Advies Subwoofer/versterker upgrade

voor alle audio die moet kunnen rijden

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
henk1122

Advies Subwoofer/versterker upgrade

Bericht door henk1122 »

Hi,

Ik heb nu voor een aantal jaar een Phoenix Gold RX112 200w subwoofer met een vrij goedkope Spectron SP-N2107 versterker in mijn auto.
Dit werkt opzich prima, bass klinkt goed na wat tuning. Echter is de volume curve erg abrupt; op middel volume is de bass erg snel te hard, op laag volume valt die helemaal weg. In mijn Pioneer radio staat de subwoofer ook op +7.

Ik denk dat dit gedrag komt door de vrij goedkope versterker. Hierdoor zat ik erover na te denken om een nieuwe versterker aan te schaffen. Heeft een van jullie een suggestie wat ik hiervoor zou kunnen gebruiken? Ik zie namelijk versterkers met hetzelfde wattage in alle prijs klassen wat lastig voor mij is om te beoordelen.

Wellicht dat ik later de subwoofer ook wil gaan upgraden met iets meer vermogen; Richting de 300 tot 400 watt. Ik ben zelf erg tevreden over het geluid uit mijn huidige subwoofer wat goed past bij de muziek die ik luister. Ik heb in het verleden een Xfire VSX122 in mijn auto gehad, maar deze is er na een dag weer uit gegaan omdat het totaal niet naar mijn zin klonk. Ik zit er daarom over na te denken om bijvoorbeeld de Phoenix Gold MX 12" aan te schaffen, deze heeft iets meer vermogen. Wellicht dat een van jullie hier ervaring mee heeft?

Hopelijk kunnen jullie mij iets op weg helpen.

Mvg.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Re: Advies Subwoofer/versterker upgrade

Bericht door Henkjan »

hoi Henk, welkom hier.

ff voor de duidelijkheid: dus je verandert niets aan de instellingen, maar bij lager volume heb je dus geen bas, en bij hoger juist te veel?
henk1122

Bericht door henk1122 »

Klopt, de volume curve is heel vreemd. Lijkt eigenlijk Exponentieel. Op hoog volume klinkt het prima. Nu luister ik vaak altijd op dat volume, maar soms is het wel vervelend als er andere mensen in de auto zitten, ik heb dan altijd moeite met een fijn volume vinden.

Nu verwacht ik ook niet veel van een 80 euro versterker; dus vond het om die reden wel eens aan vervanging toe.
Bertje
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Bertje »

En wat is dan de volumestand van de radio als je hard speelt t.o.v. de maximale waarde, als dat bijvoorbeeld maximaal 35 is of 50.
Plaats reactie