Russische triode 6C41C 7W se versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker

Bericht door peterl »

Klopt was 1,5K nu klopt die spanning ook, maar de tegenkoppeling smoort de muziek, dus die werkt nu nog niet.
En ik moet die vette brom nog zoeken, ga ik morgen mee bezig. Die 4u7 is dat een normale (wima)mkp?
Ik heb dezelfde voedingsprint gebruikt als eerder en daar nooit brom mee gehad, zal eens kijken.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker

Bericht door Ah!buis »

Tja, dat zal wat zoeken worden.
Die 4µ7 kan een elcotje zijn, wel 400V.
Anne
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker

Bericht door peterl »

De brom is inmiddels gevonden(vergeten 2 100ohm weerstanden toe te voegen aan de gloei). Ik heb vandaag nog even 2x 4,7uf 400v elco's gehaald en er daarvan1 bij tussen geplaatst. Wat me wel opvalt is dat de ingang erg fel reageert, met een 100k lin potmeter is die bijna niet te regelen.
En dan kan ik verder met meten, merk dat als de solarpanelen op het dak er bij staan de spanning zo 10 tot 20V oploopt. :think:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker

Bericht door Ah!buis »

Moet dan ook een 100k log zijn.
Zit je op 't eind van de stroomvoorziening met nogal lage netspanning ?
Is voor de voeding nog versterker erg zolang de condensators niet teveel spanning krijgen.
Voor de buizen is het minder prettig, 10% meer gloei verkort wel de levensduur :(
Anne
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker

Bericht door peterl »

Ben vandaag aan het testen geweest en het resultaat viel tegen. de vervorming is een stuk groter dan verwacht.
De elco van 4u7 geeft 1% vervorming extra(kassa) dus die is er weer tussenuit, ik heb nog geen andere buis getest om te zien of er onderling veel verschil zit tussen de buizen(geen idee of dat veel uitmaakt) Ik kan de 3k3 van de tegenkoppeling niet gebruiken, dan begint de versterker te ploppen ben bij 40K begonnen en heb het afgebouwd tot 5k maar toen was hij al weer onstabiel en fluctueert de spanning en de sinus bij 12K blijft alles goed stabiel en haal ik een wopping vervorming van 2,2% dus niet zo geweldig. Ik heb alle spanningen opnieuw gemeten en er bij gezet.
Bijlagen
afbeelding_2022-03-27_180437.png
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker

Bericht door Ah!buis »

peterl schreef: zo 27 mar 2022, 18:04
De elco van 4u7 geeft 1% vervorming extra(kassa) dus die is er weer tussenuit, ik heb nog geen andere buis getest om te zien of er onderling veel verschil zit tussen de buizen(geen idee of dat veel uitmaakt)
Was niet onmogelijk, die C geeft iets meer uitgangsspanning van de pentode maar verandert ook het vervormings profiel. Kan beter of slechter uitvallen.
Ik kan de 3k3 van de tegenkoppeling niet gebruiken, dan begint de versterker te ploppen ben bij 40K begonnen en heb het afgebouwd tot 5k maar toen was hij al weer onstabiel en fluctueert de spanning en de sinus bij 12K blijft alles goed stabiel en haal ik een wopping vervorming van 2,2% dus niet zo geweldig.
Een tegenkoppeling op die manier wordt bijna overal toegepast, moet wel iets verkeerd zitten. Het aarden van de LS trafo uitgang bijv., die zou bij R12 moeteen zitten.
Anne
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker

Bericht door peterl »

Een tegenkoppeling op die manier wordt bijna overal toegepast, moet wel iets verkeerd zitten. Het aarden van de LS trafo uitgang bijv., die zou bij R12 moeteen zitten.
Anne
Ik heb die aarde vaan de ls op de massabalk zitten, een dikke koperendraad, dat moet toch voldoende zijn?

Heb tot 10k kunnen verlagen en 1%thd.N 1W maar boven 5V begint de onderste sinus sterk te verdikken. met 5k6 fluctureert mijn sinus behoorlijk en is onstabiel. :evil:

Kan het nog wat met die 80ohm parallel over de LS te maken hebben?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker

Bericht door Ah!buis »

Dat verdikken van de onderkant is minder goed uit geleiding gaan van de eindbuis.Zou beter moeten gaan met de 4µ7 erin, kan de sturing meer negatief.
En 80Ω parallel aan 8Ω geeft 7,3Ω zal het verschil niet maken.
Anne
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker

Bericht door peterl »

