Als electrotechnicus nog even een paar opmerkingen. Om een betere scheiding en effectieve blokkering van evt. stoorsignalen te verkrijgen kan je het beste per stopcontact een dubbel gewikkelde ringkern spoel in serie zetten, met primair en secundair een 0.1-uf polyprop en aan de secundaire kant een 250-volt varisistor. Y-condensatoren hebben inderdaad een lekstroom, alleen medische Y-condensatoren niet, maar die zijn verhoudingsgewijs weer veel duurder of zelfs niet normaal verkrijgbaar. Ook bedraad je alles met 1.5-mm^2 waarvan je de N en P (blauw en bruin) in elkaar twist, de aarde bedraad je vanuit een centraal punt (ster-aarde), voor N en P kan je beter kiezen voor een rail.
Ziet er goed uit van SSassen, enige wat ik nog zou doen is tussen SV1 en het sterpunt ook een filter toe te voegen en deze wel met X en Y caps, daar doen deze geen kwaad omdat dan het geheel word verheffen en niet 1 toestel, en deze moeten geen heel speciale zijn ( buiten dan Y rated ).
Trouwens het punt van die eindtrap en phone en etc is van zeer weinig belang omdat je juist in deze setup voorkomt dat dez einvloed kunnen hebben. ( of ze zouden intern Y caps moeten hebben, maar dit is zelden het geval ).
Ja, dat gaat, je kan ook ingegoten common-mode spoelen gebruiken, die kunnen ook niet gaan werken oiv. belasting, temperatuur etc. let er wel op dat ze bedoeld moeten zijn voor gebruik met netspanning. Beter is om ze zelf te maken door ringkern ferriet te nemen en daar gewoon de 1.5-mm^2 omheen te wikkelen, zodoende heb je ook geen verliezen door soldeerverbindingen of overgang naar een dunnere draad, je onderbreekt de draad immers niet. RS levert de RTR 31-19-8 (stock no. 261-8962) die hier prima voor geschikt zijn, nu kan je ook veel exacter zelf wikkelen. De varisistor, ringkern spoel en polyprop caps monteer je overigens zo dicht mogelijk bij het stopcontact. Voor de polyprops neem je pulse-caps, met een zo klein mogelijke zelfinductie.
Slim, alleen hoe weet ik wat de maximale stroom is die er doorheen kan? Ik bedoel zo een ferriet gaat bij een bepaalde stroom verzadigen. Of kan ik ook gewone ferriet mantels om de kabels doen? Als polypropyleen condensatoren dacht ik aan EVOX RIFA PHE 450 630Vdc/300Vac of PFR 5 630Vdc/250Vac. Of de Auricaps natuurlijk Als ik er nu over nadenk zitten hier ook gewoon ferrietringen in de krimpkous:
"High Resolution Power Conditioner With Power Factor Correction, RF/Noise Filtering and Transient Suppression" Of te wel common mode spoel, X-condensatoren en een varistor. Retail of review product: $3,800
Laatst gewijzigd door Geenius op ma 17 okt 2005, 13:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Maximale stroom hangt af van de diameter van de kabel (1.5-mm^2 in dit geval), het aantal windingen en wanneer de kern verzadigd. In dit geval past er lang niet genoeg kabel op de ringkern om zelfs maar in de buurt te komen van het verzadigen van de kern (zelfs al loopt er 16A, max. voor 1.5-mm^2 kabel). Gewone ferriet mantels kan je aan het einde van de kabels doen die naar je apparatuur toe lopen, die filteren dan de laatste RF weg die naar het apparaat toegaat, of de eerste storing die uit 't apparaat komt. Dit zijn echter geen common-mode spoelen, dwz. de werking is niet gelijk aan die van de ringkernspoel, dus het is geen alternatief, wel een extra maatregel. Je hebt ze als twee halve delen met een plastic huis dat je over een kabel kan klikken, erg handig.
Ter info, varistors moeten NA een zekering, daar deze bij spikes zichzelf kort trekken en soms kort blijven, en dat laatste is niet zo instressant als er enkel de hoofzekering tussenstaat.
