Technics SL-1610 MK-II (prijsbepaling)

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Technics SL-1610 MK-II (prijsbepaling)

Bericht door Zweitse »

Even een vraagje, wat zou een nette vraagprijs zijn voor Technics SL-1610 MK-II platenspeler zonder elementen?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Technics SL-1610 MK-II (prijsbepaling)

Bericht door ray5150 »

Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Technics SL-1610 MK-II (prijsbepaling)

Bericht door Barry2001 »

Hij is in nette staat Zweitse? Stofkap krasvrij? Dan idd het bedrag dat Ray noemt, zou dan op €600 gaan zitten en minimum prijs iets eronder.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Technics SL-1610 MK-II (prijsbepaling)

Bericht door Zweitse »

Oké, bedankt voor jullie input.
De staat van de platenspeler moet ik even bekijk.
Platenspeler is van een vriend die twee jaar geleden is overleden en zijn vrouw is bezig met het opruimen van diverse audio spullen, vandaar even de vraag.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Technics SL-1610 MK-II (prijsbepaling)

Bericht door Barry2001 »

De waarde valt natuurlijk met de staat van de speler, optisch (staat vd kap) en werking. Als de kap krassen heeft zijn er allerlei tutorials hoe je dat kun fixen, maar mijn ervaring is dat het in de praktijk tegenvalt. Vervangers zijn er wel, niet origineel, maar voor ongeveer 100 euris heb je al wel iets. Optisch kun je met de oogjes bekijken uiteraard, werking kun je gedeeltelijk testen omdat er geen element bij zit, wel kun je de zaken testen die los van de weergave staan.
Het is een Direct Drive, dus geen mogelijke problemen met een vergane snaar.

Het is een echte vol automaat met best veel mogelijkheden, kan ook allemaal stuk, die dingen zou ik checken. Zonder naald met beleid natuurlijk.
- Werkt het automatisch starten?
- Snelheid uiteraard, kun je met strobo checken op de tafel zelf, is dit constant en juist?
- Pitch control, werkt dit?
- Een SL-1610 MKII kan detecteren welk formaat schijf erop ligt, 12", 7", werkt dit?
- Hij heeft auto return, keert de arm netjes terug na het afspelen? En doet 'ie dit ook aan het eind vd schijf, en niet daarvoor al?
- Er zit een repeat functie op, werkt dit?
- Er zit een ubercool indicator lampje op dat naar boven komt als je op het knopje drukt, zou je ook de werking van kunnen checken.

Eigenlijk wel een gaaf ding, misschien een idee om 'm zelf te houden/kopen? Als herinnering aan je vriend. Uiteraard moet een vol automaat wel je ding zijn, veel vinyl liefhebbers hebben aardigheid aan het met de hand starten, naald laten zakken, etc. Technics kon die dingen echt wel bouwen in die tijd, mechanisch erg sterk, maar met name van de elektronica is bekend dat het wel eens defect ging. Daartegen is het eenvoudig in opzet en dus ook eenvoudig te repareren. Heb eens een Denon vol automaat voor iemand gerepareerd waar de snelheid niet constant was, bleek een FET uit te liggen, snel gevonden.
Succes!
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Technics SL-1610 MK-II (prijsbepaling)

Bericht door Zweitse »

Hoi Barry, bedankt voor alle informatie.
Draaitafel is tot zijn overlijden gewoon in gebruik geweest en ga er dan ook gemakshalve maar vanuit dat hij goed werkt.
Ik ben vanavond even bij zijn vrouw geweest om naar de speler te kijken, deze is in redelijk goede staat, maar heb hem niet kunnen proberen omdat hij niet aangesloten is.
Ook het originele element was toch aanwezig en heb ik omgewisseld met het element (Dynavectot DV 17D2) dat er in zat, speler is dus weer origineel.
Ook is de documentatie van de speler aanwezig.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Technics SL-1610 MK-II (prijsbepaling)

Bericht door Pjotr »

Dit soort spelers hebben gewoon een marktwaarde om de naam en het type. Als ze in redelijk nette staat zijn varieert die eigenlijk niet veel. Kijk maar wat rond op het www.
Plaats reactie