Russische triode 6C41C 7W se versterker
Moderator: Beheerdersteam
Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker
Blijf 't maar erg raar vinden. Gaat het ook mis met een simulatie ?
Anne
Anne
Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker
Met de simulatie lijkt het wel goed te gaan vanaf 39K tot 50K. daaronder zie je in de simulatie ook de sinus op en neer gaan. met 22k en 39K
Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker
Lijkt wel een soort motorboten. Probeer 's om C2 (22µ) flink te vergroten.
Anne
Anne
Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker
Ik krijg ook uit de ugt op de scoop 6hz te zien inplaats van 1000hz, en deze sinus is dan flink verdikt.
ik heb de elco vergroot tot 47uf (anders moet ik er 470uf inzetten) maar er blijft met terugkoppeling 6hz tevoorschijn komen, en de sinus lijkt dan als de ugt instort(klopt met 6hz natuurlijk ook wel)
ik heb de elco vergroot tot 47uf (anders moet ik er 470uf inzetten) maar er blijft met terugkoppeling 6hz tevoorschijn komen, en de sinus lijkt dan als de ugt instort(klopt met 6hz natuurlijk ook wel)
Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker
Het lijkt er op dat ik het gevonden heb Anne, ik heb R12 vervangen door 330ohm en de terugkoppelweerstand naar 56K, en dan zijn de sinus waarden over de hele lijn gelijk behalve bij 8V(is ook max denk ik.)
bij 20mV insturing krijg ik 2,4V en op de scoop 3,48V
40mV 3V -3,48v gelijk
45mV 4V -5,6V gelijk
50mV 6V -8,8V gelijk
60mV 7V -10,4 gelijk
70mV 8V -10,4V 11,2V
Zit een foutje inheb 5V vergeten maar de waarden zien er al goed uit, nu kan ik kijken of de terugkoppelwaarde goed is in te stellen.
bij 20mV insturing krijg ik 2,4V en op de scoop 3,48V
40mV 3V -3,48v gelijk
45mV 4V -5,6V gelijk
50mV 6V -8,8V gelijk
60mV 7V -10,4 gelijk
70mV 8V -10,4V 11,2V
Zit een foutje inheb 5V vergeten maar de waarden zien er al goed uit, nu kan ik kijken of de terugkoppelwaarde goed is in te stellen.
Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker
Met die 330Ω wordt de ingang nog gevoeliger en met die 56k "tegenkoppeling" verandert er niet veel.
Anne
Anne
Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker
De resultaten mogen er wel zijn Anne met 330 en 52k tegenkoppeling. Zonder die 330 ohm kan ik de sinus niet rustig krijgen en blijft die 6hz geven.
Ik ben in lt spice aan het experimenteren geweest en daar merkte ik ook dat mijn sinus danste, totdat ik R12 veranderde in een lagere waarde en de tegenkoppeling in een hogere waarde. ook de sinus aan de boven en onderwaarde storten mooi gelijkmatig in aan het eind. ik wil nog verder experimenteren en kijken of er meer uit te krijgen is(lagere vervorming.) merk wel dat als de versterker een uurtje aanstaat en je doet de meting opnieuw dat de waarde wat hoger zijn
Vanaf 7,5V begint het signaal iets af te vlakken, dus dan klopt die 7-7,5W redelijk.
Nog iets wat vreemd is, als je normaal wilt kijken waar het -3dB ligt dan ga je de frequentie naar beneden draaien totdat het signaal onder de 2V komt, maar dat gebeurt dus niet, het loopt zelfs op vanaf 30 naar 15hz(3V) en dan stort hij bij 10hz in(ugt) omhoog pas boven de 100khz voor hij wat terugloopt.
bij 2,83V 1W 0,22% thd+n
3,5V 0,27%
4V 0,32%
4,5V 0,37%
5V 0,45%
5,5V 0,57%
6V 0,73%
6,5V 0,95%
7V 1,36%
7,5V 1,76%
8V 2,5%
8,5V 3,5%
9V 7%
Ik ben in lt spice aan het experimenteren geweest en daar merkte ik ook dat mijn sinus danste, totdat ik R12 veranderde in een lagere waarde en de tegenkoppeling in een hogere waarde. ook de sinus aan de boven en onderwaarde storten mooi gelijkmatig in aan het eind. ik wil nog verder experimenteren en kijken of er meer uit te krijgen is(lagere vervorming.) merk wel dat als de versterker een uurtje aanstaat en je doet de meting opnieuw dat de waarde wat hoger zijn
Nog iets wat vreemd is, als je normaal wilt kijken waar het -3dB ligt dan ga je de frequentie naar beneden draaien totdat het signaal onder de 2V komt, maar dat gebeurt dus niet, het loopt zelfs op vanaf 30 naar 15hz(3V) en dan stort hij bij 10hz in(ugt) omhoog pas boven de 100khz voor hij wat terugloopt.
