gloeispanning van 6,3 AC naar 2,3 volt DC

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

richart
Berichten: 13
Lid geworden op: di 19 apr 2016, 16:34

gloeispanning van 6,3 AC naar 2,3 volt DC

Bericht door richart »

Bouwen van een SE versterker met 2 ATP4-buizen, voor elk kanaal 1 buis met een gloeispanning van 2,3volt (0.350A).

1.
Kan iemand me op weg helpen hoe ik een gloeispanning van 6,3 volt AC makkelijk kan omzetten naar een gloeispanning van 2,3 volt DC (min. 2x 0.35A) ?

2.
Kunnen beide buizen op dezelfde gloei (parallel), of dient er voor beiden een afzonderlijke gloei te worden voorzien? (Ik heb géén ervaring met DHT buizen, enkel met indirect verhitte buizen).

dank,
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: gloeispanning van 6,3 AC naar 2,3 volt DC

Bericht door douwebakker »

Dat is toch lastig. Omdat het direct verhitte buizen zijn kun je ze niet parallel schakelen.
Je wil ze ook als het ware galvanisch scheiden.
Probeer het met een paar dc converters.
Bijvoorbeeld een TDL 2-0510 . Daar komt 3.3v uit.
De resterende 1 v laat je dan over een weerstand vallen.
Er zijn ook goedkopere chinese converters die met een instelpotje regelbaar zijn.
richart
Berichten: 13
Lid geworden op: di 19 apr 2016, 16:34

Re: gloeispanning van 6,3 AC naar 2,3 volt DC

Bericht door richart »

1. Kan ik ze eventueel serieel schakelen op 5volt (maar dan kan ik vermoedelijk niet werken met een kathodeweerstand en moet ik naar NRS) ?
2. Chinese converters : dit is inderdaad ook een mogelijkheid maar spijtig dat ze niet verkrijgbaar zijn met 2-volt uitgang.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: gloeispanning van 6,3 AC naar 2,3 volt DC

Bericht door douwebakker »

In serie gaat ‘m niet worden want dan hang je in feite de kathodes aan elkaar.
Met een lm317 kun je wel 2,3V maken, maar dan verstook je wel veel energie.
Je hebt dan ook twee 6,3 wikkelingen nodig.
richart
Berichten: 13
Lid geworden op: di 19 apr 2016, 16:34

Re: gloeispanning van 6,3 AC naar 2,3 volt DC

Bericht door richart »

dag Douwe,


Die gloei voor DHT-buizen is toch net iets lastiger ...


Op m'n trafo heb ik wel een 6,3 volt wikkeling met een middenaftakking, dus in principe 2x 3,15 volt.
Kan ik ongestraft de beide helften afzonderlijk gelijkrichten en afvlakken tot m'n gewenste 2,3 volt (of zit die gemeenschappelijke middenaftakking in de weg) ?

En hoe zit het dan met de amperages ? 6,3v / 0,6A incl. middenaftakking --> is dit dan 3,15v / 0,3A per helft?
Gebruikersavatar
Robert Gribnau
Berichten: 294
Lid geworden op: vr 24 jun 2016, 12:03
Locatie: Konongo, Ghana
Contacteer:

Re: gloeispanning van 6,3 AC naar 2,3 volt DC

Bericht door Robert Gribnau »

Ik heb zelf ook geen ervaring met direct verhitte buizen anders dan gelijkrichters, en heb me er (daarom) niet in verdiept. Maar hier een link naar het boek "Electronenbuizen voor Batterijontvangers" (Rodenhuis, Philips, 1955). Zie blz. 126 e.v., waar zowel parallel- als serievoeding van gloeidraden van direct verhitte batterijbuizen worden beschreven.

https://nvhrbiblio.nl/biblio/boek/rod_batt.pdf
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: gloeispanning van 6,3 AC naar 2,3 volt DC

Bericht door douwebakker »

richart schreef: do 16 jun 2022, 8:41



Op m'n trafo heb ik wel een 6,3 volt wikkeling met een middenaftakking, dus in principe 2x 3,15 volt.
Kan ik ongestraft de beide helften afzonderlijk gelijkrichten en afvlakken tot m'n gewenste 2,3 volt (of zit die gemeenschappelijke middenaftakking in de weg) ?