"The other culprit afflicting most power conditioning products is the ubiquitous MOV. (Metal Oxide Varistor) The MOV is a sacrificial device. This means it wears down over time until it fails completely. Its purpose is to clamp high voltage transients safely to ground instead of through your equipment. This would be fine if it didn’t break down and behave like the world's worst capacitor across your power line, storing energy and releasing it as performance robbing, time delayed distortion into your audio system. The effect is quite audible. For surge protection the Adept Response employs a non-wearing type high voltage transient suppression."
Wat zou een alternatief kunnen zijn voor een varistor?
Gewoon na je inkomende stekker een zekering voor zowel lijn als neuter.
Of dat hoorbaar is id toch we een beetje te sterk imo. Je kan ze eventueel na je inkomend zekering plaatsen, maar dit lost het probleem niet volledig op.
Groetjes
Rudy
Laatst gewijzigd door Rudy op ma 17 okt 2005, 13:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gewoon na je inkomende stekker een zekering voor zowel lijn als neuter.
Groetjes
Rudy
Ik probeerde uit te dokteren wat dat witte ding is links boven op de vorige foto. Enig idee? Edit, ik lees het al: "Ground loop isolation transformer for hum reduction"
Het enige wat nog over blijft zijn de twee kleine Auricaps rechts, een een enkele dikke in het midden vooraan. Suggesties?
Laatst gewijzigd door Geenius op ma 17 okt 2005, 13:56, 1 keer totaal gewijzigd.
....Auricaps zijn trouwens niet mains approved....
Toch geven ze 10 jaar garantie op hun product. De Auricaps die zij gebruiken zijn gespecificeerd voor 600V.
Das nog altijd niet mains approved. Het gaat hem over de garantie dat als ze stuk gaan dat ze dan een een van vooraf bepaalde stand stuk gaan, kortgesloten of een open circuit. Als dit niet word opgegeven zijn ze niet mains approved. ( is trouwens die x of y rating )
Dat ground lift gedoe is trouwens gewoon een spoel tussen inkomende aarding en de aarding naar de toestellen ( niet tussen de toestellen zelf ). Dunno waar ze dan het chassis aanhangen, maar denk aan inkomende.
/edit, die twee kleine caps zijn die Y types van de inkomende L/N naar de aarding ( chassis ).
Die 'uitleg' van een varisistor vind ik erg kort door de bocht en gaat slechts deels op voor ouderwetse varisistors (bouwjaar ergens in de '70s en '80s) die niet waren ingekapseld in beschermende kunsthars. Als je kiest voor een realistische waarde, ik zou gaan voor 250V~ en niet 230V en een kleine varisistor bv. de S10K250 is er niks aan de hand. Helaas bestaat er geen alternatief anders dan grote dikke smoorspoelen met een hoge ohmse weerstand.
Deze dingen beginnen pas wat te doen boven de 1MHz. Ze zijn hoodzakelijk bedoeld om HF herrie (van digitale circuits en schakelende voedingen bv) BINNEN een apparaat te houden en minder om HF herrie buiten een apparaat te houden. Om effectief te zijn moeten ze daarom zo dicht mogelijk bij het apparaat of in het apparaat zitten.
Ze in een stekkerblok zetten heeft nauwelijks tot geen zin, behalve misschien in serie met de aardleiding als die erg lang is (tot de meterkast) en dan nog.
Mbt tot varistors/transientsuppressors:
Die dingen hebben tot doel om transients af te kappen zoals schakelklikken van koelkasten. Alhoewel je spullen daar niet gevoelig voor behoren te zijn, maar goed. Neem hiervoor op zijn minst exemplaren van 20mm diameter en niet kleiner. Die kleintjes van 10mm hebben geen lang leven. Krijgen ze een paar keer een flinke piek te verwerken, dan slijten ze. En die grote kunnen veel meer verwerken. Hebben ze teveel op hun donder gehad dan gaan ze lekken en worden heet met als gevolg dat ze uitbranden. Let daar dus op met monteren ivb met brandgevaar. In PC-filters zitten ze ook en daar zit vrijwel altijd een thermische zekering in serie met die dingen (en er tegenaan geplakt) om brand te voorkomen.
