LR8N3 ic
Moderator: Beheerdersteam
- PimDriessen
LR8N3 ic
Beste Forum Leden,
Met deze 3 pens stabilisator die ook te gebruiken is als constante stroombron, kwam bij het bekijken van de data gegevens het volgende naar voren.
In 2 verschillende data gegevens, vind ik twee verschillende gegevens over het plaatsen van een 1 uF condensator.
Welke is de meest voor de hand liggende?.
Groet,
Pim
Met deze 3 pens stabilisator die ook te gebruiken is als constante stroombron, kwam bij het bekijken van de data gegevens het volgende naar voren.
In 2 verschillende data gegevens, vind ik twee verschillende gegevens over het plaatsen van een 1 uF condensator.
Welke is de meest voor de hand liggende?.
Groet,
Pim
Re: LR8N3 ic
Condensator naar de 0V lijkt mij juist, dus eerste plaatje. Een condensator over de sense weerstand lijkt mij onjuist. Dus tweede plaatje niet.
Piet
Piet
Ik zou neigen naar het tweede plaatje. De condensator beinvloedt de uitgangsimpedantie dan minder en de condensator is niet anders aangesloten dan bij een 1,2 V-spanningsregelaar met een LR8.
Overigens is het opstarten nog wel eens een probleem, althans bij het gebruik als spanningsregelaar. Bij een flinke capacitieve belasting raakt de LR8 dan oververhit en gaat hij in foldback voordat de condensator vol zit.
Overigens is het opstarten nog wel eens een probleem, althans bij het gebruik als spanningsregelaar. Bij een flinke capacitieve belasting raakt de LR8 dan oververhit en gaat hij in foldback voordat de condensator vol zit.
De plaatjes verschillen en de meningen ook. Ik weet niet wie er dit IC allemaal produceren, maar bij bijvoorbeeld Supertec zie ik het 2de plaatje verschijnen. Kijk dus naar de datasheet van de fabrikant, en voor Supertec wordt het dan het 2de plaatje.
De chips van IC's met dezelfde functie zijn lang niet altijd gelijk bij elke fabrikant.
Piet
De chips van IC's met dezelfde functie zijn lang niet altijd gelijk bij elke fabrikant.
Piet
- PimDriessen
- PimDriessen
Dag Marcel,MarcelvdG schreef: ↑za 04 jun 2022, 23:13Ik zou neigen naar het tweede plaatje. De condensator beinvloedt de uitgangsimpedantie dan minder en de condensator is niet anders aangesloten dan bij een 1,2 V-spanningsregelaar met een LR8.
Ik zie alleen maar dat de uitgangscondensator aan de uitgang zit bij alle data gegevens.
Groet,
Pim
- PimDriessen
Het was mijn bedoeling om de LR8N in te zetten als stroombron in een voeding om deze stabieler te maken, maar de beperkte uitgansstroom van 10 mA is wel een probleem.
De waarde van 300 ohm is niet volgens de formule bepaalt maar om in Tina software die waarde van 9,73 mA te krijgen.
Groet,
Pim
De waarde van 300 ohm is niet volgens de formule bepaalt maar om in Tina software die waarde van 9,73 mA te krijgen.
Groet,
Pim
De referentiespanning in de LR8 is 1,2V (±5%). Voor 10mA wordt de weerstand 1,2 / 0,01 = 120Ω.
De schakeling van plaatje 1 is hiervoor wel te gebruiken.
Als de stroombron voor een anodebelasting in een versterker is bedoeld dan is het plaatje 2.
De schakeling van plaatje 1 is veel te traag, enkel geschikt voor statische toepassing.
De LR8 moet z'n uitgangsspanning snel kunnen veranderen om de stroom konstant te houden om de audio bij te houden, lukt niet met een nogal dikke condensator als belasting.
Anne
Als de stroombron voor een anodebelasting in een versterker is bedoeld dan is het plaatje 2.
De schakeling van plaatje 1 is veel te traag, enkel geschikt voor statische toepassing.
De LR8 moet z'n uitgangsspanning snel kunnen veranderen om de stroom konstant te houden om de audio bij te houden, lukt niet met een nogal dikke condensator als belasting.
Anne
- PimDriessen
Dag Anne,Ah!buis schreef: ↑zo 05 jun 2022, 22:03De referentiespanning in de LR8 is 1,2V (±5%). Voor 10mA wordt de weerstand 1,2 / 0,01 = 120Ω.
Anne
Je bedoelt de 10 uF die onder de LR8N staat getekend als belasting?.
