Russische triode 6C41C 7W se versterker
Moderator: Beheerdersteam
Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker
Anne, ik heb de boel anders in elkaar gesoldeerd en opnieuw metingen gedaan, Wat me wel opvalt is dat als er geen signaal op staat er toch een paar volt op de uitgang staat. Verder lijkt het dat de terugkoppelingswaarde met de 22k het beste uitpakt maar dan nog is 6V uitsturing ongeveer het max voordat de sinus begint af te platten. de insturing is zoals je ziet ook zeer minimaal, bij zo'n 110mV insturing zit ik al mijn max vermogen. dit alles gemeten met de 4k7 aan het rooster en de 4u7.
ik weet niet hoeveel meer er nog uit te halen valt maar is er geen ander (combinatie) buisje wat een grotere uitsturing geeft?
ik weet niet hoeveel meer er nog uit te halen valt maar is er geen ander (combinatie) buisje wat een grotere uitsturing geeft?
Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker
Er zou ong 7Veff max moeten uitkomen aan de 8Ω aansluiting. Is 7x7/8 = 6W. Maar, met de UGT verliezen, wat minder.
Een grotere sturing ligt niet aan de buis maar de schakeling samen met de voedinsspanning.
Maar er is iets mis met de eindtrap, de tegenkoppeling hoort niet zo raar te doen.
Dat er wat uit komt met niks op de ingang, is dat brom of iets anders ?
Anne
Een grotere sturing ligt niet aan de buis maar de schakeling samen met de voedinsspanning.
Maar er is iets mis met de eindtrap, de tegenkoppeling hoort niet zo raar te doen.
Dat er wat uit komt met niks op de ingang, is dat brom of iets anders ?
Anne
Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker
Het is op de scoop niet duidelijk te zien de warden flikkeren alle kanten op.
Als ik eerst de toongenerator er uittrek en er dan weer instop zonder signaal staat alles een aantal seconden op 0 en daarna loopt de uitgang op tot een paar volt en een behoorlijk rare sinus form. Maar ik begrijp dat volgens jou iets met de eindtrap moet zijn, ik ga dat nog eens nakijken en ook de andere ugt proberen, kijken of daar iets mee is(lijkt me stug). en een andere buis testen.
Als ik eerst de toongenerator er uittrek en er dan weer instop zonder signaal staat alles een aantal seconden op 0 en daarna loopt de uitgang op tot een paar volt en een behoorlijk rare sinus form. Maar ik begrijp dat volgens jou iets met de eindtrap moet zijn, ik ga dat nog eens nakijken en ook de andere ugt proberen, kijken of daar iets mee is(lijkt me stug). en een andere buis testen.
Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker
Dan lijkt 't erop dat er iets van de uitgang terug bij de ingang komt.
Wat tegenkoppeling geeft aan de kathode van de eerste triode is meekoppelen als dat bij het rooster komt.
Ik het je er niet over gehoord toe er geen eindbuis in zat dus moet 't wel vanuit de eindtrap komen.
Anne
Wat tegenkoppeling geeft aan de kathode van de eerste triode is meekoppelen als dat bij het rooster komt.
Ik het je er niet over gehoord toe er geen eindbuis in zat dus moet 't wel vanuit de eindtrap komen.
Anne
Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker
Ik heb de ugt vervangen en de buis maar heb ontdekt waar het probleem van de spanning op de ugt zit.
Dit komt vanuit de generator als ik deze op nullast zet gaat er toch iets bijna niet meetbaars gebeuren, doe ik er een andere rgb stekker in is het weg. ik heb er nog wel een foto van gemaakt en dan loopt de spanning achter de ugt nog snel op naar 6V, schakel ik de generator actief in dan is het probleem weg. er zit wel een bnc kabel aan maar aan het eind een overgang naar rgb. als ik geen signaal op de ingang heb loopt hij ook op naar 6V ook zonder terugkoppeling!
De opnieuw gemeten waarden komen exact overeen met eerdere gemeten waarden, ik kan trouwens wel tot 7V uitsturen maar dan vervormd behoorlijk. toch vreemd dat zei 3k3 aangaven en er nu 20/22k op de tegenkoppeling staat en verlagen onder de 20 kan niet dan wordt de sinus onstabiel. met die 12k kathode en zonder de 4u7 kon ik wel lager komen rond de 10k tegenkoppeling.