Ik ben bang dat je de plank misslaat, of over de vorige posts hebt heengelezen Als je de ferrietkernen als common-mode spoelen gebruikt doen ze ook beneden 1MHz hun werk, en daar gaat het hier om. Wat de varistors betreft is het nadeel dat de capaciteit toeneemt bij de grotere varistors en dat wilden we juist voorkomen. Mijn insteek was dan ook om ze direct op de stopcontacten te monteren, ze filteren dus de spanningspieken uit het daarop aangesloten apparaat (CD-speler, versterker, etc.) daar zie je m.i. niet zulke grote spanningspieken als bij een koelkast oid. en is de door jouw geschetste situatie dus niet echt aan de orde.
Mijn insteek was dan ook om ze direct op de stopcontacten te monteren, ze filteren dus de spanningspieken uit het daarop aangesloten apparaat
Klein vraagje: Zoals je schrijft wil je over elk stopcontact een varistor zetten, in weze staan ze hierbij dus allemaal parallel. Zou het niet voldoende zijn om er 1 op de ingang te gebruiken van het gehele stekkerblok?
Zoals je op Tony z'n foto zag heeft hij een hele verzameling stopcontacten die je allemaal individueel wilt 'ontstoren'. Wat je natuurlijk wilt is dat je storingen en HF rommel direct bij binnenkomst al in de kiem smoort, als je dan een varistor plaatst aan de andere kant, dus waar de netstekker het verdeelblok binnenkomt, ben je dus precies verkeerd bezig. Het gaat erom dat je ieder stopcontact individueel voorziet van ontstoring en als het ware een barriere opwerpt tegen storingen vanuit het net, of vanuit het aangesloten apparaat. Daarom per individueel stopcontact twee caps, een common-mode filter en een varistor zodat de storing of HF rommel niet verder komt dat dit stopcontact en dus de andere apparatuur die aangesloten zit op het verdeelblok niet beinvloed worden.
Ik ben bang dat je de plank misslaat, of over de vorige posts hebt heengelezen Als je de ferrietkernen als common-mode spoelen gebruikt doen ze ook beneden 1MHz hun werk
Beste Sander,
Nee dan doen ze common mode pas boven de 1MHz wat. Alleen die spoelen die in netfilters zitten doen lager wat en dan nog niet eens veel in het audio gebied.
Je opmerking over capaciteit begrijp ik niet. Aan de ene kant wordt gepraat over X-Y condensatoren er in maar de capaciteit van die transientsupressors zou te hoog zijn ????????? Wat betreft die varistors, ik zei wat ik zei. Als je dat niet wil weten mij best, heb er genoeg gezien die uitgebrand waren en dat was een behoorlijk stinkende ravage. Dus voor de anderen: Weet wat je doet, met netspanning valt niet te prutsen.
Prima, dan verschillen we daarin gewoon van mening. Uit ervaring weet ik dat zowel de common-mode spoelen en de S10K250 varistors prima werken zoals ik voorstel, waarom zou ik anders de moeite nemen om hier in deze thread te posten? Ik neem aan dat het je inmiddels duidelijk is dat ik alles zeer minimalistisch benader, bijna altijd iets nameet, en daarmee dus zeker geen overbodige onderdelen zou monteren. En wat de duurzaamheid betreft, ik heb hier nog een stekkerblok liggen van ruim 10-jaar oud, die tot op de dag van vandaag prima functioneert voorzien van een ringkern common-mode spoel en per stopcontact een S10K250 met 0.1uf cap.
En wat de duurzaamheid betreft, ik heb hier nog een stekkerblok liggen van ruim 10-jaar oud, die tot op de dag van vandaag prima functioneert voorzien van een ringkern common-mode spoel en per stopcontact een S10K250 met 0.1uf cap.
Sorry Sander, maar dat vind ik geen antwoord:
Mijn opa rookte zijn leven lang als een ketter en hij is 94 jaar geworden, waar maakt iedereen zich toch zo druk over met dat rookgedoe ????
Het gaat hier over VEILIGHEID Sander en daar ging mijn opmerking mbt die varistors over.
Dan sla je de plank helemaal mis, deze varistors zijn VDE gekeurd voor gebruik bij netspanning, dus die opmerkingen van je vind ik erg overdreven. Ze worden toepast daar waar ze voor bedoeld zijn, en dan zijn ze volgens jouw niet veilig? Volgens mij ben je een beetje in de war vanochtend.