Russische triode 6C41C 7W se versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker

Bericht door Ah!buis »

Je bent de boel wel zwaar aan het oversturen. De max ingang (zonder tegenkoppeling) zit rond 120mV top.
Uit die uiteindelijke blokken zie je wel waar het vastloopt. Zonder de 4µ7 goed 160Vtt en met meer dan 200Vtt. Nu zien tot hoever je kunt gaan voordat de toppen beginnen af te vlakken.
Anne
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker

Bericht door peterl »

Ik heb nog eens goed gekeken en zag dat ik nog veel kan leren met de scoop.
Ik krijg nu -130v en +60V maar vanaf +50V begint hij flink af te vlakken zoals je ziet. Dan zit ik pas op de helft van de potmeter, verder insturen geeft alleen enorm vervorming.
Ik heb er ook nog even een blokgolf op losgelaten en als ik het volume verder open draai(tegen de vervorming aan), dan ontstaat er dit.
Bijlagen
afbeelding_2022-04-02_120619.png
afbeelding_2022-04-02_124743.png
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker

Bericht door Ah!buis »

Met de sinus heb je veel meer naar de negatieve kant en met de blok ongeveer gelijk in de twee richtingen, raar.
En uitslingeren in een richting met ong 100kHz, lange verbindingen of in en uit (te)dicht bij elkaar.
Hoe ziet 't er nu uit sinus, met 4µ7, net voordat het afplat en bij hoeveel ingang is dat ?
Anne
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker

Bericht door peterl »

Ik heb de potmeter er tussenuit gehaald en de frequentie generator er rechtstreeks op aangesloten, zodat ik nauwkeurig kan zien hoeveel ik instuur.
Met 300mV heb ik 2 foto's gemaakt waarbij de niet afgeplatte nog redelijk is, bij 270mV is die met de 4u7 nog redelijk.
Ik heb ook nog een blokgolf gemaakt waar ik 1V heb ingestuurd.Lijkt dat de potmeter behoorlijk invloed had op de blokgolf.
Ik vind trouwens dat de sinus al snel vervormd met boven en onder.
Bovenste zonder 4u7
middelste met 4u7
onder blokgolf met 1V
Bijlagen
afbeelding_2022-04-02_153514.png
afbeelding_2022-04-02_153536.png
afbeelding_2022-04-02_153551.png
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker

Bericht door Ah!buis »

Het is de bedoeling dat ie vervormt maar dan omgekeerd als de eindbuis.
Er komt meer uit met de 4µ7 allen wat vlug plat aan de bovenkant, dat is als de pentode bijna stroomloos wordt. Kan misschien wat beter met een wat kleinere kathodeweerstand, bijv 10k ipv de 12k nu (R7 oorspronkelijk schema).
Anne
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker

Bericht door peterl »

Ik heb de 10k geplaatst en kan dan tot 300mV met een redelijke sinus verder, plat dan nog wel iets af, maar niet meer dan zonder de 4u7 bij 270mV(op vorige foto). De uitgang levert dan -68 +52V zonder en -98 en +60V met de 4u7
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker

Bericht door Ah!buis »

Dat lijkt heel redelijk, 4µ7 erin laten dus (vermoedelijk vergeten bij schema tekenen).
En je weet nu, niet meer dan 300mV erin zonder terugkoppeling.
Nog even getekend waar die vervormde sinus vandaan komt,
EF802.png
De rode belastingslijn overgezet naar een Vg1-Ia grafiek. Kun je zien wat er uitkomt als er een sinus binnenkomt, flink vervormt.
Maar nu de eindtrap 8-[ Nog 's nagekeken, die buis is erg steil, bij grote stroom (laagste punt sinus-uit) wel tot 30mA/V.
Zou zeggen maak die 1k maar 4k7 en zo dicht mogelijk bij de buisvoet. En de kathodeweerstand misschien ook extra ontkoppelen naar massa met bijv 10n ... 100n om de mogelijke slechtere eigenschappen op HF-gebied van de elco te ondervangen.
Anne
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker

Bericht door peterl »

Dus dit is de bedoeling Anne, dan ga ik daar morgen weer mee verder. :dank:
Bijlagen
afbeelding_2022-04-02_193844.png
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker

Bericht door Ah!buis »

Zoiets ja. Best wel eerst verder zonder de tegenkoppeling (R7 los).
Anne
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker

Bericht door peterl »

Even aan het testen geweest, met de 4k7 er tussen en 10n krijg ik de volgende waarden op de LS uitgang. zonder tegenkoppeling!
200mV -8,2V +6,6V mooie sinus
300mV -10,2V +7,2V lichtelijk afgevlakt(zie foto)
400mV -11V +7,2V plat bovenzijde

