Russische triode 6C41C 7W se versterker
Moderator: Beheerdersteam
Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker
Ik kan de piek wel deels weghalen door C3 te verlagen van 220u naar 47u maar moet dan kijken wat dat verder voor effect heeft.
Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker
"R8 560 in het 2e schema 270" Je bedoeld R12, in het origineel 2 ?
Die moet je niet veranderen, bepaalt de instelling van zowel de triode als de pentode van de buis.
Wat dat oplopen in het heel laag, zal wel een faseprobleem zijn. Verkleinen van de ontkoppel-C van de pentode zou kunnen helpen. Probeer ook 's te spelen met C4 (0µ47) naar het rooster eindbuis.
Anne
Die moet je niet veranderen, bepaalt de instelling van zowel de triode als de pentode van de buis.
Wat dat oplopen in het heel laag, zal wel een faseprobleem zijn. Verkleinen van de ontkoppel-C van de pentode zou kunnen helpen. Probeer ook 's te spelen met C4 (0µ47) naar het rooster eindbuis.
Anne
Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker
Ik heb de kathode elco verkleint naar 47u(C3) als ik lager ga schiet mijn amplitude weer omhoog.
En de ontkoppel C van .47 naar .1u gebracht met dit resultaat Anne.
Indien ik de terugkoppeling van 3k3 groter maak door 2k7 te kiezen dan gaat mijn amplitude wel rechter worden maar in db iets naar beneden(2db), klopt dat?
Als ik de kathode elco (C3) verhoog naar b.v. 470u dan wordt mijn sinus wel meer symmetrisch 7,5Vtop/9,5V bottom, bij de lage waarde van 47u is de sinus behoorlijk scheef 6V top/9,5V bottom.
En de ontkoppel C van .47 naar .1u gebracht met dit resultaat Anne.
Indien ik de terugkoppeling van 3k3 groter maak door 2k7 te kiezen dan gaat mijn amplitude wel rechter worden maar in db iets naar beneden(2db), klopt dat?
Als ik de kathode elco (C3) verhoog naar b.v. 470u dan wordt mijn sinus wel meer symmetrisch 7,5Vtop/9,5V bottom, bij de lage waarde van 47u is de sinus behoorlijk scheef 6V top/9,5V bottom.
Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker
De 4 russen zijn binnen gekomen, nu nog wachten op de Russische PIO's uit Ukraine en de 7 pins Keramische Buisvoeten uit China.
En dan kunnen we weer sleutelen.
En dan kunnen we weer sleutelen.
Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker
Ik hoop dat de Ukrainian Pio de boel wat verzacht.
Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker
Vanzelf, meer tegenkoppelen betekend meer ingangsspanning nodig.
De hele boel is een soort evenwicht tussen vervorming pentode en vervorming eindbuis. Ze vervormen allebei flink maar elk in de tegengestelde richtig. Met de twee achter elkaar vervormt de boel ineens veel minder, de rest moet de tegenkoppeling wegwerken.Als ik de kathode elco (C3) verhoog naar b.v. 470u dan wordt mijn sinus wel meer symmetrisch 7,5Vtop/9,5V bottom, bij de lage waarde van 47u is de sinus behoorlijk scheef 6V top/9,5V bottom.
Bekijk dit maar 's, Anne
Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker
Vanzelf, meer tegenkoppelen betekend meer ingangsspanning nodig.
De hele boel is een soort evenwicht tussen vervorming pentode en vervorming eindbuis. Ze vervormen allebei flink maar elk in de tegengestelde richtig. Met de twee achter elkaar vervormt de boel ineens veel minder, de rest moet de tegenkoppeling wegwerken.Als ik de kathode elco (C3) verhoog naar b.v. 470u dan wordt mijn sinus wel meer symmetrisch 7,5Vtop/9,5V bottom, bij de lage waarde van 47u is de sinus behoorlijk scheef 6V top/9,5V bottom.
Bekijk dit maar 's, Anne
Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker
Ik neem aan omdat de een negatief en de ander positief is Anne?
Ik heb met de calculator nog eens de 1250 ohm ugt ingevoerd en de spanning en de ruststroom.
