat er in zit, dan gebruik ik vaak een macro opname met de telefoon, en door de lichtval dan wel te lezen.
Screenshot_20220414-102953-491.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Soldeer Microscoop

Bericht door Pjotr »

Yup, doe ik ook. En de kwaliteit/resolutie is nog eens vele malen groter dan zo'n video microscoop.

Die video microscoopjes zijn trouwen wel weer handig voor het afstellen van je PU element:



https://www.analogplanet.com/content/ho ... -angle-sra

Is wel een beetje prutsen met zo'n display er aan vast maar werkt wel! :mrgreen:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Soldeer Microscoop

Bericht door Barry2001 »

@Jan Geert: heb er al jaren 1, bevalt super, zal een voorloper zijn van die jij besteld hebt. Ik repareer nog wel eens wat voor deze of gene, of doe een soldeerklusje, SD kaartje erin en je kunt een foto/filmpje maken voor je 'klant'. Zit (ook bij jou denk ik) een hdmi uitgang op, dus je kunt er ook een extra monitor aanhangen indien gewenst. Al heel wat uren doorgebracht aan deze opstelling..

1 ding waar ik last van had was het kleine werkblad, die bij jou is al wat groter zie ik. Ik heb een soort van tafeltje gemaakt met een esd mat erop die ik eroverheen kan schuiven, waardoor het werkblad fors groter wordt.
En wie ook naar iets als dit kijkt, blijf weg van de 1 lamp systemen, bv waar de lamp rond de lens zit. Schittert altijd, deze 2 lampjes kun je altijd in een dusdanige positie zetten dat dit niet op je werkstuk reflecteert.
IMG_2491[1].JPG
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Soldeer Microscoop

Bericht door Pjotr »

Barry2001 schreef: zo 03 jul 2022, 13:01

En wie ook naar iets als dit kijkt, blijf weg van de 1 lamp systemen, bv waar de lamp rond de lens zit. Schittert altijd, deze 2 lampjes kun je altijd in een dusdanige positie zetten dat dit niet op je werkstuk reflecteert.

Klopt helemaal Ik heb twee 60 graden GU10 spotjes er bij op een zwanenhalsje met een dimmertje. Kun je gelijk naar een CRI > 95 voor een betere kleurherkenning van de weerstandjes.
Gebruikersavatar
Jan Geert
Berichten: 1353
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 19:49
Locatie: Leiden

Re: Soldeer Microscoop

Bericht door Jan Geert »

Dit model heeft 2 lampjes met zwanehals, maar ook een 8-led ringverlichting rond de lens. Die kan wel uit gelukkig.
Plaats reactie