Af en toe wat pruttelende geluid

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
snoef3
Berichten: 621
Lid geworden op: di 19 jan 2016, 16:22

Af en toe wat pruttelende geluid

Bericht door snoef3 »

Mijn basversrker Reckhorn a400 geeft af en toe een pruttelend geluid. Onafhankelijk van volumeknop. Na verloop van tijd is het weer weg.
Ergens een kapotte condensator?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Af en toe wat pruttelende geluid

Bericht door dre »

Daar lijkt het wel op.....
snoef3
Berichten: 621
Lid geworden op: di 19 jan 2016, 16:22

Re: Af en toe wat pruttelende geluid

Bericht door snoef3 »

Ja ok.
Zou het zichtbaar zijn? Hoe kom je er achter welke? Zal wel bufferelco zijn. Bufferelco's gewoon vervangen?
Ik kan wel een beetje solderen maar heb geen meetapparatuur.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Af en toe wat pruttelende geluid

Bericht door Barry2001 »

Denk eerder een los contact dat onder invloed van temperatuur zich wel of niet laat gelden.

Maar je hebt er al eerder problemen mee gehad: viewtopic.php?t=28129
Is dat nog opgelost? Of hetzelfde issue?
snoef3
Berichten: 621
Lid geworden op: di 19 jan 2016, 16:22

Re: Af en toe wat pruttelende geluid

Bericht door snoef3 »

Maar het is even en dan stopt het weer. Dus een los contact onder temperatuur... Ik zet het niet uit om af te koelen en toch verdwijnt het na 2a3 minuten.

(En die eerdere problemen was een aansluitfout bleek achteraf. #Kabelspagetti)
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Af en toe wat pruttelende geluid

Bericht door OpaBert »

Mobiele Telefoon in de buurt welke even contact maakt ?
snoef3
Berichten: 621
Lid geworden op: di 19 jan 2016, 16:22

Re: Af en toe wat pruttelende geluid

Bericht door snoef3 »

OpaBert schreef: di 15 mar 2022, 22:20
Mobiele Telefoon in de buurt welke even contact maakt ?
Tis een en al wifi hier. Router staat vlakbij. En geen idee wat de buren hebben. Maar hoe maakt een gsm contact met een versterker?

Edit: of bedoel je (ook) 3,4 en 5g?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Af en toe wat pruttelende geluid

Bericht door OpaBert »

Dat contact maken met je versterker is Laag Frequent Detectie , in een versterker zit altijd wel een diode welke dan als detector werkt en het verbinding maken van een gsm met zendmast welke hij regelmatig doet om een goed verbinding klaar te hebben als jij plots besluit te gaan telefoneren met dat ding , dan hoeft het gsm netwerk niet meer te zoeken welke zendmast er beschikbaar is voor je en of er bandbreedte is
Ik weet heel weinig van die gsm netwerken , maar zo stel ik me voor hoe het werkte
Edit ,
Dat verbinding maken met dat netwerk is wat je hoort op je versterker O:)
snoef3
Berichten: 621
Lid geworden op: di 19 jan 2016, 16:22

Re: Af en toe wat pruttelende geluid

Bericht door snoef3 »

Ik stel me voor dat dat zoeken naar een gsm mast een paar seconde duurt maar toch geen 2a3 minuten?
Maar interessant. Ik zal google eens ernaar vragen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Af en toe wat pruttelende geluid

Bericht door ray5150 »

Het lijkt me dat commercieel geproduceerde apparatuur aan diverse eisen moet voldoen op het gebied van RFI en EMI en dergelijke ?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Af en toe wat pruttelende geluid

Bericht door OpaBert »

Als je een GSM in je broekzak hebt zitten en je staat bij een versterker met ook nog een luidspreker Dan moet het heel erg goed ontworpen zijn wil hij daar een versterker geen last van hebben .
Veldsterkte kan zo maar 10 volt per meter zijn op veel ghz is het dan heel moeilijk , maar dat zijn maar korte prutteltjes geen 2-3 minuten
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Af en toe wat pruttelende geluid

Bericht door pappaleo »

OpaBert schreef: wo 16 mar 2022, 18:01
Als je een GSM in je broekzak hebt zitten en je staat bij een versterker met ook nog een luidspreker Dan moet het heel erg goed ontworpen zijn wil hij daar een versterker geen last van hebben .
Veldsterkte kan zo maar 10 volt per meter zijn op veel ghz is het dan heel moeilijk , maar dat zijn maar korte prutteltjes geen 2-3 minuten
Ben je niet in de war met een receiver?
Ik kan mijn GSM bovenop mijn versterker leggen en hem vanaf een andere telefoon bellen. Dan hoor ik echt niks door de luidsprekers, hoor.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Af en toe wat pruttelende geluid

Bericht door Barry2001 »

Kan best op een versterker hoor. Inkoppelen op de ingang of voeding. En het vermogen waarmee een GSM zendt wordt aangepast naar wat nodig is, maakt ook uit.
Zou het toch richting los contact zoeken, als het wel GSM interference is zou het zo kunnen klinken:

[ Bekijk op youtube ]
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Af en toe wat pruttelende geluid

Bericht door Marp »

Barry2001 schreef: wo 16 mar 2022, 18:31
Zou het toch richting los contact zoeken
Dat lijkt mij ook. Condensatoren zijn niet zo nu en dan slecht. Aanhoudend, maar niet continu aanwezig zijn van bijgeluiden duidt eerder op een ongewenste overgangsweerstand.

