Gefilterd stekkerblok
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: Gefilterd stekkerblok
Zo oud zijn die nog niet, afwachten maar. I.i.g. is SMPS veel storingsgevoeliger. Een gemiddeld SMPS muurwratje gaat 2 - 5 jaar mee. Een Samsung LCD TV 5 jaar en dan sneuvelt de voeding.
Re: Gefilterd stekkerblok
mocht het netvervuiling zijn dan hebben ze hier nog wel betaalbare initiatieven
https://www.atlhifi.com/product-tag/amplifier-hum/
overigens mijn Samsung TV is inderdaad al 10 jaar oud maar de buren hadden idd na een jaar of vijf een kapotte voeding
https://www.atlhifi.com/product-tag/amplifier-hum/
overigens mijn Samsung TV is inderdaad al 10 jaar oud maar de buren hadden idd na een jaar of vijf een kapotte voeding
Re: Gefilterd stekkerblok
Je zou eens kunnen experimenteren met een DC blocker. de componenten moet je bij elkaar kunnen scharrelen voor een paar tientjes.
Schema's staan hier ook wel op het forum, dacht ik.
Schema's staan hier ook wel op het forum, dacht ik.
Re: Gefilterd stekkerblok
Heb je geluk. Net als mijn opa, die op zijn 95ste nog steeds zware bolknaks wegrookte. Een kennis is manager bij een kringloop en vrijwel alle Samsung wat daar binnenkomt is niet veel ouder dan 5 jaar en stuk! Overigens niet alleen Samsung hoor. Vrijwel altijd staan de Samwah (Samsungs eigen merk) voedingselco's bol en is een deel nog wel reparabel. Hier in de WTW zitten ook SMPS voor de ventilatorvoeding van een alhier populair merk. 2x 300W, wat bij lange na niet vol belast werd. Fikte er de eerste jaren binnen een jaar steeds eentje van uit. Zijn later wel vervangen door een ander merk en die zitten er nu 7 jaar in.
Re: Gefilterd stekkerblok
Ach, de deawoo tv van mijn moeder heeft het ruim 10 jaar volgehouden. Dus mazzel.
Zojuist mijn reserve blu-ray speler binnengekregen met gewoon een nette ringkern er in. Meer in de hoop dat ie niet gaat piepen.
Zojuist mijn reserve blu-ray speler binnengekregen met gewoon een nette ringkern er in. Meer in de hoop dat ie niet gaat piepen.
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: Gefilterd stekkerblok
Dat lijkt mij wel. Probleem is dat de elco's in de voeding bol gaan staan en leeg lopen na een jaar of 5. Lijkt wel geplande slijtage. Maar dat gaan ze pas doen als ze belast worden en heet worden door dagelijks gebruik. Gebruik je je TV weinig dan zal die slijtage ook niet zo hard gaan denk ik. Anyway hij stopt er vanzelf mee...
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: Gefilterd stekkerblok
Bedankt voor je toelichting, dat laatste zal me dan vast wel opvallen
Re: Gefilterd stekkerblok
Trafo brom hier ooit terug herleid naar de motorsturing van de AEG wasmachine. In de was stand wordt de trommel af en toe een halve slag gedraaid. Die momenten hoorde je de trafo alleen brommen.
Zon dc-blocker (2 elcos met enkele diodes) was wel de oplossing maar subjectief hoorde ik dat daarmee de dynamiek afnam. Uiteindelijk de wasmachine op andere fase geknoopt
Zon dc-blocker (2 elcos met enkele diodes) was wel de oplossing maar subjectief hoorde ik dat daarmee de dynamiek afnam. Uiteindelijk de wasmachine op andere fase geknoopt
Re: Gefilterd stekkerblok
Kleine update hier is heb nu al een tijdje een DC blocker in gebruik , eerst op 1 eindversterker !
Wanneer de brom opkwam was er duidelijk verschil te horen in de luidheid hiervan tussen de beide versterkers .
Nu gewoon voor het grote stekkerblok geplaatst en geen brom meer van hinderlijke aard meer gehad .
Het werkt dus wel ! Van dynamiek verlies is geen sprake overigens .
Tenminste niet dat ik iets merk !
Wanneer de brom opkwam was er duidelijk verschil te horen in de luidheid hiervan tussen de beide versterkers .
Nu gewoon voor het grote stekkerblok geplaatst en geen brom meer van hinderlijke aard meer gehad .
Het werkt dus wel ! Van dynamiek verlies is geen sprake overigens .
Tenminste niet dat ik iets merk !
