Een analoge en modulaire synthesizer voor de lange termijn.

voor specifieke pro-audio projecten als opname apparatuur, mengtafels, etc

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Een analoge en modulaire synthesizer voor de lange termijn.

Bericht door ray5150 »

Afgelopen week heb ik 7 verschillende PCB ontwerpen in productie gezet bij JLCPCB.
Ik zal ze hieronder even toelichten.

Het Yusynth MiniMoog VCF filter.
http://yusynth.net/Modular/EN/MOOGVCF/index.html
Yusynth Moog VCF.png


Het Yusynth ARP VCF filter.
ARP staat voor Alan R Pearlman, oprichter van ARP synthezisers. deze komt uit het beroemde model 2600.
http://yusynth.net/Modular/EN/ARPVCF/index.html
Yusynth ARP VCF.png


Yusynth LFO type 1
http://yusynth.net/Modular/EN/LFO/VC-LFO1.html
Yusynth LFO1.png
Yusynth ADSR
http://yusynth.net/Modular/EN/ADSR/index_latest.html
Yusynth ADSR.png


MFOF CV Multiplier, een schakeling die CV signalen splitst en buffert in een 1-4 configuratie.
http://musicfromouterspace.com/analogsy ... dist2.html
MFOS CV Multiplier.png
Dit word mijn eerste poging om met SMD opamps te werken.



MFOS single buss keyboard to CV convertor.
http://musicfromouterspace.com/index.ph ... 34&VPH=596
MFOF Keyboard CV.png
Het is voor de hand liggend om een Midi keyboard te pakken en hierop een Midi/CV convertor op aan te sluiten,
Het eerste heb ik, het tweede niet. En zo'n midi naar CV convertor is digitaal kost om en nabij de 100 euro.
Zoals ik al in de startpost aangaf heb ik nog een keyboard liggen met schakelcontacten. en ik wil het geheel graag zo analoog mogelijk proberen te houden. om het geheel een beetje compact te houden zijn de weerstanden, dioden en condensatoren in SMD uitgevoerd.
De opamps zijn wel nog conventioneel omdat ik deze al had ingekocht voordat de teken exercitie begon.



MFOS CV calibrator.
http://musicfromouterspace.com/index.ph ... ONGID=NONE
MFOS CV Calibrator.png
Naar ik denk een handige testschakeling die spanningen uitstuurt van 1 tot 7 volt, steeds in opeenvolgende stapjes van 1 volt.


Vrijwel alle schakelingen hebben filtering op de voedingslijnen met een 10 Ohm weerstand en een 22 microfarad elco,
en aan ieder opamp voedings pootje zit een 100 NF SMD condensator. alle PCB's zijn ruim kleiner dan 100 x 100 mm.
Printjes zijn dus momenteel in productie, en ik had voor de goedkoopste vorm van vervoer gekozen.
Verwachting is dat zo over ongeveer een maand hier zijn.
Totale kosten hiervan liggen rond de 38 euro.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Een analoge en modulaire synthesizer voor de lange termijn.

Bericht door Henkjan »

zo, lekker bezig!
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Een analoge en modulaire synthesizer voor de lange termijn.

Bericht door Shadow »

Wauw Ray =D>
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Een analoge en modulaire synthesizer voor de lange termijn.

Bericht door hannesie »

Prachtig, om zo een opzet te zien om muziek de wereld in te helpen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Een analoge en modulaire synthesizer voor de lange termijn.

Bericht door ray5150 »

Dank allen ! :goedzo:
Er zal nog een lange weg moeten worden worden afgelegd voordat er enige vorm van muziek of andersoortig aangenaam geluid uit zal komen, maar het zal wel een mooie reis worden.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Een analoge en modulaire synthesizer voor de lange termijn.

Bericht door ray5150 »

Gisteren zijn de printjes van JLCPCB binnengekomen. :D
Ik heb de komende tijd weer lekker wat te solderen.
20220218_222020.jpg
Valt me nog mee qua tijdsduur. ongeveer 1 week productie, en 2 weken voor het transport.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Een analoge en modulaire synthesizer voor de lange termijn.

Bericht door Pjotr »

Ziet er goed uit! \:D/
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Een analoge en modulaire synthesizer voor de lange termijn.