En hoe zit het dan met de amperages ? 6,3v / 0,6A incl. middenaftakking --> is dit dan 3,15v / 0,3A per helft?
De middenaftakking is gemeenschappelijk, dus dat zit je inderdaad in de weg.
De stroom blijft 0,6A. Dus niet de helft. Ga maar na…. De hele wikkeling levert 3,78 VA dat is 2x 1,89VA .
1,89/3,15 maakt 0,6A
Conrad en Reichelt leveren trafotjes met geschieden wikkelingen. Zoiets zou je kunnen gebruiken.
Dan ben je aan materiaal kosten incl. componenten een paar tientjes kwijt.
Als ik vandaag nog even tijd heb kan ik het wel even voor je uitzoeken.
Douwe
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: gloeispanning van 6,3 AC naar 2,3 volt DC

Bericht door ray5150 »

Barry2001 had enige jaren geleden een mooi printje ontworpen om gloeispanning gelijk te richten en te stabiliseren.
Ik dacht dat hij ze nog steeds te koop had. zul je even moeten navragen bij hem.
Ik weet alleen niet geschikt of ze zijn voor een DHT buis mee te stoken.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: gloeispanning van 6,3 AC naar 2,3 volt DC

Bericht door douwebakker »

Dag Richart, zo kan het.
2.3V_voeding.jpg
Gebruikersavatar
Lampje
Berichten: 96
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 9:19

Re: gloeispanning van 6,3 AC naar 2,3 volt DC

Bericht door Lampje »

Misschien is het mogelijk de middenaftakking los te maken, meestal is dit het midden van de 6,3 wikkeling. Dan heb je in principe 2x een 3,15 volt tab.
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: gloeispanning van 6,3 AC naar 2,3 volt DC

Bericht door MarcelvdG »

De veronderstelling is dat de kathodes niet aan elkaar mogen zitten, maar als het een schakeling met vaste negatieve roosterspanning is, hoeft dat niet waar te zijn. In radio's van 100 jaar geleden hadden alle buizen ook een gezamenlijke gloeistroomaccu.
richart
Berichten: 13
Lid geworden op: di 19 apr 2016, 16:34

Re: gloeispanning van 6,3 AC naar 2,3 volt DC

Bericht door richart »

Dank aan allen om mee te denken, blijkt toch heel wat lastiger dan gedacht !


De middenaftakking kan ik spijtig genoeg niet ontdubbelen gezien dit 'in' de behuizing van de transfo verborgen zit.
Ik probeer eerstdaags wel even het schema van Douwe op de 6,3v aftakking.

Het doorgeven stukje literatuur is eveneens heel interessant, blijkt nu dat er effectief een positieve en negatieve filament-kant aansluiting is op de buis, wist ik niet.

Wordt vervolgd.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: gloeispanning van 6,3 AC naar 2,3 volt DC

Bericht door douwebakker »

MarcelvdG schreef: vr 17 jun 2022, 8:10
De veronderstelling is dat de kathodes niet aan elkaar mogen zitten, maar als het een schakeling met vaste negatieve roosterspanning is, hoeft dat niet waar te zijn. In radio's van 100 jaar geleden hadden alle buizen ook een gezamenlijke gloeistroomaccu.
Je hebt helemaal gelijk Marcel. Het kan inderdaad met een vast negatief.
Het is dan wel minder stabiel door het ontbreken van de tegenkoppeling.
Piet1950
Berichten: 475
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 15:34
Locatie: Alblasserwaard

Re: gloeispanning van 6,3 AC naar 2,3 volt DC

Bericht door Piet1950 »

Je kunt de enkele 6,3V wikkeling gebruiken volgens bijgevoegde tekening. De stuurbuizen kunnen dan ook nog uit deze wikkeling gevoed worden.
Er is uit gegaan van een gemeenschappelijke kathodeweerstand. De anode/schermrooster spanning van de bovenste buis is 2,3V lager dan de onderste buis. Maar dat is verwaarloosbaar. Het stuurrooster van de bovenste buis staat op een tap van de kathodeweerstand. Bij gebruik van een potmeter, kunnen de anodestromen van de beide buizen nog identiek gemaakt worden. Deze schakeling lijkt mij goed bruikbaar.

Piet
Voeding DC buizen.jpeg
richart
Berichten: 13
Lid geworden op: di 19 apr 2016, 16:34

Re: gloeispanning van 6,3 AC naar 2,3 volt DC

Bericht door richart »

dag Piet,

Dit lijkt met het meest bruikbare voorstel tot nu toe.
Begrijp ik het goed dat de gezamenlijke kathodeweerstand aan de middenaftakking wordt gehangen?
Laatst gewijzigd door richart op zo 19 jun 2022, 22:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: gloeispanning van 6,3 AC naar 2,3 volt DC

Bericht door douwebakker »

Dag Richart,
Misschien kun je even een schema posten van de versterker.
Piet1950
Berichten: 475
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 15:34
Locatie: Alblasserwaard

Re: gloeispanning van 6,3 AC naar 2,3 volt DC

Bericht door Piet1950 »

De gezamenlijke kathodeweerstand zit inderdaad aan de midden-aftakking van de gloeiwikkeling. De grootte van de kathodeweerstand bepaald de stroom door de buizen. De weerstanden aan de stuurroosters zijn de normale rooster lekweerstanden. De ene zit direct aan de nul Volt, de andere zit 2,3V verhoogd aan de kathode weerstand.
En misschien inderdaad handig om je schema te plaatsen. Dan wordt het gemakkelijker om dit deelstukje erin te passen.