Ook als ik er een andere potmeter tussen plaats blijft deze enorm gevoelig, het signaal wordt op de scoop een geel vlak tot ik hem helemaal open draai. Kan de hoge gevoeligheid van de ingang daarbij meespelen? ik bedoel met 10mV heb ik al geluid en met 100mV max vermogen.
Dit komt vanuit de generator als ik deze op nullast zet gaat er toch iets bijna niet meetbaars gebeuren, doe ik er een andere rgb stekker in is het weg. ik heb er nog wel een foto van gemaakt en dan loopt de spanning achter de ugt nog snel op naar 6V, schakel ik de generator actief in dan is het probleem weg. er zit wel een bnc kabel aan maar aan het eind een overgang naar rgb. als ik geen signaal op de ingang heb loopt hij ook op naar 6V ook zonder terugkoppeling!
De opnieuw gemeten waarden komen exact overeen met eerdere gemeten waarden, ik kan trouwens wel tot 7V uitsturen maar dan vervormd behoorlijk. toch vreemd dat zei 3k3 aangaven en er nu 20/22k op de tegenkoppeling staat en verlagen onder de 20 kan niet dan wordt de sinus onstabiel. met die 12k kathode en zonder de 4u7 kon ik wel lager komen rond de 10k tegenkoppeling.
Ook als ik er een andere potmeter tussen plaats blijft deze enorm gevoelig, het signaal wordt op de scoop een geel vlak tot ik hem helemaal open draai. Kan de hoge gevoeligheid van de ingang daarbij meespelen? ik bedoel met 10mV heb ik al geluid en met 100mV max vermogen.
Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker
de potmeter(100K) werkt nu goed met een 4k7 naar massa is deze mooi regelbaar zonder storing
Ik heb weer een meting gedaan mat arta en de resultaten zijn redelijk.
bij 1W zit ik op 0,9%
bij 4V 1,7%
bij 5V 2,7%
bij 6V 4,5%
bij 7V 8,5%
bij 8V veel te veel
Niet de mooiste waarden, Frequentie bereik van 10hz tot 100000 khz
Verzadiging kern bij 10hz
Toch wil ik nog wat anders proberen dus als je ideeën heb dan hoor ik het graag.
Ik heb weer een meting gedaan mat arta en de resultaten zijn redelijk.
bij 1W zit ik op 0,9%
bij 4V 1,7%
bij 5V 2,7%
bij 6V 4,5%
bij 7V 8,5%
bij 8V veel te veel
Niet de mooiste waarden, Frequentie bereik van 10hz tot 100000 khz
Verzadiging kern bij 10hz
Toch wil ik nog wat anders proberen dus als je ideeën heb dan hoor ik het graag.
Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker
Die grote vervorming is gewoon omdat de tegenkoppeling niet wil en omdat de aansturing van de eindbuis wat te krap is.
Vandaag, tussen de bezoekjes door, uitgezocht hoe die sturing ruimer te maken.
Hier m'n ei van vandaag, mooi klaar voor de pasen.
Anne
Vandaag, tussen de bezoekjes door, uitgezocht hoe die sturing ruimer te maken.
Hier m'n ei van vandaag, mooi klaar voor de pasen.
Anne
Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker
Top Anne, ga wat onderdelen zoeken en er de komende dagen mee bezig 
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker
Ik gebruik arta om de 2,83V 1W in te stellen met 1khz.
Om het frequentie bereik te bepalen gebruik stel ik hem in op 2,83V en ga ik de frequentie verlagen totdat ik onder de 2V kom, en datzelfde doe ik ook naar boven totdat die terugloopt. kijk op de DMM en op de scoop.
Voor de verzadiging kijk ik op de scoop wanneer mijn sinus helemaal instort met max vermogen(6,5V)(10hz)
Om het frequentie bereik te bepalen gebruik stel ik hem in op 2,83V en ga ik de frequentie verlagen totdat ik onder de 2V kom, en datzelfde doe ik ook naar boven totdat die terugloopt. kijk op de DMM en op de scoop.
