hoe oscilloscoop gebruiken?

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: hoe oscilloscoop gebruiken?

Bericht door Kappa7 »

Misschien nog wel even handig om te weten.
Ga nooit zonder transformator de netspanning meten!
Je scope hangt immers ook aan die groep en afhankelijk van je scope zou je een kortsluiting kunnen maken.
donleo
Berichten: 95
Lid geworden op: za 17 apr 2021, 0:29
Locatie: Den Haag

Re: hoe oscilloscoop gebruiken?

Bericht door donleo »

Kappa7 schreef: wo 27 apr 2022, 21:12
Misschien nog wel even handig om te weten.
Ga nooit zonder transformator de netspanning meten!
Je scope hangt immers ook aan die groep en afhankelijk van je scope zou je een kortsluiting kunnen maken.
Oke bedankt! daar ben ik zo en zo voorzichtig mee hoor!.
Vind het gewoon leuk m te leren en om te kijken of het signaal wat uit de zelfbouw versterker komt een beetje mooi blijft dus daar meet ik de uitgang alleen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: hoe oscilloscoop gebruiken?

Bericht door Pjotr »

Gewoon helemaal NOOIT met een scoop aan het lichtnet meten! Hoe kom je überhaupt op het idee? De scoop is als het goed is geaard en derhalve de meetingang idem!
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: hoe oscilloscoop gebruiken?

Bericht door OWC »

Pjotr schreef: wo 27 apr 2022, 21:22
Gewoon helemaal NOOIT met een scoop aan het lichtnet meten! Hoe kom je überhaupt op het idee? De scoop is als het goed is geaard en derhalve de meetingang idem!
Dit idd!!!
De beste manier om ook direct je nieuwe scope in een klap te mollen als je pech hebt.
donleo schreef: wo 27 apr 2022, 21:05
Ik heb er een schakelbare 600 v Probe bij gekregen.
1:10 kan dus.
Ik ben nu een ic versterker aan het meten de uitgang met dummyload 1Khz in en dan krijg ik keurig een sinus te zien :-)
Ik zal idd voorzichtig zijn bij de buizen versterkers , maar uitgang met dummyload moet goed kunnen toch?
Ik zal ook eens een scheidingstransformator aanschaffen wel zo veilig.
Groet
Leo
Als je veilig investering wilt doen voor je werkplek, koop een 1 op 1 trafo (dus 230V naar 230V) en sluit daar voedingen op aan waar je aan wilt spelen!
Gooi daar even een goede overspanningsbeveiliging op plus een goede auto zekering, aardlek en de grootste noodstop knop die je kunt vinden.
Voorkeur nog met een VARIAC erna, zeker met buizenversterkers ed


Uiteraard zijn er nuances op dit gebied, maar dat is voor gebruikers met (veel) meer ervaring, waar je op een gegeven moment very well calculated risks kunt nemen.


De uitgang van een buizenversterker, dus na de scheidingstrafo, is wel te meten uiteraard.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: hoe oscilloscoop gebruiken?

Bericht door Pjotr »

Lekker verwarrend allemaal al dat trafo gedoe. Gewoon nooit aan het lichtnet gaan zitten klooien anders dan een lampje verwisselen. Waarom zou je ook? Ieder hobbyproject heeft een fatsoenlijk geïsoleerde voedingstrafo.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: hoe oscilloscoop gebruiken?

Bericht door OWC »

Ehm oude buizenversterkers hebben dat niet.

Als ze wel een trafo hebben, zijn sommige trafo's alles behalve "fatsoenlijk geïsoleerd".
En afhankelijk met wat voor versterkers je gaat klooien, willen sommige trafo's ook nog weleens de geest geven.
Dus in een keer 230V op een versterker zetten is een advies dat ik zeker niet zou geven.
Zowel voor transistor versterkers als buizenversterkers.

Als je dus veilig aan dit soort dingen wilt werken is een VARIAC een minimal, maar een aparte groep voor je de spullen waarmee je werkt is zeker aan te raden.

Je kunt het complex nomen, ik noem het goed en veilig advies.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: hoe oscilloscoop gebruiken?

Bericht door ray5150 »

OWC schreef: wo 27 apr 2022, 22:41

Als je veilig investering wilt doen voor je werkplek, koop een 1 op 1 trafo (dus 230V naar 230V) en sluit daar voedingen op aan waar je aan wilt spelen!
Gooi daar even een goede overspanningsbeveiliging op plus een goede auto zekering, aardlek en de grootste noodstop knop die je kunt vinden.
Voorkeur nog met een VARIAC erna, zeker met buizenversterkers ed
Dat klinkt op zich heel goed, alsook veilig, maar ik heb de indruk dat je dit advies nu aan iemand geeft die waarschijnlijk amper meer ervaring heeft met netspanning dan een contactstop in een wandcontactdoos te steken. om er maar even wat officiele benamingen tegenaan te gooien.
met andere woorden, het klinkt alsof je dit op een zondagmiddag in een half uurtje in elkaar knutselt. dat doen jij en ik misschien, maar een ander niet.
Plaats reactie