Speaker ruist, ook op losse accu zonder rca kabels

voor alle audio die moet kunnen rijden

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
GijsCo
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 08 mei 2022, 20:50

Speaker ruist, ook op losse accu zonder rca kabels

Bericht door GijsCo »

Goededag,

Heb last van ruis in mijn speakers, heb nu al gekeken voor een grond lus maar dat is het niet.

Ruis verhoogt niet als je volume hoog of lager zet, ook al zet je het volume uit blijft de ruis.
Heb ook de versterker eruit gehaald en op een losse accu aangesloten, dan alsnog blijft de tweeter ruizen als de amp aan zet.

Heb ook een ander soort speaker aan gesloten 6'5 inch deze geeft ook een ruis, alleen wel zachter dan de tweeter.

Miss hebben jullie nog een idee, is een nieuwe amp zo uit de doos nooit aangeraakt.

Met vriendelijke groet,
Gijs
GijsCo
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 08 mei 2022, 20:50

Re: Speaker ruist, ook op losse accu zonder rca kabels

Bericht door GijsCo »

Moet er wel bij vermelden, als ik de "remote" unit aansluit en aan de knop draai dan vervormt de ruis en word deze ook harder en zachter.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Speaker ruist, ook op losse accu zonder rca kabels

Bericht door Shadow »

Welkom!

Wat is het merk en type van je spullen?
Hoe hoog staat de gain van je versterker?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Speaker ruist, ook op losse accu zonder rca kabels

Bericht door Henkjan »

welkom Gijs!
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: Speaker ruist, ook op losse accu zonder rca kabels

Bericht door Bertje »

Er kunnen twee zaken spelen, ik vermoed dat je 't over item 1 hebt:

1. Je hoort basisruis van de versterker, daar valt niet veel aan te verbeteren, behalve de gain (ingangsgevoeligheid) zo laag mogelijk afstellen. Wil je meer volume, dan draai je de volumeknop van de radio hoger, zo stuur je de versterker harder in. Maar de basisruis blijft dan laag.

2. De versterker heeft differentieële RCA ingangen, de signaalmassa "zweeft" dan. Dat is een ontwerpkeus van de versterkerfabrikant. De signaalmassa van de versterker wordt pas via de RCA kabels aan de radiozijde aan de massa gelegd. Heb je een defect aan de RCA kabel (kabelbreuk in de massa) of doorgebrand massa printspoor in de radio, dan heb je geen signaalmassa en ruist / bromt 't.

Als je de vraag welk merk en type radio en versterker je hebt nog kan beantwoorden, kan ik er wat meer van zeggen.
GijsCo
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 08 mei 2022, 20:50

Re: Speaker ruist, ook op losse accu zonder rca kabels

Bericht door GijsCo »

Goededag!

Bedankt voor jullie reacties.

Het gaat om de volgende 2 versterkers:

Apocalypse 600.2D
Apocalypse 1200.2D

En het gaat om een JVC 2din type KW-M560BT, lijkt me niet dat dit aan de head unit ligt sinds de ruis constant blijft wel of geen radio verbonden aan de versterker

De ruis verandert niet als ik aan de gain of aan de crossovers draai. Als ik muziek afspeel en deze harder of zachter zet vervormt de ruis ook niet, en word deze ook niet harder of zachter

Maar als ik u goed begrijp, zou ik dus de massa van mijn radio naar achter moeten trekker en aansluiten aan mijn accu’s voor de versterkers. Of moet ik de massa spiltsen dat de massa achter de radio(dus dat ik massa voor en achter heb voor de radio) en vervolgens naar achter trekken.

Ben er nu ook achter dat als de auto loopt en je gas geeft je ook de dynamo hoort door de speakers, terwijl de rca kabels niet zijn aangesloten. Lijkt net alsof de spanning van die voeding door lekt naar de speaker kabels. Heb ook de speakers kabel ver van de voeding kabels gelegt. Dit geluid van de dynamo is wel zo minuskul dar je met hoofd naast de speaker moet zitten om dit te horen
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: Speaker ruist, ook op losse accu zonder rca kabels

Bericht door Bertje »

Je laatste opmerking geeft wel aan dat er toch een massa probleempje in de installatie zit. Leg van beide versterkers een massakabel naar 1 punt en eventueel van de radio ook een massakabel naar datzelfde punt.
En haal van de radio het bestaande massapunt (ISO connector) dan wel los, anders leg je de radio op 2 punten aan de massa en maak je nog een extra aardlus. Massa niet splitsen.

Die versterkers zijn van het merk Deafbonce en fullrange class d. Deze hebben wel een wat hoger ruisniveau.
Welke tweeters gebruik je, wellicht hoog rendement bullit tweeters? Dan hoor je de ruis ook erg goed zonder muziek.

Als test kan je de RCA ingang kortsluiten en de gain helemaal dicht draaien. Als je dan nog steeds ruis (gewone ruis of dynamoruis) hoort is dit de basisruis van de versterker en kan je er verder niks aan verbeteren.
GijsCo
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 08 mei 2022, 20:50

Re: Speaker ruist, ook op losse accu zonder rca kabels

Bericht door GijsCo »

Goededag, bedankr voor u reactie, ik heb een vervange versterker gekocht inverband dat de ruis toch te hoog was als het de basis ruis zal zijn geweest.

Heb nu de pioneer gm-A3702
Aangeschaft voor mijn tweeters, nu is de ruis weg als de rca kabels er niet in zitten. Nu is het als ik de rca kabels erin doe dat er dan een hele hoge ruis uitkomt wat boven normaal geluids niveau uit komt. Deze ruis veranderd wel naar mate je de gain veranderd. En geeft ook ruis als ik op channel R een speaker heb aan gesloten en op L niet bijvoorbeeld. En als ik dan alleen een rca kabel in L doe en niet in R komt er ook ruis uit.

De rca kabel komt via de HU naar een DSP audio control 608 en vervolgens naar de amp. Nu is de ruis er ook als de DSP uit staat

Dit gebeurt ook als de radio uit staat.

Hoor graag van jullie!
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: Speaker ruist, ook op losse accu zonder rca kabels

Bericht door Bertje »

Motor aan of uit? Gaat met toeremtal mee omhoog?
GijsCo
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 08 mei 2022, 20:50

Re: Speaker ruist, ook op losse accu zonder rca kabels

Bericht door GijsCo »

Het ie blijkbaar de standaard noise van de tweeter omdat deze zo gevoelig zijn.
Apocalypse neo V2, nu denk ik alleen zelf dat ze wel echt heel erg veel geluid maken voor ruis dan als het ware.

Dit gebeurd als de auto uit staat.
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: Speaker ruist, ook op losse accu zonder rca kabels

Bericht door Bertje »

Die tweeters zijn zeer gevoelig, er staat in de handleiding 108dB, maar verder geen specificatie helaas. Daarom hoor je de basisruis van de installatie erg goed als er geen muziek gespeeld wordt. De gain van de Audiocontrol kan ook nog veel te hoog staan eventueel.
De tweeters zijn daarom vooral geschikt om zeer luid te spelen en dan hoor je toch geen ruis meer. Wil je meer hifi, dan kies je beter een andere tweeter.
Plaats reactie