Bericht door ray5150 »

Ik ben ook begonnen met monteren van de eerste modules op de eurokaarten zoals hieronder op de foto's te zien is.
Eurokaart (1).jpg
Eurokaart (2).jpg
Eurokaart (3).jpg
Om sluitingen te vermijden als de eurokaart in de kast zit, zijn alle oude spoortje doorgeslepen.
Plan is om gaatjes in de overgebleven spoortjes naar de connector toe te boren om hier de bedrading van de nieuwe modules op aan te sluiten.
Eurokaart (4).jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Een analoge en modulaire synthesizer voor de lange termijn.

Bericht door Ah!buis »

Nu maar zien dat je de tel niet kwijt raakt, een draad in 't verkeerde gaatje is zo gebeurt !
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Een analoge en modulaire synthesizer voor de lange termijn.

Bericht door ray5150 »

Dat komt wel goed, Anne. ik maak een lijstje met welke functie aan welke pint toegewezen is.

Ik heb nu iets van 11 of 12 eurokaarten. maar ik verwacht er in totaal ongeveer 20 nodig te hebben.
Dus moet ik er een aantal bij maken. male connectoren voor de backplane heb ik ruimschoots genoeg.
Ik verwachtte dat de connectoren die op de printen moeten komen zeldzaam en kostbaar zouden zijn.
Maar dat valt gelukkig reuze mee.
Ik kwam erachter dat die connectoren DIN41612 genoemd worden, en best wel betaalbaar zijn . :D
https://nl.aliexpress.com/item/10050031 ... 2e0ePITbah

Heb er 2 op proef laten komen :
Eurokaart Connector Male.jpg
Een ontwerp in Eagle gezet :
Schema Eurokaart.png
Layout Eurokaart.png
Dit zou een mooie eerste klus voor de CNC frees kunnen zijn.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Een analoge en modulaire synthesizer voor de lange termijn.

Bericht door Ah!buis »

ray5150 schreef: zo 20 feb 2022, 19:20
Dat komt wel goed, Anne. ik maak een lijstje met welke functie aan welke pint toegewezen is.
Deze functie wil ook wel een pint :beer: :lol:
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Een analoge en modulaire synthesizer voor de lange termijn.

Bericht door ray5150 »

Was maar een tikfoutje. :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Een analoge en modulaire synthesizer voor de lange termijn.

Bericht door Henkjan »

jaja
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Een analoge en modulaire synthesizer voor de lange termijn.

Bericht door ray5150 »

De afgelopen avonden bezig geweest met het vullen van printjes.

Voortgang printjes.jpg

Met name de SMD opampjes was wel even wat gepriegel.

Cv multiplier.jpg

Het ARP filter moest met gematchte paartjes BC557 worden uitgevoerd.

Transistorern matchen.jpg
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Een analoge en modulaire synthesizer voor de lange termijn.

Bericht door hannesie »

Met name de SMD opampjes was wel even wat gepriegel.

Gewoon wat meer flux gebruiken :lol:
Soppen met dat spul.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Een analoge en modulaire synthesizer voor de lange termijn.

Bericht door ray5150 »

Sorry, Hans. ik heb geen losse flux.
Moet het doen met wat in het soldeer verwerkt zit. (0.5 mm voor SMD)

Op zoek naar brackets voor de frontplaatjes.
Ik wilde zoiets als de originele, natuurlijk kan ik zelf wel wat maken van aluminium hoekprofiel.
Maar ja. beetje lui, en het oog wil ook wat...
Eurokaart Bracket (1).jpg
Eurokaart Bracket (2).jpg
Dus Google maar eens aangeslingert met zoekwoorden als "eurocard" "PCB" "frontpanel" en "bracket".

Op een gegeven moment vond ik een fabrikant : https://schroff.nvent.com/en-de/products/enc60807-011

50 stuks is wel erg veel van het goede, verder gezocht naar een zaak die die dingen per stuk verkocht en jawel :D : https://www.digikey.nl/en/products/deta ... EZyQBdAXyA

Binnenkort een stuk of 15 laten aanrukken.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Een analoge en modulaire synthesizer voor de lange termijn.

Bericht door Shadow »

Ziet er mij akelig bekend uit die kaarten :lol:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Een analoge en modulaire synthesizer voor de lange termijn.

Bericht door ray5150 »

Ja, van je werk, schreef je eerder.
Maar doe je er dan ook dingen mee als controles of reparaties ?