Dat zou dan 1 uF moeten worden.
Is de 10 mA voor de stroombron niet op het randje, want 10 mA is de maximale uitgangsstroom voor de LR8N?.
En is 10 mA niet te weinig voor de 3 zenerdiode?.
Groet,
Pim
Bij plaatje 1 (bij de keuze tussen twee) zit er 1µ op de uitgang, zal wel genoeg zijn.
Door de zeners gaat al de stroom vanuit de transistoremitter, zoveel extra hoeft niet, daarbij 10mA is al heel wat voor zeners voor hogere spanning.
En met een doorlaat transistor met een Pmax=600mW (BF422) zal je niet ver komen.
Anne
Door de zeners gaat al de stroom vanuit de transistoremitter, zoveel extra hoeft niet, daarbij 10mA is al heel wat voor zeners voor hogere spanning.
En met een doorlaat transistor met een Pmax=600mW (BF422) zal je niet ver komen.
Anne
- PimDriessen
Dag Anne,Ah!buis schreef: ↑ma 06 jun 2022, 15:55Bij plaatje 1 (bij de keuze tussen twee) zit er 1µ op de uitgang, zal wel genoeg zijn.
Anne
Had ik even moeten vermelden, daar komt een BF459 in, die zit niet in het magazijn van Tina.
Was ook nog even met jou voorgestelde voedingsidee verder gegaan.
Heb het op een printje gezet, maar de trafo is nog niet binnen.
Wel 64 volt Dc er op gezet om te zien of het werkte, heb de twee weerstanden van 180k overbrugt maar verder dan 35 volt kwam hij niet, terwijl een ander ontwerp wat ik tegen kwam wel van laag naar hoog kon regelen.
Maar dat werkt met een transistor.
Groet,
Pim
Dat klinkt niet best, dat je de weerstand gebruikt waarbij je 4 mA hoort te krijgen en 9,73 mA krijgt. Geen idee wat er mis is, maar er is duidelijk wat mis.PimDriessen schreef: ↑zo 05 jun 2022, 16:52Het was mijn bedoeling om de LR8N in te zetten als stroombron in een voeding om deze stabieler te maken, maar de beperkte uitgansstroom van 10 mA is wel een probleem.
Groet,
Pim
ScreenShot862.jpg
Een LR8 in TO-92-behuizing heeft een thermische weerstand van 132 K/W en een maximale junctietemperatuur van 125 graden Celsius, volgens https://www.tme.eu/Document/49ed538122e ... 61/lr8.pdf Bij bijvoorbeeld 50 graden omgevingstemperatuur komt dat neer op een maximale dissipatie van 568,181818... mW. Bij 10 mA komt dat dus neer op 56,818181... V maximaal toelaatbare spanningsval.
Tijdens opstarten mag de spanning wel meer zijn, zolang het maar zo kort is dat de chip niet de tijd krijgt om te heet te worden. Hoe kort het moet zijn staat nergens.
In jouw schakeling staat er bij opstarten tijdelijk meer spanning over de LR8 doordat C4 nog niet vol is. Ik weet van iemand van een ander forum dat het al snel fout gaat als je er een grotere condensator aan hangt dan de aanbevolen 1 uF.
- PimDriessen
Dag Marcel,MarcelvdG schreef: ↑ma 06 jun 2022, 17:20Dat klinkt niet best, dat je de weerstand gebruikt waarbij je 4 mA hoort te krijgen en 9,73 mA krijgt. Geen idee wat er mis is, maar er is duidelijk wat mis.PimDriessen schreef: ↑zo 05 jun 2022, 16:52Het was mijn bedoeling om de LR8N in te zetten als stroombron in een voeding om deze stabieler te maken, maar de beperkte uitgansstroom van 10 mA is wel een probleem.
Groet,
Pim
ScreenShot862.jpg
Een LR8 in TO-92-behuizing heeft een thermische weerstand van 132 K/W en een maximale junctietemperatuur van 125 graden Celsius, volgens https://www.tme.eu/Document/49ed538122e ... 61/lr8.pdf Bij bijvoorbeeld 50 graden omgevingstemperatuur komt dat neer op een maximale dissipatie van 568,181818... mW. Bij 10 mA komt dat dus neer op 56,818181... V maximaal toelaatbare spanningsval.
Tijdens opstarten mag de spanning wel meer zijn, zolang het maar zo kort is dat de chip niet de tijd krijgt om te heet te worden. Hoe kort het moet zijn staat nergens.