Voor de verzadiging kijk ik op de scoop wanneer mijn sinus helemaal instort met max vermogen(6,5V)(10hz)
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker
Die methode ken ik niet. Je gebruikt dus geen distorsie meter.
Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker
Nee Douwe,
Arta software kan je gratis downloaden, en met een laptop en een heel goede geluidskaart kan je de THD+n meten.
De andere dingen meet ik met de toonfiets en de scoop.
Info kan je vinden bij https://rappie.jouwweb.nl is van erwin
Ik heb ook Arta2 maar die gebruik ik niet.
Arta software kan je gratis downloaden, en met een laptop en een heel goede geluidskaart kan je de THD+n meten.
De andere dingen meet ik met de toonfiets en de scoop.
Info kan je vinden bij https://rappie.jouwweb.nl is van erwin
Ik heb ook Arta2 maar die gebruik ik niet.
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker
Dank je wel voor je antwoord Peter. Zo'n methode zal voor mij wel wat te ingewikkeld zijn.
Ik kan met computers over het algemeen niet zo goed overweg.
Douwe
Ik kan met computers over het algemeen niet zo goed overweg.
Douwe
Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker
Anne, ik heb de aanpassing door de simulatie gehaald, maar daar komen minder prettige beelden uit de meting.
is gedaan achter C6 waar toch een spanning moet staan van pak em beet 100vac?
is gedaan achter C6 waar toch een spanning moet staan van pak em beet 100vac?
Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker
Ik heb hetzelfde gedaan met R7 en 22K ipv 3k3. en nu zien de spanningen er gezonder uit, krijg vandaag de onderdelen.
Nu komt er achter de ugt 10V gemiddeld uit dus dat lijkt ook een stuk beter.
Nu komt er achter de ugt 10V gemiddeld uit dus dat lijkt ook een stuk beter.
Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker
Hoi Peter,
Beste kun je dit soort simulaties in het frequentie domein doen. Al is het lastig om het fase/frequentiegedrag van de UGT te simuleren. Zonder kloppend model van de UGT is het sowieso lastig om tijdsafhankelijke simulaties of stabiliteit criteria te bestuderen. Alle lek-zelfinducties en parasitaire capaciteiten daarvan tellen mee!
Beste kun je dit soort simulaties in het frequentie domein doen. Al is het lastig om het fase/frequentiegedrag van de UGT te simuleren. Zonder kloppend model van de UGT is het sowieso lastig om tijdsafhankelijke simulaties of stabiliteit criteria te bestuderen. Alle lek-zelfinducties en parasitaire capaciteiten daarvan tellen mee!
Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker
Het model is wel (deels)kloppend gemaakt met de inwendige weerstand en de lek waarden.Pjotr schreef: ↑vr 08 apr 2022, 11:14Hoi Peter,
Beste kun je dit soort simulaties in het frequentie domein doen. Al is het lastig om het fase/frequentiegedrag van de UGT te simuleren. Zonder kloppend model van de UGT is het sowieso lastig om tijdsafhankelijke simulaties of stabiliteit criteria te bestuderen. Alle lek-zelfinducties en parasitaire capaciteiten daarvan tellen mee!
Ik ben verder nog niet zo goed in frequentie instellingen om die begrijpbaar te zien in de simulatie.
Wel heb ik met de frequentie wat dingen kunnen vinden maar weet niet of ik daar veel mee kan doen.
Ik vind dat ik als noob al iets bereikt heb voor mezelf met dit programma, maar er zit uiteraard veel meer in.
Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker
Zeker, maar het is ook een leuke ontdekkingsreis. Ik ontdek na ruim 30 jaar spice als tool nog steeds nieuwe dingen en mogelijkheden. Er zit zeker veel meer in. En juist voor het bepalen van de stabiliteit is het een geweldig tool! Het laat je naar hartenlust en heel snel experimenteren met allerhande compensatie trucjes en wat de gevolgen daarvan zijn. B.v. aan de open loop gain kun je al zien waar en hoe je eventueel het beste maatregelen kunt nemen. Maar dan zit je al wel redelijk in het gebied van het hogere school ontwerpen.
Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker
Peter, ik ben al blij dat ik na 1,5 jaar wat in elkaar kan bakken
wat ook nog redelijk werkt met wat hulp.