Afgelopen week de laatste 6 eurokaarten leeggehaald en gaatjes geboord naast de connectoren.
Kaarten Schoon.jpg
Gaatjes Boren.jpg
Het leek me ook wel leuk om een sequencer te bouwen. die zijn er in vele soorten maten, zowel analoog als digitaal.
Wat je zoal met een sequencer kunt doen legt Paolo hieronder uit :


[ Bekijk op youtube ]

Oftewel een soort robot die repeterende taken kan uitvoeren zoals een baslijntje.
Een sequencer werkt met stappen, die kunnen tussen de 4 en de 64 stappen liggen.
Maar, hoe meer stappen dus ook hoe ingewikkelder om te bouwen.

Ik heb gekozen voor dit ontwerp :
http://musicfromouterspace.com/index.ph ... ONGID=NONE

10 stappen dus. nog redelijk te behappen, en de kosten vallen mee. maar best alles bij elkaar best wel een hoop werk om te bouwen.
Zuinige keel als ik ben, besloot ik om niet de aangeboden PCB aan te schaffen maar deze na te maken in Eagle.
De tekenkamer heeft het er maar druk mee. :lol:
Schema Sequencer.png
Layout Sequencer.png
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Een analoge en modulaire synthesizer voor de lange termijn.

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef: vr 11 mar 2022, 23:33

Oftewel een soort robot die repeterende taken kan uitvoeren zoals een baslijntje.
Een sequencer werkt met stappen, die kunnen tussen de 4 en de 64 stappen liggen.
Maar, hoe meer stappen dus ook hoe ingewikkelder om te bouwen.

Ik heb gekozen voor dit ontwerp :
http://musicfromouterspace.com/index.ph ... ONGID=NONE

10 stappen dus. nog redelijk te behappen, en de kosten vallen mee. maar best alles bij elkaar best wel een hoop werk om te bouwen.
Zuinige keel als ik ben, besloot ik om niet de aangeboden PCB aan te schaffen maar deze na te maken in Eagle.
De tekenkamer heeft het er maar druk mee. :lol:

Schema Sequencer.png

Layout Sequencer.png
Leuk Ray,

Ja je kunt die dingen zo uitgebreid maken als je wilt: Aantal stappen, aantal VC-uitgangen, attack en decay per stap enz. Ga je dat analoog bouwen dan worden dat heel wat potmeterjes. Maar voor een baslijn heb je aan 8 stappen meestal wel genoeg. Ik heb er destijds, begin '80, eentje semi-digitaal gemaakt met een 6809 processortje. Had 64 stappen en 4 CV uitgangen. Set-ngangen waren toen potmeters die met CMOS switches gescand werden en naar een AD converter gingen. Uitgangen waren 12 bits DA converters.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Een analoge en modulaire synthesizer voor de lange termijn.

Bericht door Shadow »

ray5150 schreef: vr 11 mar 2022, 23:33
Ja, van je werk, schreef je eerder.
Maar doe je er dan ook dingen mee als controles of reparaties ?
Ja dat spul repareren we zelf, kalibraties en wijzigingen ook trouwens.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Een analoge en modulaire synthesizer voor de lange termijn.

Bericht door ray5150 »

Pjotr schreef: za 12 mar 2022, 9:48


Ja je kunt die dingen zo uitgebreid maken als je wilt: Aantal stappen, aantal VC-uitgangen, attack en decay per stap enz. Ga je dat analoog bouwen dan worden dat heel wat potmeterjes. Maar voor een baslijn heb je aan 8 stappen meestal wel genoeg. Ik heb er destijds, begin '80, eentje semi-digitaal gemaakt met een 6809 processortje. Had 64 stappen en 4 CV uitgangen. Set-ngangen waren toen potmeters die met CMOS switches gescand werden en naar een AD converter gingen. Uitgangen waren 12 bits DA converters.
Zo, dat moet zo te lezen een behoorlijke klus zijn geweest om te ontwikkelen en op te bouwen.

Shadow schreef: za 12 mar 2022, 20:45
ray5150 schreef: vr 11 mar 2022, 23:33
Ja, van je werk, schreef je eerder.
Maar doe je er dan ook dingen mee als controles of reparaties ?
Ja dat spul repareren we zelf, kalibraties en wijzigingen ook trouwens.
Ja, daar kan ik me wel iets bij voorstellen. er zijn natuurlijk niet zoveel nucleaire installaties in NL, dus veel apparatuur zal op maat daarvoor gemaakt zijn, lijkt me zo.