In jouw schakeling staat er bij opstarten tijdelijk meer spanning over de LR8 doordat C4 nog niet vol is. Ik weet van iemand van een ander forum dat het al snel fout gaat als je er een grotere condensator aan hangt dan de aanbevolen 1 uF.
Dat had ik ook moeten vermelden, de LR8 zit ook niet in het magazijn van Tina software, dus heb daar een LM317 ingezet.
Vandaar de afwijking in de stroom afname.
Zou het liefst z`n spanning stabilisator gebruiken zoals de LM317 als stroombron, TL783 is misschien een optie die kan 125 volt maximaal hebben, is dat een optie?.
Groet,
Pim
- OWC
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
10mA lijkt me ook wel wat veel voor die zeners trouwens. Dat is iets van 2W ofzo.
Ik weet niet wat die hele regelaar schakeling precies moet regelen, maar je kunt dan nog beter die LR8N3 gebruiken met daar over/parallel een PNP aan. Dat lijkt me een betere oplossing dan de LR8 enkel te gebruiken als een stroombron.
Het schiet een beetje z'n doel voorbij op deze manier.
Wil je het nog mooier kun je een LM317 of LM1117 oid gebruiken, evt met een tor of fet ervoor om te beschermen tegen excessief spanningsval over de regelaar, ivm met bv kortsluiting oid.
Ik weet niet wat die hele regelaar schakeling precies moet regelen, maar je kunt dan nog beter die LR8N3 gebruiken met daar over/parallel een PNP aan. Dat lijkt me een betere oplossing dan de LR8 enkel te gebruiken als een stroombron.
Wil je het nog mooier kun je een LM317 of LM1117 oid gebruiken, evt met een tor of fet ervoor om te beschermen tegen excessief spanningsval over de regelaar, ivm met bv kortsluiting oid.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Trouwens bij de LR8, moet de input spanning wel minimaal 12V hoger zijn dan de uitgangsspanning, ook als deze als stroombron wordt gebruikt
- PimDriessen
Ben nog een beetje aan het zoeken, het wordt een voeding voor een buizenvoorversterker, gelijkgerichte spanning 252 volt gestabiliseerd naar ongeveer 225 volt.OWC schreef: ↑ma 06 jun 2022, 17:4410mA lijkt me ook wel wat veel voor die zeners trouwens. Dat is iets van 2W ofzo.
Dit wilde ik uitproberen met deze voeding. De vraag is zal de stabiliteit van de voeding sterk verbeteren als daar een stroombron wordt geplaatst?.
Dit vond ik als mogelijke toepassing voor een extra transistor bij de stroombron. Groet,
Pim
- PimDriessen
Dag Anne,
Daar is weer de hand van de meester
Je moet er maar op komen, de gestabiliseerde spanning aan de referentie zenerdiode toevoegen, het is weer grote klasse.
Is 2 mA genoeg om die 2 zenerdiode goed te laten werken?.
Groet,
Pim
Daar is weer de hand van de meester
Je moet er maar op komen, de gestabiliseerde spanning aan de referentie zenerdiode toevoegen, het is weer grote klasse.
Is 2 mA genoeg om die 2 zenerdiode goed te laten werken?.
Groet,
Pim
Is niks nieuws hoor, is al een heel ouwe oplossing.
Er gaat meer dan 2mA door de zeners. Een deel via R2 en ook nog via R8.
Van de stroom door R2 gaat een deel naar de basis van de doorlaat transistor, de rest naar de zeners.
Als de uitgang lager wordt komt er minder door R2 maar meer langs R8.
Anne
Er gaat meer dan 2mA door de zeners. Een deel via R2 en ook nog via R8.
Van de stroom door R2 gaat een deel naar de basis van de doorlaat transistor, de rest naar de zeners.
Als de uitgang lager wordt komt er minder door R2 maar meer langs R8.
Anne
- PimDriessen
Dag Anne,
R2 zie ik in het schema 10k, maar R8 zit er niet in, je bedoelt waarschijnlijk R6 47k.
Ga het maar aan elkaar solderen, gebruik vanwege de toch wel hoge spanning een printplaatje met gaatjes zonder koper, kan alles point to point aan elkaar.
Bedankt voor alle ideeën, en tips.
Groet,
Pim
R2 zie ik in het schema 10k, maar R8 zit er niet in, je bedoelt waarschijnlijk R6 47k.
Ga het maar aan elkaar solderen, gebruik vanwege de toch wel hoge spanning een printplaatje met gaatjes zonder koper, kan alles point to point aan elkaar.
Bedankt voor alle ideeën, en tips.
Groet,
Pim