Ik weet niet of ik het goed heb gedaan maar kom op 7W uit dan, met 5% THD2
Ik had hem niet zover aan de hoogspanningskant willen laten doorlopen tot 350V maar dan houd je niet veel vermogen meer over(watje of 4). Ik begreep eens van Erwin dat de positieve en negatieve kant van het biaspunt gelijk moesten zijn,
Maar zie dat jij dat ook niet gedaan had.
Ik heb met de calculator nog eens de 1250 ohm ugt ingevoerd en de spanning en de ruststroom.
Ik weet niet of ik het goed heb gedaan maar kom op 7W uit dan, met 5% THD2
Ik had hem niet zover aan de hoogspanningskant willen laten doorlopen tot 350V maar dan houd je niet veel vermogen meer over(watje of 4). Ik begreep eens van Erwin dat de positieve en negatieve kant van het biaspunt gelijk moesten zijn,
Maar zie dat jij dat ook niet gedaan had.
Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker
Ik heb niks gedaan hoor, zijn de instellingen uit het schema.
Normaal kies je een instelput, en dan naar de dubbele stroom bij 0V Vg als tweede punt. Daaruit volgt een beastingslijn en de daarbij horende Ra.
Je hebt nu een Ra gekozen en een lijn door Va=205V getrokken. Daar is de stroom 110mA, bij een symetrische uitgang kan de stroom dan van 0 via 110 naar 220mA, vermogen ½ x 0,11 x 0,11 x 1250 = 7,5W.
Is niet optimaal, er kan meer dan 220mA als de -Vg naar nul gaat.
Jou lijn kruist de 0Vg bij 240mA, kan de ruststroom op de helft 120mA dat is bij Va=190V.
Dan krijg je ½ x 0,12 x 0,12 x 1250 = 9W.
Vraagt wel een rooster spanning 0 - 70 - 200 ofwel +70V en -130V, moet de stuurbuis ook flink vervormen in omgekeerde zin.
Zoals de ECF802 hier is gebruikt gaat dat lang niet. Zoals nu volgens schema ook niet, de sturing gaat niet verder dan Vg=-10V ipv 0V.
Anne
Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker
Ik heb de broodplank versterker al wel klaar op de voeding na, maar die komt pas volgende week en dan kan ik gaan testen.
En hoe kan je zien dat de vervorming van de penthode gelijk tegengesteld vervormd met die van de eindtriode, of kan je dat niet zomaar bepalen?
En betekend dat dan dat je daarmee de vervorming op minimaal kan krijgen?
Betekent dat dan dat je een andere penthode er tussen moet plaatsen om dat te halen?Vraagt wel een rooster spanning 0 - 70 - 200 ofwel +70V en -130V, moet de stuurbuis ook flink vervormen in omgekeerde zin.
En hoe kan je zien dat de vervorming van de penthode gelijk tegengesteld vervormd met die van de eindtriode, of kan je dat niet zomaar bepalen?
En betekend dat dan dat je daarmee de vervorming op minimaal kan krijgen?
Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker
Er is geen spanning genoeg over de buis + anodeweerstand om meer sturing te leveren. Kan wel omhoog door die DC-koppeling met de voorversterker te laten vallen, win je bijna de 70V die er nu over de kathodeweerstand valt.
de grafiek tekenen van Ia-Vg met de anodebelasting (die in de databladen is bij Ra=0) voor beide buizen en zien of de som een min of meer rechte lijn oplevert. En dat doen met verschillende instellingen van de pentode om dan die te kiezen die de meest rechte lijn geeft. Maar dat lukt nooit helemaal maar kan wel een goeie verbetering geven.En hoe kan je zien dat de vervorming van de penthode gelijk tegengesteld vervormd met die van de eindtriode, of kan je dat niet zomaar bepalen?
En betekend dat dan dat je daarmee de vervorming op minimaal kan krijgen?
Anne
- Bas Horneman
- Berichten: 744
- Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
- Locatie: Middenmeer (NH)
- Contacteer:
Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker
Mn eerste versterker. Ubt-1 1.6k uitgangstrafo. 6n1p mu-follower driver. Klonk prima. 3kanaals want ik wilde 5.1 geluid met voorste 3 buizenversterker..onwijs zwaar gevalletje.
Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker
Volgens mij is de houten kast alleen al zwaar
Maar er zit genoeg ijzer in zie ik.
Heb je nog dat schema van de 6c41c?
Heb je nog dat schema van de 6c41c?
- Bas Horneman
- Berichten: 744
- Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
- Locatie: Middenmeer (NH)
- Contacteer:
Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker
Zal nog wel even zoeken naar het schema. Maar hoe dan ook haalde ik niet het onderste uit de kan met mijn ontwerp. 6n1p driver met d3a als penthode =mu-follower driver...0,22uF kondensator..
Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker
Ik ben nog eens aan het rekenen gegaan en experimenteren Anne.
Je gaf al aan dat de spanning naar beneden moest(liefst 190V) maar dat redt ik niet helemaal (197V), ik dacht een dikke laag weerstand er tussen plaatsen of ga je dat merken bij de geluidsweergave? R1 is er tussen gekomen en R12 losgekoppeld. Ik zie dat er R5 en R6
ook omgekeerde waarden hebben, maar als ik die omdraai krijg ik een flink hogere spanning van +80V/ -140V Ik heb de kathode weerstand bij de triode verwijderd en daarmee is de spanning nu ong. +73V/ -135V geworden wat je aangaf en dan kom ik ook uit op ong. 9W(heb het nu nog niet over vervorming
) Het is natuurlijk even afwachten als de Voedingstrafo er tussen zit wat de echte spanning doet. Maar zou dit dan zo kunnen?
Je gaf al aan dat de spanning naar beneden moest(liefst 190V) maar dat redt ik niet helemaal (197V), ik dacht een dikke laag weerstand er tussen plaatsen of ga je dat merken bij de geluidsweergave? R1 is er tussen gekomen en R12 losgekoppeld. Ik zie dat er R5 en R6
ook omgekeerde waarden hebben, maar als ik die omdraai krijg ik een flink hogere spanning van +80V/ -140V Ik heb de kathode weerstand bij de triode verwijderd en daarmee is de spanning nu ong. +73V/ -135V geworden wat je aangaf en dan kom ik ook uit op ong. 9W(heb het nu nog niet over vervorming
Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker
Dat kan in simulatie geen kwaad, gaat niks kapot
Voor mij hoeft de spanning niet naar beneden, maakt niet heel veel uit. Er staat, zo te zien, 276V op de anode en 78V op de kathode dus 276-78=198V over de buis dus hoezo niet helemaal ?Je gaf al aan dat de spanning naar beneden moest(liefst 190V) maar dat redt ik niet helemaal (197V), ik dacht een dikke laag weerstand er tussen plaatsen of ga je dat merken bij de geluidsweergave?
R1 is niet goed, maakt de UGT slechter verbruikt deel van het uitgangsvermogen.R1 is er tussen gekomen en R12 losgekoppeld.
Je hebt eigenlijk R12 gewoon kortgesloten. Geen tegenkoppeling meer en ook geen negatieve roosterspanning meer ziet de aangesloten bron een soort diodeingang, veel stroom in een richting bijna niks andersom met de nodige vervorming (in dezelfde richting als de eindbuis, telt erbij) tot gevolg. Zie je niet met spanningsbron aan de ingang tenzij je naar de ingangsstroom kijkt.
Met zonder de R12 gaat de anodespanning flink naaronder, gevolgt door de kathode van de pentode die daardoor minder stroom trekt. Door R5 en R6 te verwisselen gaat de schermroosterspanning omhoog en daarmee de stroom door de buis, compenseert zo wat de lagere kathodespanning.Ik zie dat er R5 en R6 ook omgekeerde waarden hebben, maar als ik die omdraai krijg ik een flink hogere spanning van +80V/ -140V Ik heb de kathode weerstand bij de triode verwijderd en daarmee is de spanning nu ong. +73V/ -135V geworden wat je aangaf en dan kom ik ook uit op ong. 9W(heb het nu nog niet over vervorming)
Die 9W die er dan uit zou komen zal wel meer op een blokgolf dan een sinus lijken, een blok met dezelfde amplitude als een sinus heeft meer vermogen.