Ondertussen heb ik een testplankje gemaakt waar de kaarten zo opgeschoven kunnen worden.
Testplankje (1).jpg
Testplankje (2).jpg
Testplankje (3).jpg
En heb ik een aantal van de oude frontplaten gedemonteerd.
Frontplaatjes Demonteren.jpg
Denk niet dat ik daar nog veel mee kan doen, vanwege de al aanwezige gaten.

Ook kwam ik bij een opruimactie nog een stel Eurokaarten tegen die ik opnieuw kan gebruiken.
Leeghalen hiervan is nog een hele klus want dubbelzijdig met doormetalliseringen.
Nog meer Eurokaarten.jpg
Deze hadden ook nog een leuke bijvangst. er zaten namelijk 5 stuks 27C256 EPROM's op.
Wat kan ik daar mee ? er was eens een beroemde drumcomputer. de Roland TR-909.
Deze is erg populair in de elektronische (dans) muziek.
Maar ook erg zeldzaam want er zijn er 40 jaar geleden maar een paar 1000 van gemaakt. was ook een flop destijds.
Ook deze zijn nu dus erg in trek om na te bouwen, want de originelen zijn heel kostbaar nu.

Recentelijk kwam ik dit tegen :


[ Bekijk op youtube ]

Ik had al plannen om enkele geluiden na te bouwen (kick en snare). dit zijn analoge schakelingen.
Maar aangezien de 909 een hybride drumcomputer is, zijn de cymbal geluiden als samples opgeslagen in, jawel, 27C256 EPROM's.
Die samples zijn zo van internet te halen als .HEX bestanden die zo in de EPROM gezet kunnen worden.
Ik kan dat zelf niet, maar heb na wat rondvragen op het forum een lid bereid bevonden deze taak op zich te nemen. :D
Denk dat ik mettertijd er wel een apart topic over de bouw van deze drumcomputer kloon ga aanmaken.
EdwinSL
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 15:46

Re: Een analoge en modulaire synthesizer voor de lange termijn.

Bericht door EdwinSL »

Tof project, je begint ook echt met die oude kasten waar het moderne eurorack op gebaseerd is, bedacht door Dieter Doepfer midden jaren 90 :goeie:
Hoe je de stroom verdeelt met die IDC bussen is compleet nieuw voor mij, lijkt fijn solide.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Een analoge en modulaire synthesizer voor de lange termijn.

Bericht door ray5150 »

Sorry, Edwin. ik had je bijdrage helemaal gemist.
Het is natuurlijk niet zo dat heer Doepfer het Eurorack heeft uitgevonden. deze bestaan al sinds de jaren '60 of '70 van de vorige eeuw.
Van hem is inderdaad wel het idee om deze voor modulaire synthesizers te gaan gebruiken.

De eerste module is ondertussen getest en deze werkt. :D
Het is de CV Calibrator. Deze wekt testspanningen op van 1.00 Volt tot 7.00 Volt, steeds in stapjes van 1 volt verhoogt.
Dat kan zowel manueel met een drukknopje, als automatisch.
Het tijdelijke frontje is een strookje afval printplaat.
Het leek mij handig om deze al klaar te hebben met het oog op het testen van de VCO's, die zijn als volgende aan de beurt.
1.00 Volt.jpg
4.00 Volt.jpg
(ja, die trimpot. ik zat zonder 10K klein model, maar had wel nog een stuk of 10 gebruikte grote balk, dus even wat geimproviseerd...)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Een analoge en modulaire synthesizer voor de lange termijn.

Bericht door Pjotr »

En meneer Doepfer heeft ook de syntzusaaiser niet uitgevonden en in ook niet als eerste in een 19 inch rack gepropt. Dat was allang eerder gedaan in de jaren '70. O.a. door onze eigen Synton uit Breukelen. Meer bekend van de "Syntovox" vocoders.

Plaatje van het wat eenvoudiger low cost system 3000 begin jaren '80:
Synton-3000.jpg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Een analoge en modulaire synthesizer voor de lange termijn.

Bericht door ray5150 »

Ach, daar was ik niet van op de hoogte. mooi systeem trouwens.
Plaats reactie