Ik heb net metingen gedaan maar met terugkoppeling loopt hij op waarden van 3k tot 50K vast in de sinus. dus het lukt niet om tegenkoppeling te maken.
zonder terugkoppeling is de ingang super gevoelig
5mV insturing 2V op de ugt -3,2 +3,2V op de scoop
7mV 3V -4,4 4,8V
9mV 4V -5,6 6V
12mV 5V -7,2 7,6V
14mV 6V -8,4 8,6
17mV 7V -9,4 10,2
20mV 8V -10,8 12V
25mV 9V
Ik heb net metingen gedaan maar met terugkoppeling loopt hij op waarden van 3k tot 50K vast in de sinus. dus het lukt niet om tegenkoppeling te maken.
zonder terugkoppeling is de ingang super gevoelig
5mV insturing 2V op de ugt -3,2 +3,2V op de scoop
7mV 3V -4,4 4,8V
9mV 4V -5,6 6V
12mV 5V -7,2 7,6V
14mV 6V -8,4 8,6
17mV 7V -9,4 10,2
20mV 8V -10,8 12V
25mV 9V
Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker
Als je wil mag je je wel eens in mijn bestand neuzen om te kijken waar het probleem kan zitten van de tegenkoppeling die niet werkt. Ik kan je hem wel opsturen.Pjotr schreef: ↑vr 08 apr 2022, 13:48Zeker, maar het is ook een leuke ontdekkingsreis. Ik ontdek na ruim 30 jaar spice als tool nog steeds nieuwe dingen en mogelijkheden. Er zit zeker veel meer in. En juist voor het bepalen van de stabiliteit is het een geweldig tool! Het laat je naar hartenlust en heel snel experimenteren met allerhande compensatie trucjes en wat de gevolgen daarvan zijn. B.v. aan de open loop gain kun je al zien waar en hoe je eventueel het beste maatregelen kunt nemen. Maar dan zit je al wel redelijk in het gebied van het hogere school ontwerpen.
Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker
Dat wil wel eens doen. Alleen kan ik geen LT files lezen. Die hebben een heel eigen format. Misschien kun je het naar standaard spice tekst format exporteren? Maar goed, zonder uitgebreid model van de trafo kom je toch niet verder.
Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker
Het zijn .asc files, die kan jij niet inlezen?
Welke uitgebreide gegevens heb je nodig dan, want amplimo geeft heel veel info bij de ugt.
- Bijlagen
-
- 1324see.pdf
- (40.27 KiB) 15 keer gedownload
-
- 1324see.pdf
- (40.27 KiB) 15 keer gedownload
Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker
Al mooi bezig geweest, alleen simulaties tot nu toe ?
De weerstand voor de tegenkoppeling had ik niet verandert, de vermelde waarde is niet meer van toepassing, omdat je er toch mee experimenteert.
De versterking van de pentode is toegenomen door de grotere anodeweerstand.Daardoor is ook de gevoeligheid van de versterker toegenomen. Je zou zelfs de ingang bij het rooster van de pentode zetten, alleen dan blijft er niks over (aan versterking) om nog tegenkoppeling toe te passen.
Een weerstand van 22k ipv de 3k3 geeft iets van 12dB tegenkoppeling, zou eigenlijk moeten kunnen.
Anne
De weerstand voor de tegenkoppeling had ik niet verandert, de vermelde waarde is niet meer van toepassing, omdat je er toch mee experimenteert.
De versterking van de pentode is toegenomen door de grotere anodeweerstand.Daardoor is ook de gevoeligheid van de versterker toegenomen. Je zou zelfs de ingang bij het rooster van de pentode zetten, alleen dan blijft er niks over (aan versterking) om nog tegenkoppeling toe te passen.
Een weerstand van 22k ipv de 3k3 geeft iets van 12dB tegenkoppeling, zou eigenlijk moeten kunnen.
Anne
Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker
dat heb ik geprobeerd Anne, maar de sinus vliegt dan van beneden naar boven door de scoop en geeft vlaggen aan de sinus, krijg hem met terugkoppeling niet stabiel.
Hierboven 4 posts hoger heb ik resultaten zonder tegenkoppeling met nieuwe onderdelen.
Hierboven 4 posts hoger heb ik resultaten zonder tegenkoppeling met nieuwe onderdelen.
