Rogers Monitor 8.1
Moderator: Beheerdersteam
Rogers Monitor 8.1
Hallo mensen,
Nadat ik jaren 80 een stel nieuwgebouwd KEF 3 weg systeem van een luidsprekerbouwer (die vele luidsprekers van Remo heeft gebouwd) had aangeschaft ergens 1984, was mijn aandacht gewekt mbt echte kwaliteit muziek. Nadat ik jarenlang had genoten van deze 40k per stuk Kef, heb ik een stel Rogers Monitor 6.0 van een meubelmaker gekocht, die zo kritisch was met bouwen en al zoveel luidsprekers van Remo heeft gebouwd, maar die ook fouten had ontdekt in de Rogers, die Remo direct in het concept heeft aangepast. Maar goed, zulke prachtige Rogers Monitor 6.0 en had daar een voor en eindversterker aan hangen van zo'n 35.000 gulden. Afijn, in no time waren mijn vrouw en ik na beluisteren eigen muziek compleet over de streep en hebben ze aangeschaft. Na een tijdje te hebben genoten van de Rogers, kwam mijn broer (hifi specialist pur sang) op het idee om de Rogers actief te maken wat betreft laag. Hiervoor bouwde mijn broer een actieve versterker en werden de Davis woofers actief gemaakt met zo'n giga verschil waarvan je spontaan een driedubbele salto zou maken. Het laag is nog nooit zo laag uit een Rogers of welke andere soort luidspreker ten gehore gebracht. Mijn broer gaf al aan, dat hij het zonde vond, dat zo'n transmissielijn zoveel power miste in het laag en gaf aan, dat zo'n 70% wordt weggevreten door het scheidingsfilter. Nou mensen, mijn broer heeft dit meer dan bewezen. Ik wilde never meer terug naar passief. Afijn, jaren later kreeg ik een mooi bedrag van mijn werkgever ivm einde dienst en in overleg met mijn vrouw, heb ik Alex van Remo een stel Rogers versie 8 laten bouwen, maar wel op mijn manier. Ik gaf aan, dat ik niet zijn woofers erin wilde hebben, maar de Engelse Volt B2500.1 van bijna 9kg per stuk die buitengewoon geschikt zijn voor transmissielijn en waar ik mij al anderhalf jaar in had verdiept. Eerst wilde Alex niet toegeven omdat hij vond dat zijn woofers net zo goed waren, wat ik direct bestreed omdat ik wel degelijk wist dat B2500.1 de beste 10 inch woofers ter wereld waren. Afijn ik gaf aan, dat de bouw alleen doorgang kon krijgen middels die woofers. Uiteindelijk ging Alex overstag maar kon de Volt woofers alleen nog bestellen in Amerika en daarvan waren alleen al de transportkosten bijna 400 dollar. Maar goed, Alex heeft het model aan de voorkant mbt de Woofers aangepast. Omdat ik de woofers actief wilde hebben, adviseerde Alex mij de Hypex DS 4.0 actieve versterkers van 210 watt RMS per versterker. Deze versterkers werden verbonden met de woofers middels de Kimber 8tc kabel die uitzonderlijke kwaliteit leveren in het laag. Na 3 maanden kon ik de luidsprekers eindelijk ophalen voor 5500 euro. Thuis geïnstalleerd en genieten maar. Het was niet muziek beluisteren maar beleven. Resumerend: Het laag wordt actief aangestuurd door de Hypex DS 4.0 op beide Rogers en het midlaag t/m superhoog wordt aangestuurd door de Denon PMA 2010ae versterker van 24kg. Tevens heb ik in die opstelling ook de Denon A1UD beste blue ray ever built van 19kg. De hele set is voorzien van Verastarr bekabeling. Omdat ik de enige was met actief laag, heeft Alex er Rogers Monitor 8.1 van gemaakt. Toen Alex mij belde dat ze gereed waren, sprak hij met grote verbaasdheid en bewondering over de Volt B2500.1. en zei: Ongelooflijk Peter hoe jij dit hebt aangedurfd. Maar ik moet eerlijkzeggen, dat deze woofers heel veel beter zijn dan die van mij en dat was eerlijk. Tevens was hij verbaasd over het mooi strakke laag, maar ook over de plaatsing die hij nooit eerder zo mooi heeft vernomen. Naderhand heb ik het midlaag laten vervangen door een 250 watt speaker en het scheidingsfilter laten aanpassen en nu heb ik een echt werkend 4-wegsysteem en dat verschil is net zo groot als het verschil tussen de woofers van Remo en de Volt B2500.1. De midlaag kunnen nu eindelijk meekomen met de Volt.
