Composite LM4780 versterker
Moderator: Beheerdersteam
Re: Composite LM4780 versterker
De That er tussenuit halen vind ik niet zo'n goed idee. De mogelijkheid om hem gebalanceerd aan te sluiten wil ik sowieso houden.
Bovendien klinkt het asymmetrisch gewoon heel goed. Dat is het maken van een pseudo differentiaal kabeltje wel waard.
Bovendien klinkt het asymmetrisch gewoon heel goed. Dat is het maken van een pseudo differentiaal kabeltje wel waard.
Re: Composite LM4780 versterker
Ik heb een paar lm4780 printjes overgenomen van een forumlid.
Nu wil ik ze in een mooi doosje friemelen. Ik had de galaxy in gedachten
van modushop. En wel 230mm breed, 170mm diep en 80mm hoog.
Het zijpaneel van de kast is 170 x 80 x 10mm. Is dat genoeg om de lm4780
te koelen? Anders moet ik en een grotere kast, en een apart koelblok aanschaffen.
Nu wil ik ze in een mooi doosje friemelen. Ik had de galaxy in gedachten
van modushop. En wel 230mm breed, 170mm diep en 80mm hoog.
Het zijpaneel van de kast is 170 x 80 x 10mm. Is dat genoeg om de lm4780
te koelen? Anders moet ik en een grotere kast, en een apart koelblok aanschaffen.
Re: Composite LM4780 versterker
euh, geen idee. ik heb ze van Dan overgenomen.
Het kastje wordt 230 x 230. De zijkant waar de lm
aan gemonteerd wordt, is dus 230 x 80 x 10 mm.
Het kastje wordt 230 x 230. De zijkant waar de lm
aan gemonteerd wordt, is dus 230 x 80 x 10 mm.
Re: Composite LM4780 versterker
wat is eigenlijk het verschil tussen de "gewone" en de composite? 
Re: Composite LM4780 versterker
Ik ga er dan maar van uit dat het geluid beter / mooier is.FR_Aad schreef:Het geluid
Maar is de reden daarvan te verklaren op een niet al
te technische manier?
Re: Composite LM4780 versterker
Ik ga eerst de lopende projectjes maar eens afmaken.
Ik ben benieuwd naar het verschil in geluid tussen de "gewone" lm4780
en mijn halffabrikaat versterker. Daar kan ik in ieder geval al lekker
naar luisteren.
Ik ben benieuwd naar het verschil in geluid tussen de "gewone" lm4780
en mijn halffabrikaat versterker. Daar kan ik in ieder geval al lekker
naar luisteren.
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: Composite LM4780 versterker
Op dit moment staat de “Sansui versie” van deze versterker te koop. Dat brengt mij op de vraag hoe deze omgaat met dips in de impedantie (tussen de 2 en 3 Ω)? Mijn huidige Parasound Zamp v.3 doet daar nooit moeilijk over. Veel vermogen is hier trouwens ook niet nodig, wil niet nog verder doof worden of ruzie met de buren krijgen.
Re: Composite LM4780 versterker
De Sansui versie had, als ik het goed heb, 1 voedingstrafo en is daarmee wat minder blij met dipjes en stroomvreters dan een versie met 2 trafo’s en dan nog zijn ze er eigenlijk niet geschikt voor.
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: Composite LM4780 versterker
Bedankt voor de info! Dat is niet wat ik graag wilde horen maar wel wat ik graag wilde weten, geen interessante versterker voor mij dan.
Re: Composite LM4780 versterker
Laat Knuisje hier zelf maar even op antwoorden. Wat ik van hem weet is dat hij sommige LM4780 volgens het Tom concept, heeft veranderd naar het ZBA-CA concept. In dat geval kan hij zonder problemen ook gewoon speakers lager dan 4 ohm aansturen. Alleen niet meer op het volle vermogen, Dat gaat dan goed totdat de chip in zijn beveiliging gaat (stroombegrenzing) of tot aan de voeding het niet helemaal trekt. Maar zolang je niet te luid speelt en in dat gebied terecht komt is het net als met andere ZBA-CA, geen probleem. Al weet je het natuurlijk nooit zeker totdat je het geprobeerd hebt 
Re: Composite LM4780 versterker
Als ik mij goed herinner is deze versterker volgens het ZBA-CA schema opgebouwd. Is een prima versterker.
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: Composite LM4780 versterker
Die van mij heeft ook 1 trafo, maar die heeft het redelijk makkelijk.
Re: Composite LM4780 versterker
Als je een voldoende zware trafo neemt vormt een enkele trafo geen nadeel. Het voordeel van een dubbele trafo heeft Pjotr al een aantal aangegeven: geen enkele kans op brom, betere kanaalscheiding door scheiding retourstromen.
Re: Composite LM4780 versterker
I.d.d. Eigenlijk is het alleen de brom en aardverbindingen volledig elimineren met 2 trafo's. Maar dat is hier ook al goed gedaan, kun je aan Knuis wel overlaten
Voor de rest levert de CA constructie een dermate grote PSRR extra dat verder onderlinge beïnvloeding verwaarloosbaar is. Er zijn er meer die hem met 1 trafo gebouwd hebben en ik lees er geen problemen mee.
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: Composite LM4780 versterker
Bedankt voor de reacties! Ik zal er nog eens een nachtje over slapen maar dat gaat dan nu alleen nog maar over centen, niet over trafo’s 
@ Hans, is genoemde versterker degene die ik laatst bij jou heb beluisterd? We hebben het toen eigenlijk alleen over de boxen gehad, niet over de rest van de setup.
@ Hans, is genoemde versterker degene die ik laatst bij jou heb beluisterd? We hebben het toen eigenlijk alleen over de boxen gehad, niet over de rest van de setup.
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: Composite LM4780 versterker
Da’s een goede referentie dan, op die mooie boxen van jou zullen verschillen wel hoorbaar zijn 
Re: Composite LM4780 versterker
Vooral de reactie die mijn vrouw destijds gaf was wel echt overtuigend voor veel mensen, en ook wel hilarisch.
Ik weet even niet meer waar dat stond.
Maar het was "dat die van knuistje", wat dan wel de doorslag gaf.

Gevonden: viewtopic.php?p=1777556#p1777556
En een foto van toen.
viewtopic.php?p=1775847#p1775847
Ik weet even niet meer waar dat stond.
Maar het was "dat die van knuistje", wat dan wel de doorslag gaf.
Gevonden: viewtopic.php?p=1777556#p1777556
En een foto van toen.
viewtopic.php?p=1775847#p1775847