bij 2,83V 1W 0,22% thd+n
3,5V 0,27%
4V 0,32%
4,5V 0,37%
5V 0,45%
5,5V 0,57%
6V 0,73%
6,5V 0,95%
7V 1,36%
7,5V 1,76%
8V 2,5%
8,5V 3,5%
9V 7%
Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker
Ik heb een vreemd iets, boven op zolder speelt de versterker met muziek goed, maar beneden op de grote luidsprekers speelt hij wel maar daar doorheen hoor je hem motorboten, hoe kan dat?? Beide 8 ohm speakers.
Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker
De ene LS gaat bijkbaar een stuk lager dan de ander. En misschien ook de grootte van het vertrek.
Heb je nou al 's die 22µ vergroot, evt in de simulatie ?
En ook C6 (470n) mag een stuk kleiner, bijv 150n.
Anne
Heb je nou al 's die 22µ vergroot, evt in de simulatie ?
En ook C6 (470n) mag een stuk kleiner, bijv 150n.
Anne
Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker
Die 22u heb ik vergroot naar 47U maar merkte geen verschil, C6 kan ik wel verlagen tot 0,15u, ga ik proberen.
als ik C6 naar 150n verlaag lopen de vervormings cijfers behoorlijk op ik heb nog niet getest of hij dan niet meer motorboot op de grote luidsprekers, die gaan zeker lager (tot25/30hz). die andere boven zijn goedkope akai luidsprekers.
als ik C6 naar 150n verlaag lopen de vervormings cijfers behoorlijk op ik heb nog niet getest of hij dan niet meer motorboot op de grote luidsprekers, die gaan zeker lager (tot25/30hz). die andere boven zijn goedkope akai luidsprekers.
Laatst gewijzigd door peterl op zo 10 apr 2022, 19:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker
Het verschil zou een tragere boot moeten zijn
.
Anne
Anne
Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker
Ik heb hem er beneden achter gezet en een halve minuut gaat het goed en daarna begint hij weer te motorboten, zelfde toerental
de bovenste gemeten aan de ugt met 0.47u de middelste met 0,15u en de laatste met 0.15u en C2 is 47u
De groene lijn is achter de ugt de blauwe lijn na C2 gemeten.
Als je C3 van 100u naar 68u verkleint dan kruisen de blauwe lijnen elkaar niet meer,(1e en laatste foto) ik weet niet of dat wat uitmaakt.
Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker
Op een of andere manier wisselt de fase rond 10Hz, zou niet weten waarom. Het laatste plaatje ziet er 't minst ernstig uit.
Trouwens wat is het middelste plaatje van de vier
Ik het schema staat er voor de C tussen triode en pentode een 33nF, had ik 47nF voorgesteld, waarom ?
Hoe zit het met de tegenkoppeling, zou er niet moeten zijn om het gedrag te bekijken.
Maak de 22µ niet 47µ maar veel dikker bijv 220µ (in de simulatie en met 150n ipv 470n). Als dat helpt zou het schema wat aangepast kunnen, om niet zo'n dikke elco nodig te hebben, door de 470Ω serieweerstand in de voeding wat groter te maken.
Anne
Trouwens wat is het middelste plaatje van de vier
Ik het schema staat er voor de C tussen triode en pentode een 33nF, had ik 47nF voorgesteld, waarom ?
Hoe zit het met de tegenkoppeling, zou er niet moeten zijn om het gedrag te bekijken.
Maak de 22µ niet 47µ maar veel dikker bijv 220µ (in de simulatie en met 150n ipv 470n). Als dat helpt zou het schema wat aangepast kunnen, om niet zo'n dikke elco nodig te hebben, door de 470Ω serieweerstand in de voeding wat groter te maken.
Anne
Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker
met tegenkoppeling heeft de C47n een veel groter effect, maar het 1e schema is met 47n(weet niet hoe die 33n daar in is gekomen) ook zonder de terugkoppeling zie je weinig van de grote elco. Schema 2 heeft de C6 0.15u,
Schema 3 heeft C6 0.15u en C2 220uf. Bij al deze metingen is geen tegenkoppeling gebruikt. Je ziet tussen de 22uu en de 220u/470u geen verschuiving in de frequentie.
ik weet niet precies welke verbetering je in deze grafiek zou willen zien Anne.