Als je bij het oorspronkelijk ontwerp het schermrooster ontkoppeld (4µ7 naar de kathode) krijg je iets meer sturing voor de eindbuis. Het verandert het vervormingsprofiel van de pentode, en of dat beter of slechter de vorvorming van de eindbuis vermindert ?
Anne
Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker
Ik neem aan dat je dit bedoelde met de 4u7 tussen het schermrooster en de kathode Anne, maar dat heeft vrijwel geen effect op de spanning achter C6 (oud 66V/-115V nieuw 66V/ -116V
en achter de ugt oud 7,3V/ -10,3V nieuw 7,3V/-10,5V.
voor de ugt loopt bij oud van 438V/178V en nieuw 442V/179V
Schema is weer origineel maar met die 4u7 (C7)er bij.
en achter de ugt oud 7,3V/ -10,3V nieuw 7,3V/-10,5V.
voor de ugt loopt bij oud van 438V/178V en nieuw 442V/179V
Er blijft 205V op staan en ik begreep dat je die graag op 190V had gezien voor meer vermogen.Je gaf al aan dat de spanning naar beneden moest(liefst 190V) maar dat redt ik niet helemaal (197V), ik dacht een dikke laag weerstand er tussen plaatsen of ga je dat merken bij de geluidsweergave?
Voor mij hoeft de spanning niet naar beneden, maakt niet heel veel uit. Er staat, zo te zien, 276V op de anode en 78V op de kathode dus 276-78=198V over de buis dus hoezo niet helemaal ?
Schema is weer origineel maar met die 4u7 (C7)er bij.
Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker
Veel maakt 't idd niet uit maar alle beetjes helpen. De R5 en R6 zijn nog steeds verwisseld, doet ook nog wat.peterl schreef: ↑do 24 mar 2022, 19:20Ik neem aan dat je dit bedoelde met de 4u7 tussen het schermrooster en de kathode Anne, maar dat heeft vrijwel geen effect op de spanning achter C6 (oud 66V/-115V nieuw 66V/ -116V
en achter de ugt oud 7,3V/ -10,3V nieuw 7,3V/-10,5V.
voor de ugt loopt bij oud van 438V/178V en nieuw 442V/179V
Is minder spanning en wat meer stroom 130mA bij 190V (over de buis) zou net iets meer geven. Dat is bij Vg=-66V dus een kathodeweerstand van 66V/0,13A = 510Ω. (507 afgerond)Er blijft 205V op staan en ik begreep dat je die graag op 190V had gezien voor meer vermogen.
Anne
Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker
De voeding is binnen en aangesloten, en als eerste hoorde ik een soort van flucturerend volume uit de muziek als deze op en neer ging, erg vreemd.
Ik heb de terug koppeling er af gehaald en toen was het normaal. Vervolgens kwam ik er achter dat er geen koeling genoeg was voor de kathode weerstand en heb er een koelblok van een computer op gezet met actieve koeling.
dat werkt uitstekend.
Ook merk ik als ik de stekker er insteek bij de hogere spanning er een brom te horen als ik het geluid uitzet.
de eindtriode er uit halen en toen was deze stil. Ook overal aan de voeding gezeten maar die brom blijft, moet ik nog mee bezig.
de spanningen kloppen niet helemaal met de simulatie en de opgave. vooral bij de ECF triode is de spanning erg hoog. (294V)
Maar waarom de tegenkoppeling niet werkt, geen idee.
Ik heb de terug koppeling er af gehaald en toen was het normaal. Vervolgens kwam ik er achter dat er geen koeling genoeg was voor de kathode weerstand en heb er een koelblok van een computer op gezet met actieve koeling.
Ook merk ik als ik de stekker er insteek bij de hogere spanning er een brom te horen als ik het geluid uitzet.
de eindtriode er uit halen en toen was deze stil. Ook overal aan de voeding gezeten maar die brom blijft, moet ik nog mee bezig.
de spanningen kloppen niet helemaal met de simulatie en de opgave. vooral bij de ECF triode is de spanning erg hoog. (294V)
Maar waarom de tegenkoppeling niet werkt, geen idee.
Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker
Kijk R2 's na.Is vermoedelijk geen 15k, eerder 1k ofzo.
Anne
Anne
