uTracer / Tube Curve tracer

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

uTracer / Tube Curve tracer

Bericht door OWC »

Edit mod: afgesplitst van een verkoop topic.
RobertD schreef: di 05 apr 2022, 23:01
shit - te laat
Zo'n simpele voor een oscilloscoop plus een digitale usb scope werkt ook best prima :)
Zoiets; http://www.valvewizard.co.uk/curvetracer.html
(er zijn meerdere smaken te vinden op het web, dus is enkel een voorbeeld)

Daar kun je vervolgens ook alle gegevens uit halen (en opslaan)
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Re: Te koop: uTracer 3+ bouwpakket *NIEUW*

Bericht door daniel »

Die kits van Ronald Dekker zijn hun geld dubbel en dwars waard. Zelfs zonder mooie aanbieding van Sander. Compleet werkend systeem, goed uitgedacht en vrijgegeven, en goede software erbij. Alleen even zelf solderen en inbouwen, maar daar zouden we hier onze handen niet voor om moeten draaien.

Wat jij hier voorstelt Bart zal zeker uiteindelijk 'de truc' ook wel doen, maar komt niet in de buurt van die utracers. En als je zelf iets moet knutselen en er ook nog een usb-scoop bij moet kopen (en software moet maken....) dan ben je al snel duurder uit.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Te koop: uTracer 3+ bouwpakket *NIEUW*

Bericht door OWC »

daniel schreef: wo 06 apr 2022, 10:31
Die kits van Ronald Dekker zijn hun geld dubbel en dwars waard. Zelfs zonder mooie aanbieding van Sander. Compleet werkend systeem, goed uitgedacht en vrijgegeven, en goede software erbij. Alleen even zelf solderen en inbouwen, maar daar zouden we hier onze handen niet voor om moeten draaien.

Wat jij hier voorstelt Bart zal zeker uiteindelijk 'de truc' ook wel doen, maar komt niet in de buurt van die utracers. En als je zelf iets moet knutselen en er ook nog een usb-scoop bij moet kopen (en software moet maken....) dan ben je al snel duurder uit.
Qua gebruiksgemak komt het idd niet in de buurt en ben ik het met je eens dat de utracer een mooi product is.

Qua alternatieve oplossingen hoef je niks te maken (qua software), USB scope die voldoende resolutie geeft is voor 50-60 euro te koop, de rest van de onderdelen ook zoiets, met een beetje creativiteit minder. Dan kom je onder de 100 euro uit.
Aangezien de freq die gesampled moet worden zo laag is, kan het ook zelfs met een simpele microcontroller!

Het ging ook niet om een waardig alternatief, het ging om een werkbaar alternatief wat qua resultaat absoluut in de buurt van een utracer komt (lees: betrouwbare resultaten geeft), maar idd niet qua gemak en luxe ed.
Daar betaal je bij de utracer dan ook voor, maar dat leek me nogal evident.

Anyway, het was gewoon een goed bedoelde tip voor de handige harry of iemand die het wel leuk vind om zulke dingen te knutselen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Te koop: uTracer 3+ bouwpakket *NIEUW*

Bericht door Pjotr »

Tja, ware het niet dat een idee of suggestie welke in een fractie van een seconde geboren wordt, maanden zo niet jaren kost om werkend te krijgen. En heel vaak helemaal nooit gaat werken. Hoe handig Harrie ook zijn moge... Douwe zal er nog steeds wel een klus aan hebben maar wel met het uitzicht dat het ook gaat doen wat het doen moet.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Te koop: uTracer 3+ bouwpakket *NIEUW*

Bericht door OWC »

Je hoeft enkel dat van valvewizard letterlijk na te bouwen?
Dat werkt al?

Maar het is altijd weer zo leuk dat goed bedoelde ideeën hier altijd zo ontzettend positief worden ontvangen!
Net een warm bad!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Te koop: uTracer 3+ bouwpakket *NIEUW*

Bericht door ray5150 »

Er is natuurlijk een aanmerkelijk verschil tussen een compleet bouwpakket met uitgebreide bouwbeschrijving, en een webpagina met een schema, wat tekst en een paar foto's.
Zo staat er bijvoorbeeld niks aangegeven over de leverbaarheid van een PCB. da's voor veel mensen al een hoge drempel...
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Re: uTracer / Tube Curve tracer

Bericht door daniel »

er staat wel iets over leverbaarheid van pcb's. Namelijk dat die er niet zijn. Daar zul je dus zelf mee aan de gang moeten.

Maar je hebt wel de essentie te pakken, het zijn gewoon verschillende beestjes. Als je het leuk vind om zelf te ontwerpen, te knutselen, en te debuggen, dan bouw je iets zoals die valvewizzard. Heb je een goed gevulde portemonnee en is het hebben van een goede tool belangrijker dan de weg er naar toe, dan koop je iets kant en klaars. En als je iets goeds wilt waarvan je met redelijke zekerheid weet dat het gaat werken, en het leuk vind om iets te bouwen, dan koop je zo'n utracer kit. Ieder zijn ding.

Ik heb dus zo'n kit. Ik heb de utracer6, die is iets duurder dan de 3+, maar heeft ook meer mogelijkheden, waaronder een hogere anodespanning en een hogere (negatieve) gridspanning. Daar kun je alle kanten mee op. Maar zelfs al zou je van die 3+ uit gaan, die je voor 199,- koopt, dan zou ik niet voor zoiets gaan als Bart voorstelt. Uiteindelijk, als je alles meetelt, heb je het over een paar tientjes verschil. Die valvwizzard zal uiteindelijk ook een redelijk bedrag bij elkaar gaan kosten (twee trafo's, pcb, onderdelen, USB-scoop). Voor beiden komt er nog een redelijk bedrag bij aan buisvoeten en connectoren.
Dan krijg je voor die paar tientjes verschil een hele boel functionaliteit er bij. Die keuze was voor mij makkelijk gemaakt.
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: uTracer / Tube Curve tracer

Bericht door jvenema »

het een en ander hangt ook af van je begin situatie. Wellicht heb je al een scope en bepaalde onderdelen, dus kan me voorstellen als iemand het niet vaak zou gebruiken en al wat redelijk wat spullen heeft liggen, even voor de “houtje touwtje” oplossing gaat, met op dat moment lage out of pocket expenses.
Plaats reactie