Schema 3 heeft C6 0.15u en C2 220uf. Bij al deze metingen is geen tegenkoppeling gebruikt. Je ziet tussen de 22uu en de 220u/470u geen verschuiving in de frequentie.
ik weet niet precies welke verbetering je in deze grafiek zou willen zien Anne.
Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker
'tJa, ik hoopte dat het vergroten van die elco zou helpen.
Dwz als het motorboten is dat het tempo van de hikken zou vertragen. Hoe dan ook, 22µ voor C2 is wel wat laag samen met een R4 van maar 470Ω.
Zonder tegenkoppeling lijkt er niks aan de hand dus dat is het niet.
Op een of andere manier is het de tegenkoppeling zelf die niet goed gaat. Misschien is het de zelfinduktie van de UGT samen met C4 (47µ) die voor een faseverschuiving zorgen. Simuleer 's met een grotere C4 en dan met tegenkoppeling.
Evt ook C3 eruit voor een wat kleinere lusversterking.
Anne
Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker
Met de tegenkoppeling aangesloten brengt c2 22u met hogere waarden (100u) geen verbetering, maar met C3 47u los gekoppeld veranderd er behoorlijk wat.(zie foto). C6 heeft hier 0.15u
Ik heb hetzelfde gedaan met C6 0.47u en daar veranderd er ook wel wat(ziet onderste foto).
Ik heb hetzelfde gedaan met C6 0.47u en daar veranderd er ook wel wat(ziet onderste foto).
Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker
Ziet er al gezonder uit, met welke tegekoppelweerstand, er staat 2k2 in 't schema klopt dat ?
Nog C4 geprobeerd ? De 47µ daar samen met de 9H van de trafo geeft rond 7Hz resonantie. Zou geen invloed moeten hebben, de voeding staat parallel, maar wie weet.
Anne
Nog C4 geprobeerd ? De 47µ daar samen met de 9H van de trafo geeft rond 7Hz resonantie. Zou geen invloed moeten hebben, de voeding staat parallel, maar wie weet.
Anne
Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker
Die C4 heb ik ook groter en kleiner gemaakt maar gaf geen enkel rectie op de grafiek.
De terugkoppeling zit nu tussen de 50 en 55K daaronder en boven werd hij onstabiel, ga morgen eens testen met de losgekoppelde C3.
Moet vanavond weg.
De terugkoppeling zit nu tussen de 50 en 55K daaronder en boven werd hij onstabiel, ga morgen eens testen met de losgekoppelde C3.
Moet vanavond weg.
Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker
Ik heb C3 100u(was 47u) er uitgehaald en het motorboten is over
, nu is natuurlijk wel de vraag hoe de vervorming is, maar dat ga ik straks testen. Tja, maar op de testbank was het een ramp, vanaf 4V plat aan de onderkant en een enorme vervorming
Daarna de C3 vervangen door 22u en de terugkoppelweerstand naar 50k en C6 naar 0.47u en toen gingen alle vervormingscijfer flink naar beneden en het vermogen flink omhoog.
Ik wil nu nog kijken wat het verschil is met 0.15u voor C6. (oh en hier motorboot de versterker ook niet, dus die C3 lijkt te groot te zijn geweest.
Daarna de C3 vervangen door 22u en de terugkoppelweerstand naar 50k en C6 naar 0.47u en toen gingen alle vervormingscijfer flink naar beneden en het vermogen flink omhoog.
Ik wil nu nog kijken wat het verschil is met 0.15u voor C6. (oh en hier motorboot de versterker ook niet, dus die C3 lijkt te groot te zijn geweest.
Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker
Net alle metingen gedaan en die zijn niet onaardig.
bij 1W(2.83V) 0.22% THD+N
bij 4V 0.33%
bij 5V 0.46%
bij 6V 0.69%
bij 7V 1.1%
bij 8V 2%
bij 9V 7%
Frequentiebereik van 10HZ tot 120khZ daarboven vlakt hij af naar 2V Bij 10Hz stort de UGT in maar bij 15hz is de spanning 3.7V
Bij 100mV wordt het Max vermogen gehaald.
Ik zit er nu nog aan te denken om 3 verschillende C6 condensatoren te testen op geluidsverschil, ik heb de Rus, een Fransman en de MKP10, zou ik die met een lorlin3 standen maak voor breek er tussen kunnen plaatsen zonder veel problemen?
bij 1W(2.83V) 0.22% THD+N
bij 4V 0.33%
bij 5V 0.46%
bij 6V 0.69%
bij 7V 1.1%
bij 8V 2%
bij 9V 7%
Frequentiebereik van 10HZ tot 120khZ daarboven vlakt hij af naar 2V Bij 10Hz stort de UGT in maar bij 15hz is de spanning 3.7V
Bij 100mV wordt het Max vermogen gehaald.
