EL84 SE met phonotrapje naar recept van het instap topiic
Moderator: Beheerdersteam
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: EL84 SE met phonotrapje naar recept van het instap topiic
Een beetje brom op de Phonotrap is altijd moeilijk weg te krijgen. Een huls over de buisjes kan al helpen, deze moet wel verbonden zijn met aarde.
- Splinter226
- Berichten: 435
- Lid geworden op: do 11 apr 2013, 19:07
Re: EL84 SE met phonotrapje naar recept van het instap topiic
De hulzen zijn onderweg. Had maar 1 opschroef deel daarvoor. Nu je t zegt, even in de brievenbus kijken, misschien zijn ze er al.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: EL84 SE met phonotrapje naar recept van het instap topiic
De hele oprijlaan van je landgoed af naar de brievenbus 
- Splinter226
- Berichten: 435
- Lid geworden op: do 11 apr 2013, 19:07
Re: EL84 SE met phonotrapje naar recept van het instap topiic
Ja, landgoed is in t najaar wel voor publiek gesloten want dan gaan we net zoals in Downton Abbey jagen, maar op een ordinaire dag als vandaag stuur ik toch gewoon een lakei om de post te gaan halen. Is er dan vaak al binnen een uur.
- Splinter226
- Berichten: 435
- Lid geworden op: do 11 apr 2013, 19:07
Re: EL84 SE met phonotrapje naar recept van het instap topiic
Heb van de lockdowns en heldere januari maand gebruik gemaakt om alle transistor bakken die ik nog op de plank had staan een revisie uit te voeren en ontbrekende torren of condensatoren hier, waar nog mogelijk en betaalbaar, of anders uit noodzaak dan maar uit China te bestellen. Nu staat deze buizenbak weer even te brullen. De 2SD427 torren die ik nog had liggen ooit van ebay, uit de orient, deden een van de B&W DM 4 in het bas fregment trillen en storen, dus die ga ik vervangen met MJ15003G.. Een vervanger op https://english.electronica-pt.com/comp ... -reference. Oh wacht. Neen, op ; https://www.el-component.com/bipolar-transistors/2sd427 Die heb ik namelijk nog in de lade liggen. Van een gereputeerde dealer hier uit de buurt... Europa wel te verstaan. Nu ff aangesloten om dat euvel te cross referenceren aan die qua Hfe wel binnen spec metende , maar toch twijfelachtige vervangers met een naamsopdruk die het origineel moeten benaderen.... Helaas doet de buizenbak niets aan de DM 4 trillen of storen dus die SD427 kunnen in de prullenbak .. Ali levert tegenwoordig voor sommige oude torren de originele waardes. Helaas elke bijna elke tor bij een andere supplier. Zouden ze de markt van de oude obsolete torren hebben ontdekt ? Want wat toen gemaakt kon worden is nu toch een fluitje van een cent ? (Jaren zeventig versterkers
) Hier ken ik alleen Elektro Andijk voor oude torren, maar er is zoveel ter ziele gegaan. Zelfs voor elkoś moet ik riondkijken en kan nooit ergens mijn boodschappen listje volmaken. Tsja geen zakelijke klant... grrr.
Van Breem heeft zon site en dan wordt er stellig bewwert dat je de klank van een tor niet kabn horen. Nou , iik ben helder horend en nu is het storend en er ontbreekt wat. Ik had er nog een mix in van drie originele torren die een getakl ion hfe warde lager nog god zouden meten, maar 1 kanaal had het begeven, speelde nog wel maar heel oneven vergeleken met het ander kanaal. Geen sluiting ofzo,. Maar nu is is het klankmatig niet ok, terwijl ik enkel de drivers heb vervangen en de eindtorren. Volgens van Breem had dat dus geen verschil mogen maken. Ok, ik vertrouw die torren ook niet 100 %. Maar ik heb nog nergens gelezen- ooit- dat torren ingespeeld behoeven te worden.
Maar was passiert ? De phono section speelt zonder noemenswaardige problemen, maar bij de line ingang is er bij stiltes een brom te horen.
Die gaat dus biinnenkort weer op de kop in een kratje met wat doekjes ertussen tegen lakschade, en dan in ieder geval twee watt R's in de phono sectie. Er zal wel ergens een soldeer verbinding losliggen die blijkbaar de phono sectie niet beinvloed... huh ? Maar goed.
Nog ff fine tunen dus... En de 4 ohm ugts en mijn 8 ohmn speakers zorgen wel voor verlies in het uitdraaivermogen. Als alles is opgelost en er tzt weer wat fondsen beschikbaar zijn ga ik wellicht voor de Frag jan Zuerst EL84 SE uitgangen...