Nadat ik jaren 80 een stel nieuwgebouwd KEF 3 weg systeem van een luidsprekerbouwer (die vele luidsprekers van Remo heeft gebouwd) had aangeschaft ergens 1984, was mijn aandacht gewekt mbt echte kwaliteit muziek. Nadat ik jarenlang had genoten van deze 40k per stuk Kef, heb ik een stel Rogers Monitor 6.0 van een meubelmaker gekocht, die zo kritisch was met bouwen en al zoveel luidsprekers van Remo heeft gebouwd, maar die ook fouten had ontdekt in de Rogers, die Remo direct in het concept heeft aangepast. Maar goed, zulke prachtige Rogers Monitor 6.0 en had daar een voor en eindversterker aan hangen van zo'n 35.000 gulden. Afijn, in no time waren mijn vrouw en ik na beluisteren eigen muziek compleet over de streep en hebben ze aangeschaft. Na een tijdje te hebben genoten van de Rogers, kwam mijn broer (hifi specialist pur sang) op het idee om de Rogers actief te maken wat betreft laag. Hiervoor bouwde mijn broer een actieve versterker en werden de Davis woofers actief gemaakt met zo'n giga verschil waarvan je spontaan een driedubbele salto zou maken. Het laag is nog nooit zo laag uit een Rogers of welke andere soort luidspreker ten gehore gebracht. Mijn broer gaf al aan, dat hij het zonde vond, dat zo'n transmissielijn zoveel power miste in het laag en gaf aan, dat zo'n 70% wordt weggevreten door het scheidingsfilter. Nou mensen, mijn broer heeft dit meer dan bewezen. Ik wilde never meer terug naar passief. Afijn, jaren later kreeg ik een mooi bedrag van mijn werkgever ivm einde dienst en in overleg met mijn vrouw, heb ik Alex van Remo een stel Rogers versie 8 laten bouwen, maar wel op mijn manier. Ik gaf aan, dat ik niet zijn woofers erin wilde hebben, maar de Engelse Volt B2500.1 van bijna 9kg per stuk die buitengewoon geschikt zijn voor transmissielijn en waar ik mij al anderhalf jaar in had verdiept. Eerst wilde Alex niet toegeven omdat hij vond dat zijn woofers net zo goed waren, wat ik direct bestreed omdat ik wel degelijk wist dat B2500.1 de beste 10 inch woofers ter wereld waren. Afijn ik gaf aan, dat de bouw alleen doorgang kon krijgen middels die woofers. Uiteindelijk ging Alex overstag maar kon de Volt woofers alleen nog bestellen in Amerika en daarvan waren alleen al de transportkosten bijna 400 dollar. Maar goed, Alex heeft het model aan de voorkant mbt de Woofers aangepast. Omdat ik de woofers actief wilde hebben, adviseerde Alex mij de Hypex DS 4.0 actieve versterkers van 210 watt RMS per versterker. Deze versterkers werden verbonden met de woofers middels de Kimber 8tc kabel die uitzonderlijke kwaliteit leveren in het laag. Na 3 maanden kon ik de luidsprekers eindelijk ophalen voor 5500 euro. Thuis geïnstalleerd en genieten maar. Het was niet muziek beluisteren maar beleven. Resumerend: Het laag wordt actief aangestuurd door de Hypex DS 4.0 op beide Rogers en het midlaag t/m superhoog wordt aangestuurd door de Denon PMA 2010ae versterker van 24kg. Tevens heb ik in die opstelling ook de Denon A1UD beste blue ray ever built van 19kg. De hele set is voorzien van Verastarr bekabeling. Omdat ik de enige was met actief laag, heeft Alex er Rogers Monitor 8.1 van gemaakt. Toen Alex mij belde dat ze gereed waren, sprak hij met grote verbaasdheid en bewondering over de Volt B2500.1. en zei: Ongelooflijk Peter hoe jij dit hebt aangedurfd. Maar ik moet eerlijkzeggen, dat deze woofers heel veel beter zijn dan die van mij en dat was eerlijk. Tevens was hij verbaasd over het mooi strakke laag, maar ook over de plaatsing die hij nooit eerder zo mooi heeft vernomen. Naderhand heb ik het midlaag laten vervangen door een 250 watt speaker en het scheidingsfilter laten aanpassen en nu heb ik een echt werkend 4-wegsysteem en dat verschil is net zo groot als het verschil tussen de woofers van Remo en de Volt B2500.1. De midlaag kunnen nu eindelijk meekomen met de Volt.
