Hoogspanningvoeding advies Anne.
Moderator: Beheerdersteam
- PimDriessen
Hoogspanningvoeding advies Anne.
Dag Anne, en mede Forum leden.
Voor het bouwen van een buizenvoorversterker zou ik graag advies willen hebben over de onderstaande voedingen en voorversterker ontwerpen, het eerste ontwerp is van Anne als ik het goed heb.
Deze ringkerntrafo gaat als het mogelijk is gebruikt worden, deze trafo is bedoeld voor 2 kanalen, maar er komt voor elk kanaal een gestabiliseerde voeding.
https://www.tube-town.net/ttstore/ringk ... -8808.html
Pri: 0-120-230-240 V (black-yellow-purple-red) Sec 1: 200 V @ 0,085 A (red) Sec 2: 6,3 V @ 2 A (green) long leads ca 200 mm h=35mm d=70mm 50/60 Hz EN 61558
De volgende voorversterker ontwerpen heb ik op het oog. Ben benieuwd wat jullie er van vinden, en wat jullie voorkeur is voor voeding en voorversterker ontwerp?.
Groet,
Pim
Voor het bouwen van een buizenvoorversterker zou ik graag advies willen hebben over de onderstaande voedingen en voorversterker ontwerpen, het eerste ontwerp is van Anne als ik het goed heb.
Deze ringkerntrafo gaat als het mogelijk is gebruikt worden, deze trafo is bedoeld voor 2 kanalen, maar er komt voor elk kanaal een gestabiliseerde voeding.
https://www.tube-town.net/ttstore/ringk ... -8808.html
Pri: 0-120-230-240 V (black-yellow-purple-red) Sec 1: 200 V @ 0,085 A (red) Sec 2: 6,3 V @ 2 A (green) long leads ca 200 mm h=35mm d=70mm 50/60 Hz EN 61558
De volgende voorversterker ontwerpen heb ik op het oog. Ben benieuwd wat jullie er van vinden, en wat jullie voorkeur is voor voeding en voorversterker ontwerp?.
Groet,
Pim
- douwebakker
- Contacteer:
Re: Hoogspanningvoeding advies Anne.
Hoi Pim, met de beoogde transformator kom je op z’n hoogst op een spanning van 280V. Wil je deze stabiliseren dan blijft er maximaal 250V over.
Daarmee vervallen al de schakelingen die op 300V werken. Bij een SRPP schakeling is het verstandig om 2 gloeispanning wikkelingen beschikbaar te hebben omdat het spanningsverschil tussen de 2 kathoden anders misschien te groot word.
Ook zou je misschien voor de gloeispanning met gelijkspanning willen gebruiken. Dan heb je een hogere spanning nodig.
Douwe
Daarmee vervallen al de schakelingen die op 300V werken. Bij een SRPP schakeling is het verstandig om 2 gloeispanning wikkelingen beschikbaar te hebben omdat het spanningsverschil tussen de 2 kathoden anders misschien te groot word.
Ook zou je misschien voor de gloeispanning met gelijkspanning willen gebruiken. Dan heb je een hogere spanning nodig.
Douwe
- PimDriessen
Dag Douwe,
Voor de gloeispanning heb ik nog 2 ringkern trafo`s liggen van 8 volt 2,5 A 20 VA, dat zou genoeg moeten zijn, voor deze voorversterkers lijkt mij.
Wat betreft de schakelingen met hogere spanningen als deze een betere keuze zouden zijn voor een beter geluid resultaat, dan moet het idee voor de voeding aangepast worden.
Wat zou jou keuze zijn voor een buizenvoorversterker?, uit deze voorbeelden of een idee van jezelf?.
Groet,
Pim
Voor de gloeispanning heb ik nog 2 ringkern trafo`s liggen van 8 volt 2,5 A 20 VA, dat zou genoeg moeten zijn, voor deze voorversterkers lijkt mij.
Wat betreft de schakelingen met hogere spanningen als deze een betere keuze zouden zijn voor een beter geluid resultaat, dan moet het idee voor de voeding aangepast worden.
Wat zou jou keuze zijn voor een buizenvoorversterker?, uit deze voorbeelden of een idee van jezelf?.