Ik zit er nu nog aan te denken om 3 verschillende C6 condensatoren te testen op geluidsverschil, ik heb de Rus, een Fransman en de MKP10, zou ik die met een lorlin3 standen maak voor breek er tussen kunnen plaatsen zonder veel problemen?
Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker
Zo, daar ben ik weer met wat vertraging. Dinsdag bed uit na een half jaar en buiten met 't mooi weer.
Dagje rust om te bekomen
, was nogal uitputtend.
Die cijfers van de vervorming vallen erg mee met zo'n eindbuis die voor stabilisatie bedoeld is en niet op lineariteit gebouwd
.
Condensators vergelijken, waarom niet
. Misschien klinken de verschillende kontakten van de schakelaar ook wel anders
Anne
Dagje rust om te bekomen
Die cijfers van de vervorming vallen erg mee met zo'n eindbuis die voor stabilisatie bedoeld is en niet op lineariteit gebouwd
Condensators vergelijken, waarom niet
Anne
Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker
Fijn dat je weer een beetje op de been bent Anne, Ouder worden gaat helaas niet zonder ups en downs.
En de laatste 3 dagen was het mooi weer(gisteren iets minder).
De vervormingscijfers vallen me idd erg mee, Klopt het nu als ik zeg dat als de spanning in de lage frequentie oploopt het geluid daar in verhouding ook wat harder is? Condensatoren ga ik dan ook nog eens testen gewoon omdat het kan.
En de laatste 3 dagen was het mooi weer(gisteren iets minder).
De vervormingscijfers vallen me idd erg mee, Klopt het nu als ik zeg dat als de spanning in de lage frequentie oploopt het geluid daar in verhouding ook wat harder is? Condensatoren ga ik dan ook nog eens testen gewoon omdat het kan.
Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker
Als de uitgang oploopt zou het ook harder klinken. Maar het gehoor is minder gevoelig voor laag en veel LSs doe dan ook minder,dus of je het hoort ? Wel als het laag te hard wordt voor de LS maar dat zal met 7...8W wel loslopen.
Anne
Anne
Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker
Als ik zie wat we hier bereikt hebben met dit buisje, zou ik eigenlijk ook de 300b nog een keer moeten aanpakken

Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker
Ik ben een weekje weg geweest daarom nog niet verder gekomen.
Inmiddels de versterker in een kast gebouwd en hij werkt, maar wat me opvalt is dat de ECF802 erg verschillend zijn.
Ik heb 4 buisjes en de pentode (anode) geeft spanningen van 118V, 127V, 150V en 188V, welke kan ik nu het beste gebruiken? de 2 met de hoge spanningen of de 2 met de lage spanningen en moet ik dan de anode weerstand iets aanpassen?
Ik zou volgens ltspice ongeveer 148V moeten hebben. Ik heb de buisjes ook omgewisseld van plaats(links,rechts) maar dat maakt niets uit.
Ben vanmiddag druk bezig geweest met buizen uitwisellen en heb nu voor links en rechts nagenoeg dezelfde vervormingswaarden gekregen.
Wel iets meer dan op de broodplank, zit nu op 0,3% bij 1W en op nog geen 1% bij 6W. Zit nog een heel licht brommetje in van de ingang denk ik, moet ik nog even mee bezig.
Inmiddels de versterker in een kast gebouwd en hij werkt, maar wat me opvalt is dat de ECF802 erg verschillend zijn.
Ik heb 4 buisjes en de pentode (anode) geeft spanningen van 118V, 127V, 150V en 188V, welke kan ik nu het beste gebruiken? de 2 met de hoge spanningen of de 2 met de lage spanningen en moet ik dan de anode weerstand iets aanpassen?
Ik zou volgens ltspice ongeveer 148V moeten hebben. Ik heb de buisjes ook omgewisseld van plaats(links,rechts) maar dat maakt niets uit.
Ben vanmiddag druk bezig geweest met buizen uitwisellen en heb nu voor links en rechts nagenoeg dezelfde vervormingswaarden gekregen.
Wel iets meer dan op de broodplank, zit nu op 0,3% bij 1W en op nog geen 1% bij 6W. Zit nog een heel licht brommetje in van de ingang denk ik, moet ik nog even mee bezig.