Met 4k7 en 33n i.p.v. de 10n krijg ik deze waarden
400mV -9,4V +7,2V mooie sinus
500mV -10,4 +7,4V lichtelijk afgevlakt bovenzijde
600mV -11V +7,2V plat bovenzijde.
Bijlagen
afbeelding_2022-04-03_125642.png
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker

Bericht door Ah!buis »

peterl schreef: zo 03 apr 2022, 12:56
Even aan het testen geweest, met de 4k7 er tussen en 10n krijg ik de volgende waarden op de LS uitgang. zonder tegenkoppeling!
Kan even niet volgen, waartussen dan wel ? :?
Anne
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker

Bericht door peterl »

De 1k heb ik toch vervangen door een 4k7(r8) in het schema en ik had in het laatste schema de 10n(c8) er bij geplaatst, en je gaf aan dat dat de bedoeling was Of heb ik iets niet goed begrepen? :think: Of bedoelde je die 1K van de ecf vervangen voor een 4k7?
Maar nu de eindtrap 8-[ Nog 's nagekeken, die buis is erg steil, bij grote stroom (laagste punt sinus-uit) wel tot 30mA/V.
Zou zeggen maak die 1k maar 4k7 en zo dicht mogelijk bij de buisvoet. En de kathodeweerstand misschien ook extra ontkoppelen naar massa met bijv 10n ... 100n om de mogelijke slechtere eigenschappen op HF-gebied van de elco te ondervangen.
Hieruit begreep ik dat het om de 6c41c ging.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker

Bericht door Ah!buis »

Aha, ik kreeg de indruk dat je ergens er een serieschakeling van 4k7 met 10 of 33n tussen had gezet, vond 't al raar. Hou het dan maar bij die 33n.
Anne
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker

Bericht door peterl »

Ik heb nu gekeken wat ik er tussen kon plaatsen met terugkoppeling, maar dat blijkt 22kohm te moeten zijn, bij 20k begint de sinus wat te fluctueren. Ik heb de potmeter er tussen weggehaald want die deed vreemd, gaf vlaggen aan de sinus, zonder potmeter en de sinusgenerator zelf met spanning regelen werkt veel schoner, blijkt. Ik kan nu tot 1,8V insturen lees op de scoop dan -7,8V +9V af en op de ugt aan de voltmeter 6,0V
maar wel met de nodige vervorming, zoals je aan die waarden ziet, dan vlakt trouwens de sinus van de bovenzijde behoorlijk af.
Wat mij vreemd blijft is dat ze in het ontwerp zelf een terugkoppeling van 3,3k gebruiken en ik niet onder de 22k kan komen.
Met 800mV ingang kom ik tot 1W uitgangsvermogen met een gelijke sinus van 4,24v

Het blijkt dus dat die eerdere waarden zonder de terugkoppeling en zonder de 6c41c niet kloppen, omdat de potmeter er nog deels tussen zat :oops: Deze waarden zijn dus met de 4u7 er aan.
100mV -22V +20V
200mV -44V +36V
300mV -64V +48V
400mV -80V +56V
500mV -96V +60V
600mV -110V +64V
700mV -122V +64V vanaf hier loopt hij vast aan de bovenkant.(afplatten)
800mV -130V +64V
900mV -138V +64V
1000mV-142V +64V
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker

Bericht door Ah!buis »

Met die laatste cijfers zou ik zeggen zet er de 12k maar weer in ipv 10k kathodeweerstand.
Wat die tegenkoppeling betreft, ben je zeker dat de UGT wel goed is aangesloten ?
Anne
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker

Bericht door peterl »

12k weer teruggeplaatst en nogmaals de meting gedaan. Vandaag voor de laatste keer :lol:
100mV -20 +16
200mV -40 +32
300mV -56 +40
400mV -72 +48
500mV -86 +52
600mV -98 +52
700mV -110 +52
800mV -118 +52
900mV -126 +52
1000mV-134 +52
Ugt gecontroleerd maar kan gewoon niet verkeerd worden aangesloten.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker

Bericht door Ah!buis »

Lijkt nergens op, heb je de 4µ7 er weer uit ?
Bij de UGT bedoel ik de fase, een van de kanten omgekeerd aangesloten zodat het meekoppeling wordt.
Anne
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker

Bericht door peterl »

[quoteLijkt nergens op, heb je de 4µ7 er weer uit ?
Bij de UGT bedoel ik de fase, een van de kanten omgekeerd aangesloten zodat het meekoppeling wordt.
Anne][/quote]

De 4u7 is aangesloten Anne en de 12K zit er weer in en 6c41c er uit.

