EMU Tracker drivers W10?

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Pjotr

EMU Tracker drivers W10?

Bericht door Pjotr »

Mijn meet setje met de EMU Tracker loopt nog prima en vooral de 5V phantom mic voeding is wel zo prettig met een electret meetkapseltje (gekalibreerde IBF mic). Ook de break-out in/out aansluiting die direct naar de AD/DA chip gaat, is uniek aan het ding en erg fijn. Geen gezanik met kalibreren en zo. Helaas zijn er nooit W10 en hogere drivers voor gekomen :( En is W7 dermate aan het vermolmen dat dat eigenlijk niet meer houdbaar is en jan 2023 definitief niet meer ondersteund wordt door vrijwel alle AV software. Inmiddels vele tweaks geprobeerd de op het wep rond zwerven om de EMU driver onder W10 werkend te krijgen maar helaas... Sommigen werken wel in direct mode maar zijn uitreindelijk niet stabiel. Dus een laatste poging: Iemand toch nog een driver gevonden die het gewoon wel goed stabiel wil doen onder W10?
Kappa7
Contacteer:

Re: EMU Tracker drivers W10?

Bericht door Kappa7 »

Ik neem aan dat je de beta al wel gevonden heb.
EMUU_PCAppDrv_US_1_40_00_BETA.exe
https://support.creative.com/Downloads/welcome.aspx

Die gebruik ik voor zowel de Tracker pre als de 0404
Zal eens kijken of die nu ik over ben naar win 11 ook nog werken maar on der win 10 wel wel een paarkeer moeten instaleren en opnieuw opstarten maar uiteindelijk wel aan de praat gekregen.
Laatst gewijzigd door Kappa7 op zo 26 jun 2022, 11:00, 1 keer totaal gewijzigd.
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Ik heb hem ook nog liggen, maar helaas is mijn IBF microfoon defect geraakt. Ik draai ook nog steeds een laptop onder W7, alleen voor die drivers. Ik vond het een prettige combinatie.

Maar in de praktijk is het niet meer nodig om dat ik nu als microfoonversterker een Komplett 1 gebruik met een Dayton microfoon.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Nog even getest en werkt zelfs onder win 11
Schermafbeelding 2022-06-26 110745.jpg
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Hallo George, punt is just dat juist die driver daar niet meer online staat... :(

Overigens gaat het niet alleen om de mic input. Voor impedantiemetingen gebruik ik de break-out aansluiting van de Tracker! En die is vrij uniek. Met de Tracker zelf is niks mis, eigenlijk de ideale meetkaart :D
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Je moet zoeken onder Engels als taal dan staat hij er wel.
Schermafbeelding 2022-06-26 121331.jpg
Werkt overigens prima met de pre.
Met mn 0404 geeft waft het wel wat problemen maar die is gaar.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

De drivers van George geïnstalleerd. Helaas pindakaas, die geven geen verbetering :( Blijft hetzelfde eigenlijk. ASIO kan ik wel selecteren maar doet het verder helemaal niet. Arta loopt vast. De WDM driver loopt wel, zij het niet stabiel. Lijkt een timing/bufferprobleem. Al heb ik nu ook een regelrechte vastloper gehad en moest ik opnieuw opstarten. Moet dan toch maar eens op zoek naar een alternatieve kaart. Jammer want een beter of vergelijkbaar exemplaar en w.b. mogelijkheden vind ik eigenlijk niet in dit prijssegment.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Zeker jammer, Ik moet ook zeggen dat ik hem een paar keer achter elkaar heb moeten instaleren voor dat alles goed werkte.
uiteindelijk deed hij dat wel.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Het schijnt er mee te maken te hebben dat de driver de libraries gebruikt van Visual-C++ En die worden steeds geupdated. Dus de oude die de driver nodig heeft zijn er simpelweg niet.
markbakk

Bericht door markbakk »

Ik heb vergeljkbare issues met een 0404 die hier ligt. Ik krijg de interface wel werkend, maar niet stabiel (W10 via parallels op een MacBook). En samplen op 48 en 96k gaat dan vaak wel, maar 192k crasht onherroepelijk.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Mooie van deze serie, de 0202, 0404 en de Tracker is ook dat ze heel laag kunnen sampelen. Tot een SR van 8kHz aan toe. Dat is beslist handig om de impedantie (en aanhangende T/S parameters) van woofers met een hogere resolutie nauwkeurig te kunnen meten. Alle moderne kaarten gaan dan wel naar de 192K of hoger, maar niet lager dan 44.1K. En juist voor metingen boeit >48K niet. Vanavond nog wat metingen gedaan. Zolang je bij de WDM drivers blijft is het nog goed werkbaar maar zodra je aan de ASIO drivers komt loopt het in de soep. Voor alsnog doen we het daar dan maar mee. Een alternatieve kaart biedt ook geen echte oplossing of een betere.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Dat gaat dus niet lekker meer werken. Krijg het wel een beetje aan de praat maar alleen met USB 1.1. Leuke vervanger zou een Focusrite 2i2 kunnen zijn. Maar wat ik zo her en der tegenkom is dat de drivers van Focusrite nou ook niet je dat zijn en niet altijd even stabiel. Ik heb het de laatste jaren niet meer zo bijgehouden. Iemand die er meer over kan zeggen of een beter tip heeft?. Een MOTU M2 zou ook wat kunnen zijn. Simpel en de ingebouwde Levelmeters zijn wel erg handig. Maar wel aan de prijs weer.
Forza