Groet,
Pim
- douwebakker
- Contacteer:
Voor wat betreft de hoogspanning.
Het heeft helemaal geen zin om hiervoor een gestabiliseerde voeding te gebruiken.
Een geregelde voeding met een Power FET als source volger werkt ook prima.
Het stroomverbruik van de voorversterker is immers ook constant.
Het heeft helemaal geen zin om hiervoor een gestabiliseerde voeding te gebruiken.
Een geregelde voeding met een Power FET als source volger werkt ook prima.
Het stroomverbruik van de voorversterker is immers ook constant.
- PimDriessen
Is die geregelde voeding met een Power FET als source volger, niet het eerste schema dat van Anne?.
Om iets zinnigs te zeggen moeten er wel sommige dingen duidelijk zijn.
Is het een voorversterker voor een microfoon (ruisarm) voor een lijn-ingang of evt om een eindbuis aan te sturen.
Hoeveel versterking moet 't ding hebben en wat is de minimale signaalspanning die verwerkt kan worden.
Pas daarna komt een geschikte voeding aan de orde.
Als je al een voedingstrafo hebt is er ook nog rekening te houden met wat de maximum beschikbare spanning/stroom is.
Dat schema komt idd van mij. Weet niet meer wat de aanleiding was.Is wel een langzaam opkomende spanning zodat de voeding gelijk opkomt met het opwarmen van de (eind)buizen zoals met een buisgelijkrichter.
Anne
Is het een voorversterker voor een microfoon (ruisarm) voor een lijn-ingang of evt om een eindbuis aan te sturen.
Hoeveel versterking moet 't ding hebben en wat is de minimale signaalspanning die verwerkt kan worden.
Pas daarna komt een geschikte voeding aan de orde.
Als je al een voedingstrafo hebt is er ook nog rekening te houden met wat de maximum beschikbare spanning/stroom is.
Dat schema komt idd van mij. Weet niet meer wat de aanleiding was.Is wel een langzaam opkomende spanning zodat de voeding gelijk opkomt met het opwarmen van de (eind)buizen zoals met een buisgelijkrichter.
Anne
- PimDriessen
Dag Anne,
De buizenvoorversterker is bedoeld om 2 mono Buizenversterkers aan te sturen.
Dit is het schema. De versterking van de voorversterker zal ongeveer moeten zijn wat ik nu heb, ongeveer 14 X versterking maar mag ook 10 X zijn.
Er wordt hoofdzakelijke met CD beluisterd via een Cambridge Audio CXC Loopwerk, en met een Menuet Metrium Acoustics DA Converter, daar zal wel 1,5 volt uitkomen, maar dat is een gok, dat kan worden gemeten, er is een Denon CD aanwezig met test signalen b.v. 1001 Hz sinus golf -15 dB.
Er is nog geen voedingstrafo aanwezig dus alles is nog mogelijk.
Groet,
Pim
De buizenvoorversterker is bedoeld om 2 mono Buizenversterkers aan te sturen.
Dit is het schema. De versterking van de voorversterker zal ongeveer moeten zijn wat ik nu heb, ongeveer 14 X versterking maar mag ook 10 X zijn.
Er wordt hoofdzakelijke met CD beluisterd via een Cambridge Audio CXC Loopwerk, en met een Menuet Metrium Acoustics DA Converter, daar zal wel 1,5 volt uitkomen, maar dat is een gok, dat kan worden gemeten, er is een Denon CD aanwezig met test signalen b.v. 1001 Hz sinus golf -15 dB.
Er is nog geen voedingstrafo aanwezig dus alles is nog mogelijk.
Groet,
Pim
De ingangsgevoeligheid van die versterker is ong. 1,75V. Als je een bron van 1,5V hebt is er nauwelijks versterking nodig.Om een beetje reserve te hebben lijkt me 3x al ruim voldoende.
Anne
Anne
- PimDriessen
Dag Anne,
Word die versterking vast ingesteld, of gaat dat ook gedeeltelijk met tegen koppeling?.
Welk van de voorbeelden die ik heb geplaatst, heeft bij jou de voorkeur wat betreft geluidkwaliteit?.
Of heb jij andere ontwerp ideeën in gedachte?.