Wat betreft de ugt, daar zitten kleurdraden aan en op de de pdf staat duidelijk de kleur aangegeven dus kan niet fout gaan.
Primair rood + , Geel anode
Secundair zwart 0, grijs 8ohm.

Ik heb meteen nog een test gedaan zonder 4u7.
100 -14 12
200 -28 24
300 -40 32
400 -52 40
500 -62 46
600 -72 50
700 -80 52
800 -90 52
900 -96 54
1000 -102 54
Bijlagen
afbeelding_2022-04-03_211210.png
Laatst gewijzigd door peterl op zo 03 apr 2022, 21:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker

Bericht door Ah!buis »

Met het veranderen van de kathodeweerstand schuiven de uitgangsspanningen op wat meer plus, wat minder min met kleinere weerstand.
Bij wat je nu liet zien is alles minder, klopt niet.
En kijk 's wat er gebeurt als je zwart en grijs verwisselt met de tegenkoppeling.
Anne
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker

Bericht door peterl »

Ik heb ze verwisseld en de massa losgekoppeld, maar als ik dan geen massa gebruik klinkt er een vreemd geluid uit de buis of de trafo als ik tegenkoppeling gebruik en de scoop geeft dan geen sinus meer. Of moet ik dan de massadraad ook aan de grijze leggen?

Als ik kijk naar de data, moet er dan geen 8k2 in de kathode om die 7mA te halen met 145V?
Bijlagen
afbeelding_2022-04-03_221504.png
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker

Bericht door Ah!buis »

Natuurlijk moet de LS-uitgang aan een kant aan de massa, de tegenkoppeling over R12 krijgt z'n spanning via R7 en massa.
Die kathodeweerstand bepaalt de stroom door de pentode samen met de anodespanning van de triode.
De anode zou op 73V staan maar met de wat kleinere R12 en evt spreiding in de buiseigenschappen is het wat minder. Met 10k zag het er redelijk uit, als je overdrijft wordt de negatieve kant van wat er uit de pentode komt weer kleiner te koste van de positieve kant. Omdat er eigenlijk nauwelijk genoeg uit de pentode komt om de eindbuis uit te sturen, daarvoor is +70 en -115 nodig, is het zaak om die kathodeweerstand zo goed mogelijk te kiezen.
Anne
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker

Bericht door Ah!buis »

Ondertussen nog het vervolg van de overdracht van de sinus door de versterker getekend.
We hadden al sinus in naar wat er bij de pentode uitkwam, nu dus uitgang pentode naar stroom in de UGT.
Is nog niet helemaal weer de sinus, de rest moet door detegenkoppling bijgewerkt.
Anne
Bijlagen
6S41S-IaVg.png
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker

Bericht door peterl »

Anne, ik ben nog eens aan het meten geweest met de 2 verschillende kathode waarden(10k en 12K) en verschillende terugkoppelweerstanden.
Ik ga er van uit dat de sinus gelijk moet zijn uit de ugt om zo min mogelijk vervorming te krijgen.
Heb ook de ugt uitgang omgedraaid met de massa aangesloten maar dat vond de buis of de ugt niet leuk, kreeg vreemd beeld op de scoop(vloog alle kanten op). met de 12k houd het al snel op en vervormd het enorm op het eind.
Kan ik er anders niet een ander pentode achter plaatsen waardoor ik meer ruimte heb?
Bijlagen
afbeelding_2022-04-04_194740.png
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker

Bericht door Ah!buis »

Met een kathodeweerstand van 10k en de 4µ7 ontkoppel-C kwam er uitgangsspanning uit die redelijk in de buurt van wat 't moet zijn (+70 -115) kwam. Als er iets mis gaat zit dat in de eindtrap, of iets dat terugwerkt naar de voorversterker, draden te dicht bij elkaar of gemeenschappelijke verbindingen die slecht uitpakken.
Met de potmeter aan de ingang gebeurde er al rare dingen, kan niet aan de potmeter zelf liggen meer de bedrading eraan en misschien een niet geaard potmeter huis. Om maar te zeggen er straalt wat terug.
Als alles goed werkt zou er ong 6W aan de UGT worden gelevert, bij de LS moet er dan het trafoverlies nog af.
Anne
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker

Bericht door peterl »

Dan ga ik de handel maar opnieuw opbouwen en kijken of er een fout uitkomt, normaal zitten de buizen en de elektronica gescheiden door het chassis, maar nu alles vlak op een plank staat is het al snel een rommeltje. ik ga eens kijken of het beter kan Anne. moet ik die 4k7 als stopweerstand voor de 6c41c laten zitten of er weer 1k in zetten.
Plaats reactie