Bericht door Forza »

Behringer UMC202HD/204HD? Zo in m'n laptopje geprikt (W11) en verder niks hoeven doen qua drivers.
John P

Bericht door John P »

Deze hebben wel een probleem om de impedantie te meten. Je moet de spanning intern stabiliseren.
https://www.youtube.com/watch?v=1DcKhTp ... hertechnik
Bovendien vraag ik mij af of de drivers ASIO zijn.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

En de mic phantom is niet apart schakelbaar, niet handig mer 2-kanaalsmetingen. Als het voor een dubbeltje moet: Tegenwoordig is de ingebouwde soundcard van de meeste laptops net zo goed. Voor meten heb je niet per se ASIO nodig, WDM is dan al goed genoeg.

Ik heb in mijn meetversterkertje een ingebouwde level meter zitten en daar heb ik in de praktijk erg veel plezier van met meten: viewtopic.php?p=1512125#p1512125 Ik voel wel wat voor die MOTU 2M. Gemak kost ook wat soms O:)

B.T.W.
Dat filmpje gaat over de UCA202. Dat is een heel ander ding dan de UMC202HD. Heb zelf die UCA202 gebruikt en ben het probleem niet tegengekomen.
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

markbakk schreef: zo 26 jun 2022, 21:56
Ik heb vergeljkbare issues met een 0404 die hier ligt. Ik krijg de interface wel werkend, maar niet stabiel (W10 via parallels op een MacBook). En samplen op 48 en 96k gaat dan vaak wel, maar 192k crasht onherroepelijk.
Ik had een soortgelijk probleem ooit eens wanneer ik usb3 gebruikte. Op usb2 poort ging het wel goed. Beetje raar probleem.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Kan kloppen Bart. Op mijn laptop zit ook alleen USB3. En dat loopt dus ook in USB1.1 mode niet stabiel, Zet ik hem in het docking station dan loopt het via de USB poorten op het docking station i.i.g. wel stabiel met USB1.1. Ook al zijn dat ook USB3 poorten :think: Zou dus zomaar ook een HW issue met de USB van de EMU kunnen zijn.
Pjotr

BINGOOOOOOOOOOOOOOOOOO!

Bericht door Pjotr »

N.a.v. van het voorgaande m.b.t. tot de USB poorten: Ik heb er even een USB2.0 hubje tussen gezet. Tracker uiteraard op eigen aparte 5V. En het werkt weer! Loopt weer netjes met USB2 en op alle sample rates EN met de standaard ASIO drivers. Ook op 192kHz! Al heb je daar niet veel aan i.v.m. de oplopende noise boven de 30kHz t.g.v. de toegepaste noise shaping :rock:
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Wel bijzonder,
Bij mij draait het ook met USB3 maar mooi dat je wel wat gevonden hebt wat de kaart weer bruikbaar maakt.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ja, ik had met de ASIO driver een paar keer een blue screen, dat dat nog bestaat vandaag de dag. Ok in W10 is het lichtblauw :D Dat duidt op echt een serieus probleem. En het EMU monitor progje gaf ook steeds USB1 aan terwijl het USB2 zou moeten zijn. Ik denk dat er een serieus probleem is met de initiële handshake van de EMU met USB3. Hopelijk werkt het voor de 0202 en de 0404 gebruikers ook!
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Ik zal morgen eens kijken of hij goed is mee verhuist met W11, onder W10 liep het goed.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Volgens mij is er wat betreft audio niet iets veranderd met W11. Ben benieuwd. Zou leuk zijn als je dan ook een native USB3.1 met een native USB2.0 poort kunt vergelijken. Bij mij loopt het dus stuk op die USB3 poorten. Die bestonden nog niet toen die EMU's uit kwamen.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Ik heb nog even gekeken maar met USB 3.0 poorten en win 11 gaat het nog gewoon goed.
Zou kunnen dat het met 3.1 een probleem is.
Seed7

Bericht door Seed7 »

Pjotr schreef: zo 26 jun 2022, 16:46
Het schijnt er mee te maken te hebben dat de driver de libraries gebruikt van Visual-C++ En die worden steeds geupdated. Dus de oude die de driver nodig heeft zijn er simpelweg niet.
Misschien help het: https://www.sereby.org/ (all in one runtimes) de hele rambam aan oude runtimes. Heeft me al eens uit de brand geholpen.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Seed7 schreef: zo 24 jul 2022, 23:54
Pjotr schreef: zo 26 jun 2022, 16:46
Misschien help het: https://www.sereby.org/ (all in one runtimes) de hele rambam aan oude runtimes. Heeft me al eens uit de brand geholpen.
Dank voor je suggestie. Ik kwam deze oplossing tegen op het web van iemand die het daar mee werkend kreeg. Met ook een linkje naar de oude goede .dll files, 32b en 64b, die voor hem werkte. Die gepatched en het werkte nog steeds niet! Dat linkje van de bèta drivers die George aangaf i.c.m. een USB2.0 hubje werkt dus nu helemaal goed met ook de ASIO drivers zonder hikken. Weet niet wat voor USB3.x het is op mijn laptop. Eentje is USB-C en de andere 2 met een A-connector. Daar staat wel een bliksemschichtje bij, wat inhoudt dat het tevens oplaadpoorten zijn.
Plaats reactie