Hoe zorgt een scheidingsfilter voor een evenwichtige verticale afstraling?

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

markbakk

Re: Hoe zorgt een scheidingsfilter voor een evenwichtige verticale afstraling?

Bericht door markbakk »

En volgens mij geef ik aan waarom je ziet wat je ziet. Niet zozeer crossover magic, maar gewoon coherente bronnen. En zo lang Atkinson geen Klippel NFS gebruikt voor zijn metingen, behoort hij niet tot de top :twisted:
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Inderdaad, geen expert, gewoon een reviewer met een meetsysteem dat hij weet te gebruiken.

Maar ik begrijp je opmerking over coherente bronnen niet.
Je ziet een drieweg systeem, waarbij de woofers gecrossed worden met de kleine mid op 800Hz. Vervolgens is er een overnamepunt op veel hogere frequentie naar de kleine tweeter die daar separaat boven is geplaatst.

Voor wat het waard is: mijn ervaring is dat je moet optimaliseren voor het horizontale vlak, zodat de reflecties tegen de zijwanden zoveel mogelijk kopieen zijn van het directe geluid naar voren. Bij deze optimalisatie passen geen filters met al te hoge ordes.
Het is zelfs zo dat voor de getoonde opzet ik zou kiezen voor 2de orde Linkwitz-Riley. Dan krijg je een erg mooie integratie van een kleine mid met tweeter. Lagere orde filters maken nuttig gebruik van het bundelend gedrag van de middentoner. Dus daar waar de middentoner onder grotere hoeken energie verliest houdt de tweeter dit vast. In de optimalisatie zoek je dan naar geleidelijke toename van bundeling van het geheel met oplopende frequentie. Dat lukt beter met lagere orde filters dan met hogere orde filters. En lagere orde filters laat het toch altijd verschillende karakter van de drivers mooi in elkaar overlopen.
In onderhavig geval moet ik echter mezelf ook weer tegen spreken. De invloed van het filter is klein met zulke kleine drivers op zulke kleine onderlinge afstand. De middentoner is slechts 3".

Natuurlijk werkt het verticaal anders. Daar moet je juist zo steil mogelijk filteren voor het optimum. Maar normaal gesproken zal je dan toch ook het bundelend effect van de middentoner zien. Dat je die hier niet ziet heeft te maken met de toch erg kleine mid. En zoals ik aangaf, in mijn ervaring is optimalisatie in het horizontale vlak belangrijker dan optimalisatie in het verticale vlak.

Dus de magie zit niet in het scheidingsfilter, zo verwacht ik, maar veel meer in het feit dat de drivers klein van afmeting zijn en dichtbij elkaar staan.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

........in mijn ervaring is optimalisatie in het horizontale vlak belangrijker dan optimalisatie in het verticale vlak.
Klopt, lang voor Floyd Toole en kornuiten is dit in de jaren '70 en '80 uitgebreid onderzocht op de TUDelft, middels uitgebreide luisterproeven. Met name een geleidelijk verloop zonder discontinuïteiten in het frequentiespectrum onder verschillende hoeken is essentieel voor een optimale stereo afbeelding. Ook is dit essentieel voor het laten "verdwijnen" van de luidsprekers zelf uit het stereo beeld. Het maakt ook de plaatsing van de speakers minder kritisch. Als dat goed gedaan is kan de plaatsing minder optimaal zijn zonder dat je de speakers kunt gaan lokaliseren.
markbakk

Bericht door markbakk »

jeroen_d schreef: vr 11 mar 2022, 10:23
Dus de magie zit niet in het scheidingsfilter, zo verwacht ik, maar veel meer in het feit dat de drivers klein van afmeting zijn en dichtbij elkaar staan.
Dat bedoelde ik. De bronnen zijn redelijk coherent, want vlak bij elkaar. Je ziet dat het in het horizontale vlak niet zo goed is gelukt, de dome mid zit op -8dB bij 90 graden op 2,3kHz, terwijl de woofers onder die hoek bij 1k al lager zitten.

Ik snap wat je zegt over niet te steil filteren. Een van de DIY-ontwerpen die dit het mooist illustreren vind ik de ERDXT van Mark K. Maar de ontwerpen van Heißmann/Gresler (al die Alexanders ook), bereiken met een goede combi van units, baffle en relatief steil filter horizontaal meestal een goed afstraalgedrag.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”