Piet
richart
Berichten: 13
Lid geworden op: di 19 apr 2016, 16:34

Re: gloeispanning van 6,3 AC naar 2,3 volt DC

Bericht door richart »

dag Piet & Douwe,

Zover ben ik nog niet, ik heb nog geen schema getekend omdat ik nog onduidelijkheid heb over de filament-voeding

Maar al m'n versterkers zien er zowat hetzelfde uit :
voorversterking met step-up trafo
eindversterking met zo weinig mogelijk componenten (vaak triode geschakeld (dus schermrooster via weerstand aan anode), een kathodeweerstand (al dan niet ontkoppeld) en een weerstand van stuurrooster naar massa. (--> dus ja, inderdaad de rooster lekweerstanden). Is weinig versterking maar dit voldoet gezien ik speel met hoog rendements luidsprekers (98db).

Ik zal dit uittekenen en posten ter volledigheid. Maar nu eerst even genieten van de warme dagen ...
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: gloeispanning van 6,3 AC naar 2,3 volt DC

Bericht door Ah!buis »

Met de twee gloeidraden parallel is het eenvoudiger. Wel een serieweerstand per buis anders krijgt er een teveel als de ander er uit ligt (of is doorgebrand).
De kathodeweersatand heeft de helft van de waarde van voor één buis.
Om bij die lage spanning van de brom af te komen zijn er wel dikke elcos nodig (22mF = 22000µF)
Kunnen wel 6V exemplaren zijn.
Anne
Bijlagen
fDC.png
Piet1950
Berichten: 475
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 15:34
Locatie: Alblasserwaard

Re: gloeispanning van 6,3 AC naar 2,3 volt DC

Bericht door Piet1950 »

Inderdaad Anne, jou oplossing is nog eenvoudiger, en er is geen asymmetrie tussen de buizen.

Piet
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: gloeispanning van 6,3 AC naar 2,3 volt DC

Bericht door MarcelvdG »

De versies van Piet en Anne zijn beide beter dan dat vast negatief waar ik het over had, de som van de stromen door de buizen ligt beter vast.

Aangenomen dat de signaalbronnen aan 1 kant aan massa liggen, kun je beter het massapunt verplaatsen naar -f in Annes versie en de hoogspanningsvoeding loshalen van massa. Dan heb je mu keer minder overspraak door de gezamenlijke kathodeweerstand en -condensator.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: gloeispanning van 6,3 AC naar 2,3 volt DC

Bericht door Ah!buis »

Zou dan zoiets worden,
-fDC.png
Krijg je negatieve spanning door de stroom van de hele versterker door Rs. Kan nog verder afgevlakt voor het naar de roosters (via lekweerstanden) gaat. Nadeel is dat de ruststroom minder stabiel wordt doordat de Rs kleiner is dan eerst Rk.
Anne
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: gloeispanning van 6,3 AC naar 2,3 volt DC

Bericht door MarcelvdG »

Ja, daar heb je wel een punt, maar het zal in dit geval wel meevallen aangezien richart gewoonlijk alleen maar 1 triode per kanaal gebruikt.
richart
Berichten: 13
Lid geworden op: di 19 apr 2016, 16:34

Re: gloeispanning van 6,3 AC naar 2,3 volt DC

Bericht door richart »

dag heren,

Wat fijn dat er zoveel wordt meegedacht.
Toch nog een aantal bemerkingen :

1. de laatste redenering kan ik niet helemaal volgen : massa van de signaalbron vs massa van voeding kan ik nog begrijpen / Rk wordt Rs en hangt aan negatief van de hoogspanning .. dit snap ik niet.
2. Is het voorlaatste schema van Anne bruikbaar ? Dit snap ik wel voor 100% (en dus voel ik me daar veiliger bij).
3. Zijn de weerstanden van 2,2ohm niet te laag om uit te komen op 2,3volt ? Moet dit niet eerder 7,5ohm zijn ?
4. Ik ben ook nog op zoek naar een paartje 'mazda-octal' buisvoeten ...
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: gloeispanning van 6,3 AC naar 2,3 volt DC

Bericht door MarcelvdG »

1. Als er meer paden zouden zijn van de plus hoogspanning naar massa dan alleen de twee eindbuizen, dan zou er meer stroom door Rs lopen dan alleen de kathodestromen van de eindbuizen, en dan zou Rs in Annes laatste schema dus kleiner moeten zijn dan Rk in Annes voorlaatste schema. Zijn het alleen de eindbuizen die stroom van de plus hoogspanning naar massa geleiden, dan is Rs = Rk.

2. Natuurlijk!
Plaats reactie