Hallo vrienden,
Ik ben aan het sleutelen aan een buizeneindtrap, maar wil de Sovtek 5Y3GT vervangen door een 5U4GB.
Alleen weet ik niet of bovengenoemde voedingstrafo dit aan kan: de gloeistroom van de 5Y3GT is 2A en van de 5U4G 3 ampere.
Voordat ik de trafo onherstelbaar beschadig, doe ik bij deze een vriendelijk beroep op de kenners of ze dit (Philips of Amroh) trafotype kennen en weten wat hiervan de max 5volt gloeistroom is.
Ik wil uitproberen of de 5U4G beter klinkt dan de 5Y3GT en hou wel het verschil in spanningen in de gaten.
Graag uw on-topic gerelateerde adviezen! Groeten Peter
Buizen gerelateerd: Voedingstrafo AD9026 PL088
Moderator: Beheerdersteam
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Buizen gerelateerd: Voedingstrafo AD9026 PL088
Dag Peter,
Vaak kun je met een schuifmaat de dikte van de wikkeling wel meten.
Aan de hand daarvan kun je de stroomsterkte wel enigszins bepalen.
Voor een diameter van bijvoorbeeld 1mm is dat 2.8A en voor 1.12mm 3.5A.
De extra belasting van de trafo is bij 3A 5VA, dus dat zal wel gaan.
Douwe
Vaak kun je met een schuifmaat de dikte van de wikkeling wel meten.
Aan de hand daarvan kun je de stroomsterkte wel enigszins bepalen.
Voor een diameter van bijvoorbeeld 1mm is dat 2.8A en voor 1.12mm 3.5A.
De extra belasting van de trafo is bij 3A 5VA, dus dat zal wel gaan.
Douwe
Re: Buizen gerelateerd: Voedingstrafo AD9026 PL088
Van die trafo heb ik deze gegevens, Daar heet de 5V voor maar 1,1A.
Maar als je naar de weerstand van de wikkeling kijkt lijkt dat niet te kloppen, zal wel 5V bij 2A zijn, goed voor de 5Y3.
Of je daar dan 3A van kunt vragen hangt af van de rest van het verbruik. Als je bijv de 4+2,3 niet gebruikt is er genoeg over.
En dat voor het verschil in geluid bij gebruik van een andere gelijkrichtbuis
Anne
Maar als je naar de weerstand van de wikkeling kijkt lijkt dat niet te kloppen, zal wel 5V bij 2A zijn, goed voor de 5Y3.
Of je daar dan 3A van kunt vragen hangt af van de rest van het verbruik. Als je bijv de 4+2,3 niet gebruikt is er genoeg over.
En dat voor het verschil in geluid bij gebruik van een andere gelijkrichtbuis
Anne
- BamiKanarieSoep
- Berichten: 120
- Lid geworden op: vr 24 jul 2020, 21:23
Re: Buizen gerelateerd: Voedingstrafo AD9026 PL088
Op volgende website gaat het 143 pagina's lang over luisterervaringen met verschillende gelijkrichtbuizen :
Dubstep Girl's Massive 5AR4/5R4/5U4G Rectifier Review/Comparison
URL :
https://www.head-fi.org/threads/dubstep ... ad.694525/
P.S. : ik plak hier alleen maar de link neer he

Dubstep Girl's Massive 5AR4/5R4/5U4G Rectifier Review/Comparison
URL :
https://www.head-fi.org/threads/dubstep ... ad.694525/
P.S. : ik plak hier alleen maar de link neer he
Re: Buizen gerelateerd: Voedingstrafo AD9026 PL088
Aardige lijst gelijkrichters.Wel wat eenzijdig vooral Engels.De, weleer veel gebruikte, AZ1 en de 80 staan er bijv niet bij.BamiKanarieSoep schreef: ↑vr 18 mar 2022, 16:13Op volgende website gaat het 143 pagina's lang over luisterervaringen met verschillende gelijkrichtbuizen :
Dubstep Girl's Massive 5AR4/5R4/5U4G Rectifier Review/Comparison![]()
URL :
https://www.head-fi.org/threads/dubstep ... ad.694525/
P.S. : ik plak hier alleen maar de link neer he![]()
![]()
![]()
Verschillende gelijkrichters kunnen wel invloed hebben op de versterker door hun verschillende verliezen.
Daardoor kan de voedingsspanning wat hoger (of lager) uitvallen en voor een balansversterker, wegens het wisselend stroomverbruik, een min of meer inzakken van de voedingsspanning.
Kan dan idd enig verschil maken.
Anne
Re: Buizen gerelateerd: Voedingstrafo AD9026 PL088
Heel erg bedankt voor de informatie. Ik heb nog zo’n grote jampot liggen en een EH 5U4G. Van de trafo wordt alleen de hoogspanning gebruikt en de gloei voor de 5Y3GT.
Alle overige gloeispanningen voor de PX25 en de C3G worden apart gevoed en gelijkgericht met aparte trafo’s en modules.
Ik heb ‘m zelf niet gebouwd, hij is gebouwd door DHTRob!
Bedankt! Peter
Alle overige gloeispanningen voor de PX25 en de C3G worden apart gevoed en gelijkgericht met aparte trafo’s en modules.
Ik heb ‘m zelf niet gebouwd, hij is gebouwd door DHTRob!
Bedankt! Peter