Van Breem heeft zon site en dan wordt er stellig bewwert dat je de klank van een tor niet kabn horen. Nou , iik ben helder horend en nu is het storend en er ontbreekt wat. Ik had er nog een mix in van drie originele torren die een getakl ion hfe warde lager nog god zouden meten, maar 1 kanaal had het begeven, speelde nog wel maar heel oneven vergeleken met het ander kanaal. Geen sluiting ofzo,. Maar nu is is het klankmatig niet ok, terwijl ik enkel de drivers heb vervangen en de eindtorren. Volgens van Breem had dat dus geen verschil mogen maken. Ok, ik vertrouw die torren ook niet 100 %. Maar ik heb nog nergens gelezen- ooit- dat torren ingespeeld behoeven te worden.
Maar was passiert ? De phono section speelt zonder noemenswaardige problemen, maar bij de line ingang is er bij stiltes een brom te horen.
Die gaat dus biinnenkort weer op de kop in een kratje met wat doekjes ertussen tegen lakschade, en dan in ieder geval twee watt R's in de phono sectie. Er zal wel ergens een soldeer verbinding losliggen die blijkbaar de phono sectie niet beinvloed... huh ? Maar goed.
Nog ff fine tunen dus... En de 4 ohm ugts en mijn 8 ohmn speakers zorgen wel voor verlies in het uitdraaivermogen. Als alles is opgelost en er tzt weer wat fondsen beschikbaar zijn ga ik wellicht voor de Frag jan Zuerst EL84 SE uitgangen...
- Splinter226
- Berichten: 435
- Lid geworden op: do 11 apr 2013, 19:07
Re: EL84 SE met phonotrapje naar recept van het instap topiic
Versterker bromde in stiltes enzo. Maar is stil op CD. Ligt uiteindelijk dus aan de pc, de tv, of de meters kutkabel naar de andere kant. had de dikker kabel stuk gerukt, en sluiting in de kabel gemaakt. Nog wel afgeknipt en andere pluggen eraan gesoldeerd. Maar is nu geloof ik te kort. Enfin. Non issue. dus. Ga alleen de draadgewonden 2.7K van de phonotrap nog voor een dikke dure kool weerstand vervangen. Kiwame van Acoustic Dimensions. Zeer tevreden met het geluid. En de 3.5 watt van de 4 ohm ugts is op zich voldoende, maar voor de phonotrap mag het toch ietsje meer zijn... Dus als ergens in de toekomst de moneyflow het toelaat, ga ik er 8 ohm ugts van Jan Wuesten inzetten. Een drop in qua formaat , dacht ik. Maar ik heb nog een EL84 trafo set. Dan weet ik gelijk of dat werkt. Was alleen niet van plan eigenlijk om daar ook een phonotrap in te bouwen. Maar ach, meer bronnen en een phonotrap is voor elke audiofiel wel handig.... Wat een luxeleven he. Teveel opties om uit te voeren hahaha. En altijd goed om projecten op de plank te hebben. Maar teveel projecten die om aandacht smeken, dat werkt dan weer averechts. Bij mij dan.
En dan nog even een moment van stilte. En waardering voor dit Forum. Wat de hobby van zelfbouw mogelijk maakt. Voor mij dan. Respect!.

En dan nog even een moment van stilte. En waardering voor dit Forum. Wat de hobby van zelfbouw mogelijk maakt. Voor mij dan. Respect!.
- Splinter226
- Berichten: 435
- Lid geworden op: do 11 apr 2013, 19:07
Re: EL84 SE met phonotrapje naar recept van het instap topiic
Maanden gespeeld zonder problemen. Maar tijdje terug begon er ergens wat de geest te geven. Dacht eerst de tv. En die leek het even niet meer te doen. (PC - hdmi- tv- koptelefoon uit - versterker ) Reserve lcd in dienst geplaatst. Maar die heeft issues met geluid. Een van de speakers , die ik normaal met de torrenbak gebruik bleek ook issues te hebben. Ook ingewisseld.
Maar de RH84 ging niet meer aan.. Zekering bleek doorgefikt. Andere erin, maar die fikte er ook door. Niet gelijk, maar wel voor er geluid uit de versterker voort kwam. Buizen op een Lafayette TE 15 - simpele buizentester - getest. Geen "leak" en meter slaat bij Quality elke keer weer voorbij de 80% uit, of meer. De RH84 staat nu open op de werkbank. Er is niets te zien. Geen verbrandde componenten. Maar heb nog maar 1 stuks 1A zekering. Moet een doosje halen- En dacht ff aan de gelijkrichter. Want ik dacht dat ik wel gloei zag en daarna gaan zitten en weer gaan kijken toen muziek uitbleef. Denk dat ik dus moet zoeken in de hoogspanning. Morgen eens ff de componenten nameten.