Ik had vandaag weer tijd om verder te klussen aan de versterker en heb het een en ander uitgetest,met de kathode weerstand. De 280 vervangen door een 330r en daardoor ging de spanning naar 0,62V toen moest ik de terugkoppeling vervangen door een 15k daarmee ging mijn vervorming naar beneden (0,8%) maar begon mijn uitgang onstabiel te worden(ik kreeg ook 1,5Vac op de uitgang terwijl ik er geen signaal in stopte), de sinus begon soms te fluctureren. Met de eerste waarden heb ik een redelijk resultaat(wat heet) dus 280r met 12k koppeling (1,1%) allen vanaf 5V komt er een verdikking aan de onderzijkant sinus(zie foto). en de vervorming schiet omhoog (5 tot10%) bij hoge uitsturing. De elco van 4,7u werkt op geen enkele manier blijft de sinus lelijk vervormen en tot blokgolf vorm. is een andere triode/pentode nog een oplossing? ik zag nog dit ontwerp met een EF86 kan dat verbetering geven? dan zou ik die schakeling er voor kunnen bouwen met een kleine aanpassing ipv de ECF 802?
Bijlagen
afbeelding_2022-03-31_195542.png
ef86.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker

Bericht door Ah!buis »

Als je de kathodeweerstand vergroot naar 330Ω gaat de anodespanning omhoog en daarmee ook de kathode van de pentode. Blijft er minder spanning over voor de pentode, mede omdat ook z'n anodespanning zakt, en kan die de eindbuis nog minder ver uitsturen.
Met de 4µ7 is het een echte pentode, zonder lijkt 't meer op een triode met minder versterking.
Die verdikking van de sinus is een HF-oscillatie. Probeer 's stopweerrstanden (1k bijv.) bij de roosters, pin2 van de 802 en pin5 6C41. Dus 1k aan de buis en daarachter wat er eerst aan zat.
Met de EF86 krijg je minder versterking, is minder gevoelige ingang, blijft er geen ruimte over voor tegenkoppelen.
Anne
Laatst gewijzigd door Ah!buis op do 31 mar 2022, 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker

Bericht door MarcelvdG »

Die verdikking ziet eruit als een hoogfrequent oscillatie, en versterkers die oscilleren vervormen gewoonlijk als de pest. Kun je als je een veel kortere tijdbasis instelt de oscillatiefrequentie of -periodetijd zien met de scoop?
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker

Bericht door peterl »

Ga morgen die stopweerstanden plaatsen en kijken wat er overblijft van de ocillatie. Bedankt Anne.
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker

Bericht door MarcelvdG »

Als het veroorzaakt wordt door de tegenkoppeling en je de periodetijd kunt meten, zou je een condensator met een waarde van ongeveer Tperiode/(wortel(2) pi R7) parallel aan R7 kunnen zetten.

Als de oscillatie op meer dan een paar megahertz zit, is het waarschijnlijk niet de overalltegenkoppeling en gaat die condensator niets uithalen, maar gelukkig heb je dan een goede kans dat de stopweerstanden van Anne helpen.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker

Bericht door peterl »

Ik heb de 2 stopweerstanden geplaatst maar hadden geen enkel effect.
Daarna heb ik nog geprobeerd een filter te plaatsen aan de kathode van alle buizen(270000pf +1N parallel) , alleen bij de triode van de ecf had dat een duidelijke functie waardoor de vlag aan de sinus wegging maar mijn vervorming werd een stuk groter.
In die tijd ook iedere keer de 4u7 proberen aan te sluiten maar die vervormde de sinus enorm vooral aan de kant waar de vlag komt.
Ik heb gekeken wat er gebeurt met mijn 1000hz, maar die loopt bij die vlag enorm op naar 2450hz.

Wat vreemd is dat bij een uitsturing tot ong 4,5V er geenvervorming in de Sinus optreed, dan ontstaat die vlag aan de zijkant en vanaf een volt of 6 begint hij aan de boven en onderzijde af te platten tot 8V.

Ben nog even bezig geweest met de terugkoppeling als ik deze op 1,5K zet blijft de sinus schoon en strak tot 7V daarna afplatten.
Als ik deze verklein naar 1,2K gaat het ook goed en is de vervorming nog wat beter(nog steeds slecht 1,3%) maar dan begint er weer een vlag te vormen vanaf 6V. De elco 4u7 werkt bij de1k5 wel maar bij 4,5v uitgangsspanning krijgt deze een dikke vlag aan de sinus.
Bijlagen
afbeelding_2022-04-01_100247.png
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker

Bericht door Ah!buis »

Moet toch waarschijnlijk de eindtrap zijn die oscilleert. De top naar onder waar de narigheid begint komt overeen met de max stroom in de eindbuis (toch volgens de schema).Daarna als de stroom voldoende gezakt is stopt 't weer. Kan ook nog door een soort terugkoppeling via de bedrading, ergens iets te dicht bij de anodeleiding van de eindbuis.
Beter eerst kijken of de boel goed werkt zonder eindbuis. Dus eindbuis eruit en scoop op de lekweerstand (R8 oorspronkelijk schema en R10 voor de sim).
Oh, en de kathodeweerstand van de eerste triode overbruggen met een C maakt de versterking daar groter, eerder oversturing en de tegenkoppeling kan dan niet.
Anne
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker

Bericht door peterl »

Ik heb de scoop op r10/c1 geplaatst en daar blijft het signaal schoon tot het afplat op 6,5/7v
Daarna de terugkoppeling die langs de buis liep weggehaald en afgeschermd maar dat maakt geen verschil. ook de grote van de terugkoppelweerstand is dan niet meer van invloed op de sinus.
Moet ik die 1k laten zitten op de roosters of kunnen die weer weg?

