gloeispanning van 6,3 AC naar 2,3 volt DC

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: gloeispanning van 6,3 AC naar 2,3 volt DC

Bericht door douwebakker »

richart schreef: zo 19 jun 2022, 10:32

3. Zijn de weerstanden van 2,2ohm niet te laag om uit te komen op 2,3volt ? Moet dit niet eerder 7,5ohm zijn ?
7,5 ohm is te groot. Ik zou voor 3,2 ohm gaan. Dus 2,2 ohm en 1 ohm in serie.
Voor Mazda buizen heb je geen speciale octal buisvoeten nodig.
Dat mag ook een ander merk zijn.
Gebruikersavatar
Robert Gribnau
Berichten: 294
Lid geworden op: vr 24 jun 2016, 12:03
Locatie: Konongo, Ghana
Contacteer:

Re: gloeispanning van 6,3 AC naar 2,3 volt DC

Bericht door Robert Gribnau »

De 'normale' octal buisvoet en de Mazda octal buisvoet zijn niet helemaal gelijk aan elkaar. Zie:
Octal normaal.jpg
Octal Mazda.jpg
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: gloeispanning van 6,3 AC naar 2,3 volt DC

Bericht door douwebakker »

Robert Gribnau schreef: zo 19 jun 2022, 12:20
De 'normale' octal buisvoet en de Mazda octal buisvoet zijn niet helemaal gelijk aan elkaar. Zie:

Octal normaal.jpg

Octal Mazda.jpg
Dat wist ik niet Robert. Maar je hebt gelijk.
Gebruikersavatar
Robert Gribnau
Berichten: 294
Lid geworden op: vr 24 jun 2016, 12:03
Locatie: Konongo, Ghana
Contacteer:

Re: gloeispanning van 6,3 AC naar 2,3 volt DC

Bericht door Robert Gribnau »

Dag Douwe,

Dat wist ik ook niet toen ik een jaar of twaalf geleden een nomale octal buis in een Mazda octal buisvoet probeerde te duwen. Ik ben blij dat ik snel genoeg nattigheid voelde, anders had ik waarschijnlijk een buisvoet op de AVO III buizentester in het Rotterdams Radio Museum vernield (ik ben daar vrijwilliger geweest).
richart
Berichten: 13
Lid geworden op: di 19 apr 2016, 16:34

Re: gloeispanning van 6,3 AC naar 2,3 volt DC

Bericht door richart »

heren,

UPDATE
Deze namiddag snel een test-opstelling gemaakt .

VOEDING (voorstel Anne - 1ste versie)
--> gebruikte weerstand = 2,4ohm --> 2,1v gloei (dus ok cfr. datablad 2.00v --> 2,60v)
--> echter véél te weinig capaciteit voorhanden (8800uF & 2x 2200uF) --> nogal wat brom dus nog aan te passen met méér capaciteit (te bestellen)

VERSTERKING
buizen in triode geschakeld :

--> Rk 470 ohm (8,7v over de weerstand) en 130v op anode : klank al héél behoorlijk afgezien van de brom, zit zeker potentie in ...

--> variante : Rk 470ohm (5,6v over weerstand) en 90v op anode : zelfde conclusie
v248a-ATP4 tube.pdf
(15.29 KiB) 20 keer gedownload
Plaats reactie