Zag dat de prijzen van EZ81 online de pan uitrijzen, als ze nog verkrijgbaar zijn... Gelukkig nog een aantal gescoord... Tweede hands. Naja. Ben benieuwd wat er aan de hand is...
Maar de RH84 ging niet meer aan.. Zekering bleek doorgefikt. Andere erin, maar die fikte er ook door. Niet gelijk, maar wel voor er geluid uit de versterker voort kwam. Buizen op een Lafayette TE 15 - simpele buizentester - getest. Geen "leak" en meter slaat bij Quality elke keer weer voorbij de 80% uit, of meer. De RH84 staat nu open op de werkbank. Er is niets te zien. Geen verbrandde componenten. Maar heb nog maar 1 stuks 1A zekering. Moet een doosje halen- En dacht ff aan de gelijkrichter. Want ik dacht dat ik wel gloei zag en daarna gaan zitten en weer gaan kijken toen muziek uitbleef. Denk dat ik dus moet zoeken in de hoogspanning. Morgen eens ff de componenten nameten.
Zag dat de prijzen van EZ81 online de pan uitrijzen, als ze nog verkrijgbaar zijn... Gelukkig nog een aantal gescoord... Tweede hands. Naja. Ben benieuwd wat er aan de hand is...
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: EL84 SE met phonotrapje naar recept van het instap topiic
Even aanzetten met een gloeilamp van 60W in serie op de netaansluiting. Als de gloeilamp gaat branden zit er een sluiting in de versterker.
Trafo uitgefikt?
Daarna stap voor stap zaken uitsluiten.
Plaats eens wat foto’s
Trafo uitgefikt?
Daarna stap voor stap zaken uitsluiten.
Plaats eens wat foto’s
- Splinter226
- Berichten: 435
- Lid geworden op: do 11 apr 2013, 19:07
Re: EL84 SE met phonotrapje naar recept van het instap topiic
Ja, als er geen sluiting was zou de zekering niet door fikken, toch ?
Dacht ff aan de buizen omdat ik meen dat ik ze aanvankelijk verkeerd had aangesloten. De EL84's.
Meen dat Anne toen zei dat dat een manier was om de buizen om zeep te helpen...
Misschien dat ze toen toch een klap hebben gehad.
Maar die simpele tester zegt dat de buizen goed zijn.
Weet niet in hoeverre die tester complete info verschaft.
Voor het werken onder hoogspanning bijvoorbeeld.
Maar ben nog niet verder gekomen. Maar optisch ziet er niets verbrand uit. Ruikt er niets verbrand.
Is de voedingstrafo nieuw en ik dacht over gedimensioneerd.
Ga binnenkort gewoon rustig ff de componenten nameten.
En de trafoś
En dan als dat (n) iets oplevert inderdaad met de lamp in serie eens verder kijken.
Wat buizen wisselen.
Maar voordat de versterker uitviel was er eerst redelijk wat gekraak en protest te horen.
Alsof er ergens iets duidelijk de geest gaf. Enfin, ' k ga kijken wat ik kan vinden
- Splinter226
- Berichten: 435
- Lid geworden op: do 11 apr 2013, 19:07
Re: EL84 SE met phonotrapje naar recept van het instap topiic
Bij inspectie van de EZ81 zag ik wat "sneeuw" Eerder meegemaakt en dan is het vacuum verbroken. Versterker eerst zonder buizen aan de lamp in serie en geen sluiting. Daarna met andere EZ81 en de twee EL84 en de voor versterker buis erin en de versterker speelt gewoon. Nu staan in het schema al dikke voorzetweerstanden voor de EZ81. Vraag me af of het zin heeft om er nog serieweerstanden bij te zetten ?
- Splinter226
- Berichten: 435
- Lid geworden op: do 11 apr 2013, 19:07
Re: EL84 SE met phonotrapje naar recept van het instap topiic
Serieweerstanden staan natuurlijk al in het schema. En zitten er al in. En een weerstand vanaf de gelijkgerichte spanning naar de choke zal wel niks doen. Ik ga er maar vanuit dat de EZ81 een keertje is gevallen. En een zwakke plek is op den duur de buis fataal geworden. Boel speelt nu in ieder geval weer.
Re: EL84 SE met phonotrapje naar recept van het instap topiic
Mooi dat ie 't weer doet.
Een weerstand tussen de kathode van de gelijkrichtbuis en de eerste elco geeft hetzelfde als twee weerstanden tussen de buis en de trafo (op de waarde na dan).
Anne
Een weerstand tussen de kathode van de gelijkrichtbuis en de eerste elco geeft hetzelfde als twee weerstanden tussen de buis en de trafo (op de waarde na dan).
Anne