Ik heb ook een meting gedaan zonder 1khz ingang(ruststand) en daar kwam wel een ander beeld uit.(ook zonder 6c41c op R10/C1)
Bijlagen
afbeelding_2022-04-01_141119.png
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker

Bericht door Ah!buis »

peterl schreef: vr 01 apr 2022, 13:39
Ik heb de scoop op r10/c1 geplaatst en daar blijft het signaal schoon tot het afplat op 6,5/7v
Da's wel heel weinig, voor de sturing van de eindbuis moet daar veel meer, positief 70V en negatief 115V zoals in het schema staat.
Daarna de terugkoppeling die langs de buis liep weggehaald en afgeschermd maar dat maakt geen verschil. ook de grote van de terugkoppelweerstand is dan niet meer van invloed op de sinus.
De tegenkoppeling komt vanaf de uitgang en daar komt niks uit zonder eindbuis.
Moet ik die 1k laten zitten op de roosters of kunnen die weer weg?
Als ze niet in de weg zitten beter zo laten.
Ik heb ook een meting gedaan zonder 1khz ingang(ruststand) en daar kwam wel een ander beeld uit.(ook zonder 6c41c op R10/C1)
Met open ingang hoop ik, dan is het wat brom wat er binnen komt, anders bromt je versterker.
Anne
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker

Bericht door peterl »

Da's wel heel weinig, voor de sturing van de eindbuis moet daar veel meer, positief 70V en negatief 115V zoals in het schema staat.
Dat was wat uit de ugt komt.

[quoteDe tegenkoppeling komt vanaf de uitgang en daar komt niks uit zonder eindbuis.][/quote] Logische en stom dat ik daar niet aan dacht :rofl:
Met open ingang hoop ik, dan is het wat brom wat er binnen komt, anders bromt je versterker.
Klopt , dat is het laatste plaatje.
Wat is nu de volgende stap, want waar kan het fout gaan bij de 6c41c?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker

Bericht door Ah!buis »

Maar wat komt er nou uit bij de R10 ? Dat moet eerst in orde zijn.
En zonder eindbuis zou er niks uit de LS-uitgang mogen komen.
Anne
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker

Bericht door peterl »

Uit r10 krijg ik op de dmm 70V met max insturing op r10.
Op de scoop zonder insturing wat op de foto staat, meer niet. Of Wil je die -70 +110V meten?
Ik krijg V-51V en Vmax+50V daarna plat deze af en wordt minder.
Bijlagen
afbeelding_2022-04-01_164209.png
afbeelding_2022-04-01_164209.png (167.97 KiB) 188 keer bekeken
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker

Bericht door Ah!buis »

Die + en - 50V is te weinig en te gelijk naar de twee kanten alsof er bijna geen vervorming is.En vervorming is wel de bedoeling om die van de eindbuis te kunnen uitbalanceren.
Is dat met of zonder de 4µ7 ?
Ane
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker

Bericht door peterl »

Dat is zonder de 4u7 Anne. Ik vind hem ook erg laag. Maar dan heb ik naar de pluskant nog volume over maar door het afplatten gaat de spanning niet verder omhoog.
De terugkoppeling zit er wel aan maar zal geen nut hebben omdat de )c41c er niet inzit.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker

Bericht door Ah!buis »

En wordt 't met de 4µ7 beter ?
Anne
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker

Bericht door peterl »

Dat moet ik morgen even nakijken, weet ik zo niet meer.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker

Bericht door peterl »

Anne, ik ben vanmorgen weer aan het meten gegaan en het lijkt bij de ECF helemaal mis te gaan, als ik de volume opendraai (tot 0,8Vmax.) Dan vervormd mijn signaal enorm, zover dat er een blokgolf overblijft, zoals te zien is, op het moment dat ik de 4u7 aansluit begint er een vlag aan de blokgolf te komen dus nog slechter(bovenste foto). Dit alles gemeten achter de 0.47u zonder 6c41c.
De min en max waarden zijn factor 10 verzwakt anders kon ik de sinus niet volledig op het scherm krijgen. Heb alles goed nagekeken en kan geen foute aansluiting of verkeerde weerstand ontdekken :think: Neem aan dat op de scoop de Vmin en Vmax de juiste waarde aangeven -51V en +50V
Bijlagen
afbeelding_2022-04-02_104608.png
afbeelding_2022-04-02_104629.png
Plaats reactie