In volgorde van grootste waarschijnlijkheid:
  • oxide of verontreiniging in aansluitbussen en evt. op connectoren
  • potmeters en schakelcontacten
  • mechanisch belaste soldeerverbindingen
  • draadbreuk, overige soldeerverbindingen, onderbroken spoor op PCB
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Af en toe wat pruttelende geluid

Bericht door OpaBert »

Barry2001 schreef: wo 16 mar 2022, 18:31
Kan best op een versterker hoor. Inkoppelen op de ingang of voeding. En het vermogen waarmee een GSM zendt wordt aangepast naar wat nodig is, maakt ook uit.
Zou het toch richting los contact zoeken, als het wel GSM interference is zou het zo kunnen klinken:

[ Bekijk op youtube ]
Ik heb een aardige ervaring in het maken en oplossen van dat LF detectie
Maar hoorde het ook in de eerste jaren bij het TV programma De Wereld Draait Door
Dan was er een gast welke zijn telefoon niet uit had gezet en hoorde je het over de geluidsinstallatie van het TV programma
Dan zijn toch niet de minste
Maar bijna alles was vroeger niet voldoende HF bestendig
Daar zijn ook eisen voor op gesteld in negentig jaren meen ik
3 Volt per meter voor Lol apparatuur en 10 Volt per meter voor Commerciële apparatuur
Omdat het overheids apparaat wat die klachten moest afhandelen PTT RCD nadien onder gebracht bij Verkeer en water staat
Erg duur was en handen te kort kwam
Daarom hoor je er bijna nooit meer iets van :D
snoef3
Berichten: 621
Lid geworden op: di 19 jan 2016, 16:22

Re: Af en toe wat pruttelende geluid

Bericht door snoef3 »

Leuk onderwerp die interventie met gsm. Maar ik hoor wat anders. Ik wil het opnemen maar het blijft uit nu

De eerste keer dat ik het hoorde stond alles wel aan maar zonder muziek. We zaten op laptop naar uitzending gemist te kijken. Eerst dacht ik dat er buiten mensen met iets bezig waren. Rolkoffers ofzo. Daarna nog een paar keer en nu al een hele tijd niet. Maar ik zit klaar om het op te nemen.
snoef3
Berichten: 621
Lid geworden op: di 19 jan 2016, 16:22

Re: Af en toe wat pruttelende geluid

Bericht door snoef3 »

Update: is me gelukt om met de gsm op te nemen. Klinkt wel zacht dus misschien met oortjes.
krakende woofer.mp3
(958.31 KiB) 38 keer gedownload
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Af en toe wat pruttelende geluid

Bericht door Barry2001 »

Los contact, geen gsm interferentie. Kan in aansluitkabels zitten, in de versterker zelf, etc. Misschien eens een andere ingang proberen? In de versterker zelf met de kop van een schroevendraaier oid eens voorzichtig wat tikken of je de klacht erin kunt krijgen. Maar nogmaals, kan ook een brakke kabel zijn.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Af en toe wat pruttelende geluid

Bericht door douwebakker »

Dit zijn lastige storingen. Vooral omdat ze maar af en toe optreden.
In zo’n geval biedt een föhn en een spuitbus vriesspray soms de oplossing.
snoef3
Berichten: 621
Lid geworden op: di 19 jan 2016, 16:22

Re: Af en toe wat pruttelende geluid

Bericht door snoef3 »

Dank voor de reacties.
@Barry2001: het is alleen de subwoofer, er zijn geen andere ingangen.
@douwebakker: föhn en vriesspray?

Het komt zo weinig voor dat het waarschijnlijk erg lastig wordt. Maar als het er weer is trek ik eerst interlinks eruit. Dan weet ik wat meer.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Af en toe wat pruttelende geluid

Bericht door ray5150 »

Ja, met een föhn kun je de boel (plaatselijk) verwarmen, en met de koude spray weer snel afkoelen.
Word in de reparatie vaak gebruikt om storingen uit te zoeken die op warmte reageren.
Best wel kans dat het hier (zoals eerder geopperd) om een slechte soldering gaat. zou de zaak eerst eens visueel inspecteren.
Je kan ook de hele print eens doorsolderen (opnieuw laten vloeien) en het daarna nog een proberen of het probleem er nog is.
snoef3
Berichten: 621
Lid geworden op: di 19 jan 2016, 16:22

Re: Af en toe wat pruttelende geluid

Bericht door snoef3 »

Update: ik denk dat het in de volumeknop van de subversterker zit. Als ik die flink heen en weer draai verdwijnt het. Het is verder geen krakende potmeter. En het gepruttel is ook in de mid speaker van de satellieten hoorbaar merkte ik.

Maar dan toch nog wat anders. Bij dat pruttelende geluid heb ik de sub uitgezet maar de versterker voor de satellieten niet. En dan klinkt na enige tijd dit: (bij 11 seconde)
satelliet speaker.mp3
(725.57 KiB) 21 keer gedownload
En het ledje voor clipping ligt dan even op.

PS iemand nog een reckhorn sub amp kopen/ruilen?
Plaats reactie