Re: Rogers Monitor 8.1
een mooi verhaal Peter - kun je ze ook laten horen op de zelfbouwluisterdag Noord? 1 oktober in Beetsterzwaag viewtopic.php?t=30703
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4779
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Rogers Monitor 8.1
Ik gok zomaar dat dat gezien het gewicht van deze luidsprekers niet gaat lukkenarchitect schreef: ↑ma 30 mei 2022, 19:12een mooi verhaal Peter - kun je ze ook laten horen op de zelfbouwluisterdag Noord? 1 oktober in Beetsterzwaag viewtopic.php?t=30703
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Rogers Monitor 8.1
Welke kevlar/glasvezel mid is dat?
Dat is namelijk geen Davis, ook geen Monacor.
Beiden hebben heel andere rand.
Ze doen erg denken aan die Fenton/Skytronic kevlar woofertjes
Dat is namelijk geen Davis, ook geen Monacor.
Beiden hebben heel andere rand.
Ze doen erg denken aan die Fenton/Skytronic kevlar woofertjes
Re: Rogers Monitor 8.1
Ik zal wel weer een zeur zijn, maar ik vind de startpost best lastig te lezen.
De boel opsplitsen in verschillende alinea's zou het geheel een stuk leesbaarder maken.
De boel opsplitsen in verschillende alinea's zou het geheel een stuk leesbaarder maken.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Rogers Monitor 8.1
Een harde return zou al een hoop schelen.....
Schijnt de een na grootste knop op een keyboard te zijn.
Schijnt de een na grootste knop op een keyboard te zijn.
Re: Rogers Monitor 8.1
bij mij ook (spatie/shiftrechts/enter
maar ik vond het een mooi verhaal en ben benieuwd naar hoe ze klinken
maar ik vond het een mooi verhaal en ben benieuwd naar hoe ze klinken
Re: Rogers Monitor 8.1
Mooi verhaal! En voor degenen die het onleesbaar vinden: Zoom eens in met Ctrl+ of Ctrl muiswiel en maak het browser venster smaller. Gaat het een stuk beter 
Re: Rogers Monitor 8.1
Mooi verteld en een mooi resultaat! En wat mij wel aanspreekt is je drive om speakers te verbeteren.
Over één ding verbaasde ik me: die Volts worden gemaakt in Zuid-Engeland. Ze uit de VS importeren? Hoe dán? Doet verder nergens iets aan af, ik was gewoon nieuwsgierig.
Over één ding verbaasde ik me: die Volts worden gemaakt in Zuid-Engeland. Ze uit de VS importeren? Hoe dán? Doet verder nergens iets aan af, ik was gewoon nieuwsgierig.
Re: Rogers Monitor 8.1
Dat wordt wat lastig, de Rogers 8.0 wegen zo'n 80kg per stuk en ik ben er te zuinig op om daarmee te lopen zeulen.architect schreef: ↑ma 30 mei 2022, 19:12een mooi verhaal Peter - kun je ze ook laten horen op de zelfbouwluisterdag Noord? 1 oktober in Beetsterzwaag viewtopic.php?t=30703
Re: Rogers Monitor 8.1
Toen ik de Volts erin wilde hebben, heeft Alex van REMO gezegd dat ze alleen nog in Amerika te koop waren en Engeland ze niet kon leveren. Vandaar dat ze uit Amerika moesten over gevlogen worden.markbakk schreef: ↑do 02 jun 2022, 8:52Mooi verteld en een mooi resultaat! En wat mij wel aanspreekt is je drive om speakers te verbeteren.
Over één ding verbaasde ik me: die Volts worden gemaakt in Zuid-Engeland. Ze uit de VS importeren? Hoe dán? Doet verder nergens iets aan af, ik was gewoon nieuwsgierig.