Groet,
Pim
Word die versterking vast ingesteld, of gaat dat ook gedeeltelijk met tegen koppeling?.
Welk van de voorbeelden die ik heb geplaatst, heeft bij jou de voorkeur wat betreft geluidkwaliteit?.
Of heb jij andere ontwerp ideeën in gedachte?.
Groet,
Pim
- PimDriessen
Dag Anne,
Hier de juiste info over de DA converter: Output voltages: RCA : 2 Volts RMS / XLR: 4 Volts RMS.
- PimDriessen
Dag Anne,
Ik heb nog een trafo liggen, een oud beestje.
400volt-350volt. 0/250mA 400volt-350volt.
4 volt 5 A-5volt 5A-6,3 volt 5 A-6,3 volt 5A. Natuurlijk zijn de spanningen te hoog, misschien voor een MU stage?.
Groet,
Pim
Ik heb nog een trafo liggen, een oud beestje.
400volt-350volt. 0/250mA 400volt-350volt.
4 volt 5 A-5volt 5A-6,3 volt 5 A-6,3 volt 5A. Natuurlijk zijn de spanningen te hoog, misschien voor een MU stage?.
Groet,
Pim
- PimDriessen
Dag Anne en Douwe, en andere lezers,
Hier nog een schema van een buizenvoorversterker SRPP, werkt met een redelijk lage spanning.
Groet,
Pim
Hier nog een schema van een buizenvoorversterker SRPP, werkt met een redelijk lage spanning.
Groet,
Pim
- douwebakker
- Contacteer:
De versterking van deze schakeling is ruim 27dB. Dat is 20dB meer dan je nodig bent.
Het schemaatje links heb je zeker zelf getekend.
De potmeter zit verkeerd. De loper hoort op de stopweerstand uit te komen.
Het schemaatje links heb je zeker zelf getekend.
De potmeter zit verkeerd. De loper hoort op de stopweerstand uit te komen.
- PimDriessen
Dag Douwe,
Die heb ik zelf getekend.
Dat heb je goed gezien, die potmeter zit niet goed.
Groet,
Pim
Die heb ik zelf getekend.
Dat heb je goed gezien, die potmeter zit niet goed.
Groet,
Pim
Hoi,Pim
Misschien is dit wat!
Zijn wel kleine buisjes 6N16B-V,trekken niet veel en draaien op 160V.
Van alle voorversterkers die ik gebouwd heb is deze mijn dagelijkse.
Klinkt fris en goed.
Een beetje zoals de 6SN7,maar dan met minder voedingsspanning.
En de buisjes kosten een habbekrats
Heb nog wel een printje liggen,gebruikte ze ook in dac projecten.
Bij interesse even mailen.
De Classic One heb ik ook gebouwd,klinkt ook goed.
De 6N30P buizen kun je 1 op 1 vervangen door een 6N6P,scheelt aanzienlijk in de kosten.
Maar toch draai ik liever over deze kabouter buisjes.
Misschien is dit wat!
Zijn wel kleine buisjes 6N16B-V,trekken niet veel en draaien op 160V.
Van alle voorversterkers die ik gebouwd heb is deze mijn dagelijkse.
Klinkt fris en goed.
Een beetje zoals de 6SN7,maar dan met minder voedingsspanning.
En de buisjes kosten een habbekrats
Bij interesse even mailen.
De Classic One heb ik ook gebouwd,klinkt ook goed.
De 6N30P buizen kun je 1 op 1 vervangen door een 6N6P,scheelt aanzienlijk in de kosten.
Maar toch draai ik liever over deze kabouter buisjes.
- PimDriessen
Dag Democles,
Bedankt voor het schema en aanbod voor de printjes, ik neem het mee in de overweging.
Gelijk maar even in Tina Software gezet.
Groet,
Pim
Bedankt voor het schema en aanbod voor de printjes, ik neem het mee in de overweging.
Gelijk maar even in Tina Software gezet.
Groet,
Pim
Laatst gewijzigd door PimDriessen op wo 11 mei 2022, 14:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Mooi,
In het schema mist alleen nog de potmeter en een 1M naar massa bij de ingang.
Pot was volgens mij 100K log,50K is misschien nog beter.