Ik moet zeggen, dat toen ik de Rogers 8.1 liet bouwen door Remo, was mijn eis de Volt B2500.1, maar Alex zei: Mijn basspeaker is niet zo goed qua specificaties als de Volts, waarop ik antwoordde: Alex, ik heb zo'n anderhalf jaar verdiept in die Volt woofers en zijn de beste 10 inch woofers ter wereld en die gaan heel veel over jouw speakers heen. Ik wil alleen maar Rogers met die basspeaker anders hoef je ze niet te bouwen. En ja, toen was de deal snel gesloten. Afijn Alex kwam met een uitstekend voorstel om de basspeakers te voorzien van de Hypex DS 4.0 van 210 watt RMS per basspeaker die een dempingsfactor heeft van 1000. En zo is het een enorm project geworden van ruim 4500 euro. Toen de Rogers Monitor klaar waren, werd ik gebeld door Alex die zei: Onvoorstelbaar hoe de Volts klinken, wat een plaatsing en heel veel beter dan die van mij en dat was eerlijk. Samen met mijn vrouw Samantha genieten we dagelijks van deze reuzen met één en al detail om van te smullen. Ik heb mijn zware Intel computer in het netwerk hangen met de Rogers en heb een dure geluidskaart in de pc en via dure kabels aangesloten op de Denon PMA 2010ae. En ook dat is een feestje kan ik je zeggen. Alex zei nog wel: Peter dat je dit hebt aangedurfd met die Volt, dat vind ik heel knap. Tevens heeft Alex het model moeten aanpassen voor de Volts en heeft dit uitstekend gedaan. Jaren later heb ik het midlaag laten aanpassen door mijn broer en een vriend van hem, die specialisten zijn in highend audio en betreft: Fenton 902423 Replacement 6.5" Monitor Woofer - 250W - DJ City 125 watt RMS per speaker en alleen al zonder de Volts kan ik de boel al laten dreunen ha ha. Maar het midlaag kan nu eindelijk meekomen met de actieve Volt B2500.1 van bijna 9kg per stuk.
Laatst gewijzigd door peterjki op do 09 jun 2022, 20:19, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Rogers Monitor 8.1
Heel goed gezien het betreft: Fenton 902423 Replacement 6.5" Monitor Woofer - 250W en 125 W RMS
Re: Rogers Monitor 8.1
Ja dat is wel een dingetje ha ha, want ze wegen 80kg per stuk maar goed, met deze jongens kun je wel realistisch een squadron F16's over laten vliegen ha haOlaf Markus schreef: ↑di 31 mei 2022, 2:54Ik gok zomaar dat dat gezien het gewicht van deze luidsprekers niet gaat lukkenarchitect schreef: ↑ma 30 mei 2022, 19:12een mooi verhaal Peter - kun je ze ook laten horen op de zelfbouwluisterdag Noord? 1 oktober in Beetsterzwaag viewtopic.php?t=30703![]()
Re: Rogers Monitor 8.1
Je mag ze best een keer komen beluisteren. Ik heb diverse audiofreaks laten luisteren waaronder ook Roger Monitor eigenaren, maar waren compleet verbaasd over het geluid en zeiden: Dit is geen muziek beluisteren maar beleven. Ik heb overigens alle bekabeling van Verastarr Signature versie, zowel interlinks als Powercords. Destijds flink geïnvesteerd in kabels omdat die ook nog eens het verschil maken. Ik heb even een pdf toegevoegd dan kun je e.e.a. bekijken. De foto van de achterkant van de Roger, daar zie je een mooie bekabeling. Maar Alex had een fout gemaakt, hij had de achterkant uitgezaagd om de Hypex DS 4.0 erin te maken zoals je op foto ziet. Dit kostte mij bijna twee Hypex versterkers omdat dat bassen tegen die versterkers aanbeukten. Ik heb mijn broer geraadpleegd die dit echt buitengewoon slecht vond en adviseerde mij dicht te maken met MDF paneel en een kastje erom bouwen zodat de versterker niet in het labyrint zit. Ik heb het gat mdidels 36 mm mdf hermetisch afgesloten en een kastje er omheen gebouwd die ik niet op pdf heb staan, maar wel gebeurd en de bassen fenomenaal. Mijn broer was nog langs geweest toen ik de achterkant niet had aangepakt, maar vond de bassen al niet normaal mooi strak diep laag. Maar na mijn aanpak, was hij super verbaasd hoe strak de bassen waren en daar speelt ook de Kimber 8TC gevlochten kabel en rol in. Het blijft een genot om naar deze opstelling te luisteren en actief laag, maar ook als de basspeakers uit zijn, kan ik de ramen laten dreunen door alleen de midlaag
- Bijlagen
-
- Roger Monitors project Peter.pdf
- (1.1 MiB) 236 keer gedownload
Re: Rogers Monitor 8.1
hoi Peter, Kun je ook je adres/woonplaats invullen in je avatar? dan kan ik zien of je in de buurt woont
Re: Rogers Monitor 8.1
Mooie woofers die Volts, waarschijnlijk bijna zo goed als de Audiotechnology 10C77… 
http://www.troelsgravesen.dk/10C77.htm
http://www.troelsgravesen.dk/10C77.htm