In het schema mist alleen nog de potmeter en een 1M naar massa bij de ingang.
Pot was volgens mij 100K log,50K is misschien nog beter.
- PimDriessen
Zo, het werkt weer.Sinds gistermorgen geen internet in 't tehuis. Waarschijnlijk door werken in de straat.
De schakeling van demo is goed te doen, ong versterking van 7x (= 20log7 dB
)
Kan ook zo met een ECC82.
Die trafo die je liet zien is wel erg zwaar, kan dienen voor een EL34 (of 6L6) balansversterker.
Zoiets is zwaar zat, https://www.tme.eu/nl/details/tsta50_00 ... ta-50-002/
Een eenvoudige gestabiliseerde voeding is wel goed om de brom te voorkomen, maar waarom twee ?
De stroom die nodig is stelt niet veel voor, 10...15mA voor de twee.
Anne
De schakeling van demo is goed te doen, ong versterking van 7x (= 20log7 dB
Kan ook zo met een ECC82.
Die trafo die je liet zien is wel erg zwaar, kan dienen voor een EL34 (of 6L6) balansversterker.
Zoiets is zwaar zat, https://www.tme.eu/nl/details/tsta50_00 ... ta-50-002/
Een eenvoudige gestabiliseerde voeding is wel goed om de brom te voorkomen, maar waarom twee ?
De stroom die nodig is stelt niet veel voor, 10...15mA voor de twee.
Anne
- PimDriessen
Dag Anne,
Is deze dan ook mogelijk ?.
https://www.tonefactory.nl/toroidal-27v ... -520-37482
Pri: 0-120-230-240 V (black-yellow-purple-red) Sec 1: 200 V @ 0,085 A (red) Sec 2: 6,3 V @ 2 A (green) long leads ca 200 mm h=35mm d=70mm 50/60 Hz EN 61558.
Wordt vervolgt.
Groet,
Pim
Is deze dan ook mogelijk ?.
https://www.tonefactory.nl/toroidal-27v ... -520-37482
Pri: 0-120-230-240 V (black-yellow-purple-red) Sec 1: 200 V @ 0,085 A (red) Sec 2: 6,3 V @ 2 A (green) long leads ca 200 mm h=35mm d=70mm 50/60 Hz EN 61558.
Wordt vervolgt.
Groet,
Pim
Jawel, maar ik had die ander voorgesteld omdat daarmee ook makkelijk met DC gegloeid kan worden als je dat zou willen.
Anne
Anne
- PimDriessen
Dag Anne,
Ik heb nog twee ringkern trafo`s liggen 8 volt 2,5 A 20VA.
Ik vind het een mooi ontwerp, maar de kathode volger wordt gedeeld met de linker en rechter kanaal, dat bevalt me niet.
Dus vraag ik me af of het niet op deze manier kan?.
Groet,
Pim
Dat kan hoewel is niet nodig, de twee delen zijn goed gescheiden.Om elke triodes zit een anode die voor wisselspanning aan de massa ligt, zo zijn ze mooi uit elkaar. Met een versterkertrap waar de anode de uitgang is, is 't een ander verhaal.
Anne
Anne
- PimDriessen
Dag Anne,
Ik neem het helemaal van je aan dat het niet uitmaakt, maar voor de opbouw is het ook mooier als er per kant 2 buisjes staan.
En als jij zegt dat het kan met de opstelling zoals op de laatste afbeelding, dan zou ik het graag zo doen.
Maar er blijven een paar vragen open, bij het gebruik van de ECC88 of mogelijk E88CC mag de Anode spanning maar 90 volt zijn, dus de voeding spanning van 160 volt is dus aan de hoge kant, klopt dat?.
Is de ECC88 uit te wisselen met de E88CC?.
Wordt hopelijk vervolgt.
Groet,
Pim
De 88CC is met meer zorg gemaakt voor bijv antenneversterkers die lang mee moeten en dag en nacht aanstaan.Verder wel dezelfde buis.
Maar ik zou 'm hier niet gebruiken.Geeft twee maal zoveel versterking als de 82 en die was al aan de grote kant.
Anne
Maar ik zou 'm hier niet gebruiken.Geeft twee maal zoveel versterking als de 82 en die was al aan de grote kant.
Anne